Vergeten jullie niet dat 3XL een bodybuilder is en geen powerlifter ?
Nee hoor, vergeet jij niet dat ik ook geen powerlifter ben

P.S. 3XL is een instituut op zichzelf geworden, valt in geen enkele categorie meer.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vergeten jullie niet dat 3XL een bodybuilder is en geen powerlifter ?

Okay maar weten jullie de verhouding ongeveer?
Dus als iemand stel 140 kilo kan quartersquatten, hoeveel kan je dan full squatten? 120, 100, 90?
3XL noemt quarters en gewone squat. Afgaande op zijn kennis en de forumrecords waar 3XL jaren in staat (stond?) ga ik ervan uit dat dit parallel of daaronder waren. Ben zelf ook geen PL'er.Vergeten jullie niet dat 3XL een bodybuilder is en geen powerlifter ?
Als het een echte quarter is, en full een stuk dieper als parallel dan kan het verschil groot zijn. Wat er dan gaat gebeuren is dat iemand in een soort gat zakt, de spieren kunnen ineens het gewicht niet meer aan. Heb het 1x gezien bij iemand, alsof een lichtschakelaar werd omgezet. Van controle naar pats boem onvoldoende controle. Posture helemaal weg.Dus als iemand stel 140 kilo kan quartersquatten, hoeveel kan je dan full squatten? 120, 100, 90?
Hangt best wel van de persoon en situatie af, maar je moet niet vreemd staan te kijken als het maar de helft is.
Dus ik zou zeggen, waarschijnlijk 70-80kg, maar er is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen in dit verhaal.
Heb vanuit Total Tonage zelf prima ervaring quarter squat. Je kan gewoon een berg meer gewicht aan wat effect het op je 1R waneer je weer "gewoon" gaat squaten. Zelfde als rack deads op normale deadlift
Wat de verhouding is tussen quarter- en normale squat?
Okay, want die vrouw waar ik het over had kon wel mooi een setje van 10-12 doen met 60 kilo (ietsje boven parallel). Daarna deed ze setjes van 5 met 100 tot 110 op quarter squats.
Dan klopt wat ik zeg wel aardig denk ik, waarschijnlijk kan ze setjes doen met 50kg (ietsjes onder parallel) wat grofweg overeenkomt met 50% van de quarter squats.
Joh, ik dacht dat het verschil tussen quarter en full squat echt maar 10-20 kilo max was. Dacht dat ze dan wel een fatsoenlijke 1RM van 90-95 kilo had...
Zeker niet. Met name niet als we praten over 'true' maxes. Q-squat hefboomverhoudingen zijn 100x gunstiger in vergelijking met een volledige squat beweging.
Ik kan makkelijk een quarter squat van 400kg aan (helemaal als ik me een beetje op toe leg), maar mijn 1RM full vorm (zoals in het plaatje van The Donald) is maar 210-220kg.
Ten eerste, das een indrukwekkende full squat.
Ten tweede: holy shit, ik heb het zelf weleens uitgeprobeerd (heb nog nooit quarter squats gedaan) maar bij mij maakte het niet zo heel veel verschil (mn 1RM reppen voor 10). Ik vind die quarter squats heel irritant omdat je moet afremmen voor parallel.
Wist niet dat het bij andere mensen echt 50% verschil kan maken.
Ach op zich stelt het niet zo veel voor, maar wel bloed zweet en tranen en decennia lang hard werken voor iemand met slechte squat-verhoudingen.
Maar een beetje verder nuanceren kan geen kwaad, want mogelijk zal iemand met een perfecte squat bouw een minder groot verschil hebben tussen Q en Full, maar het zal in ieder geval niet maar 10-20kg zijn.
Ik doe q-squats met een dergelijke hoeveelheid gewicht ook niet 'los' meer, veel te gevaarlijk. Ik doe ze vanaf pins in een powerrack.
Je noemt ze dan ook eigenlijk 'partial rack squats' maar het idee is hetzelfde.
Zat ik net te denken, goh die vrouw is echt enorm sterk, ze gaat wel niet tot parallel, maar 110 kilo voor reps nou. Blijkt dan dat er zo een verschil is tussen full en quarter. Maar zoals ze die 60 kilo deed met vrij veel gemak en soort van almost parallel reps(zoals ik veel vrouwen zie doen) dacht ik dat ze de 90 kilo below parallel ook wel zou kunnen.
Hoe dan ook, heb je dr al geneukt lullo? Indruk heeft ze wel gemaakt!
Kijk, als je nou echt een goed beeld wilt krijgen qua krachtverhouding, dan zou ze eerst haar 1RM op de Q-squat moeten meten en dan op de full squat.
Als zij namelijk een set van 5 quarter squat kan maken met 110kg, dan ligt haar 1RM -voorzichtig geschat- waarschijnlijk ergens rond de 140kg.
Als zij dan een 1RM full squat maakt zou ik verwachten dat deze ergens tussen de 70-80kg licht en is 90 in dat licht zeker niet onmogelijk, maar 10-20kg minder dan die 1x140 (dus 1x120-130kg) gaat ze echt niet redden.
Das wel erg hoog opeens. Als ik 5 keer 110 met iets kan tillen, is mn 1RM bij die oefening maar zo'n 125 kilo max.
Toen ik 6-7 keer de 100 kon benchen was mn max maar 115 destijds.