XXL Nutrition

Trainingslog BigGuy

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Als je reps met 90kg kan, moet kan je beter je techniek met 80 of 85 trainen. Als je maar weinig kracht hoeft te zetten, met 60, krijg je je techniek sowieso niet goed omdat je geen feedback krijgt waar de knelpunten liggen.
Daar kan ik mezelf deels in vinden. Wanneer ik minder gewicht gebruik kan ik mezelf in mijn beleving beter concentreren op de proprioceptie. Ook hoef ik niet perse een hoog gewicht te gebruiken voor spierspanning.

Bedankt voor de input. Ik ga naast de 60kg toch ook weer hogere gewichten doen. Dat vormt weer een andere, maar eveneens goede uitdaging denk ik.

Gisteren besloten om m'n buikspieren meer/langer te gaan trainen. Het idee is dat ik straks een hele training goed kan bracen. Het gaat een stuk beter met m'n abs, maar ik heb nog een vrij lange weg te gaan. Hiernaast wat meer tijd besteed aan m'n abductoren. De bedoeling hiervan is dat deze het (ook) bij gaan kunnen houden tijdens de squat.

Verder heb ik besloten toch op een lager gewicht verder te gaan met de bench. Daarmee valt wat mij betreft prima techniek te trainen, en spanning in de spieren hoeft echt niet door gewicht te komen.

Vandaag de benen weer eens een beetje serieuzer getraind, al was het nog alles behalve "balls to the wall". Ik heb niet het onderste uit de kan gehaald omdat het vrij lang geleden is dat ik "all in" ging. De volgende keer wat zwaarder..

1 oktober:
Hollow body hold: 3x 45 sec
Hip drop leg raise: 3x6
Hip airplane L+R: 3x6
Sideplank clam shell L+R: 3x5
Hyperext. obl. crunch L+R: 2x 10
Wenning planche: 4x20
Back ext: 5x15
Paloff press L+R @10kg: 3x 20 sec

2 oktober
Forward lean seated leg curl @40kg: 3x 20
RDL @ 90kg: 8x, 8x, 8x, 8x

Bulgarian split squat L+R
BW @114kg: 15x, 15x, 15x
Wd stnc leg press @ 200kg: 3x8
Leg pr. calf raise @200kg: 3x 15

Het is enkele dagen later, maar hierbij wil ik nog even samenvattend mijn visie geven op voorgaande discussie over techniek, prioriteiten en wat voor gewichten er gedrukt zouden moeten worden.

Als het gaat om de gewichten die worden gebruikt, dan wordt er gedoeld op kracht. Om dit te ontwikkelen is krachttraining geschikt.
Bij krachttraining is het aanleren van de juiste techniek essentieel, want het voorkomt blessures en kracht is een vaardigheid.
Een gewicht omhoog gooien terwijl de techniek ronduit niet goed wordt beheerst is jezelf neurologisch iets verkeerd aanleren.
Dat is wat ik eerder heb gedaan, en vandaar dat ik drie jaar nadat ik ben begonnen met trainen opnieuw kan beginnen met de bench.
Hiernaast wordt het lichaam gewoonweg verkeerd belast, wat het risico op blessures aanzienlijk verhoogd.

Bij bodybuilding/hypertrofie gaat het om de belasting/uitputting van een spieren om ze te laten groeien.
De technieken die hierbij passen zijn erop gericht om een spier(deel) maximaal te belasten en uit te putten.
Waar het gaat om de bench ben ik prima in staat om spierpijn in m'n borst te krijgen met 60kg.
Dat is een kwestie van techniek, en het maakt de spier geen reet uit of de spanning door techniek of gewicht komt.
Zodra de bench op kracht wordt getraind moet deze tricep dominant uitgevoerd worden om het schouder gezond te houden.
Dat het accent wat meer op de tricep dan op de borst ligt zal inderdaad wat ten koste gaan van spiergroei van de borst.
Maar goed, krachttraining is iets anders als training voor hypertrofie.

