AndroidHealthClinic

The power of Now - De kracht van het Nu

Gedachtes zijn zeer belangrijk en van noodzaak om als mens te functioneren in een maatschappij. Maar disidentificatie is wel wenselijk anders blijf je onnodig denken over zaken die er niet toe doen. Je ligt bijvoorbeeld lekker op het strand en je loopt te piekeren over je sollicitatie die je morgen hebt, wat is het nut hier van? Wanneer je je identificerend met je gedachten spelen er vervolgens gedachtes op als "nee ik moet hier niet aan denken, dit maakt mij alleen maar zenuwachtig etc." wat nog meer realiteit geeft aan je gedachtes waardoor je nog zenuwachtiger wordt. Wanneer je je disidentificeren laat je de gedachten gewoon weg zakken.

+ 1

Lijk me verder vrij zinloos om hierover nog te blijven discussiëren. De reden waarom velen hier er zo tegen zijn en het afschilderen als onzin staat namelijk ook perfect vermeld in het boek.

Je identificeert je met een stellingname - > iemand zegt dat je ongelijk hebt -> je op het verstand gebaseerde zelfgevoel wordt met uitroeiing bedreigd en je kunt het je als ego niet veroorloven ongelijk te hebben want ongelijk staat namelijk gelijk met doodgaan.. Compleet zinloos dus om verder te discussiëren.

+ 1

Lijk me verder vrij zinloos om hierover nog te blijven discussiëren. De reden waarom velen hier er zo tegen zijn en het afschilderen als onzin staat namelijk ook perfect vermeld in het boek.

Je identificeert je met een stellingname - > iemand zegt dat je ongelijk hebt -> je op het verstand gebaseerde zelfgevoel wordt met uitroeiing bedreigd en je kunt het je als ego niet veroorloven ongelijk te hebben want ongelijk staat namelijk gelijk met doodgaan.. Compleet zinloos dus om verder te discussiëren.

Staat dat zo in dat boek? Damn ben al blij dat ik het niet gelezen heb, heb al dikwijls iemand anders in discussies gelijk gegeven mits ze met goede referenties aankwamen.

Ik heb ook nog wel eens andere bezigheden, mijn naam is niet Angelus. Het WK-topic eist dan ook nog eens mijn aandacht, het nu betekent op dit moment een WK-finale die meer de moeite waard is.

sinds ik mij gedisidentificeerd heb van mijn gedachten rollen zulke aanvallen gewoon van mijn schouders af ericje;)

Ik heb ook nog wel eens andere bezigheden, mijn naam is niet Angelus. Het WK-topic eist dan ook nog eens mijn aandacht, het nu betekent op dit moment een WK-finale die meer de moeite waard is.

Is goed Eric, maar reageer dan ook niet.

@ MeDieVel. Heel goed, dan had je je dus niet geïdentificeerd met die stelling inname;) Echter hebben we het hier over vrijwel je totale concept van realiteit en dat gaat wel heel wat verder dan een stelling inname als "Nederland gaat vanavond winnen want.."

Is goed Eric, maar reageer dan ook niet.

Dat bepaal ik altijd zelf nog wel. Vond overigens dat we vooral langs elkaar heen aan het praten waren, alsof we van twee verschillende werelden komen. Dan is een discussie zo goed als onmogelijk.

trouwens jvr90 heb dat filmpje van die ene watts eens bekeken, en die zegt toch net dat er geen onderscheid is tussen de 'experience' en 'experiencer', terwijl the power of now duidelijk een onderscheid maakt tussen de 'self' en de 'true self', waarbij de true self dus de aparte 'experiencer' is?:dunno:

Dat bepaal ik altijd zelf nog wel. Vond overigens dat we vooral langs elkaar heen aan het praten waren, alsof we van twee verschillende werelden komen. Dan is een discussie zo goed als onmogelijk.

Ja inderdaad. Een beetje jammer want zou een interessante discussie kunnen worden. Maar daar doe je verder niks aan.

trouwens jvr90 heb dat filmpje van die ene watts eens bekeken, en die zegt toch net dat er geen onderscheid is tussen de 'experience' en 'experiencer', terwijl the power of now duidelijk een onderscheid maakt tussen de 'self' en de 'true self', waarbij de true self dus de aparte 'experiencer' is?:dunno:

Experience = de experiencer inderdaad. Tolle heeft het niet over een 'true self' want dat zou validiteit geven aan de 'lower self'. De lower self of het ego is simpelweg een illusie. Het enige dat echt bestaat is je 'true self', of whatever je het wilt noemen. Dit filmpje legt het wel duidelijk uit:

http://www.youtube.com/watch?v=9UAv9tJ-fVA

Staat dat zo in dat boek? Damn ben al blij dat ik het niet gelezen heb, heb al dikwijls iemand anders in discussies gelijk gegeven mits ze met goede referenties aankwamen.

Staat idd zo in het boek.

@ MeDieVel. Heel goed, dan had je je dus niet geïdentificeerd met die stelling inname;) Echter hebben we het hier over vrijwel je totale concept van realiteit en dat gaat wel heel wat verder dan een stelling inname als "Nederland gaat vanavond winnen want.."

Idd, is ook afhankelijk van hoe sterk je overtuiging is die je hebt, hoe sterk die je (valse) persoon/ego bepaalt. Bepaalde meningen over iets kan je makkelijk herzien en toegeven dat je fout was omdat die niet zo zwaar doorwegen, minder sterk je valse identiteit bepalen. Op gebied van geloof, politieke overtuigingen enz, zaken waarmee je je enorm mee identificeert, die naar je idee sterk je persoon bepalen, zie je dat mensen vaak volkomen blind zijn voor argumenten en steeds hun gelijk willen bewijzen omdat ze zich bedreigt voelen, omdat het ego op zich nu éénmaal enorm kwetsbaar is en je vanwege de identificatie ermee als mens daardoor in een voortdurende vorm van angst leeft (bewust of onbewust, afhankelijk hoe sterk de mate van identificatie is).

Vertel dan eens hoe het ego niet zou kunnen bestaan?

Ja inderdaad. Een beetje jammer want zou een interessante discussie kunnen worden. Maar daar doe je verder niks aan.

Experience = de experiencer inderdaad. Tolle heeft het niet over een 'true self' want dat zou validiteit geven aan de 'lower self'. De lower self of het ego is simpelweg een illusie. Het enige dat echt bestaat is je 'true self', of whatever je het wilt noemen. Dit filmpje legt het wel duidelijk uit:

http://www.youtube.com/watch?v=9UAv9tJ-fVA

"if you think you have a lower self, or an ego to get rid of, and then you fight against it, nothing strenghtens the ilusion that it exists more than that."

opnieuw, in de ideeen van watts kan ik me wel vinden, maar wederom lijken ze heel de charade van 'The power of now' tegen te spreken???

Vertel dan eens hoe het ego niet zou kunnen bestaan?

Hoe je je kan bevrijden van je ego, je valse identiteit?

Edit: Het ego is alleen maar een afgeleid zelfgevoel (om het met de woorden van het boek te zeggen), en daardoor kan je je dus ook niet voor lange tijd gelukkig voelen, slechts voor korte perioden, als een behoefte van het ego net bevredigd is.

"if you think you have a lower self, or an ego to get rid of, and then you fight against it, nothing strenghtens the ilusion that it exists more than that."

Idd, ertegen vechten versterkt het alleen maar.

Laatst bewerkt:
opnieuw impliceer jij (zowel als het boek) dat het effectief bestaat, terwijl watts net zegt van niet:)

Ok, maar hij zegt "if you think you have a lower self, or an ego to get rid...". Het alleen nog maar denken aan het ego staat weeral gelijk aan identificatie met je ego. Denk dat hij meer bedoelt met ego is een illusie omdat het niet je echte zelf is en hij het door het op zo'n manier te verwoorden nog wat minder ingewikkeld wil maken als The Power of Now.

