Fitness Seller

The power of Now - De kracht van het Nu

Ik begrijp wel dat het bij Nietzsche niet om de waarheid gaat maar meer over wat positief/negatief, sterk/zwak is. Zeg ook niet dat ik Nietzsche's filosofie voor absolute waarheid aanzie.. Ben gewoon overtuigd, geloof sterk in zijn *bermenschconcept, zijn 5de evangelie, Zarathustra enz. Hij zegt btw in z'n Zarathustra dat z'n hele idee van de *bermensch ook maar een vorm van persoonlijke smaak is.

en daar komt het dan ook fundamenteel op neer bij hem, persoonlijk smaak, creatie en stillering van het zelf.
"Also sprach Zarathustra" is dan het resultaat van een persoonlijke zoektocht naar zingeving, waar het boek zelf de voltooiing was was. De ironie ligt er hem echter in wanneer anderen deze weg van waardecreatie klakkeloos overnemen en zichzelf volledig vereenzelvigen met een concept dat de creatie is van een ander. Een andere weg dan Nietzsche's ubermensch volgen maakt je niet automatisch een untermensch, het is eerder de bevestiging van de noodzaak van een indiviuele zoektocht.
ASZ is Nietzsche's persoonlijke evangelie, misschien wordt het tijd dat je er zelf eentje voor jezelf maakt?

en daar komt het dan ook fundamenteel op neer bij hem, persoonlijk smaak, creatie en stillering van het zelf.
"Also sprach Zarathustra" is dan het resultaat van een persoonlijke zoektocht naar zingeving, waar het boek zelf de voltooiing was was. De ironie ligt er hem echter in wanneer anderen deze weg van waardecreatie klakkeloos overnemen en zichzelf volledig vereenzelvigen met een concept dat de creatie is van een ander. Een andere weg dan Nietzsche's ubermensch volgen maakt je niet automatisch een untermensch, het is eerder de bevestiging van de noodzaak van een indiviuele zoektocht.
ASZ is Nietzsche's persoonlijke evangelie, misschien wordt het tijd dat je er zelf eentje voor jezelf maakt?

Hij spoort idd z'n leerlingen aan hun eigen weg te zoeken, te gaan en zich desnoods van hem af te keren. Maar langs de andere kant zegt hij dan ook weer zaken als dat hij moet vanbuiten geleerd worden enz, en dat hij met zijn Zarathustra de mensheid het grootst mogelijke geschenk heeft gegeven..
Denk dat je daarom Nietzsche kunt zien (en imo volgens hem eerst moet zien) als een tijdelijk spiritueel leider. Eenmaal je dan je eigen waarden enz gevonden hebt, heb je hem niet meer nodig en is het idd weer enkel een boek voor Nietzsche zelf.
Denk nu dat Nietzsche's en Tolle's ideëen ergens wel te verenigen zijn ondanks het feit dat Tolle enorm vaak zegswijzen, vergelijkingen van Jezus aanhaalt en soms op het eerste zicht schijnbaar verkeerde zaken zegt als dat we niet onze lichamen zijn. Door die 2 dan te verenigen (en door hetgeen te geloven en te gebruiken wat ik als zinvol acht) ben ik op die manier ook bezig m'n eigen persoonlijke weg te creëren en te gaan..

Laatst bewerkt:
Hij spoort idd z'n leerlingen aan hun eigen weg te zoeken, te gaan en zich desnoods van hem af te keren. Maar langs de andere kant zegt hij dan ook weer zaken als dat hij moet vanbuiten geleerd worden enz, en dat hij met zijn Zarathustra de mensheid het grootst mogelijke geschenk heeft gegeven..
Denk dat je daarom Nietzsche kunt zien (en imo volgens hem eerst moet zien) als een tijdelijk spiritueel leider. Eenmaal je dan je eigen waarden enz gevonden hebt, heb je hem niet meer nodig en is het idd weer enkel een boek voor Nietzsche zelf.
Denk nu dat Nietzsche's en Tolle's ideëen ergens wel te verenigen zijn ondanks het feit dat Tolle enorm vaak zegswijzen, vergelijkingen van Jezus aanhaalt en soms op het eerste zicht schijnbaar verkeerde zaken zegt als dat we niet onze lichamen zijn. Door die 2 dan te verenigen (en door hetgeen te geloven en te gebruiken wat ik als zinvol acht) ben ik op die manier ook bezig m'n eigen persoonlijke weg te creëren en te gaan..

maar corleoné toch, jij beschikt helemaal niet over de hersencapaciteit nodig om goede filosofische ideeën en inzichten te verwerven. Het enige wat jij kan is alles klakkeloos over nemen wat je leest en hoort:) (no offence)

maar corleoné toch, jij beschikt helemaal niet over de hersencapaciteit nodig om goede filosofische ideeën en inzichten te verwerven. Het enige wat jij kan is alles klakkeloos over nemen wat je leest en hoort:) (no offence)

:roflol::roflol: Mss niet, maar wie weet kom ik wel tot inzicht wanneer ik zoals Tolle verlicht ben!

reading it, feeling it :) vind het echt een mooi boek. verhelderend enzo.

alleen zijn sommige quotes van jezus wel uit het verband gerukt hoor.

ben nu op de helft trouwens

reading it, feeling it :) vind het echt een mooi boek. verhelderend enzo.

alleen zijn sommige quotes van jezus wel uit het verband gerukt hoor.

ben nu op de helft trouwens

Idd, op de helft komt het wel vrij irritant met zijn hoofdstuk als Christus, de werkelijkheid van je goddelijke aanwezigheid, en de vele uitspraken van Jezus.

Hier nog enkele grappiger verwoordingen van de gedachten van Tolle van Carrey en zijn ervaringen van in het Hier en Nu te leven:
http://www.youtube.com/watch?v=uIaY0l5qV0c&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=8qSTHPABoHc&feature=channel

Ik ben op 1/3e van het boek nu, bevalt me erg goed. Kan me er helemaal in vinden.

Thx, is een goed filmpje, ga me eens meer verdiepen in het werk van Alan Watts aangezien hij idd een stuk beter/overtuigender nog overkomt dan Tolle.

Dankzij Tolle kan ik nu btw op een niet-opschepperige manier zeggen dat ik het leven & het universum ben, en dat voelt zoals Jim Carrey zegt idd wel vrij goed aan. Zie dus ook niet in waarom je het zou verwerpen want wie wil er nu niet het leven & het universum zijn?

Laatst bewerkt:
We willen het leven en universum wel zijn, maar geen kookpannen.

Het het boek "De kracht van het Nu" eindelijk kunnen uitlezen. Zoiezo vond ik het boek eig best enorm interessant (niet dat ik met alles akkoord was, maar dat hoeft ook niet) en heeft het mij in ieder geval warm gemaakt om meer soortgelijke spirituele boeken te gaan lezen. Ben daarom ook van plan om de andere boeken van Tolle, zoals A New Earth ook maar eens aan te schaffen.
Over de inhoud van het boek heb ik gemengde gevoelens. Zoiezo staan er vrij veel zaken in die ik echt geloof, waar ik gewoon van overtuigd ben. Bv dat je ego je ware geluk in de weg staat, en dat je om echt gelukkig te worden je zoveel mogelijk van je ego/verstand/ikzuchtige zelf moet trachten te bevrijden. Dit doe je dan door volledig aanwezig te worden en je aandacht op het Hier er Nu te richten, in het Hier en Nu te gaan leven.
Meer naar het einde toe stootte ik echter op zaken waar ik toch serieuse bedenkingen bij heb, die ik gewoon niet zomaar kan aannemen en die mij zelfs als regelrechte bullshit in de oren klinken. Dan heb ik het vooral over zijn idee dat sterven in feite een illusie is, je dus niet kan sterven, je in feite ook niet echt geboren wordt en dus als gevolg in feite onsterfelijk bent, dat ook je lichaam een illusie is enz.. Ook zijn mening over mededogen enz en nog wat andere zaken die mij gewoon iets te zweverig, onzinnig overkomen. En natuurlijk ook de vele gezegden van Jezus, verwijzingen naar het oude en nieuwe testament enz irriteerden me.
Neemt niet weg dat ik dit boek zeker een aanrader vind voor iedereen die zich interesseert voor spiritualiteit en het dus ook een ideaal boek is om als leek mee te starten. Zal het boek ook wel nog enkele keren opnieuw lezen.

Hier nog enkele zaken van een site die in overeenstemming zijn met Tolle's ideëen met betrekking tot bevrijding van het ego, alleen wat anders verwoord:
Ons zelfbeeld

Ons zelfbeeld is niet onze werkelijke authentieke identiteit, maar slechts een sociaal gebonden denkbeeld; deel van ons ego en van onze persoonlijkheid.
Die- of datgene, wat we ons inbeelden te zijn in relatie tot anderen.
Het is over het algemeen een denkbeeld waar we ons mee identifi-ceren om door anderen goedgekeurd en gewaardeerd te worden.
En in feite is het dus slechts een (veranderlijk) fantasiebeeld . . . . .