Wat ik het afgelopen jaar heb geleerd is dat de core en heupabductoren ontzettend belangrijk zijn voor de squat.
Voor de bench is de medial head van de triceps erg belangrijk, evenals de rear delts. Tot slot zijn de lats overal belangrijk voor.
Aan de meeste van deze spieren heb ik niet voldoende aandacht besteed, en dat doe ik nu wel.
Anders blijf ik stoer 160kg of meer squaten, maar zal ik nooit met dat soort gewichten onder parallel komen omdat de kruisbanden van m'n knieën het gewicht dan niet meer opvangen. En in de tijd dat ik mezelf een superheld voel op de bench vern**k ik m'n labrum, ac gewricht, supraspinatus etc. terwijl ik mezelf tegen houd in mijn ontwikkeling.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: horn
Het is enkele dagen later, maar hierbij wil ik nog even samenvattend mijn visie geven op voorgaande discussie over techniek, prioriteiten en wat voor gewichten er gedrukt zouden moeten worden.

Als het gaat om de gewichten die worden gebruikt, dan wordt er gedoeld op kracht. Om dit te ontwikkelen is krachttraining geschikt.
Bij krachttraining is het aanleren van de juiste techniek essentieel, want het voorkomt blessures en kracht is een vaardigheid.
Een gewicht omhoog gooien terwijl de techniek ronduit niet goed wordt beheerst is jezelf neurologisch iets verkeerd aanleren.
Dat is wat ik eerder heb gedaan, en vandaar dat ik drie jaar nadat ik ben begonnen met trainen opnieuw kan beginnen met de bench.
Hiernaast wordt het lichaam gewoonweg verkeerd belast, wat het risico op blessures aanzienlijk verhoogd.

Bij bodybuilding/hypertrofie gaat het om de belasting/uitputting van een spieren om ze te laten groeien.
De technieken die hierbij passen zijn erop gericht om een spier(deel) maximaal te belasten en uit te putten.
Waar het gaat om de bench ben ik prima in staat om spierpijn in m'n borst te krijgen met 60kg.
Dat is een kwestie van techniek, en het maakt de spier geen reet uit of de spanning door techniek of gewicht komt.
Zodra de bench op kracht wordt getraind moet deze tricep dominant uitgevoerd worden om het schouder gezond te houden.
Dat het accent wat meer op de tricep dan op de borst ligt zal inderdaad wat ten koste gaan van spiergroei van de borst.
Maar goed, krachttraining is iets anders als training voor hypertrofie.

Wat ik het afgelopen jaar heb geleerd is dat de core en heupabductoren ontzettend belangrijk zijn voor de squat.
Voor de bench is de medial head van de triceps erg belangrijk, evenals de rear delts. Tot slot zijn de lats overal belangrijk voor.
Aan de meeste van deze spieren heb ik niet voldoende aandacht besteed, en dat doe ik nu wel.
Anders blijf ik stoer 160kg of meer squaten, maar zal ik nooit met dat soort gewichten onder parallel komen omdat de kruisbanden van m'n knieën het gewicht dan niet meer opvangen. In de tijd dat ik mezelf een superheld voel op de bench vern**k ik m'n labrum, ac gewricht, supraspinatus etc. terwijl ik mezelf tegen houd in mijn ontwikkeling.
En toch heeft ook @Schwarzeneggertje wel een punt dat bij een te licht gewicht je makkelijker (ook ongemerkt) kan smokkelen en minder feedback krijgt van de barbell en je lichaam.

Het omgekeerde gebeurt ook. Je ziet soms ook dat mensen slordig zijn met hun warming up, terwijl je wilt dat die sets er vaak hetzelfde uitzien als je werksets.

En toch heeft ook @Schwarzeneggertje wel een punt dat bij een te licht gewicht je makkelijker (ook ongemerkt) kan smokkelen en minder feedback krijgt van de barbell en je lichaam.
Op zichzelf is het zeker een goed punt, maar het is helaas niet op mij van toepassing.
Rond rep 8 op 60kg heb ik al een "form breakdown".
Op dat moment geeft m'n medial head het op en kickt m'n front delt in.
Zodra ik zwaarder ga trainen, gebeurt dit veel sneller (en oefen ik een verkeerde vorm).

Inmiddels ben ik ruim een jaar aan het k*tten geweest met hogere gewichten.
Dat heeft me nog niet verder gebracht, dus nu wordt het tijd om het eens goed aan te pakken.
Volgens mij is het een kwestie van een goede vorm ontwikkelen en de zwakke punten iedere keer verbeteren.

Het omgekeerde gebeurt ook. Je ziet soms ook dat mensen slordig zijn met hun warming up, terwijl je wilt dat die sets er vaak hetzelfde uitzien als je werksets.
Ja poeh, dat is in de gym waar ik train eerder regel dan uitzondering! De keren dat ik bij de Basic Fit trainde was ik helemaal verbaasd over wat er gebeurde.
Beginnen met de stang, totdat dat soepel en met consistente vorm gaat. Daarna verhogen.

Laatst bewerkt:
Training vandaag:

Hollow body hold: 3x 50sec (gaat beter, maar bekkenbodemspieren komen nog niet goed mee)
Dbl stndng hip abduction L+R @8kg: 3x 13 (hele fijne glute med oefening)
Hip drop leg raise: 7x, 6x, 5x
Hip airplane: 3x 6

Hyperext. obl. crunch L+R: 2x 12
Back ext: 3x 15

Paloff press L+R @10kg: 40s, 30s, 30s
Wenning plank: 25x, 25x, 25x

Laatst bewerkt:
Misschien wat close grip bp setjes na het reguliere voor de tri's?
Vandaag had ik wat weinig tijd, maar ik ga de close grip incline bench doen. Dat lijkt me een hele goede aanvulling.

Zijn er nog veel meer met haar, maar zo komt ze in je algoritme: throw and push.
Mede dankzij dit filmpje heb ik vandaag voor het eerst m'n lats goed geladen tijdens de bench en echt gebruikt tijdens de push.
Tegelijkertijd heb ik m'n borst nog niet eerder zo intensief gebruikt als tijdens de laatste set. Ook ging het perfect met m'n schouder.
Vandaar dat ik wat meer reps heb gedaan tijdens m'n laatste set.

Training van vandaag:
60kg: 10x, 10x, 9x, 8x, 8x, 8x, 8x, 10x
Pull up: 3x, 2x, 2x, 2x, 2x, 2x, 2x, 2x, 2x, 1x
JM press @ 20kg: 5x 20 (rust pauze sets)

Mbt lat engagement, ik probeer de bench te 'omhelzen' met de schouderbladen en ze dan in te graven in de bench. Die positie houd ik dan de hele set strak aan. Maar wat voor mij werkt hoeft natuurlijk niet voor een ander te werken:o
Vandaag tussendoor even geprobeerd, en het creëert een hele fijne stevige basis. Deze lijkt me heel geschikt voor een bodybuilding style bench, dus daar ga ik nog wel wat aan hebben
.
Hiernaast even geprobeerd hoe bench incl. latgebruik ging, en het ging direct goed. Dat biedt perspectief.

Training voor vandaag:
Hollow body hold: 5x 50sec (Ging echt goed, TVA stond snaarstrak en bekkenbodemspieren deden netjes mee)
Dbl stndng hip abduction L+R @8kg: 5x 15

Hip drop leg raise: 8x, 6x, 6x
Hip airplane: 3x 6

Paloff press L+R @10kg: 60s, 60s, 34s (bij kracht van links voelde ik 'n in de rug in derde set)
Wenning planch: 30x, 30x, 30x
Single leg kick out (banded) L+R: 5x 10

Back ext: 15x, 15x, 15x

Nog steeds een beetje sore van de bench van afgelopen donderdag. Wat ik bijzonder vond om te merken was dat de spieren aan de achterkant van m'n schouder sore waren, maar ook de spierpijn in m'n borst was anders.

Vandaag had ik het liefste de benen getraind, maar momenteel veel verjaardagsfeestjes en wat hoge prioriteiten qua werk. Daarom vandaag thuis tussendoor maar even m'n lats, abs en abductoren gedaan. De connectie met deze spieren wordt steeds beter, maar de voorspanning moet echt beter. M'n TVA was nog onder de indruk van de laatste keer, dus die wilde niet eens aan het vierde setje hollow body holds beginnen.

Dbl stndng hip abduction L+R:
20x, 20x, 20x, 20x,

Single leg kick out (banded) L+R:
20x, 20x, 20x

Chin up @ 114kg: 10x 2 (vanuit de lats, pull up doet pijn aan radiobrachialis)

Hollow body hold: 60s, 50s, 50s, 34s

Morgen maar kijken of ik leg day van de grond krijg, anders dinsdag.

