MuscleMeat

The power of Now - De kracht van het Nu

Cool :)

Wat je nu zegt vind ik ook wel opvallend want die innerlijke rust lijkt mij niet iets om te moeten zijn door kalm/rustig/chill te blijven maar meer een eerlijkheid tegenover het moment wat net zo goed kan gebeuren in een hyper druk gesprek of een race of een rit in een achtbaan of een andere drukke activiteit. Je gaat ergens in op en mee met de flow van jou ervaring van de werkelijkheid, in plaats van oordelen of gedachtes of wat dan ook allerlei obstakels te laten voorleggen die voorkomen dat je iets accepteert. Als je het accepteert ben je vrij en heb je die rust wat je als prettig ervaart, waardoor je een activiteit leuk vind, doe je dat niet zit je vast in je hoofd heb je geen rust en vind je het dus niet leuk.

Denk ik. Ik heb The Power Of Now trouwens (nog) niet gelezen maar vind dit soort denken wel interessant en ken Tolle een beetje van youtube filmpjes en horen zeggen enzo. Dit is een beetje wat ik met die informatie en mijn ervaringen ervan maak.

Jou voorbeelden zijn voor mij ook heel herkenbaar, maar ik heb vooral ook altijd gehad dat ik me ook heel erg goed voelde bij helemaal hyper ergens over vertellen en grappen maken en 'druk' doen bij rustige gezellige avonden waar ik voorkeur voor dacht te hebben. Als ik nu bijvoorbeeld uitga, wat ik vroeger dus niet leuk had gevonden, merk ik heel erg hoe ik me vermaak afhankelijk van hoe ik erover denk. Of beter niet denk. En dansen wat ik me vroeger ook nooit zou zien doen is bijvoorbeeld een manier om in het moment op te gaan, wat ook met meditatie kan. Heel anders lijkende activiteiten waarbij je druk of juist niet druk doet maar van binnen toch allemaal rust als je in een flow-state komt vrij om te uiten/creëren. En dat draagt ook allemaal aan elkaar bij, negatief of positief afhankelijk van je instelling.

Ik ben geen druktemaker maar ik probeer wel van alles te doen en vind het ook heel leuk om actief te zijn ipv rustig te chillen. Iets uit de weg willen gaan of iets niet leuk vinden is voor mij een teken geworden dat ik op dat gebied nog wat aan mezelf te ontwikkelen heb omdat ik me er eigenlijk wel vrij en goed bij wil voelen. Niet makkelijk, en ik weet ook niet of mezelf zo te pushen handig is, maar ik heb niet zo'n idee dat ik perse een rustig of juist druk persoon ben en je moet toch wat in 't leven.

Hoe zie jij dit dan? Heb jij dat idee juist wel?

Hehe, mja, als ik mezelf met andere mensen vergelijk beschouw ik mezelf toch als een vrij rustig persoon. Drukte kan ik precies al een tijdje ook niet zo goed meer tegen.

Idd, niet denken, gewoon accepteren. En als je irritatie voelt opkomen door bv de drukte van andere mensen ook gwn accepteren als je je niet kan onttrekken aan de situatie. En het zit hem denk ik vooral als je actief bent, dat je iets doet zonder dat er een gevoel van identiteit in zit. Je doet het gwn, terwijl je vanbinnen gwn stil bent, je bent in actie maar van binnen ben je in feite leeg. Zie het eig zo, bv als je gaat werken, of je gaat uit. Je gaat gwn werken, je doet je werk (zonder gevoel van identiteit), en je gaat weer naar huis. Het maakt je leven dus enorm simpel. En volgens mij heb je zo veel meer piekervaringen in het leven, of heb je tenminste meer kans om ze te hebben.

En Tolle, ben eig al wat minder fan van Tolle, hij probeert het echt over te brengen, die toestand, terwijl je dat in feite niet echt kan met woorden. Je verstand probeert er meteen iets van te maken, om toe te voegen aan het ego. Tolle heeft mij eig echt al enorm gefrustreerd, hij probeert het echt met zodanig veel verschillende uitspraken over te brengen, dat je zeker in het begin denkt dat het een hele opgave is om toe te passen..

Ben dus meer fan van U.G. Krishnamurti en zit al een tijdje na te denken over bepaalde uitspraken die hij doet, probeer te vatten naar welke toestand die uitspraken, woorden wijzen. Heb nu bv daarstraks even gewoon in de tuin gewandeld. Keek gewoon wat naar de planten en zo, wat in het rond, doelloos, voelde de wind, hoorde de vogels fluiten, wel, volgens mij is dat eig gewoon die natuurlijke toestand waarvan hij spreekt, niets meer, niets minder. Volgens mij is verlichting dus echt niet meer dan dat. Gewoon een vrij heldere, nuchtere, droge, natuurlijke toestand. Maar kan natuurlijk fout zijn. Zal het zoiezo nog verder onderzoeken.

En jezelf ontwikkelen, als je U.G. leest kom je ook tot besef dat er helemaal niks te ontwikkelen valt.. De enige ontwikkeling is inzien dat er juist niks te ontwikkelen valt.. En zolang je anders wilt zijn dan zoals je nu bent, je jou in bepaalde bochten wil wringen, dit juist de "verlichting" in de weg staat, zorgt voor lijden.

http://www.youtube.com/watch?v=4d94US9kYAM

Hoe meer ik kijk naar die video, hoe meer ik ook overtuigd geraak, denk te weten wat die toestand is, is gewoon de meest gewone, natuurlijke toestand imo. Hij zegt zelf it's a terrible bore.. Maar als je dat aanvaard, vrede sluit met de verveling, transformeert dat precies naar een aangename toestand (als je niet wil dat het verandert). Dus de verveling aanvaarden, niets anders willen dan je bv vervelen (of geïrriteerd zijn ofzo), niets anders dan die toestand willen, daar gaat het imo om. Dus het huidige moment dus ten volle aanvaarden zoals het is, en dat kan idd alleen maar als je eerlijk bent tegenover het moment, de situatie hehe.

Laatst bewerkt:
Er is geen verlichting Corleone, als je UG wil bestuderen moet je in ieder geval geen zoektocht starten naar welke verlichting ook. Er is niks te vinden, stop met zoeken.

Werk brengt verlichting :D

Er is geen verlichting Corleone, als je UG wil bestuderen moet je in ieder geval geen zoektocht starten naar welke verlichting ook. Er is niks te vinden, stop met zoeken.
dus je hebt geen auto en ook geen verlichting?

heb je uberhaubt wel warm water ericR?
moeten we misschien een donatiefonds starten?:(

Misschien dat ik het eerder gemist heb, maar is het zo dat dit bij jou uit ervaring niks heeft opgeleverd, of ben heb je gewoon niks met het concept? just curious omdat je zo'n felle mening hebt

Misschien dat ik het eerder gemist heb, maar is het zo dat dit bij jou uit ervaring niks heeft opgeleverd, of ben heb je gewoon niks met het concept? just curious omdat je zo'n felle mening hebt

Corleone haalt UG Krishnamurti aan en begint tegelijkertijd over een term als 'verlichting'. Als hij UG wil begrijpen moet hij in ieder geval niet op zoek gaan naar verlichting.

Ben zelf nooit op zoek geweest overigens naar wat dan ook. Er is niks te vinden. Er is leven, meer niet. Het kent geen hoger doel of enige zin. Dat wij als mens door evolutie de mogelijkheid hebben om rationeel te denken betekent nog niet dat we als levensvorm enig hoger doel hebben meegekregen. Heb het al eens eerder gezegd maar het zoeken naar iets is in feite het zoeken naar niets.

Mja idd, in principe is er gewoon de natuurlijke toestand (van U.G.). Ik zie verlichting dus alleen als gewoon constant in het huidige moment leven, dus voor mensen die vaak onbewust zijn, toeleven naar toekomstige situaties, altijd uitkijken naar het volgende moment, alsof dat belangrijker, beter is.., dus vrij veel ergens zijn terwijl ze er niet willen zijn enz, is er in feite wel iets, maar het is natuurlijk geen eeuwige staat van bliss, gewoon je natuurlijke toestand.

Corleone haalt UG Krishnamurti aan en begint tegelijkertijd over een term als 'verlichting'. Als hij UG wil begrijpen moet hij in ieder geval niet op zoek gaan naar verlichting.

Ben zelf nooit op zoek geweest overigens naar wat dan ook. Er is niks te vinden. Er is leven, meer niet. Het kent geen hoger doel of enige zin. Dat wij als mens door evolutie de mogelijkheid hebben om rationeel te denken betekent nog niet dat we als levensvorm enig hoger doel hebben meegekregen. Heb het al eens eerder gezegd maar het zoeken naar iets is in feite het zoeken naar niets.

Met verlichting bedoelt hij zijn fietslicht.

Mja idd, in principe is er gewoon de natuurlijke toestand (van U.G.). Ik zie verlichting dus alleen als gewoon constant in het huidige moment leven, dus voor mensen die vaak onbewust zijn, toeleven naar toekomstige situaties, altijd uitkijken naar het volgende moment, alsof dat belangrijker, beter is.., dus vrij veel ergens zijn terwijl ze er niet willen zijn enz, is er in feite wel iets, maar het is natuurlijk geen eeuwige staat van bliss, gewoon je natuurlijke toestand.

Wat dat betreft zou imo verlichting een term zijn die een heel andere lading zou moeten hebben dan het nu heeft. In die zin zouden jullie meningen niet per definitie tegenover elkaar staan. Misschien is er wel geen hoger doel zo Eric aangeeft, maar is er wel een mogelijkheid tot het ontdekken van een hoger bewustzijn.
Al vind ik die term ook nogal slecht gevonden zoals alle guru's hem rondroepen. Die 'hogere bewustwording' zou standaard moeten zijn, dus is die vorm van bewustzijn 'normaal'. Dan is er dus niks hogers aan, maar gewoon hetzelfde zonder alle ruis...
Ach, misschien begrijp ik het (en jullie) ook wel verkeerd. Het blijft een interessant onderwerp.

Wat dat betreft zou imo verlichting een term zijn die een heel andere lading zou moeten hebben dan het nu heeft. In die zin zouden jullie meningen niet per definitie tegenover elkaar staan. Misschien is er wel geen hoger doel zo Eric aangeeft, maar is er wel een mogelijkheid tot het ontdekken van een hoger bewustzijn.
Al vind ik die term ook nogal slecht gevonden zoals alle guru's hem rondroepen. Die 'hogere bewustwording' zou standaard moeten zijn, dus is die vorm van bewustzijn 'normaal'. Dan is er dus niks hogers aan, maar gewoon hetzelfde zonder alle ruis...
Ach, misschien begrijp ik het (en jullie) ook wel verkeerd. Het blijft een interessant onderwerp.

Wat houdt dat dan precies in die hogere staat van bewustzijn.. Dat je bv veel meer de vogels hoort fluiten en zo?

En dat is juist het mooie aan het leven imo dat er geen opgelegd, hoger doel is. Moest dit er zijn zou dit het leven alleen maar zwaar maken, zou als een last op het leven drukken imo. Het positieve in het leven is juist de lichtheid, speelsheid enz.. lichtheid, stilte enz zorgt voor ons geluk. Een hoger doel (het tegengestelde dus) zou dus alleen maar ongeluk creëren. Het ego wil graag dat het leven een hoger doel had, aangezien het ego zelf last, zwaarte is en meer van dat wil, daarom dat imo veel mensen klagen dat het leven zinloos is, geen hoger doel heeft, terwijl ze niet beseffen dat moest dit zo zijn, het ze ongelukkig zou maken, het van het leven een serieuze zaak, iets belangrijks zou maken.

U.G. on the meaning of life
---------------------------
"If the question of how to be happy is dropped, then you begin to live, you see,
not bothering about happiness at all. That doesn't exist, happiness doesn't
exist at all. The more you want it, the more you search for it, the more
unhappy you remain." -- U.G. Krishnamurti
"Your intellectual understanding, in which you have a tremendous investment, has
not done one damn thing for you so far. You persist in the cultivation of this
intellectual understanding, knowing all the while that it has never helped you
at all. THIS IS AMAZING. When hoping and attempting to understand is not there,
then life becomes meaningful." -- U.G. Krishnamurti
"You have been told that there is meaning, that there must be a meaning to life.
Your notion of the 'meaningful' keeps you from facing this issue, and makes you
feel that life has no meaning. If the idea of the meaningful is dropped, then
you will see meaning in whatever you are doing in daily life." -- U.G.
Krishnamurti
"Once the question 'How to live?' is dropped, living itself becomes the most
important thing. You must be free from the burden of culture. You think that
there is something more interesting than what you are doing. If that is knocked
off, what you are doing becomes very, very interesting." -- U.G. Krishnamurti
"You want to see meaning in your life. As long as you persist in searching for
a purpose or meaning to life, so long whatever you are doing will seem
purposeless and meaningless. The hope you have of finding meaning is what is
causing the present state of meaninglessness." -- U.G. Krishnamurti
"Why should life have any meaning? Why should there be any purpose to living?
Living itself is all that is there. Your search for spiritual meaning has made
a problem out of living." -- U.G. Krishnamurti
"What is the meaning of life? What is the purpose of life? It may have its own
meaning, it may have its own purpose. By understanding the meaning of life and
the purpose of life we are not going to improve, change, modify, or alter our
behavior patterns in any way. But there is a hope that by understanding the
meaning of life, we can bring about a change. There may not be any meaning of
life. If it has a meaning, it is already in operation there." -- U.G.
Krishnamurti
"Even after forty years you will still be asking what the meaning of life is. A
living man would never ask such a question. Obviously you see no meaning in
life. You are not living; you are dead." -- U.G. Krishamurti
"Boredom is really the problem for you. The non-existent boredom has been
created by the demand to free yourself from boredom. Since that [the demand] is
not in any way helping you to be free from your boredom, but making it more and
more and more difficult to be free from this, you have to shop around. You have
to search for all and every kind of gimmick to free yourself from that
non-existent boredom. It is that which is keeping this going on forever and
ever." -- U.G. Krishnamurti
"Man gets bored because he imagines that there is something more interesting,
more meaningful, more purposeful to do than what he is actually doing." -- U.G.
Krishnamurti
"Boredom is a bottomless pit. There is no way you can be freed from boredom.
You love your boredom, but all the time you are trying to free yourself from
boredom. As long as you think that there is something more interesting, more
purposeful, more meaningful to do than what you are actually doing, you have no
way of freeing yourself from boredom." -- U.G. Krishnamurti
"There is not one moment of boredom for this man. For hours and hours I can sit
here and watch the clock pendulum moving there -- I can't be bored -- I really
don't know what it is. The pendulum is moving there -- the whole of my being is
that movement. For hours and hours I can sit here and look at it." -- U.G.
Krishnamurti

http://groups.yahoo.com/group/Nisargadatta/message/107343

Laatst bewerkt:
In feite is het een boek voor mensen met een identiteitsprobleem.

Idd, aangezien je identiteit in het huidig moment ligt. Heb zelf 4 jaar lang in m'n verstand gezeten, bijna nooit bewust van het huidig moment en had volgens m'n psych naast sociale fobie dus ook identiteitsverlies, was mss wel uitsluitend dat laatste dat voor angst enz zorgde. Begrijp nu ook al een tijdje waarom computergebruik tot identiteitsverlies kan leiden, je wordt je gewoon minder bewust van het huidig moment. Sinds ik vaker in het huidig moment leef heb ik ook m'n zelfgevoel terug. Heb ook het idee dat psychiaters en psychologen dat niet weten anders hadden ze het me wel verteld, hadden ze mij vele jaren ellende bespaard. Ben Eckhart dus wel enorm dankbaar, anders had ik nu nog altijd hopeloos vastgezeten.

Idd, aangezien je identiteit in het huidig moment ligt. Heb zelf 4 jaar lang in m'n verstand gezeten, bijna nooit bewust van het huidig moment en had volgens m'n psych naast sociale fobie dus ook identiteitsverlies, was mss wel uitsluitend dat laatste dat voor angst enz zorgde. Begrijp nu ook al een tijdje waarom computergebruik tot identiteitsverlies kan leiden, je wordt je gewoon minder bewust van het huidig moment. Sinds ik vaker in het huidig moment leef heb ik ook m'n zelfgevoel terug. Heb ook het idee dat psychiaters en psychologen dat niet weten anders hadden ze het me wel verteld, hadden ze mij vele jaren ellende bespaard. Ben Eckhart dus wel enorm dankbaar, anders had ik nu nog altijd hopeloos vastgezeten.
Welk verstand? Volgens mij heb je nog steeds identiteitsverlies.

waarom zou je dan nog in godsnaam iets moeten lezen van die kerel als het enkel bevestigd wat je al wist?
Ik krijg eerder de indruk dat gasten als Krisnamurti, Osho, ... gewoon lekker tegendraads willen doen door elke positieve gedachte (in de zin dat zo'n gedachte een concrete waarheid of ten minste een idee tracht over te brengen) gewoon gaan ontkennen zonder echte argumentering. Imo getuigt dat gewoon van lui denken .
Het zelfde met hun "cool" en mystiek aandoend charisma om desalniettemin diep over te komen, terwijl ze eigenlijk nix zeggen.

Laatst bewerkt:
waarom zou je dan nog in godsnaam iets moeten lezen van die kerel als het enkel bevestigd wat je al wist?
Ik krijg eerder de indruk dat gasten als Krisnamurti, Osho, ... gewoon lekker tegendraads willen doen door elke positieve gedachte (in de zin dat zo'n gedachte een concrete waarheid of ten minste een idee tracht over te brengen) gewoon gaan ontkennen zonder echte argumentering. Imo getuigt dat gewoon van lui denken .
Het zelfde met hun "cool" en mystiek aandoend charisma om desalniettemin diep over te komen, terwijl ze eigenlijk nix zeggen.

Het is ook weer niet dat ik een studie heb gemaakt van de uitspraken van UG Krishnamurti. Heb geen anderen nodig om mijn wereldbeeld te vormen, hooguit is het wel eens leuk om iets bevestigends te lezen.

Osho is verder natuurlijk niet echt vergelijkbaar met UG Krishnamurti. Waar Osho er vanuit gaat dat er verlichting bestaat is er volgens UG niks te bereiken. Osho sluit veel meer aan bij bestaande guru's wat dat betreft. UG is meer een nihilist.

Ik zou jullie de DVD "What the bleep do we know" aan kunnen raden.
Heb niet al het bovenstaande doorgelezen maar dat kan een flinke eye opener zijn.

De DVD gaat over de quantum mechanica, welke een wereld voor je kan openen.

Ik zou jullie de DVD "What the bleep do we know" aan kunnen raden.
Heb niet al het bovenstaande doorgelezen maar dat kan een flinke eye opener zijn.

De DVD gaat over de quantum mechanica, welke een wereld voor je kan openen.

Die film gaat niet over quantum mechanica maar pseudo wetenschappelijk gebazel over wat zaken die zij aan quantum mechanica linken.

Terug
Naar boven