- Waardering
- 7.033
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 105kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoe is nu 10 x 2 met 50% 1 RM (105kg) half zwaar en 3x 8-10 met 70 % 6 RM (125kg) licht?
Of is die 10 x 2 een speed training? Doe je die dan van een box?

Jules, die 10x2 is idd dynamic effort, dus zoveel mogelijk speed ontwikkelen. Hierdoor spreek je zo veel mogelijk spiervezels aan. Vandaar dat het niet als een lichte training wordt gezien, maar half zwaar. Dit is puur gebaseerd op een natuurkundige formule, ik meen Power = force x distance / time.
Hoe sneller je een gewicht verplaatst, hoe meer kracht het kost. Pak maar eens 250kg voor de formule. Stel je doet een deadlift van 250kg en je afstand die je moet verplaatsen is 1m en de tijd dat je over de lift doet is 3 seconden. 250 x 1m / 3 sec = 83,33 (power).
Stel je pakt nu een 140kg deadlift en je probeert deze zo snel mogelijk te liften. Je doet de lift in 0,8 seconden. 140 x 1m / 0,8 sec = 175 (power).
Je ziet het verschil. Vandaar het belang van speed training.
Mocht mijn rekenkundige analyse niet kloppen, dan hoor ik het gaarne. Ik ben namelijk nooit echt een wiskundig type geweest..![]()
Very good! Ik zou de deadlift in gewicht niet verhogen maar een mini band is wel wat weinig voor die oefening. Light bands kun je wel gebruiken. Voor de duidelijkheid, dit is de volgorde die ik heb: mini, monster mini, light, avarage, strong, monster (die laatste heb ik niet). Middelste band qua zwaarte gebruiken dus. Bezwaar de zin om echt zwaar te gaan voor je zware dag. Mooi volume erbij ook. Flink pompen daarna. Precies goed.

Die dl kan idd echt wel hoger. Ik trek nog met prima speed doubles met 180 tegen light.

Die dl kan idd echt wel hoger. Ik trek nog met prima speed doubles met 180 tegen light.
Thanks Robbert, will do that. Volgende keer dus een iets zwaardere band gebruiken en gewicht gewoon hetzelfde houden. De speed moet er natuurlijk wel inblijven.
Pompen achteraf was wel oké. Ook eens goed voor mij, want mijn spieren zijn niet echt gewend aan veel reps..![]()
Ik ben altijd laat op, ik slaap nooit voor 01.00 uur eigenlijk. Mijn training gaat lekker. Ik train drie dagen per week, staat wel op mijn site. Momenteel gericht op het verhogen van mijn maximale kracht op de drie powerlifts. Vandaag een drietje met 200 kilo vanaf een two board op de bank in shirt voor het eerst. Ben net begonnen met een programma van zes weken. Doe naast het zware werk een hoop licht pompen en pak alles wel mee zo. En dat is ook wel te zien. Met het juiste licht dwarf ik Jay Cutler hahaha! Not! Maar nee, gaat lekker. Al heel lang geen events meer gedaan en zelfs geen overhead press. Ik speel nu powerlifter. Leuk spel. En ik leer er van.
Het is een 'percentage game'. De veronderstelling dat 'je zwaarder ook nog wel snel kunt' gaat buiten de opzet van zo'n training. Maar 180kg is 60% voor jou denk ik op basis van je raw max en 56% op basis van 320kg suited, dat is maar een paar procent meer dan Ruben.
Frans,
www.loods2.weebly.com
Zie ook het Loods II topic.
---------- Toegevoegd om 11:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:28 ----------
ok, abbo
Train je maar 2x pw? Why? En vind je 105 kg niet wat aan de lichte kant voor je sq?
Monstebands hangen bij jules (white bands 95kg) vraag er maar eens naar. Misschien de volgende week samen met mij een trainingkje rubben.