AndroidHealthClinic

Rock, Iron, Steel - ready for Strongman

It is rocketscience I tell you!

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.882
Hoe is nu 10 x 2 met 50% 1 RM (105kg) half zwaar en 3x 8-10 met 70 % 6 RM (125kg) licht?
Of is die 10 x 2 een speed training? Doe je die dan van een box?

Jules, die 10x2 is idd dynamic effort, dus zoveel mogelijk speed ontwikkelen. Hierdoor spreek je zo veel mogelijk spiervezels aan. Vandaar dat het niet als een lichte training wordt gezien, maar half zwaar. Dit is puur gebaseerd op een natuurkundige formule, ik meen Power = force x distance / time.

Hoe sneller je een gewicht verplaatst, hoe meer kracht het kost. Pak maar eens 250kg voor de formule. Stel je doet een deadlift van 250kg en je afstand die je moet verplaatsen is 1m en de tijd dat je over de lift doet is 3 seconden. 250 x 1m / 3 sec = 83,33 (power).

Stel je pakt nu een 140kg deadlift en je probeert deze zo snel mogelijk te liften. Je doet de lift in 0,8 seconden. 140 x 1m / 0,8 sec = 175 (power).

Je ziet het verschil. Vandaar het belang van speed training.

Mocht mijn rekenkundige analyse niet kloppen, dan hoor ik het gaarne. Ik ben namelijk nooit echt een wiskundig type geweest.. :D

Jules, die 10x2 is idd dynamic effort, dus zoveel mogelijk speed ontwikkelen. Hierdoor spreek je zo veel mogelijk spiervezels aan. Vandaar dat het niet als een lichte training wordt gezien, maar half zwaar. Dit is puur gebaseerd op een natuurkundige formule, ik meen Power = force x distance / time.

Hoe sneller je een gewicht verplaatst, hoe meer kracht het kost. Pak maar eens 250kg voor de formule. Stel je doet een deadlift van 250kg en je afstand die je moet verplaatsen is 1m en de tijd dat je over de lift doet is 3 seconden. 250 x 1m / 3 sec = 83,33 (power).

Stel je pakt nu een 140kg deadlift en je probeert deze zo snel mogelijk te liften. Je doet de lift in 0,8 seconden. 140 x 1m / 0,8 sec = 175 (power).

Je ziet het verschil. Vandaar het belang van speed training.

Mocht mijn rekenkundige analyse niet kloppen, dan hoor ik het gaarne. Ik ben namelijk nooit echt een wiskundig type geweest.. :D

Ik begrijp helemaal dat een dynamic effort training niet als licht kan worden bestempeld ivm de energie die het kost om een bepaald gewicht in een zo kort mogelijke tijd te verplaatsen.
Maar ga je ze dan vanaf een box doen?

• #3.884
:D

Wellicht. Doe je dan mee?

• #3.885
Vandaag: @Haefland

Eerste training volgens nieuw schema.. Squats licht en op reps, deadlifts op speed.

Squats, full raw and beltless
12 x bar
8 x 60
8 x 100
8 x 120
8 x 120
8 x 120
8 x 120

Met af en toe stop van 3 seconden onderin.

Deadlifts against miniband
5 x 60
3 x 100
2 x 140
2 x 140
2 x 140
2 x 140
2 x 140
2 x 140
2 x 140
2 x 140
2 x 140
2 x 140

flinke speed erin. Erg easy, volgende keer zwaarder.

Hyperextensions
12 x bw +20
12 x bw +20
12 x bw +20
12 x bw +20

Leg extensions
10x
10x
10x

Leg curls
10x
10x
10x

Abs Machine
15 x 40
15 x 50
15 x 60

Calf raises
12x
12x
12x

BB curls
60 x bar (just try it)

Pushdowns
60x

Nice train.

Very good! Ik zou de deadlift in gewicht niet verhogen maar een mini band is wel wat weinig voor die oefening. Light bands kun je wel gebruiken. Voor de duidelijkheid, dit is de volgorde die ik heb: mini, monster mini, light, avarage, strong, monster (die laatste heb ik niet). Middelste band qua zwaarte gebruiken dus. Bezwaar de zin om echt zwaar te gaan voor je zware dag. Mooi volume erbij ook. Flink pompen daarna. Precies goed.

• #3.887
Very good! Ik zou de deadlift in gewicht niet verhogen maar een mini band is wel wat weinig voor die oefening. Light bands kun je wel gebruiken. Voor de duidelijkheid, dit is de volgorde die ik heb: mini, monster mini, light, avarage, strong, monster (die laatste heb ik niet). Middelste band qua zwaarte gebruiken dus. Bezwaar de zin om echt zwaar te gaan voor je zware dag. Mooi volume erbij ook. Flink pompen daarna. Precies goed.

Thanks Robbert, will do that. Volgende keer dus een iets zwaardere band gebruiken en gewicht gewoon hetzelfde houden. De speed moet er natuurlijk wel inblijven.

Pompen achteraf was wel oké. Ook eens goed voor mij, want mijn spieren zijn niet echt gewend aan veel reps.. :D

Die dl kan idd echt wel hoger. Ik trek nog met prima speed doubles met 180 tegen light.

