AndroidHealthClinic

Starx Log: Returning to Greyskull

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.022
Misschien volgende keer OHP omwisselen met Bench en dan knal je dr nog wel een paar repjes uit op BP :wl:

• #3.025
Cool, dat doel hebben we dan gemeen.
Succes!! :)
We gaan gewoon die 200 doen allebei!

Misschien volgende keer OHP omwisselen met Bench en dan knal je dr nog wel een paar repjes uit op BP :wl:
Ongetwijfeld! Als ik ze omwissel komen er wel meer dan een paar repjes bij, maar dat is helaas niet de bedoeling van dit schema. Mijn main bench is op dag 1, op dag 2 is het vooral bedoeld als extra hypertrofiewerk en is de OH press veel belangrijker. :)

Ongetwijfeld! Als ik ze omwissel komen er wel meer dan een paar repjes bij, maar dat is helaas niet de bedoeling van dit schema. Mijn main bench is op dag 1, op dag 2 is het vooral bedoeld als extra hypertrofiewerk en is de OH press veel belangrijker. :)

Ahh ok das idd een prima afwisseling.....OHP blijft een light train hoe zwaar je die ook pakt.....(Andy) ;)

• #3.027
Ahh ok das idd een prima afwisseling.....OHP blijft een light train hoe zwaar je die ook pakt.....(Andy) ;)
Zo werkt het niet altijd, Bos. OHP is absoluut geen lichte variant van bench in Garage Gym Warrior bijvoorbeeld. Nog sterker: in het originele schema wordt de bench min of meer als light press gebruikt! Je KUNT OHP als een lichte bench variatie gebruiken, maar dat is dus zeker niet per definitie in ieder schema zo.

Zo werkt het niet altijd, Bos. OHP is absoluut geen lichte variant van bench in Garage Gym Warrior bijvoorbeeld. Nog sterker: in het originele schema wordt de bench min of meer als light press gebruikt! Je KUNT OHP als een lichte bench variatie gebruiken, maar dat is dus zeker niet per definitie in ieder schema zo.
Nee idd ik bedoel OHP ook niet als variant van Bench....maar zoals Andy het omschrijft..de mate van stress in HLM ....maar dat weet je wel ;)

• #3.029
Nee idd ik bedoel OHP ook niet als variant van Bench....maar zoals Andy het omschrijft..de mate van stress in HLM ....maar dat weet je wel ;)
Als hij dat ergens heeft gezegd dan zal dat in een bepaalde context zijn. Waarschijnlijk omdat je er gewoon minder gewicht op kan gebruiken. Zware OH presses zijn voor mij verder net zo belastend als zware benchpresses.

Ik hoop het.
Alleen heb ik minder tijd dan jij hebt. De laatste maanden van het jaar zal ik moeten herstellen van een operatie. Dus ik moet 'm hebben voor het einde van de zomer.
We zullen zien wie 'm eerst heeft, want jij maakt momenteel meer progressie dan mezelf. Je haalt me dus aan hoge snelheid in.

Als hij dat ergens heeft gezegd dan zal dat in een bepaalde context zijn. Waarschijnlijk omdat je er gewoon minder gewicht op kan gebruiken. Zware OH presses zijn voor mij verder net zo belastend als zware benchpresses.
Wellicht dat je van een kleinere spiergroep sneller herstelt in het HLM programma..........

Ik dacht ook dat hij n het HLM filmpje zegt dat een OHP altijd minder belastend is dan een BP.

Ik dacht ook dat hij n het HLM filmpje zegt dat een OHP altijd minder belastend is dan een BP.
Hij is niet de enige, volgens mij. Ik heb het al vaker gelezen/gehoord.
De spiermassa die je gebruikt is gewoon minder dan bij BP en de gewichten die je tilt zijn lichter. Dus je kan ofwel meer sets/reps doen of je herstelt er sneller van.

• #3.034
Ik hoop het.
Alleen heb ik minder tijd dan jij hebt. De laatste maanden van het jaar zal ik moeten herstellen van een operatie. Dus ik moet 'm hebben voor het einde van de zomer.
We zullen zien wie 'm eerst heeft, want jij maakt momenteel meer progressie dan mezelf. Je haalt me dus aan hoge snelheid in.
Dan hoop ik dat je hem voor die tijd nog even aantikt! Zou een mooie boost geven voor de herstelperiode.

Hij is niet de enige, volgens mij. Ik heb het al vaker gelezen/gehoord.
De spiermassa die je gebruikt is gewoon minder dan bij BP en de gewichten die je tilt zijn lichter. Dus je kan ofwel meer sets/reps doen of je herstelt er sneller van.
Ik heb het ook vaker gehoord, maar ben het er niet 100% mee eens. Meer sets en reps is volkomen afhankelijk van de intensiteit waarmee je traint. Het is echt niet zo dat je op OHP ineens meer volume met een bepaalde intensiteit kunt draaien dan op benchpress en ik zie dit eerlijk gezegd dan ook in geen enkel schema terug. Of je er sneller van herstelt? Ik denk dat dat helemaal ligt aan de eerder genoemde factoren als volume en intensiteit.

Het gebruik van meer of minder spieren is ook nog maar de vraag: de leverages zijn compleet anders en een gewicht stabiliseren boven je hoofd kan niet zonder er allerlei spiergroepen als de glutes, core en zelfs lats bij te betrekken.

Het gebruik van meer of minder spieren is ook nog maar de vraag: de leverages zijn compleet anders en een gewicht stabiliseren boven je hoofd kan niet zonder dat er allerlei spiergroepen als de glutes, core en zelfs lats bij te betrekken.
Dat is idd een argument dat in rekening wordt gebracht. Je het niet alleen de schouders en triceps nodig bij een OHP maar het is meer een full body oefening.
Toch, zijn de gewichten een stuk lager, wat de belasting op je core en benen wat kleiner maakt dan bij b.v. een DL.

Ik denk dat je met OHP meer reps x sets kan draaien dan op BP bij dezelfde recovery.
Of het totale geleverde werk ook hoger ligt weet ik niet, omdat het wicht dus een stuk lager ligt.

• #3.036
Dat is idd een argument dat in rekening wordt gebracht. Je het niet alleen de schouders en triceps nodig bij een OHP maar het is meer een full body oefening.
Toch, zijn de gewichten een stuk lager, wat de belasting op je core en benen wat kleiner maakt dan bij b.v. een DL.

Ik denk dat je met OHP meer reps x sets kan draaien dan op BP bij dezelfde recovery.
Of het totale geleverde werk ook hoger ligt weet ik niet, omdat het wicht dus een stuk lager ligt.
Mwah, een OHP is gemiddeld 2/3 van je bench voor de meesten, waarbij je de press ook nog eens staande uitvoert en in een ongunstigere positie. Bij olympische lifters en strongman zal het verschil nog een stuk kleiner zijn.

Nee, ik geloof persoonlijk niet dat de bench of de press significant verschillen in veroorzaakte stress. Tenzij de verhoudingen uit het lood zijn: iemand met een hoge benchpress en een relatief lage OHP zal uiteraard meer stress ervaren bij het benchen. Dit zie je natuurlijk vrij veel bij powerlifters terugkomen of de bench-bro's die alleen wat raises voor hun schouders doen.

Bij een bench gebruik je je benen ook. Ik vind bench belastender voor de benen dan OHP + de gewichten zijn zwaarder en dus een zwaardere belasting voor UB.
Mijn OHP ligt ook wat lager dan 2/3 van mijn BP. Maar met een beetje werk zou die wel op dat niveau moeten komen.

• #3.038
Bij een bench gebruik je je benen ook. Ik vind bench belastender voor de benen dan OHP + de gewichten zijn zwaarder en dus een zwaardere belasting voor UB.
Mijn OHP ligt ook wat lager dan 2/3 van mijn BP. Maar met een beetje werk zou die wel op dat niveau moeten komen.
Wel, wat het ook is, ik moet net zo hard recoveren van OHP op RPE 8 als op bench op RPE 8. :)

Hmmm, is een @9 rep bench even belastend als een @9 ohp en vice versa? Het kost evenveel moeite en is relatief even zwaar, maar het absolute gewicht is toch een stuk lager voor de ohp. Volgens mij speelt dat ook mee.

Terug
Naar boven