MuscleMeat

Rugpijn (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Better safe than sorry is imo zonder riem, zodat je niet op je riem vertrouwt maar op je eigen techniek. Je voelt dan ook beter wanneer je beter je set kunt afbreken. Zolang je vorm goed is maakt het ook weinig uit verder.
 
Better safe than sorry is imo zonder riem, zodat je niet op je riem vertrouwt maar op je eigen techniek. Je voelt dan ook beter wanneer je beter je set kunt afbreken. Zolang je vorm goed is maakt het ook weinig uit verder.
Je kunt ook je techniek vinden door te experimenteren met de stand van de benen,de barbell goed op je traps en schouders te drukken,en vooral niet te ver voorover te buigen en het gewicht op een zo recht mogelijke lijn op en neer te laten gaan. Met deze klachten zou ik toch wat geruster trainen. Beter op zeker spelen dan een lange tijd out te zijn. Of je moet echt licht gaan of enkel met de barbell experimenteren.

Maar ik ben dan ook een oude versleten zak hè, voorzichtig trainen hè mannekes 😄
 
Better safe than sorry is imo zonder riem, zodat je niet op je riem vertrouwt maar op je eigen techniek. Je voelt dan ook beter wanneer je beter je set kunt afbreken. Zolang je vorm goed is maakt het ook weinig uit verder.
Ik vind het echt bs dat je zegt dat je vertrouwt op een riem. Elke idioot kan een riem omdoen, maar bij lange na niet iedereen weet hoe je hem zou moeten gebruiken.. het is niet zo strak mogelijk doen en gaan. Je moet wel op de juiste manier je spieren kunnen aanspannen om de riem nuttig te maken.
 
Wat jij vind mag je houden haha maar wat ik zeg is bedoeld voor ts, die misschien tegen rugproblemen aanloopt. Dan is een riem niet iets waar je je rug mee heel houdt, eerder vernaggelt door toch te zwaar willen gaan.
 
Ik zou in zijn geval echt niet zwaar gaan met deadliften of squatten.
Overdag zwaar sjouwwerk verrichten. En dan s'avonds nog eens zware krachttraining.
Enkeltje naar rugklachten lijkt me dat.
Gewoon oefeningen doen die de spieren ook goed aanpakken zonder dat je de wervels teveel onder druk zet.
Een riem maakt dat je inderdaad meer gaat tillen dan goed voor je is.
 
Ik zou in zijn geval echt niet zwaar gaan met deadliften of squatten.
Overdag zwaar sjouwwerk verrichten. En dan s'avonds nog eens zware krachttraining.
Enkeltje naar rugklachten lijkt me dat.
Gewoon oefeningen doen die de spieren ook goed aanpakken zonder dat je de wervels teveel onder druk zet.
Een riem maakt dat je inderdaad meer gaat tillen dan goed voor je is.
Ja, want als je fysiek zwaar werk doet is deadliften en squaten slecht voor je rug 😂

Bullshit, werk aan je houding. Als je last hebt van je rug dan doe je iets verkeerd. Met squaten kijk of je de bar high/low op je rug als voorkeur hebt, beetje brede stance, tenen licht naar buiten gedraaid. Adem in down, adem uit up.

Niet elke week 1 rep max trainen, gewicht minderen, meer reps, ego buiten de deur laten en perfecte vorm. En als dat betekend 40kg minder squaten dan is dat maar zo en dan bedank me maar over paar jaar ✌️
 
De klachten van Topic Starter zijn duidelijk.
Ik zie het nut er niet zo van in iets te doen wat duidelijk problemen geeft.
Heb je een zware squat in het leven nodig? Kan je daarover vertellen tegen je vriendjes hoe stoer je wel niet bent.
Ondertussen traint die man zijn rug misschien wel kapot. Dankzij jouw 'verstandige' advies..
Een groot ego heeft heel wat ruggen naar de klote geholpen.

En niet elke week 1 rep max trainen.
Maar wel 3 reps, of 5?
Alsof dat niet zwaar is op de rug...
Man man. Wat een wijsheid.
 
Je heb maar 1 ruggengraat..
Versleten is versleten.
Als het goed is, train je de spier.
Veruit de meeste rugklachten komen door een zwakke onderrug of een disbalans.

Is de deadlift een simpele ongecompliceerde oefening? Nee. Genoeg blessures die je daarmee kan oplopen. Maar als jij slijtage aan je ruggengraat oploopt door te deadliften, doe je iets niet goed.

Bulgarian Split Squat met dumbbells in de hand is een prima manier om de benen te trainen bv.
Voor je benen ja. Deadlift is meer dan dat.

bulgarian-split-squat-welke-spieren.jpg


romanian-deadlift-anatomy.jpg
 
Ja, maar er zijn dus heel veel ruggen naar de klote geholpen dankzij de deadlift.
Daar kunnen we lang of kort over discussiëren. Maar dit is wel bekend in het 'wereldje'.
Veel bodybuilders doen hem daarom ook niet, of alleen licht.
De deadlift is gewoon een 'onnodige' oefening.
Wat ik al zei over de squat. Waarom denken mensen toch dat squat of deadlift een must is?
Zeker als je zoals de Topic Starter al klachten hebt.
Ik denk in het belang van zijn gezondheid. En niet aan het belang van een fetish om een bepaalde oefening te moeten blijven doen.
Want daar zit het 'wereldje' ook vol mee. Met waandenkbeelden.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar er zijn dus heel veel ruggen naar de klote geholpen dankzij de deadlift.
Daar kunnen we lang of kost over discussiëren. Maar dit is wel bekend in het 'wereldje'.
Veel bodybuilders doen hem daarom ook niet, of alleen licht.
De deadlift is gewoon een 'onnodige' oefening.
Wat ik al zei over de squat. Waarom denken mensen toch dat squat of deadlift een must is?
Zeker als je zoals de Topic Starter al klachten hebt.
Ik denk in het belang van zijn gezondheid. En niet aan het belang van een fetish om een bepaalde oefening te moeten blijven doen.
Want daar zit het 'wereldje' ook vol mee. Met waandenkbeelden.
Het is duidelijk dat TS een verkeerde houding aanneemt en daardoor de klachten onstaan. Met curls kan je ook verkeerde houding doen maar krijg je lichamelijk geen negatieve klachten, squats en dl wel en vandaar dat die 2 oefeningen altijd zo slecht in het daglicht staan aangezien 9 van de 10 mensen denkt zolang het gewicht maar omhoog komt dat telt. Kijk die gasten die 200kg squaten voor reps, zullen die allemaal toevallig een kantoorbaan hebben of uitkering en heel de dag kunnen “rusten”. Houding is key, na je workout last van iets is 9 van de 10x BAD FORM.
 
Waar komt dat toch vandaan, dat men MOET deadliften anders is het niet goed.
Er zijn zoveel atleten en bodybuilders die dat niet nodig hebben.
Die zagen het gevaar ervan in. Want, ja, als je hem goed doet.
En dan nog geeft het een enorme compressie.
Ronnie Coleman is niet de enige die zijn rug naar de Gallemiezen heeft geholpen met die oefening en / of squat..
Ik ken genoeg mensen die hem niet doen omdat hij gewoon niet goed voelt. Dus ook niet met goede vorm.
Mensen moeten een keer stoppen met het heilig verklaren van bepaalde oefeningen.
 
Het is duidelijk dat TS een verkeerde houding aanneemt en daardoor de klachten onstaan. Met curls kan je ook verkeerde houding doen maar krijg je lichamelijk geen negatieve klachten, squats en dl wel en vandaar dat die 2 oefeningen altijd zo slecht in het daglicht staan aangezien 9 van de 10 mensen denkt zolang het gewicht maar omhoog komt dat telt. Kijk die gasten die 200kg squaten voor reps, zullen die allemaal toevallig een kantoorbaan hebben of uitkering en heel de dag kunnen “rusten”. Houding is key, na je workout last van iets is 9 van de 10x BAD FORM.
Houding is heel belangrijk ja. Maar als hij klachten heeft met een 100kg squat en een 140 kg deadlift. Dan zou ik zeggen, ga eens lichter in gewicht. Stel dat zijn vorm goed is. Wat dan? Dan is de enige optie lichter gaan. en/of minder vaak squatten. Ik zou zeggen, ga lichter, maak meer reps. Zoals Serge Nubret trainde.
 
Houding is heel belangrijk ja. Maar als hij klachten heeft met een 100kg squat en een 140 kg deadlift. Dan zou ik zeggen, ga eens lichter in gewicht. Stel dat zijn vorm goed is. Wat dan? Dan is de enige optie lichter gaan. en/of minder vaak squatten. Ik zou zeggen, ga lichter, maak meer reps. Zoals Serge Nubret trainde.
Ja agree, zoiezo meer reps icm met licht gewicht voor spiergroei + minder belastend voor je onderrug.
 
Ja agree, zoiezo meer reps icm met licht gewicht voor spiergroei + minder belastend voor je onderrug.
Hij zou misschien in een later stadium iets erbij kunnen proberen te doen. Maar als het weer klachten gaat geven. Lekker trainen wat het beste bij zijn lichaam past. F die PR's. Daar moet je helemaal niet mee bezig zijn als je geen wedstrijd atleet bent. Maar dan nog. Ik ken iemand die was bezig met de zware squat Clean etc. en deed aan kogelstoten, wedstrijden. Zwaar bankdrukken ook. Had het nu liever niet gedaan wat hij toen deed. knieklachten etc. Zijn vorm was uitstekend. Ik heb hem zien squatten. Je betaald later vaak de prijs. Sommigen komen ermee weg.
 
Ik moet eerlijk zeggen , die oefeningen zijn dan misschien te vervangen voor andere .
Maar ik vind ze geweldig om te doen , misschien dat ik idd iets teveel hooi op me vork neem , voor wat one reps en pr betreft , eindigt mijn laatste set altijd met 8 herhalingen , maar wel zo zwaar mogelijk .
Zie niks in een 1 rep , daarbij lijkt me dat juist daarbij snel blessures oploopt , en daar heb ik ervaring genoeg mee al .
Als ik puur op kracht train , pak ik vier sets van 6 herhalingen
 
Vroeger had je nooit last zei je in de 1e post.
Hoe oud ben je, en hoe lang train je.
Als je heel veel jaar trainen achter de kiezen hebt, kan het ook een gevalletje cumulative damage zijn.
Ik had er ook altijd zin in, skullcrushers/lying dumbbell triceps extensions met 20 kg dumbbells, 10 reps. Bulgarian Split Squat met 100 kg 10 reps.
Maar tot mijn ellebogen begonnen te protesteren, en er scherpe steken naar de knie vanuit de heup gingen. De dag erna met trappen lopen de heup ongemak gaf.
SLDL heb ik ook achterwege gelaten, deed die altijd met 90 a 100 kg.
Nu met 50 kg zeggen mijn heupgewrichten al 'ben je niet goed bij je hoofd, waar ben je mee bezig'.
Ik kan natuurlijk niet luisteren naar de signalen van mijn lichaam.
Maar dan weet ik nu al dat ik dan op een gegeven moment kunstgewrichten ga krijgen.
Of als een 100 jarige ga lopen.
Hoeft helemaal niet bij jou zo te zijn dat je gewrichten opspelen.
Maar kan wel.
Je moet een beetje experimenteren, beetje lichter gaan, kijken hoe dat gaat de dagen erna.
Na een x aantal weken weer zwaarder gaan als dat lichter trainen goed blijft gaan.
Dan zie je of je lichaam dat aan kan. Of het iets tijdelijks is, of een slijtage waar je respect voor moet tonen.
 
"Een veel gehanteerde hypothese is dat aspecifieke lagerugpijn te maken heeft met overbelasting van bijvoorbeeld tussenwervelschijven, gewrichten, zenuwen en spieren van de wervelkolom (NHG-werkgroep, 2017)."

"Verschillende risicofactoren voor het ontstaan van rugklachten
Naast leeftijd zijn er nog een aantal andere factoren die worden geassocieerd met het ontstaan van aspecifieke lagerugpijn (zie tabel). Voor het ontstaan van nekklachten is o.a. beeldschermwerk een risicofactor (Gezondheidsraad, 2012)."

Topic starter had er voorheen geen last van. " heb hier toen ik vroeger trainde nooit last van gehad ".
En het is nadat hij die oefeningen gedaan heeft.
Dus dit lijkt me redelijk specifiek en duidelijk. Of het alleen de spieren zijn en/of ook de wervels valt te bezien.
 
Back
Naar boven