MuscleMeat

Quarter squats gewicht vergelijking

Waarom zou je nou die halve 45 graden squat kiezen boven een diepe squat met iets minder gewicht? Grotere rom is beter, of geldt dat niet hier?

Hang er van af. Grotere rom is niet altijd beter (vind ik). Sommige mensen (e.g. powerlifters) gebruiken wel en partial ROM om een bepaald deel van het bewegingsbaan van een oefening te verbeteren. Echter zijn er een paar oefeningen (e.g. rack pull boven de knieën - boven rug) die zeer goede werkt voor pure mass opbouw omdat met partial ROM je meer gewicht kan gebruiken om het spier meer te belasten.

• Topic Starter Topic Starter
Quarter squat gewicht / 1.5-1.75 is par squat gewicht. Als je niet al te veel doet tenminste anders worden de verhoudingen groter imo.

Das wel een flink verschil ook. Vraag me dan af wat de verhouding quarter - full squat(onder parallel) is.

Best wel raar dat bij mij mn full en quarter squat veel dichter bij elkaar liggen. Kan misschien zijn omdat ik nog nooit eerder in mn leven quarter squats had gedaan. Heb eigenlijk vanaf mn allereerste dag squatten zo diep mogelijk gesquat. Misschien bij 3 rep max dagen dat het meer parallel is, maar nooit boven parallel(altijd filmpje maken ter zekerheid)

Hang er van af. Grotere rom is niet altijd beter (vind ik). Sommige mensen (e.g. powerlifters) gebruiken wel en partial ROM om een bepaald deel van het bewegingsbaan van een oefening te verbeteren. Echter zijn er een paar oefeningen (e.g. rack pull boven de knieën - boven rug) die zeer goede werkt voor pure mass opbouw omdat met partial ROM je meer gewicht kan gebruiken om het spier meer te belasten.

En een nadeel is dat je peesjes ter zijner tijd minder flexibel worden over de volledige ROM wat de kans op scheuren verhoogt, plus je knieen krijgen geen liefde zonder volledige ROM. Daarbij komt dat volledige ROM meer spier activiatie betekent dan halve, of kwart van de ROM, dat betekent dat je effectiever spiermassa en kracht kan bouwen met volledige ROM met minder gewicht. Partials zijn goed om je voor te bereiden om meer gewicht te verplaatsen, maar je kan je training sessie beter afsluiten met een setje of 2 met minder gewicht en volledige ROM ( hamstrings tegen kuit)\ Als je dat niet kunt klopt er iets niet aan je benen/rug..

Hm. Volgens dat artikel ben ik een fastgainer. Klopt bij mij van geen kant wat daar staat.

Dit is een moeilijke discussie heb ik wel eens eerder gemerkt.

Zelf kan ik met 80%1RM amper 5 reps maken, dat zou betekenen dat ik een fast gainer ben.
De geschiedenis heeft uitgewezen dat ik allesbehalve een fastgainer ben, op z'n best eerder gemiddeld neigend naar 'slow'. (tenzij ik mezelf te laag inschat misschien)

Dat ik dan toch relatief weinig reps kan maken met 80% 1RM heeft te maken met specifieke getraindheid.
Ik ben waarschijnlijk heel neuromusculair efficient op low reps (1-5) en daarbij fast-twitch dominant geworden in de loop van de jaren.

Dat hele fast/slowgainer verhaal van dr. Squat moet je vergeten (is imo ook niet juist). Het gaat om de vezelverdeling en dat is dan nog per oefening ook waarbij uitvoering ook een rol speelt. Dus bv iemand die bij bankdrukken veel uit z'n armen haalt moet niet rekenen dat wanneer hij op de 80% methode laag in reps scoort enorm veel aanleg heeft op z'n borst maar gewoon dat hij wat de oefening betreft relatief veel fasttwich vezels aanspreekt.

Vandaar dat ik in de post zet

Ga een op zoek naar de 80% benadering of lees wat die 80% betreft dit eens door Finding The Ideal Training Split | Dr. Squat - Dr. Fred Hatfield

En niet 'lees de hele post eens door en pas daar je schema en trainingsstijl op af"

Terug
Naar boven