- Waardering
- 2.136
- Lengte
- 1m88
- Massa
- 95kg
- Vetpercentage
- 22%
Ik had ook al gelezen ergens dat hij afgestapt was van die superslow negatieven. De DC-files zijn dan ook niet de aanbevelingen die DC zelf nu geeft, maar stukjes die hij in het verleden ooit eens geschreven heeft, of stukjes die een van zijn "fans" heeft samengesteld in een poging DC-training te "reverse-engineeren".
Wat ik ook niet snap is dat DC nog steeds aanbeveelt om tot failure te gaan terwijl hij toch herstel zo belangrijk vind. Waarschijnlijk is het de hele hardcore mentaliteit die nodig is om jezelf vooruit te duwen, maar volgens mij zou je net zo hard groeien als je hetzelfde protocol deed zonder tot failure te gaan, misschien zelfs wel beter omdat je herstel veel beter is (in ieder geval je CNS). Doe je per "set" 1 rep minder, maar in plaats van 3 "sets" doe je er 4 zodat je toch evenveel herhaligen in totaal doet. ("sets" tussen quotes omdat ik den k dat clusters waarschijnlijk een beter woord is want uiteindelijk is het 1 set bestaande uit verschillende clusters van reps)
Welke DC-files bedoel je? Op intensemuscle.com post Dante nog dagelijks en maakt hij zelfs nieuwe stickies aan. De quote is dan ook van zijn stickie speciaal voor beginners gemaakt in juni dit jaar. De link die jij me eerder gegeven had (van dc-training.blogspot.com of zo) die is inderdaad sterk verouderd. De info die ik gebruik is allemaal van intensemuscle.com en zo nieuw als maar zijn kan! Hij zegt alleen niet dat je het een bepaalde tijdsduur moet doen, maar zoveel controle moet hebben dat je elk moment de richting om zou moeten kunnen draaien, meer niet. Dus bij kleinere bewegingen haal je nooit de 6-8 seconden, maar bij een squat dus wel.
Dante vind dat je elke werkset "all out, balls to the wall moet gaan" en dus tot failure. Je traint die spiergroep pas na 4-5 dagen weer dus dat is de hersteltijd waar hij zo op hamert. Als je vaker zou trainen dan de 3x per week die hij adviseert, dan knaag je aan je herstelvermogen en zul je niet vooruitgaan. De burnout van je CNS gebeurt lang zo snel niet als bijna iedereen hier op het board denkt of vreest. Die discussie heb ik al zo vaak moeten voeren toen ik nog HIT deed. Dante zegt dat je 8-12 weken all out balls to the wall moet trainen (blasting fase) en dan 1-2 weken rustig aan moet doen (cruising fase), dit om extra herstel te bewerkstelligen en je lichaam weer klaar kan maken voor de volgende blasting fase. Als je dit doet zal je ook nooit de mentale en fysieke burnout krijgen waar iedereen voor vreest. Ik had dit zelf met HIT, nadat ik een half jaar nonstop getraind had op volle intensiteit, ik was het toen helemaal zat en kon mezelf niet meer motiveren om tot failure te gaan.
Nog iets: Dante hamert erop dat failure, failure of form is. Dus als je moet gaan cheaten (ook al is het maar een beetje) dan is de set voorbij.
Voor de laatste keer: Alle meest recente info over DC training staat op IntenseMuscle.com en niet op andere websites!
@RichardV: Negatives zijn inderdaad erg lekker en super voor je ontwikkeling (ik heb zelfs weleens tijden alleen maar negatives getraind met bepaalde oefeningen met HIT en ging bij een aantal oefeningen door behoorlijke krachtplateau's!)

Ik heb hiervoor HIT gedaan en flinke progressie gemaakt, Doggcrap is beter doordacht vind ik na alles wat ik erover gelezen heb (heb bijna twee weken non stop op die site zitten lezen). Dus met deze trainingsmethode ga ik heel dicht bij mijn maximale gains komen in de kortst mogelijke tijd! Het perfecte trainingsprogramma bestaat niet net als het perfecte dieet, daarvoor zijn er teveel individuele verschillen.