MuscleMeat

Train intensief, verbrand meer dan ik binnenkrijg, weeg zwaarder

Dit is onjuist.

Een teveel aan eiwit wordt grotendeels omgezet in glucose en gebruikt als energie. Heb je een overschot aan energie dan zal dit gewoon worden opgeslagen als vet.

Klopt, jij hebt gelijk op dit punt.

Bij het verteren van eiwitten wordt de afvalstof ureum gevormd die je vervolgens via urine kan dumpen.
Echter wat er teveel aan eiwit is (en wat dus niet omgezet wordt in dit afvalstof) zal worden omgezet in Glucose.
Glucose wordt vervolgens weer verbrand wat zorgt voor energie, alleen als je al genoeg glucose in het bloed hebt zitten wordt het opgeslagen in de glycogeenvoorraad.
Zit de glycogeenvoorraad te vol, dan wordt het teveel aan energie omgezet in vet. Dit gehele proces zorgt er dus voor dat eiwit opgeslagen kan worden als vet.

Ik denk alleen niet dat bij een inname van 2 scoops waardoor je over een eiwit name van 45gram praat,
dat deze vetopslag veel gaat voorstellen. Er zijn best veel verschillende antwoorden wanneer deze omzetting plaats zou vinden en ik weet ook hierdoor niet vanaf welke hoeveelheden dit proces in werking treed.

Daarbij heb je ook nog verschillende eiwit soorten, misschien dat je voor snelle eiwitten een 30gram grens kan hanteren voor optimale resultaat.
Terwijl je met cassein eiwitten misschien wel makkelijk 60gram kan nemen omdat het toch over verloop van tijd verwerkt wordt door het lichaam?
Ik durf dat iig niet te zeggen, maar tot zover ik gehoord heb is er niemand dik geworden omdat hij 2 scoops eiwit shake tegelijk neemt.

Het maakt niet uit in welke vorm je teveel energie tot je neemt, vet, koolhydraat, eiwit, alcohol, als het (gemiddeld) meer is dan je (gemiddeld) verbruikt wordt het overschot uiteindelijk opgeslagen als vet.

Het maakt niet uit in welke vorm je teveel energie tot je neemt, vet, koolhydraat, eiwit, alcohol, als het (gemiddeld) meer is dan je (gemiddeld) verbruikt wordt het overschot uiteindelijk opgeslagen als vet.
Waarom moeten sommigen het zo moeilijk maken? :)

Wel gesuggereerd. ‘Vissenkom3’.

Volgens jou is het getal gelijk aan het geboortejaar liet je me eerder weten ;)
Dat zei ik alleen omdat er ergens bij iemand een keer 93 stond.. Dat het mogelijk voor 1993 zou kunnen staan.
En soms gebruiken mensen hun geboortejaar ;)
Maar alleen met een 3... Nee.. die suggestie heb ik nooit gedaan. :o :p

Met de kanttekening dat het verteren* van eiwit energie kost en wel zo’n 30%, vertering van koolhydraten 15% en dat van vet 0%.

Oftewel, stel dat je 1000 kcal aan eiwit neemt dan gaat daar 300 kcal van naar de vertering.
1000 kcal aan koolhydraten >150 kcal voor de vertering.
Vet is zo’n gewillige brandstof, dat is gewoon 1000 kcal innemen > 1000 kcal opslaan.

Het maakt dus wel iets uit welke macro-nutriënten je tot je neemt.

*specifiek dynamische werking

Klopt, daar kan je dan ook nog eens aan toevoegen dat de calorische waarde van de verschillende bronnen slechts een benadering zijn.

Dit is onjuist.

Een teveel aan eiwit wordt grotendeels omgezet in glucose en gebruikt als energie. Heb je een overschot aan energie dan zal dit gewoon worden opgeslagen als vet.

Klopt, jij hebt gelijk op dit punt.

Bij het verteren van eiwitten wordt de afvalstof ureum gevormd die je vervolgens via urine kan dumpen.
Echter wat er teveel aan eiwit is (en wat dus niet omgezet wordt in dit afvalstof) zal worden omgezet in Glucose.
Glucose wordt vervolgens weer verbrand wat zorgt voor energie, alleen als je al genoeg glucose in het bloed hebt zitten wordt het opgeslagen in de glycogeenvoorraad.
Zit de glycogeenvoorraad te vol, dan wordt het teveel aan energie omgezet in vet. Dit gehele proces zorgt er dus voor dat eiwit opgeslagen kan worden als vet.

Ik denk alleen niet dat bij een inname van 2 scoops waardoor je over een eiwit name van 45gram praat,
dat deze vetopslag veel gaat voorstellen. Er zijn best veel verschillende antwoorden wanneer deze omzetting plaats zou vinden en ik weet ook hierdoor niet vanaf welke hoeveelheden dit proces in werking treed.

Daarbij heb je ook nog verschillende eiwit soorten, misschien dat je voor snelle eiwitten een 30gram grens kan hanteren voor optimale resultaat.
Terwijl je met cassein eiwitten misschien wel makkelijk 60gram kan nemen omdat het toch over verloop van tijd verwerkt wordt door het lichaam?
Ik durf dat iig niet te zeggen, maar tot zover ik gehoord heb is er niemand dik geworden omdat hij 2 scoops eiwit shake tegelijk neemt.

Als we dan toch op de details willen zitten:

Een teveel aan eiwit kan inderdaad worden omgezet in glucose (onthoud dat het thermogeen van eiwit echter flink hoog ligt, 10-15% en daarnaast, hoe meer tussenstappen in metabole ombouwingen hoe minder efficient het gehele proces) en deze glucose kan inderdaad gebruikt worden als brandstof. (idioot veel eiwitten vreten tijdens een keto dieet is dus ook niet echt handig... )
Is deze brandstof niet nodig dan zullen inderdaad de glycogeen voorraden kunnen worden aangevuld.
Is DIT niet nodig, dan zal de totale verbranding van dietary vetten afnemen, waardoor de verbranding van glucose door kan gaan, en de vetten kunnen vervolgens worden opgeslagen als lichaamsvet. Deze pathway is een stuk efficienter, en de novo lipogenese is echt ZEEERRRR inefficient bij (gezonde) mensen.

Nee, jij beweert dat een excess aan glucose wordt omgezet in vet. Dit is incorrect.

Hoe verklaar jij het dan dat men met een vetarme voeding, (overschot aan koolhydraten en eiwit) toch vetter wordt?

Is DIT niet nodig, dan zal de totale verbranding van dietary vetten afnemen, waardoor de verbranding van glucose door kan gaan, en de vetten kunnen vervolgens worden opgeslagen als lichaamsvet

Misschien interpreteer ik je mening verkeerd, maar wat gebeurd er volgens jou met het overschot aan glucose als er geen vetten zijn die kunnen worden opgeslagen?

Laatst bewerkt:
Hoe verklaar jij het dan dat men met een vetarme voeding, (overschot aan koolhydraten en eiwit) toch vetter wordt?

Misschien interpreteer ik je mening verkeerd, maar wat gebeurd er volgens jou met het overschot aan glucose als er geen vetten zijn die kunnen worden opgeslagen?

Vet arm eten betekent alsnog makkelijk grammetje of 50 per dag. 350 gram puur vet per week gainen is best pittig veel. De novo lipogenese is zeeeerrrr inefficient bij mensen.
Geen idee wat er gebeurt in een hypothetische situatie waarin iemand zwaar over eet op puur carbs zonder enig vet binnen te krijgen. Ik kan je met zekerheid vertellen dat dat niet is waardoor wij nu zoveel obese medemensen hebben.

Terug
Naar boven