Laatst bewerkt:
Ok, maar hij zegt "if you think you have a lower self, or an ego to get rid...". Het alleen nog maar denken aan het ego staat weeral gelijk aan identificatie met je ego. Denk dat hij meer bedoelt met ego is een illusie omdat het niet je echte zelf is en hij het door het op zo'n manier te verwoorden nog wat minder ingewikkeld wil maken als The Power of Now.

ik denk dat hij het eerder bedoelde als synoniem, lower self/ego to get rid of

opnieuw, in de ideeen van watts kan ik me wel vinden, maar wederom lijken ze heel de charade van 'The power of now' tegen te spreken???

Dat zegt Tolle in de Power of Now ook hoor... Beide filosofen gebruiken exact de zelfde teachings. Overigens vind ik Watts ook veel beter, gewoon qua persoon en de manier waarop hij het uitlegt. Ook zijn alle filmpjes van Watts uit de jaren 50'' en 70' en was eigenlijk ver voor z'n tijd. Hoewel natuurlijk het boeddhisme zelf bizar ver voor z'n tijd was en wetenschappers nu pas de ontdekkingen doen die het boeddhisme duizenden jaren geleden al beschreef.

Laatst bewerkt:
Bullshit dus, je kan je perfect voor lange tijd gelukkige voelen zonder die shit.

Dat kan idd, sommige mensen leven ook al automatisch meer in het Nu en hebben een kleiner ego omdat ze zich van nature minder identificeren met hun verstand. Er hangt veel af van je persoonlijkheid.

ik denk dat hij het eerder bedoelde als synoniem, lower self/ego to get rid of

Zie niet in wat voor verschil dit uitmaakt.

het gaat hier dus wel over simpele mensen die de hele dag niets anders doen dan piekeren (zoals corleone voor hij het "licht" gezien had:roflol:)

Wat voor idiote opmerking is dit weer. Alsof iedereen die een periode piekert in z'n leven dom is. (Krijg trouwens een flashback naar dat topic waar je beweerde dat depressie enz iets voor p*ssy's was)

P.S. Begrijp nu ook beter Nietzsche's retorische vraag: "Wat heb ik met argumenten te maken?"
Dit is voor mij het bewijs dat Nietzsche ook in het Hier en Nu leefde.

Laatst bewerkt:
Maar ik het ook over mensen die totaal "niet" in het nu leven (zoals in het nu leven beschreven word in dat boek) en die wel een enorm groot ego hebben en toch gelukkige zijn voor lange periode's.

Ik stel namelijk dat geluk grotendeels afhangt van de "neurologische samenstelling" van die bepaalde persoon en niet of hij in "het nu" leeft.

Laatst bewerkt:
opnieuw impliceer jij (zowel als het boek) dat het effectief bestaat, terwijl watts net zegt van niet:)

Kijk het ego bestaat, watts zegt dit ook. Maar ALLEEN wanneer je je identificeert met het ego. Wanneer je je bewust bent van wie je echt bent, zie je dat je ego een illusie is en dus in feite bestaat het ego niet. Maar voor vrijwel alle mensen bestaat het ego wel en identificeren ze zich er mee. Wanneer je verlichting wilt bereiken, probeer je dit in eerste instantie met de ego. Ik deed dit ook. Ik wilde met mijn ego, van het ego af. Ik wilde er vrijheid van om zo ultieme zelfverzekerdheid te verkrijgen. Maar op deze manier werkt het niet en ik werd er echt helemaal gek van. Ik was echt constant aan het denken over niet denken en m'n zelfvertrouwen dat eerst wel ok was werd nu juist minder omdat er in mij constant een conflict was over wat ik wel en niet mag denken en dan dacht ik weer "shit ik ben aan het denken over denken over denken. Ik moet niet denken etc etc." Maar ineens klikte het en het is echt het mooiste dat er is. Voor de meeste mensen is het een lijdzame weg naar verlichting, hoewel dat niet hoeft.

http://www.youtube.com/watch?v=WUXodFgbDfQ

Overigens ben ik niet constant 'present', ik verlies me zo af en toe nog in m'n ego. Maar zodra ik het doorheb laat ik dat wegzakken.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven