Fitness Seller

Starx Log: Returning to Greyskull

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.341
Er zijn nu eenmaal mensen die meer gains maken voor hun 1RM op iets hogere reps dan op korte setjes.
Mike T. vertelt het regelmatig dat hij een klant heeft die hij setjes van 6 op de main lifts moet programmeren tot vlak voor een meet. Normaal zit je dan in de 2 a 3 reps/set en regelmatig een zware single.
Die kerel doet enkel een paar keer een single om zijn openers beter te kunnen bepalen.
Dus het bestaat wel degelijk, mensen die makkelijker sterk worden als ze hoger in reps/set blijven trainen.
Interessant, ik denk dat een stukje hypertrofie en werkvermogen je ook zeker bij de zware reps helpen. Ik denk dat je als wat oudere lifter ook wel beter af bent met hogere sets met een wat lagere intensiteit en af en toe eens kunt pieken om te kijken hoe het er voor staat.

Van Ortmayer heb ik wel goede dingen gehoord. Aantal gasten bij RPB doen dit regelmatig met success. Verder denk ik dat je met een simpel 5x5, 3x5 ook nog genoeg progressie kan maken met jouw stats. Melk dat gewoon lekker uit..ik herinner me in je log dat je deadlift op gegeven moment erg goed ging, volgens mij toen je ook buiten de deur ergens trainde. Plotseling stopte je toen met die deadlift overload waarbij Crakie en ik toen ook dachten..waarom ga je niet verder daarmee. Dat is wat ik bedoelde met program hoppen..ik denk dat je met een consistent schema met genoeg specifity en overload over langere tijd meer resultaat behaald dan het ene na het andere template 'probeert'. :)
Dat was afgelopen zomer inderdaad op de BBM templates bij Train More. En daarvoor deed ik HLM (Garage Gym Warrior) van Andy Baker, waarmee ik ook aardig gegained heb. Toch voel ik me op veel punten nu sterker dan toen, maar ben nu wel weer huiveriger om bijvoorbeeld al iets van 180 te trekken, simpelweg omdat ik vrijwel geen zware reps meer heb gedaan. Garage Gym Warrior is ook een optie, ik heb alleen geen trek om 3 dagen te squaten momenteel. Donderdag is het Hemelvaart en kan ik eens rustig gaan bedenken wat te doen.

Interessant, ik denk dat een stukje hypertrofie en werkvermogen je ook zeker bij de zware reps helpen. Ik denk dat je als wat oudere lifter ook wel beter af bent met hogere sets met een wat lagere intensiteit en af en toe eens kunt pieken om te kijken hoe het er voor staat.
Ik weet niet of dat met hypertrofie te maken heeft. Op dat niveau gaat er nog weinig extra hypertrofie optreden denk ik. Ik denk dat die persoon gewoon redelijk wat volume nodig heeft en minder tegen de hoge absolute intensiteit kan. Met meer reps per set zal hij toch volume kunnen maken en in absolute gewichten ietsje lager zitten.
Maar dit is ook maar gok-werk van mijn kant hoor.

• #4.343
Ik weet niet of dat met hypertrofie te maken heeft. Op dat niveau gaat er nog weinig extra hypertrofie optreden denk ik. Ik denk dat die persoon gewoon redelijk wat volume nodig heeft en minder tegen de hoge absolute intensiteit kan. Met meer reps per set zal hij toch volume kunnen maken en in absolute gewichten ietsje lager zitten.
Maar dit is ook maar gok-werk van mijn kant hoor.
Nou ja, in mijn geval was er nog blijkbaar wel ruimte voor wat groei, mijn poten zijn toch nog wat dikker en harder geworden. Ik ga toch weer terug naar BBM, daar maakte ik toch wel de beste progressie mee qua kracht. Ga dan wel de strengthlifting template aanschaffen, want die lijkt me erg leuk, zeker omdat benchen daar geen main lift is. Er zit ook werk met banden in voor squats en deadlifts, wat ik ook eens wil proberen.

• Like
Waarderingen: Pren
Nou ja, in mijn geval was er nog blijkbaar wel ruimte voor wat groei, mijn poten zijn toch nog wat dikker en harder geworden. Ik ga toch weer terug naar BBM, daar maakte ik toch wel de beste progressie mee qua kracht. Ga dan wel de strengthlifting template aanschaffen, want die lijkt me erg leuk, zeker omdat benchen daar geen main lift is. Er zit ook werk met banden in voor squats en deadlifts, wat ik ook eens wil proberen.
Ja, misschien dat het in jouw geval iets anders zit. Ik wou met mijn initieel voorbeeld maar aangeven dat niet iedereen met hele korte setjes moet werken om aardige progressie te zien in zijn 1RM.

Wat is er mis met veel benchen? 3x/week is toch wel een minimum. :D

• #4.345
Ja, misschien dat het in jouw geval iets anders zit. Ik wou met mijn initieel voorbeeld maar aangeven dat niet iedereen met hele korte setjes moet werken om aardige progressie te zien in zijn 1RM.
Ja, dat begreep ik inderdaad. Ik denk dat ik gewoon lekker af moet wisselen met krachtblokken en hypertrofieblokken. Ik heb aardig wat massa gepakt de afgelopen maanden (in ieder geval afgaande op de commentaren om me heen) en hoop dat dat zich terugbetaald in mijn lifts. Voor kracht blijven de BBM templates prima. En voor hypertrofie is het leuker om wat af te wisselen: ik wil nog eens Building the Monolith doen (van Wendler), Deep Water of een powerbuilding schema van Andy Baker.

Wat is er mis met veel benchen? 3x/week is toch wel een minimum. :D
Je bent gewoon een smerige benchbro! Every day is chest day! :cool:

Je bent gewoon een smerige benchbro! Every day is chest day! :cool:
Yep! :D
Sinds ik een 11.5kg PR heb gezet op de wedstrijd heb ik ingezien dat gains maken op bench gewoon veel werk vraagt en ben ik ook met meer plezier gaan benchen. :)
Ik hoop ooit 140kg te benchen. Zo heel erg ver ben ik daar niet van af als ik echt peak, maar tijdens development cycles zakt mijn e1RM aanzienlijk.

• #4.347
Ik heb de knoop weer doorgehakt: back to BBM it is! De Strengthlifting II Template met focus op squat, strict press en deadlift. Enige consessie die ik aan de template doe is wat extra rug, nek en gripwerk, maar dat zou moeten kunnen.

Anyway, eerste training vandaag gedaan:

Squat (High Bar with Belt)
10x20
5x60
3x80
2x100
5x120
5x125
5x130

Strict Press
5x20
5x30
2x40
4x47,5
4x50
4x52,5

Close Grip Benchpress
10x20
7x55
7x57,5
7x60

Canonball Grip Pullups
2x3xBW

Chinups
3x5xBW

Band Tricep Pushdown
3x12

Lekkere eerste training in de introductieweek.

Goed begonnen. :)

Je doet je WU niet in dezelfde reps/set zoals voorgeschreven voor de werk sets?

hehe, we zijn weer vertrokken, nu lekker doorknallen star, anders heb ik straks die 200 kg deadlift nog eerder in de pocket dan jij :D
De Strengthlifting II Template met focus op squat, strict press en deadlift.
meer heb je niet nodig toch?

succes

Mooi man. Je moet inmiddels een aardig stapeltje schema's hebben liggen :)

• #4.352
hehe, we zijn weer vertrokken, nu lekker doorknallen star, anders heb ik straks die 200 kg deadlift nog eerder in de pocket dan jij :D

meer heb je niet nodig toch?

succes
Geen zorgen, ik kom er weer aan! En squat, OHP en deadlift is inderdaad alles wat je nodig hebt! Bench is gewoon een assistance oefening, he? :D

Mooi man. Je moet inmiddels een aardig stapeltje schema's hebben liggen :)
Ja, ik kan wel door tot mijn tachtigste!

Thanks. Nee, ik houd mijn eigen warmup aan, wat schrijven ze voor dan?
Jordan raadt aan om al je WU met de zelfde reps/set te doen als je werk sets.
Maar Austin vindt dat niet zo belangrijk.
Punt is dat je door het wel te doen wat extra volume aan je training toevoegt. Ik pas het om die reden vaak wel toe.

• Like
Waarderingen: Pren
  • #4.354
Punt is dat je door het wel te doen wat extra volume aan je training toevoegt. Ik pas het om die reden vaak wel toe.
Ah op die manier, heb het ook een tijdje zo gedaan, kwam voorbij in een video van Alan Thrall.

Als aanvulling: het helpt je ook beter om rpe in te schatten.

• #4.356
Training van vandaag:

Deadlift
5x60
5x80
5x100
3x120
5x137,5
5x140
5x145

Pin Press (from shoulders)
4x20
4x30
4x40
4x45
4x47,5
4x52,5

Split Squat
10x20
10x20
10x30

T-Bar Shrugs
15x90
15x100
15x100

Fat Gripz Barbell Curls
15x20
15x25
15x25

Vroeg gaan trainen voor de ergste hitte vandaag. Tijdje geleden dat ik weer zwaardere deads heb gedaan, maar viel me goed mee. Split squats zijn nog erg onwennig, ga hier eerst een tijdje gewoon simpel wekelijks lineaire progressie doen om de oefening aan te leren. Kracht is geen probleem, balans wel.

Evenwicht bij de bulgarian splits viel mij ook de 1e week weer tegen, de 2e week kwam het gevoel weer terug :)
Ik denk nog altijd dat het een goeie oefening is voor van alles.

Zijn al die dl sets je working sets? Wel flink volume weer maat!!

• #4.360
Ja, dat is in het begin echt wennen. Ik dip altijd naar links. Maakt niet uit welk been vooraan staat.:o
De spotters van je rek goed instellen. Dan ben je redelijk veilig.
Ja, ik stond wel veilig in mijn spotters en uiteindelijk blijf je ook gewoon staan. Volgende keer weer wat meer gewicht en mijn (zojuist bestelde) SSB bar gebruiken.

Evenwicht bij de bulgarian splits viel mij ook de 1e week weer tegen, de 2e week kwam het gevoel weer terug :)
Ik denk nog altijd dat het een goeie oefening is voor van alles.
Ja, zal wel ff wennen zijn en juist een reden om een unilateral oefening te doen.

Zijn al die dl sets je working sets? Wel flink volume weer maat!!
De laatste 3 sets inderdaad. Vanaf volgende week een zware single en vier sets, dus wat meer volume.

Terug
Naar boven