Laatst bewerkt:
Voorafgaand aan m'n training weer eens een circuittraining gedaan. Daarom ging de benentraining wat minder. Ik heb besloten weer met de deadlift te beginnen. Deze ga ik eens per week doen, en eerst puur op techniek. Ik wil er eerst voor zorgen dat ik de grond weer weg duw in het eerste deel en 'm vervolgens afsluit met een "hipthrust".

Vandaag heb Ik ook de bench weer even gedaan, en dat ging erg lekker, Het gewicht is misschien een stuk lager als eerst, maar de belasting van m'n spieren is des te hoger. Wat zou er eerder met die belasting zijn gebeurd? Ik verwacht dat de bench de komende tijd eerst wel omhoog zal gaan door op techniek te blijven trainen en wat volume te draaien. Op een later moment ga ik dat "omzetten" naar kracht.

Matt Wenning heeft op YouTube wel info over welke oefeningen welke schakel van je BP versterken. Volgens mij onder andere die oefening dat de dumbbels elkaar onderin de beweging "kussen".
Vandaag ook de Tate press gedaan. Deze is echt heel fijn voor de medial head.. fijn dat je me er even op hebt gewezen!

Conv DL @ 90kg:
5x, 5x, 4x, 5x, 5x

Bulgarian split squat L+R
BW @114kg: 15x, 15x, 15x

Wd stnc leg press @ 150: 15x, 15x, 15x
Forward lean seated leg curl @45kg: 20x, 20x, 15x

Bench press @ 60kg
10x, 10x, 10x, 10x, 9x, 9x, 7x,

Incl. close grip bench press @ 40kg
12x, 9x, 7x

Tate press L+R @ 8kg
20x, 20x, 11x, 10x, 10x

Alweer twee dagen sore van de bench. Hetzelfde recept als de vorige keer, maar dan iets steviger.
De glute max en TVA moeten even wennen aan de deadlift en zijn ook nog niet helemaal hersteld.

Aangezien de glute med extra aandacht nodig heeft en de TVA aan veel meer volume moet wennen deze vandaag tussen de bedrijven door even onder handen genomen. Hiernaast ook de lats even gedaan, ook al voel ik die nog door de bench. Ik merk alleen dat ik ze met de bench toch anders voel als met de chin up, waarmee het in mijn beleving wel kan.

- Lat focused chin up @ 114kg: 11x 2
- Hollow body hold: 5x 60sec
- Single leg kick out (banded) L+R: 6x 20

De verjaardagsfeestjes zijn gelukkig achter de rug, dus ik let weer meer op mijn eten en m'n dieet gaat weer rustig aan verder.

Bench verhoogd. Op de laatste set na gebruikte ik m'n lats niet goed en voila.. schouderpijn.
De komende keren maar even wennen aan het gewicht.
Daarnaast de landmine shoulder press maar eens gaan invoeren.

Bench @ 70kg: 10x, 10x, 7x, 8x, 8x, 7x, 7x, 7x

JM press @ 20kg: 5x 20

Feet forward Smith machine cyclist squat:
30kg: 20x
40kg: 17x, 10x
(laatste set was langzamer)

Wde stnc leg pr @ 150kg: 3x 12

Forward lean seated leg curl
40kg: 20x
45kg: 2x 20

Lekker volume op bench :flexbiceps: .
Kan het zijn dat je net een repje te veel eruit wilde persen? Met wat lager gewicht en meer reps heb ik die neiging iig wel en die laatste rep(s) is dan vaak toch niet zo clean als gedacht, wat wel eens een onnodig pijntje oplevert.

Lekker volume op bench :flexbiceps: .
Kan het zijn dat je net een repje te veel eruit wilde persen? Met wat lager gewicht en meer reps heb ik die neiging iig wel en die laatste rep(s) is dan vaak toch niet zo clean als gedacht, wat wel eens een onnodig pijntje oplevert.
Thnx! Dat volume ga ik de komende tijd even vasthouden.
Op de laatste set na waren alle reps niet clean in mijn beleving.
Het was echt even zoeken naar de juiste vorm met het verhoogde gewicht.
Ik ving 'm niet met m'n lats, de borstspier minder actief, ik duwde de stang meer van me af dan dat ik mezelf van de stang af duwde, het accent lag niet genoeg op de triceps etc. Kortom; m'n schouder was de pisaing en mocht het opvangen..

