AndroidHealthClinic

The power of Now - De kracht van het Nu

Waar is de baby dan somber over? Of is somberheid puur en alleen een chemische aangelegenheid?

Goede post, als je kijkt op pubmed kan je ook vinden dat onderandere het 5HT1A gen geassocieerd is met depressie, er is duidelijk veel bewijs dat er neurologische problemen zijn, maar dat komt natuurlijk niet overeen met die bullshit theorieen uit dit boekje :roflol:.

Maar wat gebeurt er dan met mensen die door het lezen van dit boek gelukkiger worden? Is het een placebo? Houden zij zichzelf voor de gek? Is meditiatie echt onzinnig? Is het onderscheid tussen de gedachte en datgene dat de gedachte observeert compleet onbelangrijk, ook als mensen melden dat hun leven door dit onderscheid te maken compleet is veranderd?

Het placebo effect kan een robust effect hebben op depressie, placebo is geassocieerd met endorphines en endorphines werken tegen depressie. Its that simple! Its all chemicals!

Degene die positieve effecten ervaren door meditatie zijn niets verschillende met degene die in clinishe trials een antidepressief effect ondervinden van de placebo pil.

Anecdotisch bewijs is geen bewijs, maar dat wist je waarschijnlijk al. Laat de wetenschap maar bepalen welke chemische processen ten grondslag liggen aan somberheid of depressie, feit blijft dat een mens qua hersenchemie grotendeels hetzelfde blijft gedurende zijn leven. Het aanleren van bepaalde vaardigheden betekent hooguit het verder ontwikkelen van reeds bestaande structuren. Een baby bevat in ieder geval dezelfde neurotransmitters als een volwassene en is dus net zo gevoelig voor het ontbreken of verminderen van bepaalde neurotransmitters.

Ik vind het verder uitstekend dat jij graag hard wetenschappelijk bewijs wilt zien hoor. Ik hou zelf ook van de wetenschap maar ik laat mij niet in alles leiden door de wetenschap.

Ik heb de wetenschap niet nodig om mij te vertellen dat zoenen met een mooie meid fijn is. Ik ervaar dat zo en zo hebben mensen dat al duizenden jarenlang ervaren, ook toen de wetenschap nog niet kon aantonen dat er idd iets in de hersen gebeurd waardoor wij zoenen of coïtus als prettig ervaren.

Diezelfde benadering gebruik ik nu ook: Wanneer ik mijn gedachten stil zet ervaar ik de wereld gewoon anders. Het is stil en sereen, ook al sta ik overdag midden in New York op straat, en er komt gewoon een enorme rust over mij heen en een glimlach op mijn gezicht. Ik heb inderdaad geen hard wetenschappelijk bewijs voor het wel of niet bestaan van verlichting maar dat weerhoudt mij niet ervan het te "gebruiken".

Het placebo effect kan een robust effect hebben op depressie, placebo is geassocieerd met endorphines en endorphines werken tegen depressie. Its that simple! Its all chemicals!

Degene die positieve effecten ervaren door meditatie zijn niets verschillende met degene die in clinishe trials een antidepressief effect ondervinden van de placebo pil.

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Jij lijkt nu wel een religieus persoon, the know it all bible. Dat is op dit moment misschien de "beste" conclusie met de huidige bevindingen , maar de medische wereld weet maar al te goed dat je daar niet op moet bouwen.

Tuurlijk spelen chemische stoffen in je lichaam een rol bij alles wat er in je hoofd gebeurd, dat ontken ik ook niet, maar dat wil niet zeggen dat het oorzakelijk verband altijd begint bij de chemische stoffen. Het is niet zo dat de chemische stoffen jouw doen en laten altijd maar bepalen. Wanneer je een k*tdag hebt en plotseling zie jij een mooie auto rijden die je ook zag tijdens jouw geweldige vakantie van afgelopen jaar in Spanje. Je denkt dan plotseling aan die vakantie en krijgt een glimlach op je gezicht en er zullen stoffen vrijkomen die je een goed gevoel geven.

In dit voorbeeld begint het oorzakelijk verband bij het gedrag en niet bij het lichaam. Lichaam en geest beinvloeden elkaar wederkerig, dus ik weet niet precies waar je heen wilt met de opmerking "it's all chemicals".

