- Waardering
- 17.420
- Lengte
- 1m72
- Massa
- 105kg
- Vetpercentage
- 15%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hmm, wat betreft die side raises lukken ze af en toe gewoon niet zoals ik wil..ik wil gewoon goed mijn side delts voelen *mompeld iets met MMC*Dankje Smarf! Haaaa, had ik gewoon even zin in, flauw... :')
Voer jij side raises net als ik ook met vrij gestrekte armen uit, of loop je ergens anders tegenaan?
Kan mezelf soms echt een klungel voelen bij sommige oefeningen.
Sta op een lastig punt, moet beslissen of ik deze maand de cut nog door ga trekken of dat het wellicht verstandig is langzaam te beginnen met ophogen. Zaterdag ga ik weer centimeters meten en wegen, aan de hand daarvan zal ik beslissen hoe ik nu verder ga.
Wat me aan het twijfelen maakt om te blijven cutten of om langzaam naar onderhoud toe te werken zodat ik tegen december kan gaan bulken:
- Mijn energiepeil daalt, niet alleen rondom en tijdens het trainen, maar bij alle dagelijkse bezigheden
- Cravings (al kan ik daar door mijn mindset goed mee dealen, als in: ik geef er niet aan toe)
- Kracht bij compounds begint te stagneren, dikke kans dat kracht vanaf nu gaat dalen. Zaterdag nieuwe 1RM proberen te zetten op SQ en volgende week donderdag nieuwe 1RM proberen te zetten op DL. Zie dit niet met bijster veel vertrouwen tegemoet. Daarentegen gaat het niet helpen om nu opeens 100 kcal meer te eten, daar ga ik natuurlijk mijn kracht niet mee winnen.
- Er komt een heel-erg-groot-mega-insane tentamen aan. Terwijl ik me vrij futloos voel. Meh.
En dan doe ik een terug-gooi-donderdag omdat ik vorige week een broek wilde passen. Toen bleek ik ineens gemakkelijk in maat 36 passen, terwijl ik vorig jaar nog maar nèt maat 38 paste. Ik kom van maat 54, dus wat progressie betreft mag ik niet echt klagen.
Decisions, decisions.. Aan de ene kant vind ik het zonde nu op te hogen omdat mijn vetpercentage nog steeds daalt. Ik wil gewoon gebruik maken van die dalende lijn, ik bedoel: het is zonde dat niet te doen?
Aan de andere kant.. Wanneer ga ik inleveren op massa? In hoeverre is het verstandig je trainen onder de cut te gaan laten lijden?
Then again.. Als ik met 100 kcal per week ophoog, betekent het dat ik nog een paar weekjes alsnog in een (kleine) deficit zit.
Mening hier over?![]()
Verder geldt: School > Gym..Hmm, wat betreft die side raises lukken ze af en toe gewoon niet zoals ik wil..ik wil gewoon goed mijn side delts voelen *mompeld iets met MMC*

Hahaha, Tdwag zegt al eeuwenlang hetzelfde
Lastig is het hè.. Denk dat de beslissing nog lastiger te nemen is omdat je realiseert dat je van een ongezond hoog vetpercentage komt.. Je zelfbeeld is (en blijft denk ik) dan toch vertekend zodat het lastiger wordt zo objectief mogelijk jezelf te beoordelen. Juist omdat het nog zo lekker gaat.. Lijkt het me zonde op te geven. Maar aan de andere kant: wil mijn zuur opgebouwde spiermassa natuurlijk zo min mogelijk schade toedoen.. En dat futloze.. Muh.. Ga zaterdag een definitieve keuze maken.Ik zit eigenlijk in min of meer hetzelfde schuitje als jij. Ik zit in een ontzettende goede flow wat betreft het afvallen en ben ook aan het twijfelen wanneer ik moet stoppen met de cut. December vind ik persoonlijk een lastige maand ivm kerst/nieuwjaar. (gains ivm het lekkere eten). Als je het idee hebt dat je futloos bent en niet alleen tijdens je trainingen vraag ik me af of het wel verstandig is nu door te gaan cutten. Wat de rest eigenlijk al zegt, stoppen met cutten en lekker bulken. Het zal je goed doen denk ik![]()
.
.Dit dus, dat is de enige reden waarom ik aan de andere kant bekeken nog door wil gaan. Moet er wel moeite voor doen though. Als in: de cut duurt nu best lang en ik krijg flinke hongerfeels (voor mijzelf niet echt een geldige reden, gewoon bek houden, niet zeiken en volhouden). Wat voor mij wel telt is dat ik mezelf werkelijk door de training heen moet slepen en ik gedurende de hele tijd vrij energieloos benAls je vet% daalt zonder dat je er moeite voor moet doen, doordoen. Tot het stopt. Des te meer ruimte heb je nadien om bij te 'bulken'
.
Daar had ik niet eens aan gedacht: had met deze cut niet eens een concreet doel (absoluut geen wedstrijdprep ofzo). Enige doel waar ik naar toe werkte was verlagen van vetpercentage zodat ik een jaar later weer verder kon met bouwen. En kijken hoe mijn lichaam eruit ziet bij het laagst vetpercentage voor mij sinds ik "wat dikker" (Wat betreft het cutten of reversen blijft lastig. Mijn gevoel zegt reversen, want heel diep cutten heeft als je geen verder doel hebt eigenlijk toch geen zin. Belangrijk is gewoon dat je er geen uit de hand gelopen bulk van maakt, maar daar heb ik alle vertrouwen in..
En natuurlijk niet gaan powerliftenVerder geldt: School > Gym..
) was
. Robke heeft er echter dan wel weer gelijk in dat ik meer ruimte heb om te bouwen wanneer ik nog even doorzet.. Maar wanneer zit ik in een zone waar ik flink aan spiermassa ga inleveren though?
.
.
.
Hahaha, dat is serieus de meest gevoelige reactie die ik ooit van je heb gelezen Bricone!

