Fitness Seller

Robke's trainingslog

Bij mij ligt hem ook tegen de keel hoor. Maar mijn voorste schouderkoppen krijgen
het dan toch nog hard te verduren.
Ik zit ook nog wel een beetje te klooien met waar die BB nu precies moet liggen. Maar tot nu toe is het meestal wel op de schouderkoppen. Ik heb alleen geen last van beurse schouders, helemaal niet eigenlijk, misschien een beetje rood, maar dat is alles. Als ik de baar helemaal tegen de keel druk, dan heb ik naast het vervelende drukken tegen de keel, ook dat de baar van bovenaf tegen mijn borstbeen (twee bultjes bij de keel) drukt, dat is knap irritant, en ook een bot bij de schouder, dan heb ik hem liever op de spierkussentjes :). Heb voor de gein filmpje gemaakt met clean grip (is nog in ontwikkeling):

http://www.youtube.com/watch?v=2pvlZ_4DFH4

ik vind de front-squat op gegeven ogenblik toch ook wel belastend voor de onderrug , en dat van die schouderkoppen blijf je gewoon houden , doe je niks aan
Ik heb het idee dat een frontsquat, correct uitgevoerd, juist minder belastend is voor de onderrug; doordat het gewicht naar voren verplaatst t.o.v. de backsquat, kun je verder overeind staan, dus de rug blijft rechter.

Begrijp niet dat je zo'n last van je schouders krijgt bij de front rob, je hebt toch flink wat massa daar zitten, is niet dat het je sleutelbeen raakt toch? Prettig is idd anders maar na 5 min is dit gevoel weer weg bij mij.

Maar waarom zo moeilijk doen met die front squat vraag ik mij af, wat verwachten jullie van de front dat de back squat jullie niet kan geven?

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.064
Begrijp niet dat je zo'n last van je schouders krijgt bij de front rob, je hebt toch flink wat massa daar zitten, is niet dat het je sleutelbeen raakt toch? Prettig is idd anders maar na 5 min is dit gevoel weer weg bij mij.

Op het moment zelf niet nee, de dagen erna alleen. Soms hou ik er zelfs blauwe
plekken aan over. Ik heb weinig ruimte tussen mijn voorste schouderkop en mijn
keel als ik mijn armen hoog hou. Dus de barbell ligt echt op mijn schouderkop.

• #2.066
Maar waarom zo moeilijk doen met die front squat vraag ik mij af, wat verwachten jullie van de front dat de back squat jullie niet kan geven?

+1. doe gewoon een back squat en gooi er wat meer gewicht op.

zelfde effect alleen minder gedoe

;)

Mmmm ... gezien ik enkel nog squat voor mijn benen en vandaag uitkwam op een artikel op T-nation,
wil ik dus mijn normale squats vervangen door Front Squats ...

Myth: Back squats are better than front squats for gaining mass.
Mythbuster: Chris Bathke

Unless you're training for powerlifting, front squats are a better choice in terms of lower-body
muscle recruitment and back health. In fact, I rarely have clients do back squats anymore.

The latest issue of the Journal of Strength and Conditioning Research has a University of Florida
study with this conclusion: "The front squat was as effective as the back squat in terms of overall
muscle recruitment, with significantly less compressive forces and extensor moments."

The study also found that back squats had "significantly higher" spinal-compressive forces and
greater torque on the knees. Another point for front squats is improved hip mobility. Since they
force you to keep an upright position, you're allowed to achieve a greater range of motion. This
means your glutes, hams, and quads are working harder.

So if getting jacked and staying jacked for a long time is your goal, front squats are the only
squats you need.

Ik zit ook nog wel een beetje te klooien met waar die BB nu precies moet liggen. Maar tot nu toe is het meestal wel op de schouderkoppen. Ik heb alleen geen last van beurse schouders, helemaal niet eigenlijk, misschien een beetje rood, maar dat is alles. Als ik de baar helemaal tegen de keel druk, dan heb ik naast het vervelende drukken tegen de keel, ook dat de baar van bovenaf tegen mijn borstbeen (twee bultjes bij de keel) drukt, dat is knap irritant, en ook een bot bij de schouder, dan heb ik hem liever op de spierkussentjes :). Heb voor de gein filmpje gemaakt met clean grip (is nog in ontwikkeling):

Ik heb het idee dat een frontsquat, correct uitgevoerd, juist minder belastend is voor de onderrug; doordat het gewicht naar voren verplaatst t.o.v. de backsquat, kun je verder overeind staan, dus de rug blijft rechter.

mooi filmpie paljas , ziet er goed uit , ik doe hem niet veel anders - ik sta alleen iets minder breed , ik zal hem de volgende iets breder ( qua stand ) pakken - jij zakt wel verder door dan ik

Since they force you to keep an upright position, you're allowed to achieve a greater range of motion. This means your glutes, hams, and quads are working harder.
Ik weet niet of het op hetzelfde neerkomt, maar ik heb ook het idee dat je doordat je rechterop staat, minder uit de rug kunt tillen, en daardoor alles op de benen aankomt. Heel overdreven zou je met de backsquat eerst je benen helemaal kunnen uitstrekken, de baar op dezelfde hoogte houden, en dan met een soort GM de baar omhoog duwen met de onderrug.

Allemaal goed en wel Rob, maar je kan op korte tijd ook verschillende artikels van het net halen waarin de normale squat als best of all wordt gezien voor de benen. Als je door elk artikel dat je leest van systeem moet veranderen dan kan je bezig blijven. Imo is de back squat koning voor de benen en is de front enkel een oefening die je kan doen om eens wat afwisseling te brengen. Maar ieder zijn eigen keus natuurlijk.

Ik weet niet of het op hetzelfde neerkomt, maar ik heb ook het idee dat je doordat je rechterop staat, minder uit de rug kunt tillen, en daardoor alles op de benen aankomt. Heel overdreven zou je met de backsquat eerst je benen helemaal kunnen uitstrekken, de baar op dezelfde hoogte houden, en dan met een soort GM de baar omhoog duwen met de onderrug.

ik heb ooit eens de techniek van cutler bekenen , die zakt ook helemaal door , die maakt er echt een full front squat van - ik zal mezelf eens effe checken de volgende keer

• #2.071

Idd, ik merk van mezelf ook dat wanneer het zwaar wordt met back squats, ik nogal eens uit mijn rug
durf liften. En dat wordt nu uitgeschakeld. De beweging is imo veel strikter.

Allemaal goed en wel Rob, maar je kan op korte tijd ook verschillende artikels van het net halen waarin de normale squat als best of all wordt gezien voor de benen. Als je door elk artikel dat je leest van systeem moet veranderen dan kan je bezig blijven. Imo is de back squat koning voor de benen en is de front enkel een oefening die je kan doen om eens wat afwisseling te brengen. Maar ieder zijn eigen keus natuurlijk.

True, er zijn idd massaal artikels te vinden. Je moet gewoon doen wat het beste aanvoelt. En ik voel
mijn benen beter werken met de front squat. Desalniettemin wilt dat niet zeggen dat ik nooit nog
back squats ga doen. Deze zijn beter geschikt om kracht te ontwikkelen.

ik heb ooit eens de techniek van cutler bekenen , die zakt ook helemaal door , die maakt er echt een full front squat van - ik zal mezelf eens effe checken de volgende keer

Moet je doen, het wordt echt veel leuker met je hams op je kuiten ;) En zeker als je bovenaan in de
beweging niet locked. Dus net voor strekken gelijk terug zakken .

we gaan het eens proberen , zal wel effe terug moeten in gewicht denk ik zo

Het zal wel degelijk uitmaken, je zal verschillende delen van je spier aanpakken, ARNOLD begon zo:

The Reg Park Beginner Routine

Here is a workout that he and Arnold used with great success (provided by Kaya Park, Reg's grandson)

Workout A

Back Squats 5x5
Chin-Ups or Pull-Ups 5x5
Dips or Bench Press 5x5
Wrist Work 2x10
Calves 2x15-20

Workout B

Front Squats 5x5
Rows 5x5
Standing Press 5x5
Deadlifts 3x5 (2 warm-up sets and 1 "stabilizer set")
Wrist Work 2x10
Calves 2x15-20

Week 1: A, B, A
Week 2: B, A, B
Week 3: A, B, etc

-----------------------

Reg Park's Power Training

Schedule 1 - To be performed 3x/week for 5 weeks before continuing onto Schedule 2

Back Squat - 5x5
Bench Press - 5x5
Power Clean - 8x2
Standing Press - 5x5
Barbell Curl - 3x5 strict, add 20-30lbs then 2x5 cheat curls
Deadlift - 5x1, working up to a top weight (Only performed on Day 3) Beginners should do 1x5

Schedule 2 - To be performed 3x/week for 5 weeks.

Front Squat - 5x5
Clean and Press, warmup w/ 2 sets of 2, 5x2 Stabilizing sets. Optionally perform 2 more sets of 3 Push Jerks
Upright Row - 5x5
Dips - 5x8
Dumbbell Curls - 5x5
Deadlift - 5x1, working up to a top weight (Only performed on Day 3) Beginners should do 1x5

Ik voel hier een interessante discussie gestart worden, wat zegt Rob namelijk: 'ik voel de front beter in mijn benen maar de back squat is beter voor kracht'. Waarom dat onderscheid maken tussen kracht en massa terwijl dit twee zaken zijn die onafscheidelijk zijn? Om een voorbeeld te geven, als je 100 kg squat voor 6 herhalingen en je front squat hetzelfde aantal reps met slechts 80 kg en de uitvoering is bij beide even goed dan zullen je benen beter groeien met de squat. Imo moet je ALTIJD de oefening kiezen waarmee je het meeste gewicht kan verplaatsen, en dat is in het geval van de benen steeds en altijd de back squat.
Kracht=massa is een principe dat imo nooit vergeten mag worden, ook niet in het body building want waarom zijn er anders de programma's als 5x5 die er op gericht zijn om je kracht in de basisoefeningen op te voeren om met die gewonnen kracht als meer gevorderde meer spierwinst te maken.
Het feit dat je iets 'beter voelt' wil niet zeggen dat het ook beter is om spierwinst te maken, ik voel bijvoorbeeld de incline laterals verschrikkelijk branden in de achterkant schouders maar weet dat ik voor deze spiergroep meer winst kan maken met bijvoorbeeld een zware bent over die ik veel minder voel.

