Fitness Seller

Schema van Kelei (bodybuilding.com)

Ik twijfel allang niet meer aan de kennis van Kelei, alles wat hij zegt met onderbouwing geloof ik.

Ditto.

Voorbeeld: heb naar bronnen zitten zoeken voor dat 0,32kcal per gram eiwit verhaal. Klopt allemaal. Nog nooit iemand anders mee zien komen. Die man heeft zoveel kennis van zaken.

Nu 4 van de 6 trainingsdagen gehad deze week (was wel zaterdag al begonnen met D1 om een beetje te oefenen). Moet zeggen dat ik echt ongelofelijke spierpijn heb gehad in de triceps en biceps, daarom deze week wat meer rust, en een beetje oefenen op uitvoering en wat voor gewicht ik moet pakken bij elke oefening. Waarschijnlijk ook doordat ik biceps voor lange tijd niet heb getraind vanwege het Stronglifts schema en daarna ook vooral op andere spiergroepen gefocust heb, dat ik zo'n spierpijn erin heb. Maar in t algemeen bevalt het me prima. Ik ben wel van plan om het schema maar zo'n 1.5 maand te volgen, omdat ik deze paar weken de tijd heb om 6 van de 7 dagen te trainen in de week. Daarna zie ik wel verder.

Nu 4 van de 6 trainingsdagen gehad deze week (was wel zaterdag al begonnen met D1 om een beetje te oefenen). Moet zeggen dat ik echt ongelofelijke spierpijn heb gehad in de triceps en biceps, daarom deze week wat meer rust, en een beetje oefenen op uitvoering en wat voor gewicht ik moet pakken bij elke oefening. Waarschijnlijk ook doordat ik biceps voor lange tijd niet heb getraind vanwege het Stronglifts schema en daarna ook vooral op andere spiergroepen gefocust heb, dat ik zo'n spierpijn erin heb. Maar in t algemeen bevalt het me prima. Ik ben wel van plan om het schema maar zo'n 1.5 maand te volgen, omdat ik deze paar weken de tijd heb om 6 van de 7 dagen te trainen in de week. Daarna zie ik wel verder.
Niet meer rusten, train door de spierpijn heen. Dat is even adaptie van je lichaam aan de routine, naarmate je vordert wordt de spierpijn ook nagenoeg nihil. Even doorzetten, anders blijf je met dit volume elke keer spierpijn houden.

Prepare your legs...:D

• Topic Starter Topic Starter
Ditto.

Voorbeeld: heb naar bronnen zitten zoeken voor dat 0,32kcal per gram eiwit verhaal. Klopt allemaal. Nog nooit iemand anders mee zien komen. Die man heeft zoveel kennis van zaken.

Welke bronnen heb je daarover gevonden? Ik twijfel niet aan Kelei zijn kennis, maar zijn theorie over eiwit vind ik toch wel een beetje vreemd. Moest het echt zo zijn, zouden voedingcoïtusperts als Lyle McDonald en Alan Aragon dit toch ook al lang ontdekt hebben. Dus als je 500 kcal onder je onderhoud zit, kan je gerust 2 kilo mager vlees / vis eten en blijven afvallen?

Welke bronnen heb je daarover gevonden? Ik twijfel niet aan Kelei zijn kennis, maar zijn theorie over eiwit vind ik toch wel een beetje vreemd. Moest het echt zo zijn, zouden voedingcoïtusperts als Lyle McDonald en Alan Aragon dit toch ook al lang ontdekt hebben. Dus als je 500 kcal onder je onderhoud zit, kan je gerust 2 kilo mager vlees / vis eten en blijven afvallen?
Probeer het maar eens uit. 0,32 gr/lbs lichaamsgewicht (= rond de 1,8 gr/kg) en alleen cal tellen uit carbs en vetten.

Pics update. Slechte foto's hoor, even snel genomen. Poses zijn niet zo denderend. En het verschil in armen, fck. Foto's koud genomen voor training. Schouders komen slecht uit, die zijn hard gegroeid en ik ben er trots op. Kanonskogels in wording :D.

20130110_210516.jpg

20130110_210629.jpg

zal ub/lb 4 dagen in de week beter zijn dan dit schema? gister eerste dag maar het bevalt me helemaal niet. merk nu wel dat ik lekker heb getraind maar vind het een slaapverwekkend schema. op de helft had ik er gewoon geen zin meer in dus denk dat ub/lb een betere variant is maar weet niet of iemand dit kan bevestigen of een andere optie heeft

zal ub/lb 4 dagen in de week beter zijn dan dit schema? gister eerste dag maar het bevalt me helemaal niet. merk nu wel dat ik lekker heb getraind maar vind het een slaapverwekkend schema. op de helft had ik er gewoon geen zin meer in dus denk dat ub/lb een betere variant is maar weet niet of iemand dit kan bevestigen of een andere optie heeft

moeilijk te zeggen of een schema 'beter' of 'slechter' is, vraag aan 10 mensen wat het beste schema is en je krijgt waarschijnlijk 5-10 verschillende antwoorden, iedereen reageert anders en heeft andere voorkeuren.
het belangerijkste is natuurlijk dat je het moet willen blijven doen, als je het dus nix vind zal je beter af zijn met een UB/LB ( wat ik dan weer slaapverwekkend vind, ookal is het het beste dat ik tot nu toe heb gedaan)

Ik kom al de derde keer niet verder dan 8 reps op mijn assisted pull ups.
Wat doe ik doen best? Een stap terug gaan?
De rest van de rug oef maak ik wel progressie

Eerste set 10 reps maken, tweede maximaal 5 en dan net zo vaak 3 of 2 reps tot je aan de 50 reps zit..

ik hou het zelf wat korter, vooral de compounds, en de armen doe ik in superset. Het is niet helemaal volgens de filosofie maar voor mij voelt het heel goed. Heb het gevoel heel hard aan het werk te zijn. Als ik de armen niet in supervorm doe en steeds 3x bi-curl, dan val ik denk ik ook snel in slaap. maar om-en-om heb je maar 15 seconden rust ofzo. lekker voor de onderarmen ook.

vandaag doe ik: sq, dl, mss lunchen en dan bi.
ik kon gister niet laten dus heb toen al push gedaan.

kelei zal het volume wss veel te laag vinden wat ik doe, maar als ik klaar ben na 45-60 minuten heb ik honger als een paard, eet, douche en val in slaap. Dus, voelt goed...

Laatst bewerkt:

Kelei doet masters in fysiologie, neurologie en biochemie geloof ik. En heeft leest ontzettend veel onderzoek en literatuur. Ik denk niet dat de kennis van Alan Aragon etc zo ver gaat.

Zal het van die eiwitten uitleggen icm referenties.

Als je eiwitten ''test'' op een caloriemeter in het laboratorium, dan zullen ze inderdaad 4 kcal per gram leveren. Echter is het lichaam geen caloriemmeter. Eiwitten hebben andere functies in het lichaam dan energie leveren, nl als: bouwstoffen, enzymes, hormonen, vervoerders van stoffen, en nog wat andere functies.
Het lichaam gebruikt het liefst glucose als energie. Anders vetten. Eiwitten kunnen wel naar glucose worden omgezet. Dit heet gluconeogenese. Dit gebeurt als er een overschot aan eiwitten is, of als het lichaam een glucose tekort heeft (en het niet in ketose zit).
De efficientie van gluconeogenese is 57%. Gluconeogenese zelf kost 33% van de glucose die het oplevert. Verder is het thermisch effect van eiwitten ongeveer 30%.
Wat betekent dit? Zal ik laten zien met een reken sommetje.
Stel je hebt 1000 kcal uit eiwit. 57% kan naar energie (glucose) worden omgezet, dus 570 kcal. Van die 570 kcal is 33%, dus 190 kcal, nodig voor het proces gluconeogenese zelf. Dan heb je nog het thermische effect van 30%, weer 300 kcal. Je lichaam verbrandt dus 190+300 kcal (uit vetmassa!) om 570 kcal aan glucose te maken. Netto winst is 80 kcal. 80 kcal uit 1000 kcal resulteert in 0,32kcal per gram.

Dit gebeurt overigens alleen bij een overschot. Als je lichaam 160 gram eiwit nodig heeft en je krijgt 160 gram binnen, dan vindt er ook geen gluconeogenese plaats. Maar dan leveren de eiwitten ook geen energie.
Wat betekent dit voor ons? Dat we alle berekeningen overhoop moeten gooien? Nee. Ga lekker door met je oude berekeningen, alleen focus je niet zozeer op de hoeveelheid kcal die je eet. Focus je op de weegschaal. Val regelmatig af (0,4-0,5kg per week) of kom regelmatig aan (0,2-0,3kg per week). Lukt dat niet? Eet meer of minder koolhydraten en vetten. Eiwitten leveren immers geen energie en gaan geen effect hebben.

En dit alles is ook de reden waarom dieeten hoog in eiwit zo goed zijn voor het afvallen.

Bronnen:
E. Whitney, S.R. Rolfes (2011). Understanding Nutrition. Belmont: Wadsworth.
http://www.jbc.org/content/23/1/77.full.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19640952
(ik had ook een link naar die 30% maar die is dood)

Laatst bewerkt:

Normale pull-ups doen, niet assisted. Je reps in je eerste set x5, dat is de totale hoeveelheid reps die je doet. Dus kan je in je eerste set 5 reps, doe je in totaal 25 reps. Je zal vanzelf sterker worden.

Normale pull-ups doen, niet assisted. Je reps in je eerste set x5, dat is de totale hoeveelheid reps die je doet. Dus kan je in je eerste set 5 reps, doe je in totaal 25 reps. Je zal vanzelf sterker worden.

Heeft toch geen zin als je nauwelijks 1 pull up kan of zie ik dat verkeerd?

• Topic Starter Topic Starter
Ik weet niet juist wat Alan Aragon gestudeerd heeft enzo, maar zijn kennis van voeding is echt buitengewoon. Zelfde van Lyle McDonald btw. En het is niet dat dit een detail is, want dat maakt echt wel een groot verschil. Maar als je zelf logisch nadenkt:
Je hebt een onderhoud van 2500 kcal. Dan kan je dus 300 gr kh (1200 kcal), 100 gr vet (900 kcal), 200 gr eiwit (64 gr kcal volgens Kelei). Dit zorgt voor een kcal-tekort van 336 kcal.

Maar je hebt ook nog grote honger, dus bij elke maaltijd gooi je een hoop tonijn die nog eens zorgen voor een totaal van 300 gr eiwit. Geen probleem want dit zorgt maar voor ongeveer 100 kcal, zodat je nog altijd een kcal-tekort creëert.

Nee, ik ben nog altijd niet overtuigd.

hij doet 2 borst, 2 triceps, 1 schouder?
3 rug, 1 achterkant sch en 1 bicep?
Lijkt mij uit verhouding? iemand?

Ik weet niet juist wat Alan Aragon gestudeerd heeft enzo, maar zijn kennis van voeding is echt buitengewoon. Zelfde van Lyle McDonald btw. En het is niet dat dit een detail is, want dat maakt echt wel een groot verschil. Maar als je zelf logisch nadenkt:
Je hebt een onderhoud van 2500 kcal. Dan kan je dus 300 gr kh (1200 kcal), 100 gr vet (900 kcal), 200 gr eiwit (64 gr kcal volgens Kelei). Dit zorgt voor een kcal-tekort van 336 kcal.

Maar je hebt ook nog grote honger, dus bij elke maaltijd gooi je een hoop tonijn die nog eens zorgen voor een totaal van 300 gr eiwit. Geen probleem want dit zorgt maar voor ongeveer 100 kcal, zodat je nog altijd een kcal-tekort creëert.

Nee, ik ben nog altijd niet overtuigd.
Allereerst kun je je dan afvragen of je onderhoud dan inderdaad 2500 kcal is. Die berekening kan er compleet naast zitten, en misschien hebben ze met de formule wel rekening gehouden met voeding (en dus eiwit = 4 kcal). Geen idee, maar je moet je imo niet te blind op onderhoud staren.

Verder is Kelei geloof ik ook van mening dat vetmassa de hele dag energie levert, en hoe meer vetmassa je hebt, hoe meer energie deze kan leveren. Hij zegt ook dat dikke mensen wel degelijk af kunnen vallen en spiermassa op kunnen bouwen, omdat hun vetmassa zoveel energie kan leveren, dat dit ook bijdraagt aan de totale energie die het lichaam gebruikt op een dag (inclusief energie om spieren op te bouwen).

Zou wel verklaren waarom magere mensen, de ''ecto'' gasten zoals we ze vroeger noemden, veel zouden moeten eten. Geen vetmassa om extra energie te leveren.

Maarja, vooralsnog zou ik zeggen dat we er niet te veel over moeten nadenken. We zien een paar getalletjes en denken alles te weten, terwijl duidelijk is dat het lichaam extreem complex is en we het waarschijnlijk nooit zullen snappen.

hij doet 2 borst, 2 triceps, 1 schouder?
3 rug, 1 achterkant sch en 1 bicep?
Lijkt mij uit verhouding? iemand?
Het overgrote gedeelte van de mensen doet meestal meer push- dan pulloefeningen, terwijl het imo gezonder is dat je het tegenovergestelde doet. Borst/rug is dus wel in balans (daar komt bij dat rug een groter geheel is dan borst). Triceps zijn belangrijker dan biceps en ook twee keer zo groot (biceps 1/3 van je arm, triceps 2/3) dus dat is ook goed. Voorkant schouder pak je genoeg met borst, zijkant isoleer je nog. Ook prima.

Ziet er interessant uit. Ik ben nu net begonnen met een ander schema (compounds 5x5, set 1 = 60% van 5RM, set 2 = 80%, en 3 werksets), maar ik zou hierna wel dit schema van Kelei willen proberen. 6 dagen per week is alleen niet haalbaar voor mij, zou het ook in 4 kunnen?

Ziet er interessant uit. Ik ben nu net begonnen met een ander schema (compounds 5x5, set 1 = 60% van 5RM, set 2 = 80%, en 3 werksets), maar ik zou hierna wel dit schema van Kelei willen proberen. 6 dagen per week is alleen niet haalbaar voor mij, zou het ook in 4 kunnen?
Kan, voeg D1 en D2 samen.

Terug
Naar boven