AndroidHealthClinic

Rock, Iron, Steel - ready for Strongman

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.621
Haha, de trappen van Snow World.. Die lijken me idd wel heftig op z'n zachts gezegd..

Ja is leuk, maar geen strongman conditie. gewoon medleys, loading, runs, flips etc herhalen en herhalen

Schema redelijk Ruben. Kijk er worden naar mijn idee voor een pindakaas/melk strongman vaak een aantal fouten gemaakt namelijk:

-Altijd maar focussen op max kracht
-Mental toughness onderschatten
-Geen goede afweging gemaakt over je sterke / zwakke punten.

Dit moet je dus opnemen in je schema. Ik geef nu wel aardig wat bloot van mijn filosofie maar ach iedereen moet maar proberen op het niveau te komen niet...

Als naturel strongman die vaak ook nog een pak lichter is zul je qua max statische kracht niet snel of zelfs eigenlijk nooit op hetzelfde niveau komen als de 150kg wegende snoepende strongman. Hier maar op blijven hameren in je schema betekend dat je bv ergens op 80% van de grote jongens blijft steken en je verder ook geen ander voordeel hebt opgebouwd waarop je wel punten pakt. In de wedstrijden ga je ergens halverwege scoren en verder niets.

- Je moet je max kracht gestaag omhoog blijven werken en zorgen dat je voldoende sterk bent om dingen te kunnen optillen en verplaatsen zodat je daarna over kunt schakelen op je eigen sterke punten.

De zaken die je zeker net zo sterk kunt krijgen en mss zelfs wel sterker is bijvoorbeeld je core. Onderschat dit niet. Of je nu gebrukt of niet je core zul je net zo goed sterk kunnen krijgen. Dit betekend dat als je sterk genoeg bent om de yoke op te pakken dat je als naturel met een zeer sterke yoke hier beter op kunt worden dan de rest.

-Focus dus ook op core.

Een tweede factor is de mentale hardheid die je hebt. Het is deels een karaktereigenschap maar het is zeker te trainen. Je moet gewoon wennen aan pijn zo simpel is het. Ik doe niet voor niets vaak na de basis compounds nog flink 20 reppers tot het randje van kotsen. Je hebt het zelf gemerkt met bv de legextension. Je kunt het een onzin oefening verklaren of weet ik veel maar nog even een paar 20 reppers maken tot het gaatje leert mij pijn te verdragen. Ik verdraag pijn beter dan velen na vele jaren van deze trainingen en daardoor ben ik een zeer lastige tegenstander op alles dat hiermee te maken heeft. (medley, laadraces, griponderdelen)

- Doe dus ook high rep stuff voor mentale hardheid.

Oke dan je schema: Ik zou altijd elke week squatten. Ook als je begint met DL. Doe er dan bv 3x5 pauze squats achteraan. Begin je met Squat doe er dan bv 3x8 Romanian DL achteraan of de GM.

Begin met Overhead. Je bent een strongman in hart en nieren. Bench doe je er maar na. En als je toch begint met bench doe je high rep mp na bench. ALTIJD OH op je UB training.

Rear raises, face pulls etc na dips!! Voor dips zul je ook ontzettend je schouderblad moeten stabiliseren. Is de boel vermoeid ga je last krijgen van je schouder door de dips.

En samen trainen is altijd leuk! Maar ja zo vaak kom ik natuurlijk ook niet in Haefland dus jullie zullen ook eens op bedevaart moeten...

Ruben, we geven echt om je, geloven in je. Getuige bovenstaande post!

• #4.625
haha, kan ik waarderen jongens, zeker weten. ;)

@Gijs: Thanks voor de tips en toegevoegde waarde. Zal ik zeker verwerken in m'n schema. En het schema is én squats én deadlifts op dezelfde dag, dus ik squat sowieso iedere week. Zoals jij het voorstelt is namelijk ook mijn plan. De ene week beginnen met deadlifts en daarna squats en de andere week andersom. Ook MP zit er iedere week in, dus én mp én bench.

Qua core gebeuren dan maar overhead squats toevoegen? Volgens mij wel een goede oefening. Ook maar wat buik erbij doen, bv. situps vs. bands ofzo.

Over dat mental toughness kan ik helemaal beamen. Ook dit kan bij mij beter en valt deels te trainen, maar zeg eerlijk Gijs.. Je hebt soms ook wel een schroefje los als het om trainen gaat.. ;) :P

---------- Post toegevoegd Sun 1 Jan 2012 om 20:09 ----------

En je hebt helemaal gelijk over die bedevaart tocht Gijs. Je bent al een aantal keren afgereisd naar het Zuiden. Het wordt idd eens tijd om naar het Noorden af te reizen om bij RPB te komen trainen. We hebben het al vaker beloofd.

Ik zal met Big Lexus eens overleggen, zodat we eens een datum kunnen prikken. Liefst op een zaterdag of zondag dan.

Laatst bewerkt:
  • #4.626
Gisteren: @Haefland

pumpin' times..

Bench
8x60
5x100
3x120/130/140/140/140

ging wat moeizaam gisteren.

Seated Neck Press
8x40
8x60
8x70
6x80

Seated DB Press
5x28
5x32
5x38

Incline Machine Press
5x30
5x70
5x90
3x100 heavy

DB Preacher Curls
8x18
8x22
8x26

Pushdowns
15x40/60/70/80/90

Pose Curls
15x22
15x25
6x45
8x35

Done!

---------- Post toegevoegd Thu 5 Jan 2012 om 16:27 ----------

Gisteren met Jules eens om de tafel gezeten om een goed schema uit te bedenken.

We gaan binnenkort samen weer beesten op het volgende schema:

Week 1:
Day 1: UB (MP 3x3 zwaar, Bench 5x5 licht + assistance)
Day 2: LB (Squat 3x3 zwaar, Deadlift 5x5 licht + assistance)
Day 3: UB (Bench 3x3 zwaar, MP 5x5 licht + assistance)

Week 2:
Day 1: LB (Deadlift 3x3 zwaar, Squat 5x5 licht + assistance)
Day 2: UB (MP 3x3 zwaar, Bench 5x5 licht + assistance)
Day 3: LB (Squat 3x3 zwaar, Deadlift 5x5 licht + assistance)

etc. etc.

Squat = Regular squat, olympic squat, front squat, paused squat etc.
Deadlift = Regular deadlift, blockpull, deficit deadlift, snatch grip deadlift etc.
MP = gewoon MP
Bench = regular bench, incline bench, slingshot bench, board bench etc.

Kortom, dit betekent dat we de hoofdoefeningen trainen met 3x3 en 5x5 afwisselend en dit aanvullen met assistance oefeningen. Uiteraard beginnen we met een percentage dat zowel voor 3x3 als 5x5 goed haalbaar is. Dan met kleine stapjes opwerken. Tevens wordt zowel UB als LB 3x in 2 weken tijd aangepakt. Dit is voor mij qua frequentie al meer dan normaal.

Een heel simpel programma, maar mits het strikt gevolgd wordt mijns inziens erg effectief. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in. Even wachten tot Jules uit geSmolov'd is en dan kunnen we beginnen.

Laatst bewerkt:
  • #4.627
aanvulling:

3x3 zullen we beginnen op zo'n 75-80% van je 1RM en dan voor MP en Bench langzaam opbouwen met stapjes van 2,5kg en voor Squat en Deadlift 5kg.

5x5 beginnen op 55-60% van 1RM en zelfde opbouw als hierboven.

Voor MP is dit ongeveer 5x5x65 en 3x3x80.
Bench 5x5x90 en 3x3x120.
Squat 5x5x130 en 3x3x170.
Deadlift 5x5170 en 3x3x230.

Heb er zin in.

Nooit gesnapt waarom je ineens door een schema te gaan hanteren een paar weken onder je kunnen gaat trainen. Je kunt ook 5x5x85 ofzo op mp....

Trainen zonder al te veel fails, deloaden op het moment dat het moet en een bepaalde vorm van periodisatie aan houden. Vanwege een nieuw schema ineens een periode onder je vermogen trainen is wat mij betreft gewoon een vorm van het jezelf makkelijk maken.

Nooit gesnapt waarom je ineens door een schema te gaan hanteren een paar weken onder je kunnen gaat trainen. Je kunt ook 5x5x85 ofzo op mp....

Trainen zonder al te veel fails, deloaden op het moment dat het moet en een bepaalde vorm van periodisatie aan houden. Vanwege een nieuw schema ineens een periode onder je vermogen trainen is wat mij betreft gewoon een vorm van het jezelf makkelijk maken.

Dat zie ik anders. Jij ziet het hier alleen vanuit je eigen oogpunt: iemand die iedere training voluit kan gaan en iedere oefening iedere week doet.
Bij Ruben is dit anders, hij traint de verschillende oefeningen zonder vast ritme: de opbouw in zijn schema is puur en alleen om weer ritme te krijgen in het 2x p. week doen van Squat/DL/Be/MP. Ga je hierin vanaf dag 1 weer voluit dan stagneert het snel en is het plezier weg.
Het moet in de opbouw ook niet zo zijn dat je 6 weken onder je kunnen aan het trainen bent op de hoofdoefeningen. Dan moeten er iets grotere stappen genomen worden.
Het neemt trouwens niet weg dat je wel voluit kan gaan in je assistance oefeningen (in de vorm van repouts).

Laatst bewerkt:
  • #4.630
Hehe, had zoiets al verwacht van jou Gijs.

Even uitleg:

Bij 3x3 wordt er zwaar getraind. Dit wissel je af door 'lichtere' trainingen van 5x5. Echter, deze 3x3 en 5x5 trainingen worden iedere week een stukje zwaarder.

Kortom, je begint bv. bij MP met 3x3x80 en eindigt na zoveel weken met 3x3x100. Bij de 5x5 begin je bv. met 5x5x60 en eindig je met 5x5x85 of 5x5x90. Ik noem maar iets.

Als je meteen al met 5x5x85 begint mis je het doel van het schema. Je hebt dan gelijk zwaar en zwaar, in plaats van zwaar en licht af te wisselen.

Ik zie het verder ook niet direct om onder mijn vermogen te trainen. Op de 3x3 ga je zwaar en kun je desnoods de laatste set er een paar extra reps uitpersen. Waar we uiteindelijk instappen moet nog even nader bekeken worden. Als je te hoog inzet in het begin, dan loop je ook te snel vast.

Enfin, ik houd me aan het schema en we zullen zien hoe het gaat. Als het echt te licht is in het begin, dan voeren we het wel op. Ben maar niet bang, te licht trainen vind ik zelf ook niks aan. ;)

ps. Ik waardeer je commentaar en je hebt vaak goede tips. Kortom, ik sta altijd open voor discussie. Dus laat je vooral niet tegenhouden.

Laatst bewerkt:
wat je dus zegt is dat je plezier snel weg is omdat je te snel stagneert als je dicht op je max begint voor die reprange.

mijn simpele logica gaat als volgt:

- nogal logisch dat je snel stagneert als je bij je max zit voor die reprange.
- is het anders als je eerst 5 weken gewichten traint die je makkelijk haalt? Op het moment dat je weer tegen je max aanzit voor die reprange zal je alsnog snel stagneren.

Mijn simpele conclusie is dan dat je weken lichter hebt getraind omdat je het niet leuk vind snel te stagneren.

Ik vind het helemaal niet zo leuk omdat ik weet dat ik ver onder mijn kunnen train. Ik vind het pas leuk als ik een nieuw pr kan zetten op bv mijn 5x5 of 3x3.

Er zijn wel omstandigheden dat ik het kan aanraden om bv met 80% te starten en elke week 2,5 toe te voegen maar niet vanwege een nieuw schema en zeker niet op alle 3 de hoofdlifts. Eigenlijk ben ik ook een groter voorstander om de oefeningen te rouleren en de reprange om stagnatie te voorkomen.

en nogmaals: Ik ben niet bijzonder qua aanleg.

---------- Post toegevoegd Fri 6 Jan 2012 om 10:12 ----------

Hehe, had zoiets al verwacht van jou Gijs.

Goed zo, dan doe ik mijn dbb taak goed.

ps. Ik waardeer je commentaar en je hebt vaak goede tips. Kortom, ik sta altijd open voor discussie. Dus laat je vooral niet tegenhouden.

Ik laat me nooit tegenhouden om commentaar te geven op iets en ik hoop dat anderen dat ook bij mij blijven doen.

• #4.632
Goedzo, dat ik ook juist de bedoeling van dit forum.

Ik snap je punt helemaal Gijs en jouw aanpak zal ook zeker doeltreffend zijn. Echter, ik ben iemand die een heel duidelijk schema nodig heeft, zodat ik weet wat ik moet doen iedere training. Dat werkt voor mij. Dat is ook al uit het verleden gebleken. Daarnaast kunnen we, zoals Jules het terecht zegt, ook varieren in percentages en repranges bij de assistance oefeningen.

Houd er ook rekening mee dat ik bepaalde trainingen alleen moet doen (thuis) en dan werkt voor mij een uitgestippeld schema stukken beter dan zonder schema te trainen.

In deze moet ik het toch ook eens zijn met Jules en Ruben. Ik snap Gijs z'n punt goed, maar continu zo zwaar strainen zorgt gewoon voor een enorme belasting op je czs. Op lagere percentages trainen traint je czs beter in het maken van nette strakke en explosieve movements zonder het te overbelasten. Plus dat je werkt naar een piekmoment toe, wat een positief effect heeft op het czs.

Zo werkt het in alle andere sporten toch ook..

Alleen gaat dit wel op voor bv powerliften of gewichtheffen. Voor strongman vind ik het minder geschikt.

• #4.634
Vandaag extra wat vroeger opgestaan om goed wakker te zijn voor de eerste event training van dit jaar. Ik sta op, doe een paar passen en PATS, een tweak in m'n onderrug, links onderaan. Zeurende pijn dat ook iets doorstraalt in linkerbil en linkerhamstring. Argh!!!! ****ing irritant. Zo til je met honderden kilo's en zo verrek je je iets door gewoon te lopen!!! :mad:

Valt volgens mij nog wel mee, maar event training maar geannuleerd. Geen zin om risico te lopen op een ernstige blessure. Dan maar thuis wat UB.

MP, uit rack
8x40
5x50
5x60
3x70
3x85/85/85
1x90
1x95
1x100

Nice. Nog genoeg power in de schouders.

Bench, paused
8x60
5x100/110/120

Pullups, tussen de presses door
5x6xbw

CS BB Rows
8x40
8x60
8x80/80/80

Incline Tate Extensions
8x22/22/22

Decline DB Extensions
8x12/12/12

Erg gecontroleerd uitgevoerd en niet te zwaar ivm linkerelleboog.

Incline DB Curls
6x22/22

BB Curls
8x40/60/70

Band Pushdowns
3x30

Band Pull Aparts
3x12

Done, toch nog lekker getraind.

Ik vroeg me al af waar je bleef man, hopelijk niets te ernstigs

• #4.636
Neuh, is nog wat stijf en voelt aan als een blauwe plek nu. Gewoon een stomme beweging gemaakt (weet ook niet hoe) en gelijk een verrekking in de onderrug.

Denk dat ik volgend weekend wel kan knallen!

• #4.637
Gisteren: @Haefland

LB day.

Squats
... x bar
8x70
8x70
3x110
3x150 nu al zwaar
3x180 pffff
3x190 met bandages
3x190 zonder bandages, alleen kneesleeves.

daarbij gelaten. Squats gingen niet lekker gisteren. de 190 voelde als lood gisteren. bah, bah. Ook de bandages hebben me niks geholpen. Eerlijk gezegd squat ik het liefst gewoon raw. Volgende keer beter.

Deficit Deadlifts, speed
3x70
3x70
3x110
1x160
8x1x180

Ging wel lekker. Goed op techniek gelet, eerst spanning op de bar en dan explosief omhoog. Voelde goed.

SSB GM's
5x60
5x70
5x70
5x70
5x60

Lijkt niet veel, maar 70kg is al behoorlijk zwaar op deze bar. Ik denk dat meerdere jongens dat kunnen beamen die ermee getraind hebben. Moest er in ieder geval al flink voor werken. Reps erg strikt uitgevoerd.

Leg Extensions
3x15xfullstack

Sorry Gijs, geen 20 reppers deze keer.

Leg Curls
3x15xhalfstack

Seated Calf Raises
3x20

Done. Ondanks tegenvaller op squats toch nog lekker getraind. Gisteren ook weer alleen getraind en dat merk ik toch wel aan m'n motivatie. Alleen trainen sucks.

• #4.638
Vandaag: Eerste events training vh jaar.

Vikingpress
warmup
4x120

uitgemeten gewicht. Best heavy. Zelfde gewicht als de SMvL straks. Met wat oefening moeten er meer reps uit te persen zijn.

Stones
3x105 @1m70
2x120 @1m60
1x150 @1m35
1x166 @rand, net niet
1x166 @1m35

Lekker om weer die zware steen te laden. Teun en Enzo lieten even zien dat ze de baas zijn op stones. Enzo de 185 op 1m35 en Teun 2 a 3x de 185 op 1m35. Ziekelijk.

Zelf niet ontevreden voor de 1e events training. Komen nog trainingen genoeg om die 185 stone te attacken.

Yoke (turn na 12m)
210kg 24m
260kg 24m
300kg 24m
340kg 12m

Heel lang geleden dat ik yoke heb gedaan. Niet slecht, 340 voelde zwaar maar niet te.

Farmers (turn na 12m)
55kg 24m
95kg 24m
125kg 24m
145kg 3m bagger
145kg 6m

De 145kg een stuk verhoogd, om de uitpak makkelijker te maken. Toch kan ik ze nog niet lang vasthouden. Meer doen dus. Volgende keer wat meer meters gaan maken met 100 en 120kg.

Done en behoorlijk gaar.

Die 145 moet je toch op normale hoogte kunnen uitpakken, op de demo vond ik het wel meevallen en onze dl scheelt toch niet zoveel. Of je moet al moeite hebben met je grip op de farmers waardoor je te langzaam gaat uitpakken.

• #4.640
Die 145 moet je toch op normale hoogte kunnen uitpakken, op de demo vond ik het wel meevallen en onze dl scheelt toch niet zoveel. Of je moet al moeite hebben met je grip op de farmers waardoor je te langzaam gaat uitpakken.

Dat laatste vooral. M'n grip is nog niet zo geweldig. 135 farmers krijg ik wel nog uitgetild van normale hoogte.

Ik zal me dus dit jaar moeten focussen op een sterkere grip. Dat ben ik al de laatste tijd aan het doen door geen straps meer te gebruiken. Wellicht ook eens vaker pronated holds en bb shrugs doen om de knijpkracht nog meer aan te pakken.

Terug
Naar boven