Fitness Seller

Starx Log: Returning to Greyskull

Bedankt, ik houd het voor nu even bij GS met veel dagelijkse oefeningen en ik hoop over een maand of 2 a 3 tijd te hebben voor een programma van Brian Alsruhe, maar wie weet duurt het nog wat langer voordat ik daar de tijd voor heb (pas half september ga ik zeker weten meer tijd hebben), dan is zo’n template aanschaffen ook een goed idee.

Ik vind het wel grappig dat RPE de tongen zo los maakt nu. In meer dan tien jaar liften heb ik van alles langs zien komen, en ik discussieerde zelf ook vaak en graag over de optimalisatie van de training. Tegenwoordig niet zo meer, omdat ik denk je eigenlijk maar weinig fout kunt doen in je programmering als je drie zaken in orde houdt: progressive overload (meer volume, of zwaardere gewichten), conjugation (variatie in de stressors) en undulation (variatie in de tijd van de stress).

Wil uiteraard niet beweren dat de discussies allemaal onzin zijn, integendeel zelfs. RPE vind ik bijvoorbeeld een buitengewoon elegante uitvinding. Zelf heb er niet zoveel mee, omdat ik vrij constant ben van training tot training. Ik kan lineair ophogen en het wordt, binnen de iets betere en slechtere dagen, voorspelbaar zwaarder... totdat het te zwaar wordt en ik een nieuwe cycle moet beginnen. Maar het zou best kunnen dat ik in een later stadium, als ik een beetje sterk ben ;), wel RPE moet gebruiken omdat de vorm van de dag meer gaat variëren.

Als je ziet hoe Austin Baraki op RPE traint dan heb ik toch zwaar het vermoeden dat er voordelen aan zijn. Als hij voorgeschreven percentages zou gebruikt hebben was hij volgens mij heel wat gainzZz misgelopen.

Als je ziet hoe Austin Baraki op RPE traint dan heb ik toch zwaar het vermoeden dat er voordelen aan zijn. Als hij voorgeschreven percentages zou gebruikt hebben was hij volgens mij heel wat gainzZz misgelopen.
Ik denk het echt totaal niet. Waarom zou RPE voor meer gains zorgen?

Ik denk het echt totaal niet. Waarom zou RPE voor meer gains zorgen?
Omdat als je zijn log en instagram volgt hij aangeeft dat er goeie en slechte weken tussen zitten en dat varieert dan nog per lift. Hij heeft ook een hele drukke agenda soms (hij is arts in een ziekenhis en moet soms nachten draaien en van die dingen). Door RPE te gebruiken lift hij altijd naar de mogelijkheden die hij op dat moment heeft. Je merkt dat hij soms een week wat minder lift dan andere weken. Maar hij raakt eigenlijk nooit te vermoeid om echt een zware deload nodig te hebben of zo. En zelfs als b.v. zijn squat slecht gaat kan zijn bench heel goed gaan.
Als hij altijd percentages gevolgd zou hebben zou hij af en toe lifts gemist hebben of veel te hoog in intensiteit gegaan zijn en in sommige gevallen gains gemist hebben omdat hij te licht aan het trainen was.
Die man is al beestig sterk en maakt regelmatig nog forse gains omdat hij kan blijven trainen ondanks een drukke agenda of eventuele grote of heel lage vermoeidheid.
Als hij zich aan vaste percentages van een 1RM die ooit in een "ver" verleden is gezet had vastgehouden zou dat veel en veel moeilijker geweest zijn.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.166
Laatste dag van de low stress week:

Deadlift
130x6 @6
135x6 @7
140x6 @8

Close Grip Incline Bench
55x8 @6
60x8 @7
62,5x8 @8
62,5x8 @8

Belt Squat (MYO reps)
32kgx16+5+5+4

Dips
BWx5x3

En klaar. Weer eens dips gedaan en is altijd weer inkomen, na verloop van tijd gaan ze super easy.

Goed bezig geweest weer :thumbs:

• #3.169
Je wordt stiekem toch wel aardig sterk ondertussen. :)

• #3.171
Mooi logje op BBM :)

Ik hoop het! Vanaf volgende week zitten de bekende 1 rep @8 in het schema, dan krijg ik misschien al een beter idee van de huidige status.
Ik vind ze wel nice om te doen.
In het begin wel een beetje spannend. het is wat moeilijker juist raak mikken op de gewenste RPE. Dus een overshoot kan wel gebeuren. Dat zorgt misschien wel voor wat extra vermoeidheid in het begin.

• #3.174
Ja, daar kan je tenminste gewoon zien wat er in de trainingen gebeurd zonder allerlei geklets van ons er tussendoor. :D

Qua puur loggen lijken de logs daar actiever dan hier op DBB!

Ik vind ze wel nice om te doen.
In het begin wel een beetje spannend. het is wat moeilijker juist raak mikken op de gewenste RPE. Dus een overshoot kan wel gebeuren. Dat zorgt misschien wel voor wat extra vermoeidheid in het begin.
Ja, ben wel benieuwd hoe dat gaat straks. Ik zal maar conservatief gaan inschatten.

Hahah daar wordt wel gewerkt...zie je in 1 pag wat je de hele mnd heb gedaan.....
Krijg je nog goede tips mee daar?

• #3.176
Hahah daar wordt wel gewerkt...zie je in 1 pag wat je de hele mnd heb gedaan.....
Krijg je nog goede tips mee daar?
Vooral de topics in de officiële Q&A subforums bevatten vaak goede informatie, suggesties en dat soort dingen. Ben er (nog) niet zo actief verder.

• #3.180
Terug
Naar boven