Welke bronnen heb je daarover gevonden? Ik twijfel niet aan Kelei zijn kennis, maar zijn theorie over eiwit vind ik toch wel een beetje vreemd. Moest het echt zo zijn, zouden voedingcoïtusperts als Lyle McDonald en Alan Aragon dit toch ook al lang ontdekt hebben. Dus als je 500 kcal onder je onderhoud zit, kan je gerust 2 kilo mager vlees / vis eten en blijven afvallen?
Kelei doet masters in fysiologie, neurologie en biochemie geloof ik. En heeft leest ontzettend veel onderzoek en literatuur. Ik denk niet dat de kennis van Alan Aragon etc zo ver gaat.
Zal het van die eiwitten uitleggen icm referenties.
Als je eiwitten ''test'' op een caloriemeter in het laboratorium, dan zullen ze inderdaad 4 kcal per gram leveren. Echter is het lichaam geen caloriemmeter. Eiwitten hebben andere functies in het lichaam dan energie leveren, nl als: bouwstoffen, enzymes, hormonen, vervoerders van stoffen, en nog wat andere functies.
Het lichaam gebruikt het liefst glucose als energie. Anders vetten. Eiwitten kunnen wel naar glucose worden omgezet. Dit heet gluconeogenese. Dit gebeurt als er een overschot aan eiwitten is, of als het lichaam een glucose tekort heeft (en het niet in ketose zit).
De efficientie van gluconeogenese is 57%. Gluconeogenese zelf kost 33% van de glucose die het oplevert. Verder is het thermisch effect van eiwitten ongeveer 30%.
Wat betekent dit? Zal ik laten zien met een reken sommetje.
Stel je hebt 1000 kcal uit eiwit. 57% kan naar energie (glucose) worden omgezet, dus 570 kcal. Van die 570 kcal is 33%, dus 190 kcal, nodig voor het proces gluconeogenese zelf. Dan heb je nog het thermische effect van 30%, weer 300 kcal. Je lichaam verbrandt dus 190+300 kcal (uit vetmassa!) om 570 kcal aan glucose te maken. Netto winst is 80 kcal. 80 kcal uit 1000 kcal resulteert in 0,32kcal per gram.
Dit gebeurt overigens alleen bij een overschot. Als je lichaam 160 gram eiwit nodig heeft en je krijgt 160 gram binnen, dan vindt er ook geen gluconeogenese plaats. Maar dan leveren de eiwitten ook geen energie.
Wat betekent dit voor ons? Dat we alle berekeningen overhoop moeten gooien? Nee. Ga lekker door met je oude berekeningen, alleen focus je niet zozeer op de hoeveelheid kcal die je eet. Focus je op de weegschaal. Val regelmatig af (0,4-0,5kg per week) of kom regelmatig aan (0,2-0,3kg per week). Lukt dat niet? Eet meer of minder koolhydraten en vetten. Eiwitten leveren immers geen energie en gaan geen effect hebben.
En dit alles is ook de reden waarom dieeten hoog in eiwit zo goed zijn voor het afvallen.
Bronnen:
E. Whitney, S.R. Rolfes (2011). Understanding Nutrition. Belmont: Wadsworth.
http://www.jbc.org/content/23/1/77.full.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19640952
(ik had ook een link naar die 30% maar die is dood)