Maar wat gebeurt er dan met mensen die door het lezen van dit boek gelukkiger worden? Is het een placebo? Houden zij zichzelf voor de gek? Is meditiatie echt onzinnig? Is het onderscheid tussen de gedachte en datgene dat de gedachte observeert compleet onbelangrijk, ook als mensen melden dat hun leven door dit onderscheid te maken compleet is veranderd?

ik herinner me dat een wijze dbb'er ooit gezegd heeft dat zulke mensen "simpel" zijn:)

En nu een wetenschappelijke uitleg als het kan?

angelus=god
alles wat god zegt = waarheid
=> angelus' uitspraak = waarheid

edit: btw ben nu 10 pagina's ver in het "boek".
de 2 voornaamste dingen die me stoorden
- het bestaan van een "ziel"
- angst, depressie, somberheid,... komen voort uit je gedachten, maar blijdschap, voldoening,... zijn zogezegd eigen aan je "zijn"? of begreep ik iets verkeerd?

Laatst bewerkt:
Tuurlijk spelen chemische stoffen in je lichaam een rol bij alles wat er in je hoofd gebeurd, dat ontken ik ook niet, maar dat wil niet zeggen dat het oorzakelijk verband altijd begint bij de chemische stoffen. Het is niet zo dat de chemische stoffen jouw doen en laten altijd maar bepalen. Wanneer je een k*tdag hebt en plotseling zie jij een mooie auto rijden die je ook zag tijdens jouw geweldige vakantie van afgelopen jaar in Spanje. Je denkt dan plotseling aan die vakantie en krijgt een glimlach op je gezicht en er zullen stoffen vrijkomen die je een goed gevoel geven.

In dit voorbeeld begint het oorzakelijk verband bij het gedrag en niet bij het lichaam. Lichaam en geest beinvloeden elkaar wederkerig, dus ik weet niet precies waar je heen wilt met de opmerking "it's all chemicals".

Simpel toch? Je ziet die mooie auto en er komen "chemicals" vrij in je hersenen. Je zegt het zelf dat er stoffen vrijkomen in je hersenen, natuurlijk ontken ik niet dat de omgeving daar een invloed op heeft.

Laatst bewerkt:
en dan nog iets over echte "verlichting", je volledig los kunnen zetten van je gedachten,.....

als je hier echt toe in staat bent, beweer je dus dat je een uurtje in mijn martelkamer kan verblijven zonder ook maar 1 keer te smeken om genade?

en dan nog iets over echte "verlichting", je volledig los kunnen zetten van je gedachten,.....

als je hier echt toe in staat bent, beweer je dus dat je een uurtje in mijn martelkamer kan verblijven zonder ook maar 1 keer te smeken om genade?

Wat heeft dat met gedachtes te maken? Als je atm gemarteld word is dat realiteit.

Het lijkt gewoon onrealistisch dat alles zijn fundamenten heeft bij fysische wetten en chemische reacties.
Zoals ik al eerder eens heb neergeschreven, geloof ik hier deels in. De keuze die we maken is volgens mij niet de keuze die we altijd zouden maken in precies dezelfde situatie. Anders geloof ik ook niet dat de keuze die we maken alles kan zijn. Er is een assortiment van mogelijkheden waaruit we ééntje daadwerkelijk uitvoeren. Hoe dit in zijn werk gaat? Misschien gewoon random of misschien wordt het toch bepaalt door de fundamentele deeltjes en krachten die interageren met de deeltjes die voor deze beslissing zorgen. Misschien is de oplossing telkens precies dezelfde als werkelijk alles in heel het universum hetzelfde is (een situatie die we feitelijk maar 1 moment kunnen meemaken en die we niet kunnen herhalen/repliceren).

Wie zal het zeggen hoe het ECHT in zijn werk gaat. Ik denk dat we nog in onze kinderschoenen staan en er nog veel research nodig is.:)

Wat heeft dat met gedachtes te maken? Als je atm gemarteld word is dat realiteit.

zijn negatieve gevoelens:) normaal gezien kan je die uitzetten en je concentreren op het prachtige werk dat de ontwerper van mijn mes heeft geleverd bij het maken van zo'n mooi exemplaar, en vervolgens een zoveelste mentaal orgasme verkrijgen dat mij met verstomming doet staan:).

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Jij lijkt nu wel een religieus persoon, the know it all bible. Dat is op dit moment misschien de "beste" conclusie met de huidige bevindingen , maar de medische wereld weet maar al te goed dat je daar niet op moet bouwen.

Het placebo effect staat niet gelijk aan geen effect, het placebo effect is een effect dat je verkrijgt door overtuiging. For example antidepressive number 1 is een suikerpil, antidepressiva number 2 is een pil die side effects veroorzaakt zoals hoofdpijn.
De studie word gestart en de deelnemers krijgen de "antidepressiva" uit de groep met de pil die side effects veroorzaakt zijn er meer mensen die een positief effect ervaren dan de andere groep, aangezien ze door de side effects extra zeker zijn dat ze een "echte" antidepressiva gekregen hebben en die extra overtuiging zorgt voor een groter positief effect.

Conclusie, placebo is more effective then placebo.
Wait... What ?

Meditie kan ook extra overtuiging brengen wat op zijn beurt sommige mensen gelukkiger maakt, maar is het daarom geen placebo? nope.

Wie zal het zeggen hoe het ECHT in zijn werk gaat. Ik denk dat we nog in onze kinderschoenen staan en er nog veel research nodig is.:)

Precies. De discussie over het kip of het ei of de nature/nurture discussie zijn op dit moment niet beslecht in het voordeel van het 1 of het ander.

Dus lang hierover doorgaan heeft niet zoveel zin. Heb je wel het antwoord op deze vragen, maak je dan maar vast klaar om de nobelprijs in ontvangst te nemen.

Wat ik me nu gewoon afvraag: Als het stopzetten van je gedachten je rust en balans kan geven, wat is dan het probleem? Waarom moeten sommigen hier zich zo defensief opstellen tegen deze manier van doen?

Precies. De discussie over het kip of het ei of de nature/nurture discussie zijn op dit moment niet beslecht in het voordeel van het 1 of het ander.

Dus lang hierover doorgaan heeft niet zoveel zin. Heb je wel het antwoord op deze vragen, maak je dan maar vast klaar om de nobelprijs in ontvangst te nemen.

Wat ik me nu gewoon afvraag: Als het stopzetten van je gedachten je rust en balans kan geven, wat is dan het probleem? Waarom moeten sommigen hier zich zo defensief opstellen tegen deze manier van doen?

Daar gaat het niet om man, het gaat gewoon om idiote claims zoals een gezond iemand kan niet depri worden en andere bullshit, als het nu gwn een guide was zodat je je rustiger kan gaan voelen etc, no problem! enjoy! maar dat boek staat vol idiote belachelijke onzin.

stukje uit het boek:

Then the mind is using you. You are unconsciously identified with it, so you don't even know that you are its slave. It's almost as if you were possessed without knowing it, and so you take the possessing entity to be yourself. The beginning of freedom is the realization that you are not the possessing entity - the thinker. Knowing this enables you to observe the entity. The moment you start watching the thinker, a higher level of consciousness becomes activated. You then begin to realize that there is a vast realm of intelligence beyond thought, that thought is only a tiny aspect of that intelligence. You also realize that all the things that truly matter - beauty, love, creativity, joy, inner peace - arise from beyond the mind. You begin to awaken.
daardoor stop ik met lezen, ik weet genoeg:)

zijn negatieve gevoelens:) normaal gezien kan je die uitzetten en je concentreren op het prachtige werk dat de ontwerper van mijn mes heeft geleverd bij het maken van zo'n mooi exemplaar, en vervolgens een zoveelste mentaal orgasme verkrijgen dat mij met verstomming doet staan:).

Gevoelens kan je niet 'uitzetten'. Je kan overigens ook niet stoppen met denken, je kan je alleen disidentificeren van je gedachtes en je zo identificeren met de realiteit.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Dr House does not approve!

Gevoelens kan je niet 'uitzetten'. Je kan overigens ook niet stoppen met denken, je kan je alleen disidentificeren van je gedachtes en je zo identificeren met de realiteit.

de enige manier waarmee je je kan 'disidentificeren' van je gedachtes is door na te denken over de gedachtes die in je hoofd springen en daaruit besluiten of ze (ir)relevant zijn, en dat maakt alles nog een stuk complexer;)
leuke contradictie overigens:)

Terug
Naar boven