AndroidHealthClinic

schokking video hartfalen bij topsporters

Tsja..... dit is natuurlijk heel erg, maar laat ik me hierdoor lijden.

Neej!

Vorige week verongelukte een 23 jarige jongen zich voor de ogen van 90.000 man. Hij deed dat op het race circuit tijdens de supersport series. Met 200 crashen en dan nog eens aangereden worden.....Risico van het vak kun je zeggen. Net als in dit geval..... Topatletiek is ook niet zonder risico's

Risico van het vak ??? Ik noem het risico van het leven, hoe gezond of ongezond dat leven dan ook is. Doodgaan hoort erbij, hoe erg, onacceptabel en vervelend het ook is.

leiden, sorry ;)

• Topic Starter Topic Starter
ja ik ga ook niet stoppen met trainen natuurlijk :hamer:

Dat krijg je van roids gebruiken ;)

Dat is eng zeg.. brrrrrrrrrrr

Pff.

Zo kan ik ook filmpjes maken met dode ecto's/endo's/kinderen/vrouwen/mannen/priesters etc..

En dan met een achterlijke statement erachter: "Ze waren allemaal ecto's/endo's/kinderen/vrouwen/mannen/priesters etc.... Who will be next"
Ja, inderdaad.. Er gaan ook dagelijks mensen dood die een bruine leren schoen dragen aan hartkwalen, ook op jonge leeftijd. Dus geen bruine leren schoenen meer dragen anders krijg je een hartkwaal en ga je dood!

Sporthart is natuurlijk wel een feit en daar moet je ook mee naar de cardioloog gaan.

haha allemaal wel waar,
maar zoiezo
waarom zou je zo'n filmpje maken,
als je gewoon is kijkt naar racen (noem eens een voorbeeld)
als je daar alle verongelukte van moet proppen in een filmpje, die beroemd waren
dan kan je een film van meer als 100 uur maken

bodybuilden is in princiepe niet heel gevaarlijk, als je maar naar je lichaam luisterd..

Overlijden jonge sporters door hartafwijking te voorkomen

Extreme verdikking van de hartspier, hypertrofische cardiomyopathie (HCM), is een van de belangrijkste oorzaken van de plotse dood van jonge sporters. HCM wordt veroorzaakt door een genverandering die leidt tot een verminderde functie van de hartspier. Bij deze gendragers ontdekte Tjeerd Germans met behulp van MRI nog niet eerder geziene inkepingen in het tussenschot van de hartspier. Volgens Germans moeten dragers van het HCM-gen starten met medicamenteuze behandeling, nog voordat de hartspier verdikt is. Daardoor zou de verdikking geremd kunnen worden, waardoor de kans op overlijden vermindert.

Hypertrofische cardiomyopathie (HCM) is een ziektebeeld dat bij ongeveer 1 op de 500 personen voorkomt en gekenmerkt wordt door extreme verdikking van de hartspier. HCM wordt veroorzaakt door een genmutatie en is een van de belangrijkste oorzaken van plotse dood onder jonge sporters. Met behulp van Magnetische Resonantie Imaging (MRI), een beeldvormende techniek waarmee zeer nauwkeurig de bouw en functie van het hart bekeken kan worden, deed Germans onderzoek bij mensen die drager zijn van het HCM-gen, maar nog geen verdikking van de hartspier hadden.

Het merendeel (82%) van de HCM-gendragers bleek opvallende afwijkingen te hebben aan het tussenschot van de hartspier, te weten inkepingen oftewel crypten. Deze zijn nog nooit in een eerdere studie beschreven. Verder bleek dat bij deze dragers van het HCM-gen de vulling van het hart bemoeilijkt was, wat een aanleiding voor de hartspier kan zijn om uiteindelijk te gaan verdikken.

De resultaten van dit onderzoek maken het mogelijk om al in een zeer vroeg stadium mensen op te sporen die het risico lopen om later HCM te ontwikkelen. Daarnaast wijzen de resultaten erop dat de ontwikkeling van extreme verdikking van de hartspier met bestaande medicijnen te voorkomen is. Dit suggereert dat het starten van een behandeling met medicijnen bij dragers van het HCM-gen, nog vóórdat de hartspier verdikt is, de ontwikkeling van de ziekte kan afremmen of zelfs stoppen.

Bron: VUMC.nl, 5 juni 2008

Heb hier al eens eerder een link naar gepost, naar dit artikel. Vond het zelf wel van een redelijk betrouwbare site (van het sportmedisch adviescentrum). Vond het wel bij dit topic passen eerlijk gezegd.

OT:
Het is inderdaad een risico om hartkwalen te krijgen, maar zoals word gezegd is helemaal niet sporten ook ongezond. Gewoon lekker blijven sporten, en als je echt op hoog niveau gaat sporten denk ik persoonlijk dat je gewoon af en toe wat testen moet laten doen.

Geen mooiere dood dan tijdens het sporten.

Topsport is niet gezond, dat weet toch iedereen?

Die filmpjes gaan idd nergens over, zo kan je overal wel overeenkomsten in zoeken. Van Andreas Muntzer is overigens wel overduidelijk wat de oorzaak van zijn dood was...

Terug
Naar boven