Het is enkele dagen later, maar hierbij wil ik nog even samenvattend mijn visie geven op voorgaande discussie over techniek, prioriteiten en wat voor gewichten er gedrukt zouden moeten worden.
Als het gaat om de gewichten die worden gebruikt, dan wordt er gedoeld op kracht. Om dit te ontwikkelen is krachttraining geschikt.
Bij krachttraining is het aanleren van de juiste techniek essentieel, want het voorkomt blessures en kracht is een vaardigheid.
Een gewicht omhoog gooien terwijl de techniek ronduit niet goed wordt beheerst is jezelf neurologisch iets verkeerd aanleren.
Dat is wat ik eerder heb gedaan, en vandaar dat ik drie jaar nadat ik ben begonnen met trainen opnieuw kan beginnen met de bench.
Hiernaast wordt het lichaam gewoonweg verkeerd belast, wat het risico op blessures aanzienlijk verhoogd.
Bij bodybuilding/hypertrofie gaat het om de belasting/uitputting van een spieren om ze te laten groeien.
De technieken die hierbij passen zijn erop gericht om een spier(deel) maximaal te belasten en uit te putten.
Waar het gaat om de bench ben ik prima in staat om spierpijn in m'n borst te krijgen met 60kg.
Dat is een kwestie van techniek, en het maakt de spier geen reet uit of de spanning door techniek of gewicht komt.
Zodra de bench op kracht wordt getraind moet deze tricep dominant uitgevoerd worden om het schouder gezond te houden.
Dat het accent wat meer op de tricep dan op de borst ligt zal inderdaad wat ten koste gaan van spiergroei van de borst.
Maar goed, krachttraining is iets anders als training voor hypertrofie.
Wat ik het afgelopen jaar heb geleerd is dat de core en heupabductoren ontzettend belangrijk zijn voor de squat.
Voor de bench is de medial head van de triceps erg belangrijk, evenals de rear delts. Tot slot zijn de lats overal belangrijk voor.
Aan de meeste van deze spieren heb ik niet voldoende aandacht besteed, en dat doe ik nu wel.
Anders blijf ik stoer 160kg of meer squaten, maar zal ik nooit met dat soort gewichten onder parallel komen omdat de kruisbanden van m'n knieën het gewicht dan niet meer opvangen. In de tijd dat ik mezelf een superheld voel op de bench vern**k ik m'n labrum, ac gewricht, supraspinatus etc. terwijl ik mezelf tegen houd in mijn ontwikkeling.