Moment, duur en mate van deload zijn echt van zo veel variabelen afhankelijk dat ik dat heel erg moeilijk vind te veralgemeniseren. Trainingservaring, fase van periodisatie waarin je zit, fatigue, trainingsresultaten van voorgaande weken, herstelvermogen, allerlei externe omstandigheden, zelfs zaken als lichaamsgewicht kunnen meetellen. Voor mezelf had ik na week vier of vijf een korte deload gepland. Vier weken is wel vrij kort maar de planning was in grote stappen vooruit te gaan op de main lifts en dan zit je natuurlijk ook sneller tegen een max aan. Ik denk dat je in sommige off season volume blocks wel 12-13 weken kan doortrekken zonder deload, en in een peak strength fase wil je misschien al na 2-3 weken deloaden.
Uiteindelijk is het bij mij 4 1/2 week geworden omdat ik halverwege een paar trainingen had doorgeschoven wegens een coronatest. Ik had al min of meer besloten dat ik 3 deload trainingen zou doen, dat worden er nu twee (vrijdag en zondag). Dinsdag begin ik dan aan volgende fase in periodisatie met regelmatig topsets om te wennen aan zwaardere gewichten, wat andere rep ranges op mainlifts hier en daar, en een paar kleine wisselingen in assistance. Vanwege de kortere duur van de deload ga ik wel even flink omlaag in percentages van intensiteit en volume op de main lifts voor die twee trainingen (~20% lager t.o.v. laatste werksets). Bij sommige lifters of bij mezelf doe ik een deload waarin ik soms maar 7-10% zak, soms deload ik alleen op intensiteit, soms alleen op volume, soms allebei, soms hogere percentages, soms deload ik op één lift en de andere niet, etc. Soms deloaden we in overleg ook gewoon helemaal niet, vanwege tijdsissues of gewoon omdat het niet nodig lijkt te zijn op dat moment.