XXL Nutrition

The Lebowski Chronicles, part II (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

het draaien van de bar komt doordat die uit je vingers rolt, een teken dat je grip te zwak is. heeft verder niets met je schijven te maken (tenzij je een helemaal doorgeroeste bar hebt en je schijven uit balans zijn dan zou het wel kunnen maar dat lijkt niet niet)
 
Je kunt ook stoppen met zeuren en gewoon iets aannemen.
 
Fat Gripz kopen dan? IronBorn is veel met griptraining bezig, misschien heeft ie nog wat goeie tips.

Mooie training verder!

Ik heb ooit zelf fat gripz gemaakt van pvc-pijp en wat andere spullen. Kan ik eens opzoeken.

Thanks!

het draaien van de bar komt doordat die uit je vingers rolt, een teken dat je grip te zwak is. heeft verder niets met je schijven te maken (tenzij je een helemaal doorgeroeste bar hebt en je schijven uit balans zijn dan zou het wel kunnen maar dat lijkt niet niet)

Hij draait dus hoe dan ook? Welke kracht zorgt daarvoor, als de schijven en bar volkomen uniform zouden zijn?

Grip is hoe dan ook te zwak, daar niet van.

Je kunt ook stoppen met zeuren en gewoon iets aannemen.

Ik zeur graag :trollface: Maar het is niet dat ik niet geloof dat dikke bars goed voor grip zijn (nogal wiedes), het is meer een kwestie van het geld er niet voor over hebben.
 
Ik heb het nooit over aanschaf van dikke bars gehad.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Ik heb het nooit over aanschaf van dikke bars gehad.

Maar je bent er wel fan wel :) De laatste keer dat ik hook grip probeerde, deed het het soort pijn die ik niet normaal kon beschouwen. Maar dat went dus?
 
Ik heb zelf niet eens een dikke bar. Heb fat gripz (+extreme) en een aantal revolving deadlift handles en een dikke dumbbell.
Het doet in het begin veel pijn maar het went inderdaad. Heb zelf redelijk eenvoudig volgens mij zo 230kg vast gehad. Grip was geen probleem meer.
Je zult wel flink wat eelt op je duim krijgen.
 
49 cm is wel weer een hoge opstap, ja. Bikkelen!
Hij draait dus hoe dan ook? Welke kracht zorgt daarvoor, als de schijven en bar volkomen uniform zouden zijn?
Het is vaak dat hij pas bij de laatse rep uit een set gaat draaien, als je moe wordt. Althans, die ervaring heb ik.
 
Maar je bent er wel fan wel :) De laatste keer dat ik hook grip probeerde, deed het het soort pijn die ik niet normaal kon beschouwen. Maar dat went dus?
Een fan van dikke staven.. Je beseft toch wel dat dat wat raar overkomt, Kraak?
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb je brakke schijven, maar ik betwijfel of dat het probleem is. De schijven waar ik mee lift in de gym zijn ook verre van gebalanceerd.
Misschien de lagering van je barbell eens nakijken. Op zich zou die draaiing geen probleem mogen geven op je grip. De sleeves zouden mooi moeten draaien met de schijven zodat je er niks van voelt in je handen.
 
Hij draait dus hoe dan ook? Welke kracht zorgt daarvoor, als de schijven en bar volkomen uniform zouden zijn?

Grip is hoe dan ook te zwak, daar niet van.

de bar draait doordat je vingers langzaam strekken tijdens de pull, hierdoor rolt de bar uit je handen. die gebeurd bij alle bars naarmate je grip problemen krijgt.
 
de bar draait doordat je vingers langzaam strekken tijdens de pull, hierdoor rolt de bar uit je handen. die gebeurd bij alle bars naarmate je grip problemen krijgt.
Klopt niet helemaal, de bar draait door het momentum (rotatie krachten) van de schijven. Hoe groter de diameter schijven (F=M*l) hoe groter de krachten (terug naar school hahaha).
Hoe soepeler de sleeves roteren hoe minder deze krachten zullen zijn. Dus een olybar zal daarin minder belastend zijn voor je handen.
Wanneer sleeves niet roteren wordt het pas echt lastig en zeker wanneer het gewicht aan de bar zit vastgelast (apollon axle).
 
De kracht die dit initieerd is gewoon zwaartekracht. Dus wanneer de kracht te groot word voor je gripstrenght gaan je vingers idd langzaam aan strekken (omdat de contractie kracht van je vingers kleiner is dan de neerwaartse kracht van de barbell om wille van zwaartekracht). Nu omdat je de stang uit je vingers rolt omdat als je je handen sluit je vinger een ronding aannemen. Het GEVOLG hiervan is dat de stang en de plates een circulaire beweging gaan maken waardoor de stang uit je handen "rolt". Het voordeel van een stang met soepele rotatie is dat de massa traagheids moment van de plates kan opgevangen worden door de lagering waardoor de plates niet gaan beginnen draaien en gewoon stationair blijven waardoor de draaiing van de stang met veel minder kracht zal gebeuren.

Maar uiteindelijk is de oorzaak gewoon de zwaartekracht die je handen doen openen.
 
De kracht die dit initieerd is gewoon zwaartekracht. Dus wanneer de kracht te groot word voor je gripstrenght gaan je vingers idd langzaam aan strekken (omdat de contractie kracht van je vingers kleiner is dan de neerwaartse kracht van de barbell om wille van zwaartekracht). Nu omdat je de stang uit je vingers rolt omdat als je je handen sluit je vinger een ronding aannemen. Het GEVOLG hiervan is dat de stang en de plates een circulaire beweging gaan maken waardoor de stang uit je handen "rolt". Het voordeel van een stang met soepele rotatie is dat de massa traagheids moment van de plates kan opgevangen worden door de lagering waardoor de plates niet gaan beginnen draaien en gewoon stationair blijven waardoor de draaiing van de stang met veel minder kracht zal gebeuren.

Maar uiteindelijk is de oorzaak gewoon de zwaartekracht die je handen doen openen.
Niemand ontkent dat zwaartekracht dit proces initieert. Als alleen zwaartekracht dit doet waarom kan je mixed grip dan meer vasthouden? Broken bat geeft aan dat de bar roteert daar je vingers beginnen te strekken echter is dat niet de reden dat een bar gaat roteren eerder het gevolg. De bar rolt uit je handen omdat je duimkracht gewoon niet groot genoeg is om de rotatiekrachten op te vangen. Ik richt mijn al enige tijd op griptraining en zit ook op gripboard waar je veel kennis opdoet omtrent deze materie. Mixed grip vangt de rotatie op zoals ook een hookgrip dat doet.

Ik heb een fat handle dumbbell waarbij je de schijven vast kunt draaien aan het handvat zodat de rotatiekrachten door je duim of pols moet worden opgevangen. Dumbbell was tot 60kg geladen en een vriend van me tilde deze zonder probleem op. De schijven had ik toen niet vastgedraaid. Daarna draaide ik ze vast en hij kreeg er geen beweging meer in. Gewicht stond aan de grond vastgenageld leek het wel. Hij stond stomverbaasd te kijken.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Maar hoe dan ook Craak heeft een aantal opties voor zijn probleem. Of hij maakt zijn duim sterker of hij hanteert een andere grip o.a. mixed grip of hookgrip of hij gebruikt straps.
 
Mmm... mijn schijven zitten ook vast aan de bar geschroefd, en als hij eenmaal gaat roteren is het bijna niet meer te houden. Dat is toch wel wezenlijk anders dan die roterende 'sleeves' waar jullie het over hebben.
 
De bar rolt uit je handen omdat je duimkracht gewoon niet groot genoeg is om de rotatiekrachten op te vangen.

Ik zie nog steeds niet waar die rotatiekrachten vandaan komen, behalve ongelijkmatige verdeling van het gewicht in de schijven. Bij benchen roteert hij niet, maar dan heeft het gewicht al gelegenheid gehad zich de balanceren. Met de schijven op de grond gebeurt dat niet, of nauwelijks.

Military Press
Set 1: 20 kg × 10
Set 2: 40 kg × 6
Set 3: 50 kg × 6
Set 4: 63,5 kg × 6
Set 5: 63,5 kg × 6
Set 6: 63,5 kg × 6
Set 7: 63,5 kg × 6

Pull Up (Weighted)
Set 1: 84 kg × 5
Set 2: 99 kg × 5
Set 3: 99 kg × 5
Set 4: 99 kg × 5

Bench from pins
Set 1: 50 kg × 6
Set 2: 90 kg × 8
Set 3: 95 kg × 6
Set 4: 95 kg × 6

Front ss lateral raise + band pulls ss rear raise
Set 1: 7,5 kg × 8
Set 2: 7,5 kg × 8
Set 3: 7,5 kg × 8

Geen klachten :)
 
Als de duim begint op te geven en de vingers houden nog stand, begint de bar te zakken en de opwaardse kracht aan de vingerzijde wordt dan toch in een rotatie van de bar omgezet, en wel naar het lichaam toe? De schijven gaan natuurlijk alleen meedraaien als deze 'vast' zitten aan de bar.
 
Ziet er wederom goed uit buttcrak
 
Als de duim begint op te geven en de vingers houden nog stand, begint de bar te zakken en de opwaardse kracht aan de vingerzijde wordt dan toch in een rotatie van de bar omgezet, en wel naar het lichaam toe? De schijven gaan natuurlijk alleen meedraaien als deze 'vast' zitten aan de bar.

Denk inderdaad dat dat het is (en in feite wat BB zei), tenzij onze UnCompress me kan uitleggen dat er nog een andere kracht is deze sequentie in gang zet.

Ziet er wederom goed uit buttcrak

Thanks Slimfit.
 
Ik heb mijn verhaal gedaan. Als jullie het niet willen/kunnen geloven/begrijpen dan is dat wat mij betreft goed :p.
Laten we het anders lekker simpel houden: overhands deadliften is zwaar voor je handen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn verhaal gedaan. Als jullie het niet willen/kunnen geloven/begrijpen dan is dat wat mij betreft goed :p.
Laten we het anders lekker simpel houden: overhands deadliften is zwaar voor je handen.

Jawel, maar ik snap je verhaal niet. Jij zegt dat het begint met een rotatie, met gevolg dat de bar uit je hand rolt (als je niet sterk genoeg bent). Waar komt die rotatie vandaan?
 
Back
Naar boven