AndroidHealthClinic

SquatIt's Rippetoe log

• Topic Starter Topic Starter
Dat is wel klote. Vreemd dat je de binnenkant van je voet zodanig belast met squats. Heb je platvoeten?
Beterschap en kap maar veel ibuprofen achterover de komende week.

Wel, het is niet zozeer door de squats zelf. De trainingen werden gaandeweg gewoon veel zwaarder en ik was stilaan overtraind aan het geraken. Daarbij ben ik dan beginnen lopen, 2x per week, hoewel ik zeer langzaam ben begonnen. Die voet zat er gewoon al lang aan te komen denk ik, was al lang wat zwakker, ik had onmiddelijk rust moeten geven maar ben toch doorgegaan, plus beginnen lopen. Pijnstillers heb ik niet echt nodig, als ik niets doe met mn voet doet hij niet pijn, wandelen/trappen doen gaat wel moeilijker.

Lopen + squatten en doorzetten als het pijn begint te doen. Dat klinkt bekend. Zo heb ik mijn knie naar de kloten gedaan.

Ibuprofen is een pijnstiller, maar vooral ook een ontstekingsremmer, dit kan je herstel enorm verkorten. Vreemd dat je dokter die niet meteen heeft voorgeschreven. Nu ja, nurofen etc is ook zonder voorschrift te koop.
Je kan ook een ontstekingswerende zalf zoals flexum of fastum gebruiken.

Lopen + squatten en doorzetten als het pijn begint te doen. Dat klinkt bekend. Zo heb ik mijn knie naar de kloten gedaan.

Ibuprofen is een pijnstiller, maar vooral ook een ontstekingsremmer, dit kan je herstel enorm verkorten. Vreemd dat je dokter die niet meteen heeft voorgeschreven. Nu ja, nurofen etc is ook zonder voorschrift te koop.

Zijn die pijnstillers niet link, omdat het je onterecht het gevoel geeft weer te zijn hersteld? En zijn die zalfjes kwa werking vergelijkbaar met ibuprofen en nurofen?

hmm, ik heb tegenwoordig ook last van men knie als ik cardio heb gedaan, mss toch ook maar beter oppassen en niet te veel forceren. Is begonne toen ik met rippetoe ben begonne, mss door het verhoogde gewicht met squat.

Succes met je herstel!!!

Ja mijn dokter is gewoon mijn vader eigelijk :d, hij heeft er nog maar ff naar kunne kijke... Zal het er morge nog wel ff met em over hebbe. Verder thanks all voor de steun! Nu focuse op exames en als de zomer begint, weer knalle! :wl:

Laatst bewerkt:
Zijn die pijnstillers niet link, omdat het je onterecht het gevoel geeft weer te zijn hersteld? En zijn die zalfjes kwa werking vergelijkbaar met ibuprofen en nurofen?

Flexium heb ik al vaak gebruikt, en naar mijn gevoel absoluut niet vergelijkbaar met pijnstillers via injectie/pil!

Update: aantal kleine injecties procaïne gekregen, heeft zeker positieve werking gehad. Vandaag ook flexium gesmeerd, ookal ben ik er niet zo'n fan van.

Heel veel beterschap!!

heb je toevallig ook erge last aan de onder/binnenkant van je scheenbeen?
heb dit nl ook gehad. deed vroeger aan motorcross en zodoen liep ik ook veel. op een gegeven moment kreeg ik daar ook heel erge last van, kon gewoon 2 dagen bijna niet lopen. gewoon teveel en te lang gelopen.
doordat je bent gaan hardlopen heb je denk ik ook dat moeie gevoel in je benen, en het gevoel dat je lichamelijk vrij lam bent.
gewoon ff 2 weken goed rusten en weinig trainen ( 2x per week om alles een beetje bij te houden).
hardlopen zou ik voorlopig niet meer doen want je kan er heel lang last van blijven houden.
ik ben toen voor me conditie gaan mountainbiken. dit is tevens een stuk minder slecht voor je knieen dan hardlopen.
als je over een tijdje toch weer wilt gaan hardlopen, begin dan op een lage hartslag en een korte afstand en bouw dit heel langzaam op.
suc6 met je herstel!

heb je toevallig ook erge last aan de onder/binnenkant van je scheenbeen?
heb dit nl ook gehad. deed vroeger aan motorcross en zodoen liep ik ook veel. op een gegeven moment kreeg ik daar ook heel erge last van, kon gewoon 2 dagen bijna niet lopen. gewoon teveel en te lang gelopen.
doordat je bent gaan hardlopen heb je denk ik ook dat moeie gevoel in je benen, en het gevoel dat je lichamelijk vrij lam bent.
gewoon ff 2 weken goed rusten en weinig trainen ( 2x per week om alles een beetje bij te houden).
hardlopen zou ik voorlopig niet meer doen want je kan er heel lang last van blijven houden.
ik ben toen voor me conditie gaan mountainbiken. dit is tevens een stuk minder slecht voor je knieen dan hardlopen.
als je over een tijdje toch weer wilt gaan hardlopen, begin dan op een lage hartslag en een korte afstand en bouw dit heel langzaam op.
suc6 met je herstel!

Ja, je omschrijving klopt ongeveer, ook die algemene vermoeidheid. Ik ben gisteren weer eens gaan lopen, het was geleden van 1 juni denk ik. Dus 2 weken. Het ging eigenlijk wel goed, geen last, maar ik voel dat als ik bv. vandaag ook ga lopen, ik weer last zou krijgen. Dus in ieder geval toch nog rusten. Kon het gewoon niet laten gisteren :D. Binnen een week nog eens zien of ik eens kan gaan lopen. Trainingen zijn voorlopig (sinds 8 of 9 juni denk ik) geschorst. Feit dat ik moe ben komt overigens waarschijnlijk ook omdat mijn bioritme (noodgedwongen omwille van de vele leerstof) weer helemaal naar de kloten is...

als je last van je knieen krijgt, heb je verkeerd gelopen, of verkeerd gesquat denk ik. Daar moet je zelf even achter komen. Als je loopt op een loopband zal de stress op je knieen reuze meevallen, die dingen lopen super zacht vergeleken met de straat. Goed schoeisel is ook belangrijk natuurlijk.

Je moet uiteraard oppassen dat je het niet erger maakt. Maar als je hoofdpijn hebt en een pijnstiller neemt, ga je toch ook niet met je kop tegen de muur bonken als je de pijn niet meer voelt? Je moet je bewust zijn van je blessure en voorzichtig zijn, dan is de ontstekingsremmende werking van zo'n medicijn belangrijker dan het risico op overbelasting.

Flexium heb ik al vaak gebruikt, en naar mijn gevoel absoluut niet vergelijkbaar met pijnstillers via injectie/pil!

De werking van die zalfjes is idd veel minder sterk dan een stevige dosering ibuprofen, maar met pillen heb je altijd het risico op maagproblemen, terwijl dat met zalf niet is. Pillen werken ook op je hele lichaam, terwijl een zalf veel lokaler en preciezer werkt. Een injectie is uiteraard nog beter, maar cortisone-achtigen zijn dan weer enorm catabool, daarvan worden de omliggende spieren en weefsels verzwakt waardoor het probleem kan terugkomen wanneer de inspuiting is uitgewerkt.

als je last van je knieen krijgt, heb je verkeerd gelopen, of verkeerd gesquat denk ik. Daar moet je zelf even achter komen. Als je loopt op een loopband zal de stress op je knieen reuze meevallen, die dingen lopen super zacht vergeleken met de straat. Goed schoeisel is ook belangrijk natuurlijk.

Kheb geen knieproblemen, hoor. Altijd al ijzersterke knieën gehad :D.

*Update*

Om een lang verhaal (zeer) kort te maken: kuitblessure. Hoe begonnen? Geen idee, voelde iets in m'n rechterkuit tijdens de examens, heb wat zitten voelen/passief stretchen (domste wat ik kon doen: koud stretchen), etc. Werd echter enkel slechter, en de linker volgde vreemd genoeg ook enkele dagen later! Al bij al wel klote: net van tendinitis af, nu kuiten f*cked up... Heb de kuiten laten tapen en drie weken gewacht. Vandaag was de eerste dag terug, kheb een grondige opwarming gedaan en alles voelde goed. Het was serieus balen, die weken, maar goed, trainen is naast fysiek duidelijk ook mentaal hard...
Het wordt dus gewoon weer Rippetoe! Deze eerste training ben ik vrij voorzichtig geweest, alles wat getest, kwestie van er wat in te komen.