• #2.075
Ik voel hier een interessante discussie gestart worden, wat zegt Rob namelijk: 'ik voel de front beter in mijn benen maar de back squat is beter voor kracht'. Waarom dat onderscheid maken tussen kracht en massa terwijl dit twee zaken zijn die onafscheidelijk zijn? Om een voorbeeld te geven, als je 100 kg squat voor 6 herhalingen en je front squat hetzelfde aantal reps met slechts 80 kg en de uitvoering is bij beide even goed dan zullen je benen beter groeien met de squat. Imo moet je ALTIJD de oefening kiezen waarmee je het meeste gewicht kan verplaatsen, en dat is in het geval van de benen steeds en altijd de back squat.
Kracht=massa is een principe dat imo nooit vergeten mag worden, ook niet in het body building want waarom zijn er anders de programma's als 5x5 die er op gericht zijn om je kracht in de basisoefeningen op te voeren om met die gewonnen kracht als meer gevorderde meer spierwinst te maken.

Ja, klopt wel maar als je met squat 100kg kan, maar van die 100kg wordt maar 80% uit je benen
geduwd, en de rest met je rug en core kan je net zo goed een front squat doen van 80kg. Dan wordt
je rug & core minder belast en herstel je beter van je trainingen op de andere dagen waarin je je
core en rug hebt gebruikt

Ja, klopt wel maar als je met squat 100kg kan, maar van die 100kg wordt maar 80% uit je benen
geduwd, en de rest met je rug en core kan je net zo goed een front squat doen van 80kg. Dan wordt
je rug & core minder belast en herstel je beter van je trainingen op de andere dagen waarin je je
core en rug hebt gebruikt

Ik begrijp je punt, maar een squat is nu eenmaal één van de 5 grote compounds, en volgens velen de koning van alle compounds. Dit gewoon omdat deze oefening zoveel spieren aanspreekt en dus de groei in heel het lichaam aanzienlijk laat toenemen. Als je één van de grote 5 compounds gaat vervangen door een oefening die wat meer isoleert dan ben je imo op het verkeerde spoor terecht gekomen, en zal je overall groei daar altijd een beetje onder lijden.

• #2.077
Ik begrijp je punt, maar een squat is nu eenmaal één van de 5 grote compounds, en volgens velen de koning van alle compounds. Dit gewoon omdat deze oefening zoveel spieren aanspreekt en dus de groei in heel het lichaam aanzienlijk laat toenemen. Als je één van de grote 5 compounds gaat vervangen door een oefening die wat meer isoleert dan ben je imo op het verkeerde spoor terecht gekomen, en zal je overall groei daar altijd een beetje onder lijden.

Mmmmm ... [confused] Snap idd waar je naartoe wilt.

Onderstaande studie zegt echter ook dat front squats een gelijke belasting geven
ondanks een minder zware load en beter is voor je knie gewrichten. (vanaf Results & Discussion)

En zou er werkelijk zoveel verschil zijn ivm aanspreking van andere spieren dan gezien er toch
sprake is van overall muscle recruitement?

f03q53.jpg

http://www.asbweb.org/conferences/2004/pdf/173.pdf

Wel Rob het is niet voor niets dat de squat de koning van alle oefeningen genoemd wordt in ALLE krachtsport disciplines, moest nu de front squat een werkelijk gelijk resultaat geven dan werd deze echt wel meer gedaan door de toppers. Maar feit blijft dat iedereen die serieus bezig is met een krachtsport zijn massa bouwt met de normale squat, en dan daarnaast ook al eens een front doet als afwisseling.

• #2.079
Wel Rob het is niet voor niets dat de squat de koning van alle oefeningen genoemd wordt in ALLE krachtsport disciplines, moest nu de front squat een werkelijk gelijk resultaat geven dan werd deze echt wel meer gedaan door de toppers. Maar feit blijft dat iedereen die serieus bezig is met een krachtsport zijn massa bouwt met de normale squat, en dan daarnaast ook al eens een front doet als afwisseling.

Ik ben meer van het Deadlift type :p

Voorlopig hou ik het dan wel zoals ik nu bezig ben. Coan Cycle back squat en 5x5 front squat.
Dan ben ik zeker dat ik altijd wel juist zit :p

Ben het niet helemaal met je eens dressed waarbij je zegt dat je altijd de oefening moet nemen waarmee je het meeste gewicht mee kan verplaatsen. De front squat is een variant in de squat familie, maar is nog steeds een squat en een zware ook. Jij bekijkt het ook meer van een powerlift standpunt maar voor bodybuilders en ook olym lifters is de front squat heel belangrijk.

Terug
Naar boven