Onze authentieke identiteit

Omdat ons zelfbeeld slechts een veranderlijk fantasiebeeld is, kan ons zelfbeeld dus ook niet onze authentieke identiteit zijn.
Niet degene die we ervaren te zijn, geheel los en onafhankelijk van enig denkbeeld.
Niet degene die je ervaart wanneer je intens gelukkig bent, of wan- neer je schoonheid ervaart, of wanneer je heel intens ergens van geniet, of wanneer je liefde ervaart.
Want je zelfbeeld is dan even volkomen onbelangrijk geworden, los- gelaten, en totaal vergeten . . . . .
Vanuit je zelfbeeld ben je dus niet degene die je werkelijk bent in je onveranderlijke essentie; en zo dus ook niet werkelijk integer . . . .

Onze "normale" identiteit

Degene die we normaal ervaren te zijn is een mengsel van onze aut- hentieke identiteit met een zelfbeeld met betrekking tot een bepaalde sociale omstandigheid.
Tegenover vrienden spelen we een heel andere rol als bijvoorbeeld tegenover onze moeder, of tegenover iemand van de belastingdienst, of tegenover een klein meisje, of een vijandig persoon.
Ons zelfbeeld is dus ook niet een "totaalplaatje" van onszelf, zoals wel eens beweerd wordt; want ons zelfbeeld verandert steeds naar gelang onze sociale omstandigheden . . . . .
Dit mengsel van onze essentie met ons zelfbeeld en zelfbeoordeling is ons ego; een veranderlijk "ik".

Integriteit

Om heerlijk vrij en onbevangen te kunnen genieten van je bestaan en zo veel mogelijk geluk te kunnen ervaren in je leven, is het zoals reeds eerder uitgelegd belangrijk je ego (je neppe identiteit)zo min mogelijk belangrijk te maken, en zo veel mogelijk te leven vanuit je integriteit.
Je "onechtheid" staat je beleving van geluk anders in de weg.
Hoe belangrijker we ons zelfbeeld maken, hoe minder ons vermogen om werkelijk totaal en intens te kunnen genieten van ons bestaan.
Leven vanuit "ego-centrisme" creeert zoals reeds eerder beschreven een ellendig bestaan.

Mentale ontspannenheid

Zijn in je authentieke identiteit heeft ook heel veel te maken met lachen; want wanneer je werkelijk spontaan en hartelijk lacht is er de mentaal ontspannen toestand die nodig is om authentiek jezelf te kunnen zijn.
Je kunt dan even je kunsmatige persoonlijkheid vergeten, en iets van je werkelijke integriteit ervaren.
In je authentieke identiteit kun je dus ook nooit stoer, macho of egocentrisch zijn . . . . . wel integer . . . . .

Hoe meer we ons bewust worden van onze verschillende zelfbeelden of persoonlijkheden en onze authentieke identiteit, hoe beter we ook kunnen begrijpen wat egocentrisme is.
Belangrijkmaking van degene die je niet werkelijk bent . . . .

http://www.mensinwereld.nl/Zelfbeeld__ego_en_negatief_zel/zelfbeeld__ego_en_negatief_zel.html

Laatst bewerkt:
Meer naar het einde toe stootte ik echter op zaken waar ik toch serieuse bedenkingen bij heb, die ik gewoon niet zomaar kan aannemen en die mij zelfs als regelrechte bullshit in de oren klinken. Dan heb ik het vooral over zijn idee dat sterven in feite een illusie is, je dus niet kan sterven, je in feite ook niet echt geboren wordt en dus als gevolg in feite onsterfelijk bent, dat ook je lichaam een illusie is enz..
maw je hebt de essentie compleet gemist:roflol:

Dan heb ik het vooral over zijn idee dat sterven in feite een illusie is, je dus niet kan sterven, je in feite ook niet echt geboren wordt en dus als gevolg in feite onsterfelijk bent, dat ook je lichaam een illusie is enz..
Goed wc papier materiaal dat boek.

In feite is het een boek voor mensen met een identiteitsprobleem.

maw je hebt de essentie compleet gemist:roflol:

Nee, toch niet, je kan imo perfect jezelf bevrijden van je ego en in het hier en nu gaan leven, volledig aanwezig worden zonder dat je daarbij al die andere zaken echt hoeft te geloven, die mij gewoon iets te ver gaan. Ik heb er dus maw mijn eigen essentie uitgehaald.

je kan wat hé, met dat placebo-effect:rolleyes:

Je hoort een ego te hebben, jezelf ervan bevrijden slaat nergens op imo.

Terug
Naar boven