Vandaag weer ff tussendoor:

- Lat focused chin up @ 114kg: 15x 2
- Hollow body hold: 8x 60s
- Single leg kick out (banded) L+R: 8x 20

Connectie met lats en TVA wordt nog steeds beter.
Ik merk overal aan dat het steeds beter gaat met m'n core.
In mijn beleving vormt dat de basis voor al m'n training.

Morgen weer benchen; zin in! Heel benieuwd hoe het gaat.
Nog meer zin in maandag; dan ga ik de sumo DL weer doen.
Ditmaal zorg ik ervoor dat de glute med ook mee kan komen, en stop ik wanneer deze faalt.
Het is een enorme stap terug, maar uiteindelijk wordt het beter.

• Like
Waarderingen: horn
Vandaag ging de bench een stuk beter als afgelopen keer💪 Als ik m’n triceps voldoende aandacht geef worden de nummers snel beter hoop ik.

Bench press @ 70kg
8x, 8x, 8x, 9x, 8x, 8x, 8x, 7x

Incl. close grip bench press @ 40kg
15x, 13x, 11x, 12x, 10x, 9x, 8x, 7x
(Set 4 te snel)

Tate press L+R
@ 2x 8kg: 20x, 20x, 20x
@ 2x 10kg: 16x, 15x

Om de sumo dl goed uit te voeren moest ik flink naar beneden in gewicht. Weder geldt; ik heb 'm eigenlijk nog niet goed gedaan.
Tussen de reps door heb ik soms ook even pauze genomen omdat het me niet goed lukte om de vorm aan te nemen.

Met de squat haalde ik de abductie voorheen uit de TFL, maar ditmaal haalde ik 'm uit m'n glute med.
Zodoende had ik op 40kg een hele goede connectie met de glutes, en kon ik ook op de stretch omhoog komen.
Op 50kg ging dat een stuk lastiger, dus dat wordt de komende tijd mijn oefengewicht.

M'n abs vonden het maar lastig vandaag, en tijdens het laatste setje van de BoR begaven ze het.
Daarmee nog enkele "body english" reps met de onderrug opgevangen, en dat had ik beter niet kunnen doen.
Ik ben benieuwd hoe dat morgen voelt.

Sumo DL
@ 80kg: 8x, 8x, 8x, 8x, 8x, 8x, 8x, 8x

High bar squat
@ 40kg: 8x, 8x
@ 50kg: 8x, 8x, 8x, 8x, 8x, 8x

BoR
@ 40kg: 12x
@ 50kg: 12x, 12x, 12x, 15x, 15x, 11x

De BoR ging echt heerlijk; een goede rek op de lats onderin en omhoog roeien vanuit de ellenbogen.
M'n lats waren onderin nog goed sore van de bench, en zijn bovenin nu ook echt heel erg goed voelbaar.
Het was gewoon pijnlijk na de oefening, net als mijn pecs na de bench momenteel trouwens.

Samen met de spierpijn in m'n triceps, dat m'n abs het hebben opgegeven, m'n glutes die nog nafikken en dat m'n quads bijna geen "juice" meer hebben voelt het echt alsof ik door de mangel ben gehaald. Stiekem is dat wel heel erg lekker, maar ik zal morgen even moeten rusten.

Mee geweest naar een andere sportschool. Korte en smalle benches met een dik zacht kussen. Ik had nog spierpijn toen ik begon en het bleef problemen geven met m’n schouder, dus twee setjes minder gedaan.

Bench:
70kg: 8x, 8x, 8x, 8x, 8x, 8x

Incl cl gr
50kg: 15x, 8x, 8x, 8x, 10x, 9x, 9x, 9x
(Bijzonder hoe het aantal reps tot falen verschilt)

JM press
24kg: 20x, 20x, 20x, 20x, 20x
(Ging beter dan ik dacht)

Squat ging lekker. Soms gebruik ik de TFL wat teveel, maar dat kan ik corrigeren.
De volgende keer gaat 'ie omhoog in gewicht.

De bent over row blijkt de reden te zijn voor de spierpijn in m'n abs.
Ik laat 'm vanaf m'n buik "vallen" zodat de lats op rek komen.
Vervolgens roei ik 'm explosief weer omhoog vanuit de ellebogen.
Dat komt dus behoorlijk aan op de buikspieren.

Squat
50kg: 8x 8

BoR:
50kg: 8x 12

Hip airplane L+R
BW: 6x, 6x, 6x

Laatst bewerkt:
Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven