XXL Nutrition

The Lebowski Chronicles, part II

nee binnen is niks idd, ik heb dan weer de luxe om de hele oosterschelde als zwembad te hebben
Nee, zwembad is ook niks. Ik zwem ook graag buiten, al was het dit jaar wat minder vaak goed weer.
Je bent toch niet zo hard-koor dat je deze tijd nog in de oosterschelde ligt? :eek:

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.162
Als je gewoon lichaamsgewicht (incl spiermassa) wilt verliezen dan is niet eten idd de meest makkelijke oplossing.
Cardio heeft ook nog voordelen voor je algemene gezondheid, uithoudingsvermogen, bloedwaarden en nog 100 dingen die je wel kunt bedenken.

Zeg ook niet dat cardio nergens goed voor is :) Alleen dat het voor een cut nergens voor nodig is. HOOGUIT ter ondersteuning. Voor mij persoonlijk ging zelfs dat niet overigens, want daar leed mijn krachttraining teveel onder.

Ik zei toch dat het niet veel zoden aan de dijk zal zetten ;)

Overigens moet jij - en iedereen eigenlijk! - dit eens lezen. Alleen de conclusie is al genoeg. Ik heb het altijd al gezegd: cardio is niet de oplossing voor gewichtsverlies.
Ga ik zeker een keer lezen (voor nu alleen de conclusie).

Calorie inname zal uiteindelijk altijd de hoofdfactor zijn voor vetverlies. Al zie ik in de conclusie ook zinnen staan als "ook ziet het ernaar uit dat...", waardoor ik niet geheel overtuigt ben dat het allemaal zo zwart/wit is als jij het soms ziet.

Drie a vier keer per week zware conditioning (10-20 minuten) heeft gewoon heel veel impact op je lichaam (uithoudingsvermogen, algehele fitheid) en je body compositie (vetverbranding). Maar het is wel hard werken en het zuigt soms om het te doen. Iedereen die twijfelt zou bijvoorbeeld eens de burpee challenge (100 burpees in 5 minuten) moeten doen (» Villain Challenge #1 ) en kijken wat het effect daarvan is. Of zoals John Sheaffer zegt in Greyskull LP:

I have never seen someone complete this task that was unsatisfied with his or her body composition.

Does this mean that one can simply diet their body fat down and they will magically be able to knock this challenge out, or that someone with a naturally low body fat percentage will have little difficulty in nailing this?

No.

What it does mean is that if someone sets out to achieve this goal, and trains for it specifically, , they will invariably end up happy with their body composition on the day that they knock out this challenge.

Am I saying that the burpees themselves are magic, and that they incinerate fat when done for a few seconds every day?

No, I’m not. In fact, I’m not making any claims as to the efficacy of the burpee for fatloss. All I am saying is:

I have never seen someone complete this task that was unsatisfied with his or her body composition.

This ties in with the question I often pose to people “How many chubby 11 second 100m dash sprinters do you see?”
Point is, if you set a performance goal that requires the development of a great deal of athleticism, chances are that you are going to look like you possess a great deal of athleticism when you reach your goal.

Ik vind dit wel een mooi uitgangspunt, al twijfel ik er niet aan dat niet iedereen zich daarin zal kunnen vinden. :p

Laatst bewerkt:
Nee, zwembad is ook niks. Ik zwem ook graag buiten, al was het dit jaar wat minder vaak goed weer.
Je bent toch niet zo hard-koor dat je deze tijd nog in de oosterschelde ligt? :eek:
yup, toch wel hoor, al denk ik dat ik deze week voor het laatst ga, dan gaat de temperatuur echt wel gevoelig naar beneden.
maar vanaf april zo een beetje, toch wel 1 keer per week half uurtje 3 kwartier zwemmen, als het werk het toelaat.

yup, toch wel hoor, al denk ik dat ik deze week voor het laatst ga, dan gaat de temperatuur echt wel gevoelig naar beneden.
maar vanaf april zo een beetje, toch wel 1 keer per week half uurtje 3 kwartier zwemmen, als het werk het toelaat.
Wauw.... applaus hoor! Moet ik niet aan denken nu.... :o

• #2.166
Drie a vier keer per week zware conditioning (10-20 minuten) heeft gewoon heel veel impact op je lichaam (uithoudingsvermogen, algehele fitheid) en je body compositie (vetverbranding).

Daar wil ik hard bewijs van zien. Ik denk dat het erg tegenvalt. Wel interessant is dat jij veel varieert met je conditioning, waarmee het 'leereffect' misschien wordt vermeden en dus mogelijk interessant om je metabolisme wat hoger te houden tijdens een cut. Misschien heeft @Galen daar een mening over?

Daar wil ik hard bewijs van zien. Ik denk dat het erg tegenvalt. Wel interessant is dat jij veel varieert met je conditioning, waarmee het 'leereffect' misschien wordt vermeden en dus mogelijk interessant om je metabolisme wat hoger te houden tijdens een cut. Misschien heeft @Galen daar een mening over?
Je theorie over variatie klopt volgens mij wel: hoe inefficiënter je ergens in bent, hoe meer KCals je verbruikt. Al kan die efficiëntie ook gewoon minder worden door je vermoeidheid. Wil je hard bewijs zien? Probeer dan eens die challenge en kijk aan het eind eens of je blij bent met het resultaat op je lichaam. :D

Dat valt inderdaad gemiddeld genomen nogal tegen. Een geringe hoeveelheid cardio helpt, maar het toevoegen van meer zorgt er in de regel voor dat de hoeveelheid energie verbruikt voor spontane activiteit afneemt. Je kunt wel varieren met het type cardio wat je doet, zodat de werkefficiëntie niet verbetert, maar dat is een vrij kleine hoeveelheid kcal. Het grootste aandeel komt van de daling in spontane activiteit. Ik behandel dit wat uitgebreider hier: De wetenschap achter gewichtsverlies - PeterBond.nl

• #2.171
Dat valt inderdaad gemiddeld genomen nogal tegen. Een geringe hoeveelheid cardio helpt, maar het toevoegen van meer zorgt er in de regel voor dat de hoeveelheid energie verbruikt voor spontane activiteit afneemt. Je kunt wel varieren met het type cardio wat je doet, zodat de werkefficiëntie niet verbetert, maar dat is een vrij kleine hoeveelheid kcal. Het grootste aandeel komt van de daling in spontane activiteit. Ik behandel dit wat uitgebreider hier: De wetenschap achter gewichtsverlies - PeterBond.nl

Thanks, we discussieerden al naar aanleiding van dat artikel. Alleen willen ze de harde feiten van de wetenschap niet accepteren ;)

Ik paradeer nog liever met een sexy jurkje langs Harvey Weinstein.
Ik denk niet die ie daar heel opgewonden van wordt. Maar met een pruikje en lippenstift op, benen scheren....wie weet...

Thanks, we discussieerden al naar aanleiding van dat artikel. Alleen willen ze de harde feiten van de wetenschap niet accepteren ;)
Jij grijpt gewoon ieder artikel aan om maar niet te hoeven bewegen! :D

• #2.174
Jij grijpt gewoon ieder artikel aan om maar niet te hoeven bewegen! :D

In ieder geval niet omdat een of andere dikke Amsterdammer iets op internet heeft gelezen! :D

Maar serieus, ik zie echt geen belangrijke rol weggelegd voor cardio bij een cut. En ik heb nog geen fatsoenlijk argument gehoord dat wijst in de richting van het tegendeel. Maar blijf natuurlijk vooral lekker cardio'en als je daar zin in hebt, niks mis mee! Zelfs ik doe het een beetje ;)

In ieder geval niet omdat een of andere dikke Amsterdammer iets op internet heeft gelezen! :D

Maar serieus, ik zie echt geen belangrijke rol weggelegd voor cardio bij een cut. En ik heb nog geen fatsoenlijk argument gehoord dat wijst in de richting van het tegendeel. Maar blijf natuurlijk vooral lekker cardio'en als je daar zin in hebt, niks mis mee! Zelfs ik doe het een beetje ;)
Hihi, dikkertjes kunnen toch helemaal geen berg burpees doen! Mijn pens is gewoon keihard aan het verdwijnen momenteel en ik kan er weinig anders over zeggen dan dat de conditioning dat doet, aangezien het eten (en zuipen) weinig zijn veranderd.

Ik geniet er maar even van, voor zolang ik daarmee wegkom.

Verder moet iedereen natuurlijk gewoon zijn eigen ding doen en het vooral leuk blijven vinden om te trainen. Dat werkt uiteindelijk het beste volgens mij.

• #2.176
Hihi, dikkertjes kunnen toch helemaal geen berg burpees doen! Mijn pens is gewoon keihard aan het verdwijnen momenteel en ik kan er weinig anders over zeggen dan dat de conditioning dat doet, aangezien het eten (en zuipen) weinig zijn veranderd.

Ik geniet er maar even van, voor zolang ik daarmee wegkom.

Verder moet iedereen natuurlijk gewoon zijn eigen ding doen en het vooral leuk blijven vinden om te trainen. Dat werkt uiteindelijk het beste volgens mij.

Ik geloof dat jij denkt dat je pens kleiner is geworden ;) Ik zou bijna jouw conditioning gaan doen om te bewijzen dat het niet werkt :D

Ik geloof dat jij denkt dat je pens kleiner is geworden ;) Ik zou bijna jouw conditioning gaan doen om te bewijzen dat het niet werkt :D
Nee, dat is het niet. Het valt anderen namelijk meer op dan mezelf en ik merk het aan al mijn kleding. Maar zoals je weet ben je welkom om met me mee te doen! :cool:

• #2.179
Nee, dat is het niet. Het valt anderen namelijk meer op dan mezelf en ik merk het aan al mijn kleding. Maar zoals je weet ben je welkom om met me mee te doen! :cool:

Nou verdomd zeg! Ik heb vanmorgen drie burpees en twee jumping jacks gedaan... drie kilo afgevallen! Je moet eigenlijk nog uitkijken dat je niet teveel doet!

Zie je wel? :p

Terug
Naar boven