AndroidHealthClinic

The Lebowski Chronicles, part II

Bezoekers in dit topic

Zijn CNS is beter ontwikkeld dan die van jou of mij, gewoon omdat hij meer kilo's kan verzetten en daarmee sneller herstelt, dan wanneer wij hetzelfde werk verzetten. Kortom Crakie is beter getraind dan jou en mij.

Okay interessant. En dit is dan mbt de Dead Lifts neem ik aan ?
Zelf denk ik dat ik aardig getraind ben en daarmee ook een sterk cns heb.
Ik train eigenlijk dagelijks dat is een voordeel van een homegym. Telkens als ik die passeer kan ik het niet laten om even tig pull ups (of whatever) te pakken.
Ik herstel vlug, dus mag ik dan concluderen dat ik dan een sterk cns heb ?

Excuses by the way voor de logvervuiling Crakie.

Ik Dead lift eigenlijk niet, maar Deadliften zou mijn cns ten goede komen dan ?
 
Het verhaal lijkt me logisch
Neem Crakie als voorbeeld
Zijn CNS is beter ontwikkeld dan die van jou of mij, gewoon omdat hij meer kilo's kan verzetten en daarmee sneller herstelt, dan wanneer wij hetzelfde werk verzetten. Kortom Crakie is beter getraind dan jou en mij.
Bij DL pak je de meeste kg, dus wordt je cns meer aangesproken, als gevolg van uitputting.
En uitputting is de "key word".
Probeer het maar uit. Pak "maar" rekening houdend met jouw cns als novice, 5 x 1RM DL
Nou ja, je wordt gewaarschuwd bij elke programma staat er wel iets over geschreven.
Elke keer weer naar faillure veroorzaakt uitputting en uitputting is overbelasting CNS

Dit verband dat je legt, klopt volgens mij niet. Meer kilo's kunnen verzetten bij even veel spiermassa is het resultaat van een beter gecoördineerd zenuwstelsel: zoveel mogelijk spiervezels synchroon laten samentrekken. Dat staat los van uitputting e.d.

Okay interessant. En dit is dan mbt de Dead Lifts neem ik aan ?
Zelf denk ik dat ik aardig getraind ben en daarmee ook een sterk cns heb.
Ik train eigenlijk dagelijks dat is een voordeel van een homegym. Telkens als ik die passeer kan ik het niet laten om even tig pull ups (of whatever) te pakken.
Ik herstel vlug, dus mag ik dan concluderen dat ik dan een sterk cns heb ?

Excuses by the way voor de logvervuiling Crakie.

Ik Dead lift eigenlijk niet, maar Deadliften zou mijn cns ten goede komen dan ?

Dit vind ik geen logvervuiling! En deadliften is gewoon een geweldige compoundoefening die in elke routine thuishoort, voor welk doel dan ook!
 
Mooi, ik ben namelijk altijd in om wat te leren en zodoende ook mijn eigen praktijk bij te stellen :D.
Okay, uit het verleden staat me bij dat ik met 90 kg aardig wat reps kon maken. Laten we zeggen 3 sets / 10 / 8 en 6 reps, iets in die trant. Erg licht dus. En ook een wat rare verhouding mbt mijn kracht op de Squat, maar goed het zij zo.
Met een Hex bar werd het qua gewicht interessanter (mogelijk dat ik die - mits een leuke prijs / en 30 mm) nog eens op de kop tik.

Dan ga ik dat weer eens oppakken. Ik draai een PPL routine. Waar zou jij hem bij zetten ? Pull of Legs ?
En dan 1x per week pakken ?
 
DL lijkt mij een pull, maar ik ken PPL-schema's eigenlijk niet. 1x/week om te beginnen, 2x/week kan ook als je niet te zwaar gaat. Maar leer goede techniek! Een deadlift is geen squat met de bar beneden (met een hexbar trouwens wel).
 
Je kan zwaar deadliften met lagere reps bij pull en iets van hogere reps stiff legged of romanian deadlifts doen bij legs.
 
DL lijkt mij een pull, maar ik ken PPL-schema's eigenlijk niet. 1x/week om te beginnen, 2x/week kan ook als je niet te zwaar gaat. Maar leer goede techniek! Een deadlift is geen squat met de bar beneden (met een hexbar trouwens wel).

Okay thanx, heb er vandaag al 42 pull ups en 42 chin ups opzitten, gevolgd door zojuist de Dead lift (7 x 90 en 6 x 90 en 8 x 80kg).
Zal hem next time bij Legs nemen dan. Hij voelt goed, wel een zware oefening. Ben benieuwd of ik er sterker op wordt.
Zit momenteel wel in een deficit, maar ik hoop op beginnersgains :o

Je kan zwaar deadliften met lagere reps bij pull en iets van hogere reps stiff legged of romanian deadlifts doen bij legs.

Yep vandaag zoals omschreven bij pull. Ik haalde de eerste set maar 7 reps (vermoedelijk nog 1 rep in de tank).
Beter ga ik van start met 80 kg :(, ik houd hem voorlopig (1x p.w.) bij Legs.

Zal nog wel een filmpje plaatsen in mijn logje. Thanx !
 
Front Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 97,5 kg × 5
Set 5: 97,5 kg × 5
Set 6: 97,5 kg × 5

Echt zwaar, maar volgende week natuurlijk wel effe de 100 doen.

CGBP
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 100 kg × 5
Set 5: 100 kg × 5
Set 6: 100 kg × 5

Dit was dan weer lekker makkelijk.

Bent Over Row
Set 1: 70 kg × 10
Set 2: 70 kg × 10
Set 3: 70 kg × 10
Set 4: 70 kg × 10
Set 5: 70 kg × 10

Kreeg er niet eens pomp van.

GHR groene band
Set 1: 85 kg × 8 gaatje 4
Set 2: 85 kg × 8 gaatje 6
Set 3: 85 kg × 8 gaatje 8

Had echt een dikke vette knoop in mijn linkerhamstring, maar ik kon er net mee fsq'en. Daarna was hij weg olé olé!
 
Neet toch, wat kraam je nu een flauwekul uit? Kijk:



Uit: http://link.springer.com/article/10.1007/s40279-013-0030-4

Met "central" hebben ze het uiteraard over het brein en het zenuwstelsel. De afwijkende waarden van diverse neurotransmitters zijn wel degelijk te meten en in verband te brengen met de toestand van een atleet.

Wat betreft de deadlift.... harde data zal daar wel niet over zijn. Maar ik weet wel dat ik er baat bij heb om deze lift heel anders te behandelen dan de rest, in termen van volume en frequentie.
Er zijn ook niet veel lifts die je alleen concentrisch doet en daarna het gewicht pardoes laten vallen. Zo deadliften de meesten, tenminste.
 
Dit verband dat je legt, klopt volgens mij niet. Meer kilo's kunnen verzetten bij even veel spiermassa is het resultaat van een beter gecoördineerd zenuwstelsel: zoveel mogelijk spiervezels synchroon laten samentrekken. Dat staat los van uitputting e.d.



Dit vind ik geen logvervuiling! En deadliften is gewoon een geweldige compoundoefening die in elke routine thuishoort, voor welk doel dan ook!
Daar kan ik meer mee. Dat heeft met zaken als rate-coding en betere recruitement van spiervezels te maken. En ook oefening, als je de oefening steeds mooier bijsljipt kan je ook meer liften.

En ja, DL is een mooie all round oefening.
 
Ja precies. Er komt alleen herhaling van de bewering.

Nee, ik spreek je tegen dat CNS-overbelasting niet objectief meetbaar is. Dat is het wel, en het is gedaan. En als je niet in CNS-fatigue gelooft, moet je maar eens een weekje echt zwaar tilllen - iets waar jij volgens mij weinig ervaring mee hebt, omdat je geen cage hebt. Je zult snel genoeg merken dat er zich een heel ander soort vermoeidheid optreedt dan bij reguliere training, ook al doe je maar een fractie van het volume dat je normaal doet. Hou het een x aantal weken vol, en je begint slecht te slapen, verhoogt je hartslag permanent, etc. Ik spreek uit ervaring. Dat zijn echt je spieren niet die dat veroorzaken.

Deze fatigue-toestand kan met elke oefening worden bereikt, maar met LB gaat het een stuk sneller... squat of deadlift dus. Waar ik het met je eens ben, is dat je dit fenomeen niet moet overdrijven. Met een split schema krijg je het bijna niet voor elkaar om je CNS over te belasten. FB is linker wat dat betreft, maar je kunt aan een heleboel wennen... tot 6x/week desnoods, zoals de Bulgaren en de Noren hebben aangetoond.
 
Neet toch, wat kraam je nu een flauwekul uit? Kijk:



Uit: http://link.springer.com/article/10.1007/s40279-013-0030-4

Met "central" hebben ze het uiteraard over het brein en het zenuwstelsel. De afwijkende waarden van diverse neurotransmitters zijn wel degelijk te meten en in verband te brengen met de toestand van een atleet.

Wat betreft de deadlift.... harde data zal daar wel niet over zijn. Maar ik weet wel dat ik er baat bij heb om deze lift heel anders te behandelen dan de rest, in termen van volume en frequentie.
Leuk artikel, maar het heeft mi. niets met deze discussie te maken.
In dit artikel bespreekt men hoe het brein (teleoantecipatie) de prestatie van het lichaam beinvloed afhankelijk van het doel. Als je nog 20 km moet, loop je voorzichtiger dan bij de 800 m, en als het heet vochtig weer is loop je nog voorzichtiger. Je voelt je dan al snel moe.
Vertaald naar de DL: als je opdracht is om 12 reps van 120 kg te doen, voel je je na de eerste rep al meer vermoeid dan na de eerste rep als je maar 3 reps met dat gewicht hoeft. Je brein geeft het signaal: rustig aan je moet er nog 11.

