Fitness Seller

Rugpijn (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

"Een veel gehanteerde hypothese is dat aspecifieke lagerugpijn te maken heeft met overbelasting van bijvoorbeeld tussenwervelschijven, gewrichten, zenuwen en spieren van de wervelkolom (NHG-werkgroep, 2017)."

"Verschillende risicofactoren voor het ontstaan van rugklachten
Naast leeftijd zijn er nog een aantal andere factoren die worden geassocieerd met het ontstaan van aspecifieke lagerugpijn (zie tabel). Voor het ontstaan van nekklachten is o.a. beeldschermwerk een risicofactor (Gezondheidsraad, 2012)."

Topic starter had er voorheen geen last van. " heb hier toen ik vroeger trainde nooit last van gehad ".
En het is nadat hij die oefeningen gedaan heeft.
Dus dit lijkt me redelijk specifiek en duidelijk. Of het alleen de spieren zijn en/of ook de wervels valt te bezien.
Klacht die hij beschrijft hoort bij aspecifieke lage rugpijn. In dit geval is er geen schade aanwezig aan de structuren. De structuren zijn zeker gevoelig geraakt, maar naar alle waarschijnlijkheid is de reden hierachter multifactorieel (zoals vaker met pijn) waarbij ook vaak buiten het fysieke deadliften moet worden gekeken.
Hoe verklaar je anders dat hij in het verleden bijvoorbeeld nergens last van had bij dezelfde oefening wanneer zijn uitvoering ok is.

Om je een idee te geven mbt schade aan de rug bij krachtsporters. Er zijn meerdere studies bekend die laten zien dat krachtsporters (professioneel) niet meer schade hebben aan hun rug tav andere sporters. Sterker nog...er zijn studies bekend die laten zien dat botten en ook tussenwervelschijven adapteren en sterker worden door krachtsport.

Het direct ontmoedigen van de lift is dus een beetje voorbarig lijkt me.
 
Klacht die hij beschrijft hoort bij aspecifieke lage rugpijn. In dit geval is er geen schade aanwezig aan de structuren. De structuren zijn zeker gevoelig geraakt, maar naar alle waarschijnlijkheid is de reden hierachter multifactorieel (zoals vaker met pijn) waarbij ook vaak buiten het fysieke deadliften moet worden gekeken.
1 Hoe verklaar je anders dat hij in het verleden bijvoorbeeld nergens last van had bij dezelfde oefening wanneer zijn uitvoering ok is.

Om je een idee te geven mbt schade aan de rug bij krachtsporters. Er zijn meerdere studies bekend die laten zien dat krachtsporters (professioneel) niet meer schade hebben aan hun rug tav andere sporters. Sterker nog...er zijn studies bekend die laten zien dat botten en ook tussenwervelschijven adapteren en sterker worden door krachtsport.

Het direct ontmoedigen van de lift is dus een beetje voorbarig lijkt me.
1: wat ik al zei. Cumulatieve schade. Die kan prima ontstaan ook bij een goede uitvoering. Het is echt onzin te denken dat als je uitvoering goed is, dat je lichaam dan geen slijtage op kan lopen. De gewichten zijn zwaar. Dus de druk op kraakbeen en ander weefsel zorgt voor de schade. En dan ook nog het werk dat hij doet. Steigerbouwer. Dat helpt natuurlijk ook niet, als je dan in de avond nog eens zwaar gaat tillen. Je kan natuurlijk door blijven knallen. Maar dan betaal je er een prijs voor die je achteraf betreurt. Want, totaal onnodig.

Ja die meerdere studies zijn mooi allemaal . Maar de krachtsportwereld zit vol met kapotte gewrichten en versleten ruggen.
De botten, beenstructuur, is wat anders dan de tussenwervelschijven en kraakbeen. Botten worden er sterk onder, gewrichten gaan op een gegeven moment kaput, dat kan je dan niet meer maken. Ja met van die namaak gewrichten. Zoals Dave Palumbo met zijn 'nieuwe' schouder. Dacht je dat hij die had gehad als hij niet zwaar aan de bench press had gedaan.
En vertel dat Ronnie Coleman maar, dat volgens die studies zijn rugproblemen niet door zijn zware deadlifts en squats zijn ontstaan.
Soms moet je gewoon even gezond verstand gebruiken. Layman logic / boerenverstand.
Is het echt verstandig of gezond voor het menselijk lichaam om elke week het hele jaar , jaar na jaar, met 200 kg of meer op je schouders in de weer te zijn? Of van de grond te trekken.
Je hebt dan die slimmeriken die dan zeggen, iets van de grond is heel natuurlijk. Ja dat is zo. Maar niet 200 of meer kg, en steeds meer kg proberen te tillen.
Dat deed de oermens niet, dat doen gorilla's niet. Alleen de mens die denkt dat dit volslagen normaal bewegen is voor het lichaam.
Extremistische waanzin .