Als je de volgende keer die blauwe (small) band van mij gebruikt dan zit je precies goed... Lekker volume kerel, had niet gezien dat je zo veel gedaan had!

• #3.890
Die dl kan idd echt wel hoger. Ik trek nog met prima speed doubles met 180 tegen light.

Maar jij bent Gijs en ik ben Ruben.

;)

Nee, ik houd ze even op 140 met een sterkere band en mochten ze dan nog supersnel gaan, dan kan ik altijd nog verhogen. Voel nu al lekker veel spierpijn in de hammetjes, billetjes en buikje.. :D

Het is een 'percentage game'. De veronderstelling dat 'je zwaarder ook nog wel snel kunt' gaat buiten de opzet van zo'n training. Maar 180kg is 60% voor jou denk ik op basis van je raw max en 56% op basis van 320kg suited, dat is maar een paar procent meer dan Ruben.

• #3.892
Sow Robbert, jij bent ook nog laat op he!

Hoe gaat het met jouw training eigenlijk? En hoevaak train jij per week? Had ik eigenlijk nog niet eerder gevraagd.

Gr

Ik ben altijd laat op, ik slaap nooit voor 01.00 uur eigenlijk. Mijn training gaat lekker. Ik train drie dagen per week, staat wel op mijn site. Momenteel gericht op het verhogen van mijn maximale kracht op de drie powerlifts. Vandaag een drietje met 200 kilo vanaf een two board op de bank in shirt voor het eerst. Ben net begonnen met een programma van zes weken. Doe naast het zware werk een hoop licht pompen en pak alles wel mee zo. En dat is ook wel te zien. Met het juiste licht dwarf ik Jay Cutler hahaha! Not! Maar nee, gaat lekker. Al heel lang geen events meer gedaan en zelfs geen overhead press. Ik speel nu powerlifter. Leuk spel. En ik leer er van.

• #3.894
Top Robbert, leuk om te horen. Ga zo door in ieder geval!

Thanks Robbert, will do that. Volgende keer dus een iets zwaardere band gebruiken en gewicht gewoon hetzelfde houden. De speed moet er natuurlijk wel inblijven.

Pompen achteraf was wel oké. Ook eens goed voor mij, want mijn spieren zijn niet echt gewend aan veel reps.. :D

Monstebands hangen bij jules (white bands 95kg) vraag er maar eens naar. Misschien de volgende week samen met mij een trainingkje rubben.

Train je maar 2x pw? Why? En vind je 105 kg niet wat aan de lichte kant voor je sq?

Laatst bewerkt:
Ik ben altijd laat op, ik slaap nooit voor 01.00 uur eigenlijk. Mijn training gaat lekker. Ik train drie dagen per week, staat wel op mijn site. Momenteel gericht op het verhogen van mijn maximale kracht op de drie powerlifts. Vandaag een drietje met 200 kilo vanaf een two board op de bank in shirt voor het eerst. Ben net begonnen met een programma van zes weken. Doe naast het zware werk een hoop licht pompen en pak alles wel mee zo. En dat is ook wel te zien. Met het juiste licht dwarf ik Jay Cutler hahaha! Not! Maar nee, gaat lekker. Al heel lang geen events meer gedaan en zelfs geen overhead press. Ik speel nu powerlifter. Leuk spel. En ik leer er van.

en dat is?

Frans,

www.loods2.weebly.com

Zie ook het Loods II topic.

---------- Toegevoegd om 11:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:28 ----------

Het is een 'percentage game'. De veronderstelling dat 'je zwaarder ook nog wel snel kunt' gaat buiten de opzet van zo'n training. Maar 180kg is 60% voor jou denk ik op basis van je raw max en 56% op basis van 320kg suited, dat is maar een paar procent meer dan Ruben.

Ik zie dat Ruben zijn max hoger is dan ik in mijn hoofd had dus Gijs heeft wel een punt. Een goede tien tot twintig kilo kan zeker naast zwaardere bands.

• #3.900
Train je maar 2x pw? Why? En vind je 105 kg niet wat aan de lichte kant voor je sq?

Waarom train ik maar 2x per week?

pff, eerlijk? Omdat ik een tijdje 3x of 4x per week heb getraind en dat trek ik momenteel gewoon niet meer. De zin gaat me er dan al snel vanaf en ik wil er ook niet zoveel tijd aan kwijt zijn moet ik eerlijk zeggen. Na mn werk heb ik ook wel eens zin om op de bank te ploffen en niks meer te doen. Verder heb ik een eigen huis samen met mijn vriendin en dan zijn er genoeg andere zaken die moeten gebeuren. Verder heb ik een erg leuke, maar drukke en veeleisende baan en soms ben ik gewoon zo retegaar dat ik alleen maar sta te gapen tijdens het trainen. Voor die 2x per week kan ik me dan nog wel oppeppen.

105kg squat is voor de speed days en dat is 50% van m'n 1RM raw squat. Dus opzicht een goed gewicht.

Monstebands hangen bij jules (white bands 95kg) vraag er maar eens naar. Misschien de volgende week samen met mij een trainingkje rubben.

Dat kunnen we zeker een keer doen Frans!

Terug
Naar boven