AndroidHealthClinic

shrugs zorgen voor afhangende schouders?

spark

Ripped Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
108
Lengte
1m78
Massa
82kg
Vetpercentage
9%
was laatst zware haltershrugs aan het doen bij het afsluiten mn schoudertraining..
komt gerespecteerd lid van de gym naar me toe (is nu al hoogbejaard, maar traint nog steeds op zn 75ste, maar heeft altijd getraind zn hele leven, heeft foto's van indertijd waar hij naast de jonge Arnold staat in Duitsland toendertijd, kortom iemand die gans zn leven BB-minded geweest is)
hij ziet me die shrugs doen, zegt hij, daar zou ik maar 1 setje van doen, oefening die je schouders niet ten goede komt, je schouders gaan er door afhangen naar beneden toe..
klopt dit en doe je beter niet te veel shrugs?
(by the way: veel doe ik ze niet, gewoon op t einde van mn schoudertraining 4 setjes van 10 of 15 reps afhankelijk van het gewicht dat ik pak)
???

en daarom doe ik ze niet meer, vroeger veel gedaan en mijn schouders gingen echt afhangen

ik heb net de indruk dat hoe steviger mijn traps worden hoe rechter mijn schouders staan

Mmm lijkt me sterk ik shrug al jaren met veel gewicht op losse bar of in smith en heb geen afgezakte schouders.
Wat ik me wel kan voorstellen dat het zo voor sommige zo lijkt doordat de trapezius schuin omhoog loopt tot boven in je nek.
Zodat het de illusie opwekt dat je schouders lagers staan.

Mmm lijkt me sterk ik shrug al jaren met veel gewicht op losse bar of in smith en heb geen afgezakte schouders.
Wat ik me wel kan voorstellen dat het zo voor sommige zo lijkt doordat de trapezius schuin omhoog loopt tot boven in je nek.
Zodat het de illusie opwekt dat je schouders lagers staan.

idd bij de één zullen ze wel gaan afhangen bij de ander niet, gewoon kijken wat er bij jou gebeurt

misschien inderdaad als je traps overontwikkeld zijn tov je schouders dat dit meer een beeld geeft van afhangende schouders

Totale onzin.

Nooit naar oudjes luisteren die 'vroeger blabla'.

Ik powershrug geregeld met 140+ al jaren lang. Niks aan de hand.

zo dus (de rechtse)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Als je traps overontwikkeld zijn tegenover je schouders kan het inderdaad de illusie geven van afhangende schouders. Maar als je schouders goed meegroeien zal het wel meevallen.

Is ongetwijfeld goed bedoeld, maar foutief advies. De positie van onze schouders is primair afhankelijk van de lengte en de tonus van de musculatuur van de schoudergordel. De trapezius is daar slechts een onderdeel van. Lengte en tonus reageren wel op training en de effecten zijn meer trainingsspecifiek dan persoonsgebonden. Concreet: moet je trapezius veel en vaak arbeid verrichten in een verlengde toestand, dan zal deze zich aanpassen door wat "langer" te worden, wat kan bijdragen aan het afhangen van de schouders. Het 1x of 2x pw uitvoeren van shrugs voldoet niet aan die criteria.

Ik kan me voorstellen dat het soms LIJKT alsof schouders afhangen door hypertrofie van de trapezius; de schouderlijn loopt dan schuiner. Of schouders werkelijk afhangen kun je beter beoordelen aan de stand van de sleutelbeenderen.

Precies het beeld is vertekend :) Maar je schouders zullen echt niet gaan afhangen ;)

• Topic Starter Topic Starter
Is ongetwijfeld goed bedoeld, maar foutief advies. De positie van onze schouders is primair afhankelijk van de lengte en de tonus van de musculatuur van de schoudergordel. De trapezius is daar slechts een onderdeel van. Lengte en tonus reageren wel op training en de effecten zijn meer trainingsspecifiek dan persoonsgebonden. Concreet: moet je trapezius veel en vaak arbeid verrichten in een verlengde toestand, dan zal deze zich aanpassen door wat "langer" te worden, wat kan bijdragen aan het afhangen van de schouders. Het 1x of 2x pw uitvoeren van shrugs voldoet niet aan die criteria.

Ik kan me voorstellen dat het soms LIJKT alsof schouders afhangen door hypertrofie van de trapezius; de schouderlijn loopt dan schuiner. Of schouders werkelijk afhangen kun je beter beoordelen aan de stand van de sleutelbeenderen.

thanx allemaal voor jullie mening, maar als je Ludens zn post leest, heeft ons "oudje" toch onrechtstreeks gelijk, al moet je dan je trapezius echt overdreven veel trainen..;)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het belangrijk is om erop te letten dat je postuur goed is, en dat je je schouders op de goede plek houdt. Als je 100 kg aan een paar ingezakte, ontspannen schouders hangt is het vrij logisch dat ze verder inzakken.

Ik denk dat het belangrijk is om erop te letten dat je postuur goed is, en dat je je schouders op de goede plek houdt. Als je 100 kg aan een paar ingezakte, ontspannen schouders hangt is het vrij logisch dat ze verder inzakken.

Het is gewoon hoe je schouders eruit zien.

Vrijwel iedere buffe boy deadlift. Dan hangt er nog meer gewicht aan je "schouders"

Terug
Naar boven