Ik zeg overigens niet dat hij het niet moet doen.
Maar ga eens lichter, een aantal weken, en zie wat voor verschil dat maakt.
Zoals het nu gaat, gaat het niet goed. Doorgaan op dezelfde voet gaat hem niet helpen.

En bepaalde oefeningen, zoals de deadlift zijn voor een goed of mooi fysiek totaal niet nodig.
Waar dat idee vandaan komt, dat je de deadlift moet doen.
Het is toch bodybuilding, of is het powerlifting wat hij doet.
Zat bodybuilders die niet aan de deadlift doen, en een beter fysiek hebben dan 98 % van de deelnemers op dit forum.
In bodybuilding termen dan.
Want een goed of mooi fysiek is iets waar men natuurlijk over mening van kan verschillen.
 
Laatst bewerkt:
1: wat ik al zei. Cumulatieve schade. Die kan prima ontstaan ook bij een goede uitvoering. Het is echt onzin te denken dat als je uitvoering goed is, dat je lichaam dan geen slijtage op kan lopen. De gewichten zijn zwaar. Dus de druk op kraakbeen en ander weefsel zorgt voor de schade.
Deze beredenering hoor ik geregeld maar hij gaat niet op.
Zoals gezegd kraakbeen en discussen lijken te adapteren aan de belasting die erop wordt losgelaten, op het moment dat er progressieve overload wordt toegepast op een normale manier is er dus geen reden om aan te nemen dat deadliften slecht zou zijn.
Ja die meerdere studies zijn mooi allemaal .
Dit klopt, het leert ons hoe het waarschijnlijk zit.
Maar de krachtsportwereld zit vol met kapotte gewrichten en versleten ruggen.
Net zoals de gewone wereld inderdaad. Enfin, we hebben het in het geval van de TS sowieso over aspecifieke lage rugpijn waarschijnlijk dus er is sowieso geen schade.
De botten, beenstructuur, is wat anders dan de tussenwervelschijven en kraakbeen. Botten worden er sterk onder, gewrichten gaan op een gegeven moment kaput, dat kan je dan niet meer maken.
Zie bovenstaande alinea, ik kan er wel wat meer van maken :)

Wat links:

Andere epidemiologisch gegevens:
four epidemiological studies, lasting 2.5–6 years, have not revealed any major injuries of the spine in competitive weightlifters [82–85]. Furthermore, MRI scans of lumbar spines of former elite athletes have not shown any statistically-significant differences for vertebral body height (L1/2 to L5/S1) or lumbar flexibility between weightlifters (n = 29, 59.4 years), long-distance runners (n = 27, 59.6 years), shooters (n = 28, 61.1 years) and soccer players (n = 30, 56.6 years) [32]. According to Baranto et al. [30], the prevalence of disc abnormalities (e.g., reduced intervertebral disc height) of professional weightlifters (n = 10, 42.0 years) is similar to untrained age-matched controls (n = 10).
In addition, the incidence of back pain has been reported to be less (23% vs. 31%) in former weightlifters (n = 13) compared to the general population (n = 716) [78]. According to this, it may be concluded that intervertebral discs in humans are able to adapt to exercise-induced compressive forces in weightlifting
training. In the long run, those adaptations lead to an increased stress tolerance.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen fan van de deadlift.
En met mij meerdere. En om overduidelijke redenen. Die deadlift heeft wel degelijk genoeg ruggen gesloopt.
Dat is voor mij een feit. Ronnie is niet de enige die dit heeft ervaren.
Wat ik al zei, waarom zou je die oefening überhaupt doen als je geen powerlifter bent.
Ik zie het nut er niet van in.
Onnodig risico nemen is dat.
Kan je zeggen dat je 300 kg van de grond kan tillen.
Een mooi fysiek spreekt veel meer.
En de mannen die het meest kunnen deadliften, zijn niet de mooiste mannen om het maar zo te zeggen.
 
Ik ben geen fan van de deadlift.
En met mij meerdere. En om overduidelijke redenen. Die deadlift heeft wel degelijk genoeg ruggen gesloopt.
Dat is voor mij een feit. Ronnie is niet de enige die dit heeft ervaren.
Dat je geen fan bent begrijp ik. De overduidelijke redenen zijn mss niet zo overduidelijk als je denkt. Helaas is discussiëren lastig wanneer je op voorhand niet openstaat om je standpunt te veranderen.
Wat ik al zei, waarom zou je die oefening überhaupt doen als je geen powerlifter bent.
Dat is weer een andere vraag waarop we beide het antwoord niet weten. Volgens mij heeft de ts niet aangegeven waarom hij deadlift buiten dat hij het een leuke oefening vind (eig al reden genoeg om hem te doen toch?). Misschien vind hij daarnaast kracht wel iets belangrijks...wie zal het zeggen.
Ik zie het nut er niet van in.
Onnodig risico nemen is dat.
Kan je zeggen dat je 300 kg van de grond kan tillen.
Een mooi fysiek spreekt veel meer.
Iedereen heeft hier zijn eigen ideeën bij, sommige mensen vinden bijvoorbeeld dat kracht weer .eer spreekt dan massa alleen.
En de mannen die het meest kunnen deadliften, zijn niet de mooiste mannen om het maar zo te zeggen.
Vind je de mannen die het meest gespierd zijn wel de mooiste mannen zelf?
 
.

Net zoals de gewone wereld inderdaad. Enfin, we hebben het in het geval van de TS sowieso over aspecifieke lage rugpijn waarschijnlijk dus er is sowieso geen schade.

Waarschijnlijk, dus er is sowieso geen schade?
Wat ben je aan aannames aan het doen man.

Jij leeft in de fantasie dat het allemaal geen kwaad kan. Maar jij weet helemaal niet wat er met die man aan de hand is.
Met je conclusie, het is aspecifieke rugpijn.
Je hebt hem niet eens onderzocht. Je weet geen iota van wat er met zijn lichaam aan de hand is.
En maar invullen.
Moet hij maar doorgaan dan met hetzelfde ? Dat gaat hem niet helpen .
 
Waarschijnlijk, dus er is sowieso geen schade?
Wat ben je aan aannames aan het doen man.

Jij leeft in de fantasie dat het allemaal geen kwaad kan. Maar jij weet helemaal niet wat er met die man aan de hand is.
Met je conclusie, het is aspecifieke rugpijn.
Je hebt hem niet eens onderzocht. Je weet geen iota van wat er met zijn lichaam aan de hand is.
En maar invullen.
Op basis van zijn pijnlokatie, de odds wat het zou kunnen zijn etc is deze aanname best te maken. Niemand heeft de man kunnen onderzoeken, dat is het nadeel van een verhaaltje op een forum posten. Beter is een fysiotherapeut bezoeken.
Moet hij maar doorgaan dan met hetzelfde ? Dat gaat hem niet helpen .
Goede vraag, ik zou iig niet direct voor altijd stoppen met deadliften, thats for sure :roflol:

Mijn post is meer gericht om wat dingen recht te zetten omtrent onterechte aannames bij lage rugpijn die veel mensen maken.
 
Dat je geen fan bent begrijp ik. De overduidelijke redenen zijn mss niet zo overduidelijk als je denkt. Helaas is discussiëren lastig wanneer je op voorhand niet openstaat om je standpunt te veranderen.

Dat is weer een andere vraag waarop we beide het antwoord niet weten. Volgens mij heeft de ts niet aangegeven waarom hij deadlift buiten dat hij het een leuke oefening vind (eig al reden genoeg om hem te doen toch?). Misschien vind hij daarnaast kracht wel iets belangrijks...wie zal het zeggen.

Iedereen heeft hier zijn eigen ideeën bij, sommige mensen vinden bijvoorbeeld dat kracht weer .eer spreekt dan massa alleen.

Vind je de mannen die het meest gespierd zijn wel de mooiste mannen zelf?
Ik heb wat jaartjes ervaring en nogal wat om mij heen gezien, en nogal wat op fora gelezen.
Daar hecht ik meer waarde aan, vandaar. Daar kan jij van alles van vinden. Maar ik heb zo ook mijn mening over hoe jij het ziet.

Als hij wil blijven deadliften omdat hij het mooi en leuk vind, prima. Maar gezien zijn huidige klachten is het verstandig even het pedaal minder in te trappen. Minimaal.

Een slank fysiek is het mooist en meest dicht bij het natuurlijke zoals de mens van nature op zn best is(mijn mening). Teveel spieren word al gauw of iemand met een complex rondloopt. Een statement wil maken. Heel veel spieren zijn een belasting voor het hart , gewrichten etc.
Dus wat gespierd is mooi, maar heel erg word een gedrocht. Maar lekker belangrijk. Bertil Fox was imposant. Maar die schoot dan weer zn ex en moeder dood.
Wat is belangrijk.
Dat je mentaal goed draait. Belangrijk is dat je gezond bent. Spieren zijn een leuke bijzaak. Maar meer moet het niet worden in mijn optiek.
Ik begrijp al helemaal niet dat ze hormonen gaan nemen en ander chemisch spul om een stel spieren te kweken.
Hoe belangrijk maak je een paar spieren dan.
Ik vind het niet verkeerd bij de dingen die je doet te denken, "draagt dit wel bij aan een goede gezondheid".
Daarbij stilstaan kan geen kwaad.
Goed, ieder zn ding.
 
Laatst bewerkt:
Op basis van zijn pijnlokatie, de odds wat het zou kunnen zijn etc is deze aanname best te maken. Niemand heeft de man kunnen onderzoeken, dat is het nadeel van een verhaaltje op een forum posten. Beter is een fysiotherapeut bezoeken.

Goede vraag, ik zou iig niet direct voor altijd stoppen met deadliften, thats for sure :roflol:

Mijn post is meer gericht om wat dingen recht te zetten omtrent onterechte aannames bij lage rugpijn die veel mensen maken.
Ieder moet voor zichzelf zien welke keuze hij maakt.
Ik vind de deadlift gewoon een risicovolle oefening, doe je die niet al te extreem zwaar(relatief, is voor ieder weer anders hoeveel kg dat is), dan zal het prima gaan.
Maar de serieuze sporter is geneigd steeds weer de grenzen op te zoeken. Omdat het anders niet 'spannend' is.
Ja en dan kan het wel eens mis gaan.

Lage rugpijn komt bij veel mensen voor en het is vaak, in eerste instantie, niet aanwijsbaar waar het vandaan komt.

Veel zitten is overigens ook niet bevorderlijk voor de rug.
 
Vroeger had je nooit last zei je in de 1e post.
Hoe oud ben je, en hoe lang train je.
Als je heel veel jaar trainen achter de kiezen hebt, kan het ook een gevalletje cumulative damage zijn.
Ik had er ook altijd zin in, skullcrushers/lying dumbbell triceps extensions met 20 kg dumbbells, 10 reps. Bulgarian Split Squat met 100 kg 10 reps.
Maar tot mijn ellebogen begonnen te protesteren, en er scherpe steken naar de knie vanuit de heup gingen. De dag erna met trappen lopen de heup ongemak gaf.
SLDL heb ik ook achterwege gelaten, deed die altijd met 90 a 100 kg.
Nu met 50 kg zeggen mijn heupgewrichten al 'ben je niet goed bij je hoofd, waar ben je mee bezig'.
Ik kan natuurlijk niet luisteren naar de signalen van mijn lichaam.
Maar dan weet ik nu al dat ik dan op een gegeven moment kunstgewrichten ga krijgen.
Of als een 100 jarige ga lopen.
Hoeft helemaal niet bij jou zo te zijn dat je gewrichten opspelen.
Maar kan wel.
Je moet een beetje experimenteren, beetje lichter gaan, kijken hoe dat gaat de dagen erna.
Na een x aantal weken weer zwaarder gaan als dat lichter trainen goed blijft gaan.
Dan zie je of je lichaam dat aan kan. Of het iets tijdelijks is, of een slijtage waar je respect voor moet tonen.
Heb denk een 8 jaar geleden , 5 jaar bodybuilding gedaan , dus er zit 8 jaar tussen , ben nu weer bezig vanaf juli pas , word 39
 
En het gevoel wat zware deadlifts en squats je geeft , krijg je niet gauw met andere oefeningen , het beest gevoel 🤣
Zoals ik al had gezegt dacht ik , ben vrijdag naar de bottenkraker geweest en die zei dat alles in midden van me rug en nek vast zat ...
Nu maandag ochtend weer aan werk , gister rug getraind, en nee geen deadlift gedaan natuurlijk , ben benieuwd hoe de dag gaat .
Morgen ochtend weer naar kraker
 
Ieder moet voor zichzelf zien welke keuze hij maakt.
Ik vind de deadlift gewoon een risicovolle oefening, doe je die niet al te extreem zwaar(relatief, is voor ieder weer anders hoeveel kg dat is), dan zal het prima gaan.
Maar de serieuze sporter is geneigd steeds weer de grenzen op te zoeken. Omdat het anders niet 'spannend' is.
Ja en dan kan het wel eens mis gaan.

Lage rugpijn komt bij veel mensen voor en het is vaak, in eerste instantie, niet aanwijsbaar waar het vandaan komt.

Veel zitten is overigens ook niet bevorderlijk voor de rug.

Dat komt wss omdat wij mensen in ons doen laten sneller zijn geëvolueerd dan onze ruggegraat kan bijhouden, die is in grote lijnen nog gemaakt om op 4 poten te lopen heb ik ooit gelezen.
 
Heb denk een 8 jaar geleden , 5 jaar bodybuilding gedaan , dus er zit 8 jaar tussen , ben nu weer bezig vanaf juli pas , word 39
Ah ok.
Grote kans dat je lichaam nog moet 'wennen' aan die gewichten.
Rustig opbouwen.
En goed in de gaten houden wat je lichaam aangeeft.
Zelf ervaarde ik vanaf 35 jaar dat mijn herstel minder snel en goed werd.
Kan zijn dat er al slijtage zit. Daarom hou het in de gaten, ga ffies wat lichter.
En bouw weer langzaam op. Goede houding etc.
 
En het gevoel wat zware deadlifts en squats je geeft , krijg je niet gauw met andere oefeningen , het beest gevoel 🤣
Zoals ik al had gezegt dacht ik , ben vrijdag naar de bottenkraker geweest en die zei dat alles in midden van me rug en nek vast zat ...
Nu maandag ochtend weer aan werk , gister rug getraind, en nee geen deadlift gedaan natuurlijk , ben benieuwd hoe de dag gaat .
Morgen ochtend weer naar kraker
Ik snap je. Als je het een goed gevoel geeft die oefeningen, dan moet je dat doen.
Zolang het kan uiteraard. Ben wel benieuwd hoe het gaat lopen.
Zou leuk zijn als je updates geeft hier hoe het gaat met je rug en in combinatie met die oefeningen.
Ik wens je veel sterkte in ieder geval.
 
Dat komt wss omdat wij mensen in ons doen laten sneller zijn geëvolueerd dan onze ruggegraat kan bijhouden, die is in grote lijnen nog gemaakt om op 4 poten te lopen heb ik ooit gelezen.
Interessant dat je dit aanhaalt.
Dit is ook mijn gedachte hierover.
We gingen ooit van horizontaal naar verticaal voortbewegen.
Maar die wervels zijn voor het horizontale voortbewegen bedoeld. Zo geëvolueerd.
Zo denk ik ook over de side raise. Die geeft bij veel mensen impingement.
Al die dieren die op 4 ledematen voortbewegen, doen dat meestal met ledematen naar voren en naar achteren bewegend.
Zijwaarts is niet echt de manier waarop het schouder gewricht belast word.
Mooi dat je dit aanhaalt.
 
Ooit ergens vernomen in een documentaire,
Net als vele andere functies nog in de " primitieve stand" functioneren, zoals ons brein.
We denken heel slim te zijn maar reageren vaak nog uit primitieve reflex.
 
Heden ten dage zien we dat steeds meer lijkt het, dat de mens nog in primitieve stand staat.
Ook in het verkeer.
De aap is niet echt heel diep verborgen in de mens.
 
Ik snap je. Als je het een goed gevoel geeft die oefeningen, dan moet je dat doen.
Zolang het kan uiteraard. Ben wel benieuwd hoe het gaat lopen.
Zou leuk zijn als je updates geeft hier hoe het gaat met je rug en in combinatie met die oefeningen.
Ik wens je veel sterkte in ieder geval.
Thanks man
 
Bedankt voor alle reacties , zal hier en daar wel een update plaatsen over de progessie en me rug 💪💪💪💪
 
Gister lichter getraind tenminste ...
Plaats van 4 setjes 10 10 8 8
Heb ik 2x 20 en 2 x 15 gedaan met 50 kilo . Ben benieuwd !!!
 
Back
Naar boven