MuscleMeat

spiegel en squaten

Ik kijk idd ook altijd recht voor me.

Als ik voor de spiegel train heb ik de gehele squatset een staredown met mezelf.

maakt het eigenlijk uit of je high bar of low bar squat?

Ik Squat nu zonder spiegel en dat gaat mij veel beter af. Voorheen had ik altijd last van mijn nek en hals. Denk dat ik een beetje een foute houding had toen. Nu zonder spiegel nergens meer last van.

maakt het eigenlijk uit of je high bar of low bar squat?

Ja, bij HB heb je door het hogere zwaartepunt meer de neiging voorover te buigen en is de belasting op de onderrug hoger.

Moet ik wel bij zeggen dat ik soms zie dat mensen de stang zo laag hebben liggen dat ze echt voorover moeten buigen om ervoor te zorgen dat de stang niet naar beneden zakt.

bij high bar moet je torso toch ook veel meer rechtop blijven. en je moet meer recht naar beneden zakken dan naar achter zoals met een powerlift squat. Maar ik vroeg me af of het punt waar je naartoe kijkt wel hetzelfde moet zijn.

bij high bar moet je torso toch ook veel meer rechtop blijven.

waardoor je de onderug meer belast

en je moet meer recht naar beneden zakken dan naar achter zoals met een powerlift squat. Maar ik vroeg me af of het punt waar je naartoe kijkt wel hetzelfde moet zijn.

Eigenlijk komt het er op neer dat je je hoofd/nek in een neutrale positie houd. Bij een stand waarbij je bovenlichaam rechtop is kijk je recht vooruit, bij een stand waarbij je lichaam naar voren helt kijk je naar de grond. Zolang je maar niet je hoofd naar achter trekt.

Hoe rechter je torso hoe minder je de onderrug belast dacht ik altijd. De enige reden waarom een high bar squat zwaarder voor je onderrug zou kunnen zijn is omdat je de hefboom langer maakt. maar dat corrigeer je al door meer rechtop te blijven.

ik doe altijd een low bar squat en bij mij is de spinal erector dan een van de zwakste schakels, mischien arch ik wel teveel. het word tijd dat ik eens wat meer ga deadliften.

mijn excuus voor het denigrerende toontje.

Kijk zelf ook altijd een paar meter voor me uit op de grond. Met een spiegel is dat alleen maar lastig.

dan kijk je toch naar je knie-en of naar je voeten als je verder weg staat in de spiegel, ik snap niet wat daar latsig aan is.

ik heb zelf overigens geen beschikking tot spiegel in het squatrek, ik moet altijd 5 meter lopen om m'n vorm te checken.

Eigenlijk komt het er op neer dat je je hoofd/nek in een neutrale positie houd. Bij een stand waarbij je bovenlichaam rechtop is kijk je recht vooruit, bij een stand waarbij je lichaam naar voren helt kijk je naar de grond. Zolang je maar niet je hoofd naar achter trekt.
Wow, dat is exact wat ik zei.
Nooit verwacht dat jij hetzelfde zou zeggen :p

hier word het je ff uitgelegd

Ik denk dat je twee zaken dor elkaar haalt. Buigen thv de heup, wat belasting plaatst op de heupstrekkers (glute/ham) en buiging van de erectorgroep.

Bij de LB versie leun je idd meer naar voren, maar dit is vanuit de heup. Wat je met de lowbar positie dus meer belast is de ham/glute groep. Vandaar dat deze versie ook beter is als "totaal" oefening voor de benen

Bij de HB is er idd minder beweging thv de heup, maar is wel de kans groot dat je de rug zelf gaat ronden om de bar te kunnen ondersteunen(dat zie je ook in het filmpje) wat een grotere belasting op de erector plaatst.

mijn excuus voor het denigrerende toontje.

:D Ik kan wel tegen een stootje (en had het trouwens niet als zodanig opgevat)

ik doe altijd een low bar squat en bij mij is de spinal erector dan een van de zwakste schakels

Weet je zeker dat het de erector is? En idd overmatig archen is belastend voor je onderrug.

Terug
Naar boven