Squat
75x5
75x5
75x5

Bench Press
70x5
70x5
70x5

Deadlift
80x5

Opm: /

mooi getraind maar waarom eens geen split?

mooi getraind maar waarom eens geen split?

Ik boek nog steeds de beste resultaten met Rippetoe, en ik hou ervan om full body te trainen, dus dat doe ik nog wel een tijdje :). Daarna komen zeker allerhande verschillende trainingsmethoden in aanmerking.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, dit is zo ****ING lang geleden! Nu ik kijk naar m'n laatste post: een jaar om precies te zijn. Gisteren getraind (4de training na lange tijd onregelmatig getraind te hebben) en ik dacht, eigenlijk ben ik wel weer goed terug op gang dus ik kan die trainingen even goed weer beginnen bijhouden! De reden dat ik ongeveer een jaar lang niet deftig heb kunnen trainen was shin splints, scheenbeenvliesontsteking, tibial periostitis of hoe je het ook wil noemen, die ik heb gekregen door het vake squatten! (mss geloof je dat niet maar ik heb het effectief getest en het squatten was de oorzaak) Ik heb nu een manier gevonden om de blessure sterk te beperken.
Al bij al vind ik dat ik het dat jaar goed heb gedaan: ik heb niet veel gewicht kunnen aanzetten, maar ik ben nu pas terug goed bezig en ik sta ongeveer op hetzelfde gewicht maar een stuk droger, 78kg.
M'n programma:

Workout A
Squat
Bench Press
Chin-up

Workout B
Overhead Press
Dip
Pull-up

Daarbij doe ik telkens elke workout nog een 4de oefening, maar die leg ik niet vast. Ik doe bv seated rows, dumbbell presses, leg extensions of krachtoefeningen uit de gymnastiek: elleboogsteun, one-armed pushups, muscle-ups. Het is idd geen rippetoe meer dus mss zou ik beter een nieuwe thread maken :D.

14/07/09
Squat
30x8
50x5
65x5
75x3
85x5
85x5
85x5 ging goed

Bench Press
20x10
50x5
65x5
75x3
83x5
83x5
83x4 ben ik pas weer bezig, mis ik al een rep :D

Chin-ups
Wat ik hier doe is de "grease the groove" methode: ik probeer zoveel mogelijk chin-ups to doen en tegelijk zo fris mogelijk te blijven. Vroeger deed ik 3 sets to failure en dat was dan bv 14/12/11 en dan was ik echt kapot en de volgende keer dat ik chinde was ik niet sterker geworden. Nu doe ik een totaal van minstens 50 (gisteren 60) chins, op dezelfde tijdspanne, en ik ben bijna niet moe. Ik doe bv: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en dan nog enkele setjes van 5 à 6 chins. De methode is het meest bekend voor chin-ups en pull-ups, voor diegene die interesse hebben: http://humanmachine.wordpress.com/2007/06/22/grease-the-groove-for-strength/

Daarbij nog een paar elleboogsteunen gedaan, 3 keer ong een minuut gehouden. Ik weet niet of ik hier veel massa mee kan winnen (denk het niet), maar het is echt gewoon leuk en ik word er veel sterker van in mn polsen en onderrug.

Training ging goed, de reden dat ik al redelijk hoog zit met de gewichten is natuurlijk dat dit niet mijn 'first day back' is, maar nu pas heb ik echt het gevoel dat ik er weer goed in zit!

Leuk da je weer gaat loggen! Squat je below par / par of Full?

Van dat chinnen wil ik ook leren, ff dat stukje bekijken!!

Leuk da je weer gaat loggen! Squat je below par / par of Full?

Van dat chinnen wil ik ook leren, ff dat stukje bekijken!!

Sowieso full! Mijn geweten begint te knagen als ik slecht squat :D. Maar elke training squatten doe ik niet, dan krijg ik weer last vd schenen.

Dat "greasing the groove" is idd goed, ik voel al na enkele trainingen dat ik sterker wordt, maar ik ga mn max nu nog niet testen in de chins. Het is vooral handig om je aantal reps te verbeteren, maar naar het schijnt kan je het ook gebruiken voor kracht.

Terug
Naar boven