- Waardering
- 1.273
- Lengte
- 1m77
- Massa
- 82kg
- Vetpercentage
- 20%
Cool
Wat je nu zegt vind ik ook wel opvallend want die innerlijke rust lijkt mij niet iets om te moeten zijn door kalm/rustig/chill te blijven maar meer een eerlijkheid tegenover het moment wat net zo goed kan gebeuren in een hyper druk gesprek of een race of een rit in een achtbaan of een andere drukke activiteit. Je gaat ergens in op en mee met de flow van jou ervaring van de werkelijkheid, in plaats van oordelen of gedachtes of wat dan ook allerlei obstakels te laten voorleggen die voorkomen dat je iets accepteert. Als je het accepteert ben je vrij en heb je die rust wat je als prettig ervaart, waardoor je een activiteit leuk vind, doe je dat niet zit je vast in je hoofd heb je geen rust en vind je het dus niet leuk.
Denk ik. Ik heb The Power Of Now trouwens (nog) niet gelezen maar vind dit soort denken wel interessant en ken Tolle een beetje van youtube filmpjes en horen zeggen enzo. Dit is een beetje wat ik met die informatie en mijn ervaringen ervan maak.
Jou voorbeelden zijn voor mij ook heel herkenbaar, maar ik heb vooral ook altijd gehad dat ik me ook heel erg goed voelde bij helemaal hyper ergens over vertellen en grappen maken en 'druk' doen bij rustige gezellige avonden waar ik voorkeur voor dacht te hebben. Als ik nu bijvoorbeeld uitga, wat ik vroeger dus niet leuk had gevonden, merk ik heel erg hoe ik me vermaak afhankelijk van hoe ik erover denk. Of beter niet denk. En dansen wat ik me vroeger ook nooit zou zien doen is bijvoorbeeld een manier om in het moment op te gaan, wat ook met meditatie kan. Heel anders lijkende activiteiten waarbij je druk of juist niet druk doet maar van binnen toch allemaal rust als je in een flow-state komt vrij om te uiten/creëren. En dat draagt ook allemaal aan elkaar bij, negatief of positief afhankelijk van je instelling.
Ik ben geen druktemaker maar ik probeer wel van alles te doen en vind het ook heel leuk om actief te zijn ipv rustig te chillen. Iets uit de weg willen gaan of iets niet leuk vinden is voor mij een teken geworden dat ik op dat gebied nog wat aan mezelf te ontwikkelen heb omdat ik me er eigenlijk wel vrij en goed bij wil voelen. Niet makkelijk, en ik weet ook niet of mezelf zo te pushen handig is, maar ik heb niet zo'n idee dat ik perse een rustig of juist druk persoon ben en je moet toch wat in 't leven.
Hoe zie jij dit dan? Heb jij dat idee juist wel?
Hehe, mja, als ik mezelf met andere mensen vergelijk beschouw ik mezelf toch als een vrij rustig persoon. Drukte kan ik precies al een tijdje ook niet zo goed meer tegen.
Idd, niet denken, gewoon accepteren. En als je irritatie voelt opkomen door bv de drukte van andere mensen ook gwn accepteren als je je niet kan onttrekken aan de situatie. En het zit hem denk ik vooral als je actief bent, dat je iets doet zonder dat er een gevoel van identiteit in zit. Je doet het gwn, terwijl je vanbinnen gwn stil bent, je bent in actie maar van binnen ben je in feite leeg. Zie het eig zo, bv als je gaat werken, of je gaat uit. Je gaat gwn werken, je doet je werk (zonder gevoel van identiteit), en je gaat weer naar huis. Het maakt je leven dus enorm simpel. En volgens mij heb je zo veel meer piekervaringen in het leven, of heb je tenminste meer kans om ze te hebben.
En Tolle, ben eig al wat minder fan van Tolle, hij probeert het echt over te brengen, die toestand, terwijl je dat in feite niet echt kan met woorden. Je verstand probeert er meteen iets van te maken, om toe te voegen aan het ego. Tolle heeft mij eig echt al enorm gefrustreerd, hij probeert het echt met zodanig veel verschillende uitspraken over te brengen, dat je zeker in het begin denkt dat het een hele opgave is om toe te passen..
Ben dus meer fan van U.G. Krishnamurti en zit al een tijdje na te denken over bepaalde uitspraken die hij doet, probeer te vatten naar welke toestand die uitspraken, woorden wijzen. Heb nu bv daarstraks even gewoon in de tuin gewandeld. Keek gewoon wat naar de planten en zo, wat in het rond, doelloos, voelde de wind, hoorde de vogels fluiten, wel, volgens mij is dat eig gewoon die natuurlijke toestand waarvan hij spreekt, niets meer, niets minder. Volgens mij is verlichting dus echt niet meer dan dat. Gewoon een vrij heldere, nuchtere, droge, natuurlijke toestand. Maar kan natuurlijk fout zijn. Zal het zoiezo nog verder onderzoeken.
En jezelf ontwikkelen, als je U.G. leest kom je ook tot besef dat er helemaal niks te ontwikkelen valt.. De enige ontwikkeling is inzien dat er juist niks te ontwikkelen valt.. En zolang je anders wilt zijn dan zoals je nu bent, je jou in bepaalde bochten wil wringen, dit juist de "verlichting" in de weg staat, zorgt voor lijden.
http://www.youtube.com/watch?v=4d94US9kYAM
Hoe meer ik kijk naar die video, hoe meer ik ook overtuigd geraak, denk te weten wat die toestand is, is gewoon de meest gewone, natuurlijke toestand imo. Hij zegt zelf it's a terrible bore.. Maar als je dat aanvaard, vrede sluit met de verveling, transformeert dat precies naar een aangename toestand (als je niet wil dat het verandert). Dus de verveling aanvaarden, niets anders willen dan je bv vervelen (of geïrriteerd zijn ofzo), niets anders dan die toestand willen, daar gaat het imo om. Dus het huidige moment dus ten volle aanvaarden zoals het is, en dat kan idd alleen maar als je eerlijk bent tegenover het moment, de situatie hehe.
Laatst bewerkt: