AndroidHealthClinic

Starx Log: Returning to Greyskull

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.121
Aye, het is een low stress week en gelijk even gekeken hoe mijn rug was. Totaal geen moeite met squats, alleen de MYO reps op pendlay rows heb ik maar even vervangen door kettlebell rows.

High Bar Squat
120x6x2 @7,5

Bench
77,5x6x2 @7,5

KB rows
32x10x3

Lekkere training zo. ;)

Binnen een half uur klaar of niet?

Jij bent er ook zo eentje die een kopje koffie gaat drinken met de vrouw. :D

Rug voelde wat zeurderig na deadlifts, maar is vrijwel verdwenen na de beltsquats....

Dat hangt van de ernst en aard van de blessure af. Ik heb daarnet ook gesquat terwijl ik een beetje mank loop. Zolang ik geen signalen tijdens het squatten krijg, kan het makkelijk. Het helpt zelfs!

Ik weet ook niet of we over een blessure spreken, de term was 'zeurderig' ook wel 'getweaked' genoemd, ik had dat als DOMS of verrekte spier opgevat.

• #3.126
Jij bent er ook zo eentje die een kopje koffie gaat drinken met de vrouw. :D
Nee, gewoon lekker koud biertje tussen de setjes door. :D

Ik weet ook niet of we over een blessure spreken, de term was 'zeurderig' ook wel 'getweaked' genoemd, ik had dat als DOMS of verrekte spier opgevat.
De dag erna (vrijdagochtend) was de boel helemaal stijf en moest ik zo'n beetje mijn bed uitrollen, dus het was wat heftiger dan ik aanvankelijk dacht. Bukken deed pijn en mijn sokken aandoen dus ook, maar gewoon doorgepushed zoals gewoonlijk. Toch begonnen met ultra light deadlifts en BW squats en alles voelde steeds beter aan, zaterdag was het uit bed komen al veel gemakkelijker en vandaag sta ik weer te squaten met 120. Anyway, of je het een blessure noemt of een verrekte spier, de conclusie is hetzelfde: blijven bewegen helpt.

low stress week is wel even lekker dan i.v.m je rug
hou je er rekening mee dat het van die kleine subtiele signaaltjes kunnen zijn die aangeven dat je wat te hard gaat?
en dat je lijf wat moeite krijgt om alles bij te benen

• #3.128
low stress week is wel even lekker dan i.v.m je rug
hou je er rekening mee dat het van die kleine subtiele signaaltjes kunnen zijn die aangeven dat je wat te hard gaat?
en dat je lijf wat moeite krijgt om alles bij te benen
Ja, misschien iets gas terug op de RDL's, hoewel ze prima aanvoelden op RPE 8. Op deadlifts had ik waarschijnlijk beter iets minder gewicht erbij kunnen gooien, dat was ook terug te zien, want RPE 8 voelde bij de volgende set aan als RPE 9. Blijft nog even wennen.

dit soort ''ongemakken'' zijn belangrijke dingetjes om mee te nemen in je rpe beoordeling
het blijft altijd intressant op rpe trainen

dit soort ''ongemakken'' zijn belangrijke dingetjes om mee te nemen in je rpe beoordeling
het blijft altijd intressant op rpe trainen
Net niet eigenlijk.
Als alles pijn doet en je kan toch nog 2 reps doen met een bepaald gewicht, ondanks de verschrikkelijke pijn, dan blijft het gewoon een 8.
Voel je je echt super. Alsof je gewrichten net gesmeerd zijn en je hebt 13 uur vast geslapen, maar kan je toch maar 2 reps meer doen met een gewicht: RPE = 8.

• #3.131
Net niet eigenlijk.
Als alles pijn doet en je kan toch nog 2 reps doen met een bepaald gewicht, ondanks de verschrikkelijke pijn, dan blijft het gewoon een 8.
Voel je je echt super. Alsof je gewrichten net gesmeerd zijn en je hebt 13 uur vast geslapen, maar kan je toch maar 2 reps meer doen met een gewicht: RPE = 8.
Vraag blijft wel of het verstandig is om dan toch die RPE 8 na te jagen. Maar voor kleine pijntjes zou het niet uit moeten maken.

Vraag blijft wel of het verstandig is om dan toch die RPE 8 na te jagen. Maar voor kleine pijntjes zou het niet uit moeten maken.
RPE is een tool om prestatie te beoordelen. Je jaagt niks na. Je doet een lift en scoort die.
Is je doel om een bepaalde RPE te scoren tijdens een training dan hangt daar een voorspelling van een bepaald gewicht aan vast. Je zou daar in de buurt moeten komen in normale omstandigheden.
Als je heel erg veel pijn hebt is het dan misschien verstandig om te mikken op een lagere RPE, ja. Maar het gewicht dat aan die RPE verbonden kan worden is misschien net evenhoog als wanneer je geen pijn hebt. Dus als je normaal zou mikken op een 8 zou dat b.v. 150kg zijn. Maar je hebt veel pijn en besluit voor een 7 te gaan. Het kan goed zijn dat die 7 met of zonder pijn rond de 142,5kg ligt.
RPE bepaalt dus niet hoe de lift voelt, maar hoe de prestatie was, achteraf gezien.
Met wat ervaring weet je uiteraard wel hoeveel gewicht je voor een bepaalde lift moet nemen bij een bepaalde RPE-doel. Zo kan je je training beter plannen.

• #3.133
RPE is een tool om prestatie te beoordelen. Je jaagt niks na. Je doet een lift en scoort die.
Is je doel om een bepaalde RPE te scoren tijdens een training dan hangt daar een voorspelling van een bepaald gewicht aan vast. Je zou daar in de buurt moeten komen in normale omstandigheden.
Als je heel erg veel pijn hebt is het dan misschien verstandig om te mikken op een lagere RPE, ja. Maar het gewicht dat aan die RPE verbonden kan worden is misschien net evenhoog als wanneer je geen pijn hebt. Dus als je normaal zou mikken op een 8 zou dat b.v. 150kg zijn. Maar je hebt veel pijn en besluit voor een 7 te gaan. Het kan goed zijn dat die 7 met of zonder pijn rond de 142,5kg ligt.
RPE bepaalt dus niet hoe de lift voelt, maar hoe de prestatie was, achteraf gezien.
Met wat ervaring weet je uiteraard wel hoeveel gewicht je voor een bepaalde lift moet nemen bij een bepaalde RPE-doel. Zo kan je je training beter plannen.
Met najagen doel ik het op streven om op dat moment een goed gewicht voor de gewenste RPE te vinden. Met de RPE/percentage chart kom je al een heel eind en die gebruikte ik ook vooral om al mijn begingewichten in te schatten. Maar het blijft nog even veel oefenen vooral en ik zal er regelmatig onder of boven zitten bij mijn inschattingen.

Net niet eigenlijk.
als je aan het liften bent zoals in je tweede zin, dan schat je in mijn optiek je rpe al geruime tijd behoorlijk verkeerd in
als je lift zoals in de derde zin dan schat je in mijn optiek je rpe goed in
natuurlijk moet je deze dingen meenemen in je eigen rpe beoordeling.

Met najagen doel ik het op streven om op dat moment een goed gewicht voor de gewenste RPE te vinden. Met de RPE/percentage chart kom je al een heel eind en die gebruikte ik ook vooral om al mijn begingewichten in te schatten. Maar het blijft nog even veel oefenen vooral en ik zal er regelmatig onder of boven zitten bij mijn inschattingen.
Ah, ja dan zijn we het eens.
Ik dacht dat je bedoelde van ik moet 150kg sqautten en dat moet en zal een RPE 8 zijn, ipv ik ga 150kg squatten en dat zou een 8 moeten zijn naar schatting (en als 142,5kg al een 7,5 is zal het dat waarshcijnlijk niet worden).

• #3.138
Training 2 van de low stress week. Beetje gaar, dus ik vond het wel prima! Vanwege de rug RDL's op RPE 7 gedaan in plaats van op RPE 8.

OH Press
50x6 @8,5
47,5x6 @8

Romanian DL
115x8x2 @7

Bench (MYO reps)
62,5x14+4+4+4+3

Band Tricep Pushdown
3x10

EZ Curls
3x10x28

Band Face Pulls
3x15

Rug is zo goed als volledig hersteld en daar ben ik best blij mee. Even kijken wat ik volgende training met deadlifts ga doen, waarschijnlijk nog even op RPE 7.

Laatst bewerkt:
Veel geheimtaal hier.

Terug
Naar boven