Dat is precies hoe die man mij afgelopen weekend het heeft geleerd! ^^Front lat spread, raisen vanuit je elleboog, pols net onder de elleboog in lijn houden. Eventueel lichte draai in de pols zodat je pinkje naar boven wijst.
Als je hem dan niet voelt, ga je beter een andere sport doen![]()

Die zag ik inderdaad gisteravond nog...Bij Jamin kan je diverse soorten kruidnoten scheppen en in een zak doen? En dan kan je die opeten..?!![]()
![]()

Lastig is het hè.. Denk dat de beslissing nog lastiger te nemen is omdat je realiseert dat je van een ongezond hoog vetpercentage komt.. Je zelfbeeld is (en blijft denk ik) dan toch vertekend zodat het lastiger wordt zo objectief mogelijk jezelf te beoordelen. Juist omdat het nog zo lekker gaat.. Lijkt het me zonde op te geven. Maar aan de andere kant: wil mijn zuur opgebouwde spiermassa natuurlijk zo min mogelijk schade toedoen.. En dat futloze.. Muh.. Ga zaterdag een definitieve keuze maken.
In december zorg ik in ieder geval er voor dat ik weer in de bulk zit, dat weet ik wel.
Weet niet of je het op prijs stelt.. Maar wat ik in de 2 jaar deed (in de fase dat ik nog van morbide obees naar gezond zat) was dat ik er voor zorgde dat ik in december een beetje rond onderhoud zat.. De dagen rond de feestdagen onder onderhoud, de feestdagen zo veel eten als ik maar wilde. Door dat te doen ben ik gemiddeld ongeveer op onderhoud uitgekomen, kwam niet aan en ik viel niet of weinig af.

Dit dus, dat is de enige reden waarom ik aan de andere kant bekeken nog door wil gaan. Moet er wel moeite voor doen though. Als in: de cut duurt nu best lang en ik krijg flinke hongerfeels (voor mijzelf niet echt een geldige reden, gewoon bek houden, niet zeiken en volhouden). Wat voor mij wel telt is dat ik mezelf werkelijk door de training heen moet slepen en ik gedurende de hele tijd vrij energieloos ben.
Wat Marvin hieronder zegt maakt me echter ook wel aan het denken: ik ben bijvoorbeeld niet aan het preppen voor een wedstrijd ofzo. Met deze cut had ik in ieder geval niet een concreet doel. De bedoeling was om weer even in vetpercentage te zakken zodat ik een jaar later weer kon gaan bouwen, daarnaast was ik brandend nieuwsgierig naar of ik werkelijk massa het opgebouwd (en aan de foto's te zien heb ik dat gelukkig).
Uuugh, waarom zijn vrouwen toch zo slecht in het maken van beslissingen?
Daar had ik niet eens aan gedacht: had met deze cut niet eens een concreet doel (absoluut geen wedstrijdprep ofzo). Enige doel waar ik naar toe werkte was verlagen van vetpercentage zodat ik een jaar later weer verder kon met bouwen. En kijken hoe mijn lichaam eruit ziet bij het laagst vetpercentage voor mij sinds ik "wat dikker" () was
. Robke heeft er echter dan wel weer gelijk in dat ik meer ruimte heb om te bouwen wanneer ik nog even doorzet.. Maar wanneer zit ik in een zone waar ik flink aan spiermassa ga inleveren though?
Ja Marvin, het is allemaal zo makkelijk niet.

Hier zit eigenlijk best wel wat in..Je zet toch nog steeds PR's dacht ik. En je komt nog maar net in het wereldje kijken. Dus ja, voor jou is het nog mogelijk om VVM aan te zetten en
toch ook vet te verliezen. Zolang je kracht niet achteruit gaat, je vet% blijft droppen en het eigenlijk vol te houden is, niet bulken. If it ain't broke, don't
try and fix it. Er komt nog wel een punt waarop je weet dat het anders moet, dan is het tijd om te bulken![]()
Weet er alles van 
Iedere aanpak heeft zijn eigen keerzijde.. Ben vooral benieuwd wat er morgen uit de meting komt, en dan eventueel uit de meting van volgende week. .. En natuurlijk proberen eerlijk tegenover mezelf te blijven, geen goed idee om als een dweil te moeten knallen voor mijn studie..Lekkere training en een begrijpbaar punt.
Je energie neemt af... met trainen kan dat op zich wel... maar als dit ook je dagelijkse dingen gaat beïnvloeden lijkt het me toch handiger richting je onderhoud te gaan nu al zodat je daarna lekker de bulk in kan gaan. Ik snap dat het lekker is door te gaan als het goed gaat... maar je dagelijkse dingen vergen ook aardig wat... je moet daar wel de energie voor houden.
Kijk het aan met je meting... Maar hou jezelf daarbij ook in de gaten met wat je allemaal in het dagelijkse leven moet doen.![]()

HahahaDie zag ik inderdaad gisteravond nog...
...toen ik snoep aan het scheppen was
..waar ik zowaar nog niks van gegeten heb..

.Zal inmiddels inderdaad wel ongeveer opgesnarft (lees: opgesMarvt) zijn KevvL
..Meestal ben ik op dinsdag en woensdag wat minder actief, maar mis iedereen veel te lang om langer dan twee daagjes weg van DBB te blijvenHey, ik kreeg net zoals FreakJam al een paar dagen geen meldingen meer van posts op je log... Ik moet iedereen maar even gaan nalezen!
Tja lastig he, als je lekker in een cut zit, om dan te bepalen wanneer je ermee stopt. Misschien wel het verstandigst om te stoppen omdat je zegt dat je energie zo terugloopt. Je weet dat je dit goed kunt dus waarom niet nu een tijd lekker gainen en dan in januari weer terug naar de cut. Ook wel lekker om goed in je energie te zitten nu de winter bijna voor de deur staat.
.Bedacht me vandaag tijdens het trainen dat ik altijd heel hard tegen iedereen roep dat het belangrijk is dat je er vooral plezier in blijft houden. Het grootste plezier van deze sport haal ik uit het trainen zelf, dus wellicht is het plezier in mijn trainingen als goede maatstaf te nemen.. Als ik futloos met mijn ziel onder mijn arm mezelf door een training heen sleep is de lol er voor mij natuurlijk wel af.. Geheel tegen de verwachtingen in vandaag een mooie training neergezet, dus ik denk dat ik niet te snel een beslissing moet maken. Morgen blijft alsnog een belangrijk meetpunt, maar als ik dan nog niet zeker ben pak ik de meting van volgende week er ook bij..Ben erg benieuwd wat voor keuze je gaat maken aankomende zaterdag! Welke factoren zijn hierin bepalend? Ik wil zelf tot maximaal 72 kilo cutten. Ik ben dan 20 kilo kwijt en dat vind ik eigenlijk al heel erg veel. Liefst zou ik zo diep mogelijk willen cutten tot mijn buikvet zo veel mogelijk weg is, maar dat is denk ik voor nu een onmogelijke opgave. Liever een paar cyclussen cut-bulk herhalen dan!
Liefst begin ik in december ook al met de bulk, maar ik trek waarschijnlijk mijn cut nu nog 3 maanden door en dan begin ik 1 januari met mijn reserve dieting. Ik zie de kerst en nieuwjaar dan als een paar welverdiende cheats. Ik stel trouwens elk advies op prijs, dus don't hold back!![]()
.
.Je zet toch nog steeds PR's dacht ik. En je komt nog maar net in het wereldje kijken. Dus ja, voor jou is het nog mogelijk om VVM aan te zetten en
toch ook vet te verliezen. Zolang je kracht niet achteruit gaat, je vet% blijft droppen en het eigenlijk vol te houden is, niet bulken. If it ain't broke, don't
try and fix it. Er komt nog wel een punt waarop je weet dat het anders moet, dan is het tijd om te bulken![]()
Hier zit eigenlijk best wel wat in..
Maar zou dan niet meer verder verlagen qua kcals denk..
Dankje Robke, dat is een reactie die ik heel goed kon gebruiken. Dat is dus eigenlijk wat ik mezelf afvroeg: of het wellicht juist zonde was om nu omhoog te gaan omdat de kans groot is dat ik effectief gezien nog goede resultaten met deze cut behaal. Dit bevestigt mij in het gevoel morgen, en zo mogelijk ook de week erop, af te wachten. Zo lang mijn vet daalt kan ik dan nog gebruik maken van deze cut.
. Echter wanneer ik dan klaar ben met trainen of überhaupt een rustdag is.. Dan is mijn energie werkelijk onder het nulpunt. Dat met de tentamens in het vooruitzicht, en mijn wens sowieso tegen december te willen bulken omdat deze cut aardig lang is en mijn wens nog steeds duidelijk is: namelijk massa..

Uuuuugh, jij weet waarschijnlijk inderdaad precies hoe het is om te struggelen met het beslissen over je aanpakJa moeilijk soms he beslissingen hahaWeet er alles van
Ik denk dat je het beste een einddatum aan je cut kan hangen. Zeg nog 4 weken alles eruit halen en rustig aan terug in een lean bulk. Mentaal is dat misschien beter te doen.
Zie het als een lange termijnplan. Elke cut iets lager in vet.
of recompen!! Dat kan zelfs met maar 5 Dieet dagen per maand (25 dagen op onderhoud, 5 dagen op 50%). Al zijn daar tig varianten op.

. Dan heb ik zoals je ook zegt in ieder geval wel een "eindpunt" waardoor het mentaal te behappen blijft. Ik denk ook dat ik op bovenstaand omschreven manier de kans op mogelijk progressie nog goed benut.. Wat vind jij van het plan?
.Haha, heeeeel lastig Neet, vooral als je van nature werkelijk een ontzettende piekeraar bentLastig hoor, dus ik ga me er niet ook mee bemoeien
Voorlopig respect voor hoe ver je cutten is gegaan, en nog altijd zin in flinke trainingen![]()
.
.Ben erg benieuwd wat voor keuze je gaat maken aankomende zaterdag! Welke factoren zijn hierin bepalend? Ik wil zelf tot maximaal 72 kilo cutten. Ik ben dan 20 kilo kwijt en dat vind ik eigenlijk al heel erg veel. Liefst zou ik zo diep mogelijk willen cutten tot mijn buikvet zo veel mogelijk weg is, maar dat is denk ik voor nu een onmogelijke opgave. Liever een paar cyclussen cut-bulk herhalen dan!
Liefst begin ik in december ook al met de bulk, maar ik trek waarschijnlijk mijn cut nu nog 3 maanden door en dan begin ik 1 januari met mijn reserve dieting. Ik zie de kerst en nieuwjaar dan als een paar welverdiende cheats. Ik stel trouwens elk advies op prijs, dus don't hold back!![]()

Bedacht me vandaag tijdens het trainen dat ik altijd heel hard tegen iedereen roep dat het belangrijk is dat je er vooral plezier in blijft houden. Het grootste plezier van deze sport haal ik uit het trainen zelf, dus wellicht is het plezier in mijn trainingen als goede maatstaf te nemen.. Als ik futloos met mijn ziel onder mijn arm mezelf door een training heen sleep is de lol er voor mij natuurlijk wel af.. Geheel tegen de verwachtingen in vandaag een mooie training neergezet, dus ik denk dat ik niet te snel een beslissing moet maken. Morgen blijft alsnog een belangrijk meetpunt, maar als ik dan nog niet zeker ben pak ik de meting van volgende week er ook bij..
Ik snap absoluut dat je zo diep mogelijk wilt cutten tot je buikvet zo veel mogelijk weg is, maar eigenlijk benoem je zelf als wat ik zelf anders zou doen wanneer ik achterom kijk.. Het doet niet alleen je lijf, maar ook je geest erg goed in het in een soort van 'cyclussen' te zien, als een lange termijn project. Letterlijk dus het bouwen aan je lichaam. En dan even het overtollige vet een extra jaartje ofzo voor lief nemen..
Plus dat ik er van overtuigd ben dat het eventueel overtollig/loshangerig (weet even geen ander woord, haha) vel beperkt.
Je gaat zo ontzettend lekker, naar mijn mening heb je cheats in de feestdagen dan ook absoluut verdiend! Je hebt inmiddels al voor jezelf bewezen dat je weet hoe je dit moet aanpakken, en nu is het ook vooral belangrijk om 'mentaal fris' te blijven en vooral te leren dat 'minder gezond' eten niet uit den boze is. Afvallen doet meer met je dan je in eerste instantie zou vermoeden.
Kom maar op met die oliebollen dus.

Met 1.78 m is een VVM van 70 kg goed haalbaar. Als je dan 72 kg zou wegen heb je flink ingeleverd op spiermassa of onvoldoende spiermassa gegained.
Pff..volgens mij waren het (in Utrecht) niet eens heel veel soorten. Volgens mij een stuk of 9 (sinaasappel, aardbei, yoghurt, puur, melk en wit zijn me bijgebleven..)..Hahaha
Hoeveel soorten hadden ze eigenlijk? .. Kan het niet vinden op de site van Jamin.
Zal inmiddels inderdaad wel ongeveer opgesnarft (lees: opgesMarvt) zijn KevvL..
Kom maar op met die oliebollen dus.
"Denk dat ik er aardig uit ben. Wanneer ik morgen progressie kan vaststellen: dit pad blijven volgen, maar niet meer lager in kcal. Wanneer ik morgen geen progressie bemerk wil ik de meting van volgende week afwachten. Als dan blijkt dat ik toch echt nog progressie boek, dan wil ik pas per november gaan reversen. Wanneer volgende week blijkt dat ik toch echt stil begin te staan, dan ga ik vanaf dan reversen."
..vandaar ook de 'preventieve strafcardio'..
..daar vrat ik er in het verleden (2 jaar terug
) gerust 25-30 van alleen al op oudjaarsdag. Dat is nu niet de planning, maar verwacht er toch wel minimaal 5 weg te vreten
True, very true zelfs.. Uiteindelijk blijft het belangrijkst dat het vooral goed zit 'tussen de oren' en je gewoon lekker vitaal door het leven gaat.. Die definitie doe ik dan ook voor niemand anders dan mijzelf, wat me héél af en toe wel eens doet afvragen 'waarom doe ik dit eigenlijk zo streng'.. Maar goed, tsja, dan zie je weer die ene ader of die ene lijn, en ik ben weer fanatiek mijn weg aan het vervolgenEn Sanne, imo is heel veel belangrijker je goed en gezond te voelen ipv wat meer definitie![]()
.
.Het helpt echt wanneer anderen met je meedenken, of je jezelf er nu in kunt vinden of niet, je haalt er allicht weer een ander perspectief uit! Je kunt jezelf zo ontzettend blindstaren op je eigen progressie dat je bepaalde dingen over het hoofd ziet..Maar het ziet er naar uit dat je na de vele adviezen hier al je keuze gemaakt hebt. Ben benieuwd! Wat betref mijn lichaam: flexx adviseert me hetzelfde. Hij vindt het onverstandig te ver te cutten en hij vindt ook dat ik moet bouwen aan mijn lichaam. Te diep cutten terwijl je amper spiermassa hebt, heeft helemaal geen zin. Hmmm oliebollen en appel beignets. Is het al nieuwjaar?![]()
.

Thanks meid!Lekker getraind en nog steeds (V)PR's! Nice!
Ik snap je redenatie. Ben benieuwd wat het morgen wordt!

. Ben ook erg benieuwd morgen!!EN KOKOS!! Hoe kan je nou de kokossmaak vergeten?Pff..volgens mij waren het (in Utrecht) niet eens heel veel soorten. Volgens mij een stuk of 9 (sinaasappel, aardbei, yoghurt, puur, melk en wit zijn me bijgebleven..)..
Heb echt nog niks gegeten uit de snoepzak..hij zit zelfs nog dicht. Ik 'vrees' alleen dat die vanavond wel open gaat..vandaar ook de 'preventieve strafcardio'..
Lees ik hier...oliebollen..daar vrat ik er in het verleden (2 jaar terug
) gerust 25-30 van alleen al op oudjaarsdag. Dat is nu niet de planning, maar verwacht er toch wel minimaal 5 weg te vreten
Ik blijf je uitgedachte planning erg kunnen waarderen. Nogmaals respect daarvoor!En dan natuurlijk nog je workout van vandaag! Ziet er allemaal goed uit zeg! Weer wat VPR's gepakt..en tja VPR's zijn in mijn ogen ook gewoon PR's en een teken van progressie! Keep up the good work @SanneF !

.