MuscleMeat

Starx Log: Returning to Greyskull

Het samenstellen van schema's is ook nog best wel ingewikkeld voor post-novices. Ben er recentelijk ook weer ingedoken en er zijn vrij veel factoren. Zeker als je op kracht traint. Ik vind die cookiecutter schema's mede daarom zo aantrekkelijk.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.983
Het samenstellen van schema's is ook nog best wel ingewikkeld voor post-novices. Ben er recentelijk ook weer ingedoken en er zijn vrij veel factoren. Zeker als je op kracht traint. Ik vind die cookiecutter schema's mede daarom zo aantrekkelijk.
De meesten bakken er niet zoveel van. Of wijken er vervolgens keihard vanaf waardoor het niet meer werkt zoals bedacht. Een goed cookie cutter schema is prima voor de meeste trainees. Na 1 of 2 cycles kan je gerust wel een verandering maken als je merkt dat dingen niet werken (of juist heel goed).

Die laatste set van 3 reps op je front squat, was dat dan ook echt tegen failure?
Ja, maar zeker niet op mijn benen. Deed gewoon pijn aan mijn polsen, maar na een paar keer wordt dit naar mijn ervaring vanzelf weer beter.

• Like
Waarderingen: Pren
Ok, ik houd echt van myo reps maar heb ze nog nooit gedaan met squats of BP of iets in die trant.

op de deadlift zit nog wel wat ruimte om progressie te maken, jij doet ook alleen de zwaarste sets met belt zie ik
Ja, maar zeker niet op mijn benen. Deed gewoon pijn aan mijn polsen, maar na een paar keer wordt dit naar mijn ervaring vanzelf weer beter.
crossgrip misschien nog een optie?

• #2.986
Ok, ik houd echt van myo reps maar heb ze nog nooit gedaan met squats of BP of iets in die trant.
MYO reps in de schema's zoals omschreven door BBM:
How to do myoreps: The first set is called the "activation set"- which is just
working up to the prescribed rep range @ RPE 8. 10-12 reps is likely 62-68% of 1RM,
12-15 is likely 58-62%, and all bets are off for 14-16 reps (and the exercises are weird).

Then, after doing this activation set, rack the bar for 5 deep breaths (in and out)-
then do 3-5 reps, aiming for 5 reps. Re-rack the weight, rest for 5 breaths, repeat. The
first time you hit 1 rep less than the first set of 3-5. In other words, if you hit 4 reps
the first set and you hit 3 on the 2nd set, you're done. If you hit 4-4-3, you're done
after the set of 3. If you hit 3-3-3-2, you're done after the double

op de deadlift zit nog wel wat ruimte om progressie te maken, jij doet ook alleen de zwaarste sets met belt zie ik

crossgrip misschien nog een optie?
Normaal gesproken zou ik dit gewicht nu ook beltless doen, maar als ik erg vermoeid ben neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Crossgrip vind ik echt verschrikkelijk. Het is gewoon een kwestie van doorbijten met olygrip. Toen ik van de zomer olympische lifts deed had ik nergens last van, dus komt weer goed.

Puur naar mijn huidige trainingen kijkend doe ik juist een stuk meer op relevant volume. Ook hou ik me veel beter aan de rusttijden en dat is wat echt helpt. Verder probeer ik veel beter te letten op slaap en eten, wat voorheen een stuk minder was.

Oké, was benieuwd of een reductie van effort uiteindelijk beter uitpakt voor ons oudjes. Ik doe zelf namelijk best wel wat minder op het ogenblik, toch ga ik vooruit. Maar dat is niet van toepassing bij jou dus :)

Oké, was benieuwd of een reductie van effort uiteindelijk beter uitpakt voor ons oudjes. Ik doe zelf namelijk best wel wat minder op het ogenblik, toch ga ik vooruit. Maar dat is niet van toepassing bij jou dus :)
Voor ons oudjes zou een toename in volume eerder goed moeten uitpakken.
We reageren minder goed op een trainingsprikkel. Dus moet je de prikkel groter maken om resultaat te behalen.

• #2.990

We reageren minder goed op een trainingsprikkel. Dus moet je de prikkel groter maken om resultaat te behalen.

Inderdaad, @Rik76 ! Omdat ik weet hoe dol Kraak op filmpjes is hier een recente video van Barbell Medicine over dit onderwerp:

Misschien moet ik er e-book van maken en rijk worden? :thinking:

Zou trouwens best een leuk topic kunnen zijn, ik denk dat we daar allemaal wel iets over kunnen zeggen.

Als zestigminner merk ik dat intensiteit (met name poundage) veel belangrijker is dan volume. Wat mij betreft betekent dat, dat er eigenlijk helemaal niets veranderd is in de manier waarop mijn lichaam op training reageert.

MYO reps in de schema's zoals omschreven door BBM:
How to do myoreps: The first set is called the "activation set"- which is just
working up to the prescribed rep range @ RPE 8. 10-12 reps is likely 62-68% of 1RM,
12-15 is likely 58-62%, and all bets are off for 14-16 reps (and the exercises are weird).

Then, after doing this activation set, rack the bar for 5 deep breaths (in and out)-
then do 3-5 reps, aiming for 5 reps. Re-rack the weight, rest for 5 breaths, repeat. The
first time you hit 1 rep less than the first set of 3-5. In other words, if you hit 4 reps
the first set and you hit 3 on the 2nd set, you're done. If you hit 4-4-3, you're done
after the set of 3. If you hit 3-3-3-2, you're done after the double

Ik dacht dat myo reps oorspronkelijk bedoeld waren voor isolatie oefeningen, maar zojuist dit weer eens snel doorgelezen en ik bleek het fout te hebben, hij geeft alleen aan dat je bij zware compound oefeningen extra bedacht moet zijn op blessures a.g.v. verslechterde techniek.
Myo-reps in English

• #2.993
Als zestigminner merk ik dat intensiteit (met name poundage) veel belangrijker is dan volume. Wat mij betreft betekent dat, dat er eigenlijk helemaal niets veranderd is in de manier waarop mijn lichaam op training reageert.
Kijk anders even naar het filmpje, dat staat wel een beetje haaks op wat jij zegt. Al kan het voor jou natuurlijk gewoon zo werken. Naarmate je ouder wordt wordt je steeds minder gevoelig voor trainingsprikkels en is meer volume nodig om bepaalde doelen te bereiken.

Ik dacht dat myo reps oorspronkelijk bedoeld waren voor isolatie oefeningen, maar zojuist dit weer eens snel doorgelezen en ik bleek het fout te hebben, hij geeft alleen aan dat je bij zware compound oefeningen extra bedacht moet zijn op blessures a.g.v. verslechterde techniek.
Myo-reps in English
Rest Pause Training lijkt er ook erg op en was vooral bedoeld voor de grote compound lifts. En ja, je moet dat soort dingen niet als een newbie gaan doen.

Ik blijf myo reps voorlopig alleen toepassen op isolatieoefeningen, binnenkort misschien op een chest-press.

Kijk anders even naar het filmpje, dat staat wel een beetje haaks op wat jij zegt. Al kan het voor jou natuurlijk gewoon zo werken. Naarmate je ouder wordt wordt je steeds minder gevoelig voor trainingsprikkels en is meer volume nodig om bepaalde doelen te bereiken.

Rest Pause Training lijkt er ook erg op en was vooral bedoeld voor de grote compound lifts. En ja, je moet dat soort dingen niet als een newbie gaan doen.

Ik ken het filmpje, maar denk dat de [variatie tussen individuen] groter is dan de [variatie binnen een individu op verschillende leeftijden]. In mijn geval lijkt het er zelfs op dat ik nu beter op training reageer dan vroeger. De MMC lijkt beter.

• #2.996
Ik ken het filmpje, maar denk dat de [variatie tussen individuen] groter is dan de [variatie binnen een individu op verschillende leeftijden]. In mijn geval lijkt het er zelfs op dat ik nu beter op training reageer dan vroeger. De MMC lijkt beter.
Volgens mij ben jij sowieso een andere categorie! :D Maar ik geloof het meteen als je zegt dat bij jou relatief laag volume en hoge intensiteit werkt. Al denk ik dat er straks weer een punt komt waarbij je meer volume zal moeten maken voor gains.

Ze zeggen er ook bij (tijdens hun podcast toch) dat iemand die veel trainingsjaren heeft daar minder last van heeft en dat het niet bij iedereen op dezelfde leeftijd begint. Er zit heel wat variatie op.

• #2.998
Koningsdag train voor het bier tanken en andere foute dingen eten!

GPP:

Kroc Rows
10x16,5
5x24
30x32,5 (rechts) PR!
26+4x32,5 (links)

Band Pull Apart
5x10xrood dik

Ab Wheel (EMOM)
7x10xBW

Merk dat mijn bovenrug aanzienlijk sterker is geworden, nice om ineens 30 reps met 32.5 kg op DB rows (Kroc rows) eruit te kunnen pompen. Ik probeer in de korte tijd die voor GPP training staat zoveel mogelijk "bang for your buck" te krijgen en dan zijn dit wel goede oefeningen allemaal.

Laatst bewerkt:
Ik heb gemerkt dat een sterke bovenrug mijn DL goed geholpen heeft.
Sinds ik zo goed als nooit nog het gevoel heb dat mijn bovenrug het begeeft trek ik veel makkelijker zware singles van de grond. Vooral bij lift-off geeft dit een veel beter gevoel.

• #3.000
Ik heb gemerkt dat een sterke bovenrug mijn DL goed geholpen heeft.
Sinds ik zo goed als nooit nog het gevoel heb dat mijn bovenrug het begeeft trek ik veel makkelijker zware singles van de grond. Vooral bij lift-off geeft dit een veel beter gevoel.
Yup, zodra je bovenrug het begeeft volgt automatisch je onderrug die dit wil gaan compenseren.

Terug
Naar boven