Volgens mij is het lezen van een moeilijk boek een zwaardere belasting voor het CNS, en ik heb nog nooit iemand horen beweren dat je dan minstens 2 dagen moet wachten voor je weer een boek op pakt.
 
Nee, ik spreek je tegen dat CNS-overbelasting niet objectief meetbaar is. Dat is het wel, en het is gedaan. En als je niet in CNS-fatigue gelooft, moet je maar eens een weekje echt zwaar tilllen - iets waar jij volgens mij weinig ervaring mee hebt, omdat je geen cage hebt. Je zult snel genoeg merken dat er zich een heel ander soort vermoeidheid optreedt dan bij reguliere training, ook al doe je maar een fractie van het volume dat je normaal doet. Hou het een x aantal weken vol, en je begint slecht te slapen, verhoogt je hartslag permanent, etc. Ik spreek uit ervaring. Dat zijn echt je spieren niet die dat veroorzaken.

Deze fatigue-toestand kan met elke oefening worden bereikt, maar met LB gaat het een stuk sneller... squat of deadlift dus. Waar ik het met je eens ben, is dat je dit fenomeen niet moet overdrijven. Met een split schema krijg je het bijna niet voor elkaar om je CNS over te belasten. FB is linker wat dat betreft, maar je kunt aan een heleboel wennen... tot 6x/week desnoods, zoals de Bulgaren en de Noren hebben aangetoond.
Ik houd het in zo'n geval op een stress reactie. Klinkt als cortisol, toch veel kleine spierbeschadigingen en ophoping van afvalstoffen, en weinig rust en herstel in verhouding. Cortisol kan je makkelijk meten, spierbeschadiging ook. Zou interessant zijn als je een artikel uit de hoed kan toveren waar men deze CNS fatigue beschrijft, terwijl cortisol en bv creatinekinase laag blijven.
Maar ik heb ook geen betere onderbouwing hoor :)
 
De meeste literatuur over CNS fatigue is inderdaad niet direct sportgerelateerd, de huidige kennis is vooral extrapolatie uit bijvoorbeeld onderzoek naar chronisch vermoeidheidssyndroom. Maar het begint wel te komen, lees ik hier bijvoorbeeld: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4362407/

Cortisol en CNS-issues sluiten elkaar helemaal niet uit! Oorzaak-gevolg-relatie is niet duidelijk, eens. Het blijft voor evident dat je CNS een rol speelt, anders zou je je vermoeidheid en prestaties ook niet kunnen manipuleren met psycho-actieve stoffen.
 
OK, uiteindelijk zijn geest en lichaam natuurlijk heel erg verweven met elkaar. De bijnier hormonen besturen ook onze geest, en de hypofyse hormonen besturen ons lichaam. Lichamelijke uitputting, overreaching, dieet of slecht eten, werk- en relatiedruk en slaapgebrek zijn allemaal stressoren die elkaar kunnen versterken, en een hun eentje nog wel te behappen zijn, maar gecombineerd niet.
Toch blijf ik na een aantal 8 reppers met DL voor het gemak nog steeds zeggen dat mijn poten en rug moe zijn, en niet mijn CNS :D

PS artikel ga ik nog lezen...
 
Nou zijn we elkaar toch aardig genaderd :)
 
Nou zijn we elkaar toch aardig genaderd :)
Wel ja, de onderliggende basisprincipes onderkennen we beiden wel. Blijft alleen een beetje gekibbel over de formulering over :D
 
Ooo, vertel hoe doe je dat?

Dit was ook nieuw voor mij :) Maar als het probleem is dat de spieren verkrampt zijn, kan ik me voorstellen dat een matige dynamische belasting helpt. Met statisch rekken heb ik nog nooit succes gehad voor dit probleem, foam rollen en/of op tennisbal rollen wel.
 
Even een wat betreft LB ingekorte training.

Deadlift
Set 1: 70 kg × 5
Set 2: 120 kg × 1
Set 3: 140 kg × 1
Set 4: 150 kg × 1
Set 5: 160 kg × 5

Wilde toch eens deadlift als eerste doen. Maakt echt veel uit zeg! Dit was allemaal behoorlijk easy. Toch aan de planning gehouden.

Bench Press
Set 1: 20 kg × 5
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 107,5 kg × 6
Set 6: 107,5 kg × 6
Set 7: 107,5 kg × 6
Set 8: 107,5 kg × 6
Set 9: 107,5 kg × 6

Zoooo, even beetje volume.

Squat paused
Set 1: 50 kg × 3
Set 2: 80 kg × 3
Set 3: 100 kg × 3
Set 4: 122,5 kg × 3
Set 5: 122,5 kg × 3
Set 6: 122,5 kg × 3

Dit was veel te zwaar.
 
Back
Naar boven