AndroidHealthClinic

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.461
Ik denk dat iedereen het wel belangrijk vind, maar ik zie liever meer onderwijs/aandacht op school. Daar schiet het vaak tekort. Het valt me tegen hoeveel mensen nauwelijks wat over WW2/de holocaust weten, laat staan dat dit op sommige scholen niet behandeld wordt of zelfs ontkend
Vanuit mijn achtergrond heb ik het wellicht wat subjectieve idee dat wat je zegt niet helemaal klopt. Er is - enkele uitzonderingen daar gelaten - ontzettend veel aandacht voor WW2 in het algemeen en de holocaust in het bijzonder op scholen.

• Like
Waarderingen: Pren
  • #4.462
210 dubbel nog

Echt jelly hoe vlot je op jouw plek gaat staan. Ik durf soms nog wel is twijfelen over mijn stance.

• #4.464
Echt jelly hoe vlot je op jouw plek gaat staan. Ik durf soms nog wel is twijfelen over mijn stance.
Dat is ook een kwestie van eindeloos oefenen en herhalen. Sommigen zetten meer stappen, ik vind elke extra beweging onnodig energieverlies.
Uiteindelijk vind je waarschijnlijk je eigen weg hierin door het gewoon heel vaak op een bepaalde manier te doen.

Maar ik moet ook weer niet lullen want ik misgroove die 220 vervolgens wel. Ik denk dat t uiteindelijk een kwestie is van zo veel mogelijk variabelen proberen te controleren waardoor je zo weinig mogelijk energie verspilt, bepaalde motor patterns inslijt en de kans op een technisch goeie lift vergroot.

ik vind elke extra beweging onnodig energieverlies.
Ik denk dat t uiteindelijk een kwestie is van zo veel mogelijk variabelen proberen te controleren waardoor je zo weinig mogelijk energie verspilt, bepaalde motor patterns inslijt en de kans op een technisch goeie lift vergroot.
Yeah. Ik kan zelden toe met 2 stapjes, doe er meestal 3. De 3e is een soort van kleine finetuning, en komt soms pas na de 1e rep. Heb het enkel met sq. Dl en bp sta of lig ik en zodra ik halter raak of unrack is het goed. Al is het met bench niet helemaal waar, tijdens unracken en laten zakken onder controle bouwt de spanning zich verder op in de lats en dergelijke en kan er soms nog een kleine finetuning plaatsvinden.

• #4.466
Yeah. Ik kan zelden toe met 2 stapjes, doe er meestal 3. De 3e is een soort van kleine finetuning, en komt soms pas na de 1e rep. Heb het enkel met sq. Dl en bp sta of lig ik en zodra ik halter raak of unrack is het goed. Al is het met bench niet helemaal waar, tijdens unracken en laten zakken onder controle bouwt de spanning zich verder op in de lats en dergelijke en kan er soms nog een kleine finetuning plaatsvinden.
Ik stap eerst met links naar achteren, daarna met rechts. In principe dus twee stappen maar vervolgens maak ik met links nog een soort draaiende beweging met mijn hak die ik eventueel ook kan gebruiken om die linkervoet nog even goed naar buiten of juist naar binnen te draaien. In de praktijk staan beide voeten eigenlijk altijd al direct goed en is die draaiende hak niet meer dan één van de tics in mijn setup.
De stap met de rechtervoet vormt in die zin het anker; als die om de één of andere reden niet meteen helemaal goed staat pas ik daar mijn linkervoet op aan. Mijn rechtervoet verplaatst zich nooit meer na die stap.
Maar zoals ik zei, in wezen sta ik gewoon altijd meteen goed. Dat is ook weer een kwestie van finetunen en dat vervolgens eindeloos herhalen.

@Stijneke ik zou zeggen probeer zo snel mogelijk een setup te vinden waarmee je zo weinig mogelijk energie verspilt en die je toch in staat stelt in die korte tijd goed te staan en voldoende spanning op te bouwen. Blijf hier vervolgens bij en doe elke set op dezelfde manier, ook warmup en dergelijke. Probeer vervolgens de boel te finetunen waar nodig door kleine aanpassingen in je setup te doen.

Laatst bewerkt:
Ja heb recent de juiste feel gevonden voor de barbell te unracken met een goed gevoel van spanning. Ik stap naar achteren en het lukt me toch al om elke 1 voet 1x nog te wijzigen qua stance. Eerst ging dat vaak in 2x

Ik stap eerst met rechts naar achteren, daarna met links. In principe dus twee stappen maar vervolgens maak ik met links nog een soort draaiende beweging met mijn hak die ik eventueel ook kan gebruiken om die linkervoet nog even goed naar buiten of juist naar binnen te draaien. In de praktijk staan beide voeten eigenlijk altijd al direct goed en is die draaiende hak niet meer dan één van de tics in mijn setup.
Komt aardig overeen, alleen begin ik met links. Rechts verander ik ook eigenlijk nooit. Ben wel rechtshandig. Met boksen is mijn linker ook sneller en technisch vloeiender. Met bjj ging mijn voorkeur ook met grepen, sweeps en escapes over links als dat kon.

Overigens treffend dat je schrijft over een van de tics. Volgens mij bouwen we allemaal een arsenaal aan tics op, waarvan sommige nauwelijks zichtbaar zijn voor de buitenstaander.

• #4.469
Komt aardig overeen, alleen begin ik met links. Rechts verander ik ook eigenlijk nooit. Ben wel rechtshandig. Met boksen is mijn linker ook sneller en technisch vloeiender. Met bjj ging mijn voorkeur ook met grepen, sweeps en escapes over links als dat kon.

Overigens treffend dat je schrijft over een van de tics. Volgens mij bouwen we allemaal een arsenaal aan tics op, waarvan sommige nauwelijks zichtbaar zijn voor de buitenstaander.
Ik had het trouwens verkeerd om opgeschreven, even aangepast. Ik stap ook met links eerst uit, maar rechts is wel de voet die altijd blijft staan.
Het is inderdaad uiteindelijk een verzameling van tics die zorgt voor een repetitieve setup die je na verloop van tijd ook onbewust zo uitvoert.

B2W12D2 taper

Bench press, touch & go, ramped up
160x6
170x6
175x6 PR

Deadlift, conv.
hook
200x1x3
10 sec hold op laatste single

Cable rows
full stackx10x3
half stackx10

Lat pull downs
mediumx10x4

Pushdowns
mediumx12x3

Face pulls
mediumx15x3

Db curls
24x10x3

Super fijne training. Het is heel lekker om nu ook daadwerkelijk all time rep PR's te gaan zetten op die bench, en dit was nog met voldoende over.
Hook voelde solide en sterk. Geen grip problemen of wat dan ook.

• #4.470
175x6

• #4.472
Dat is wel nice, als je hook zonder probleem kunt doen! Lekkere pr. Begint weer beeschtig te worden. Voel je je ook sterk?
Op bench zeker. Ik denk dat ik nog twee reps in de tank had op die 175. De progressie is daar echt bizar vind ik. Ik denk dat ik naar 215-220 zou kunnen gaan op een goede dag. De andere twee lifts vind ik nog erg lastig in te schatten. Squat voelt weer goed sinds een week of twee maar totaal geen topsets op gedaan verder de afgelopen 12 weken door wat pijntjes en ongemakken. Deadlift is afhankelijk van hoe hook grip t houdt. Denk dat dat op ~235+ nog wel een ander verhaal wordt. Dan misschien toch nog even over op straps.

Echt hard die bench!

Grats! Heb pas die hookgrip geprobeerd en zelfs met 100kg was dat toch enig discomfort :p

• #4.475
3x1x200

• #4.476
B2W12D3
Testdag

Ik vergelijk de top lifts maar even met de testdag van het laatste block, 13 weken geleden.

Squat
200x1
220x1
240x1 (- 5 t.o.v. vorige keer)
Super tevreden mee want squat liep echt totaal niet lekker dit block, op de laatste twee weken na

Bench press, paused
180x1
195x1
205x1
212,5x1 (+ 12,5)
Dit was echt een epic, epic grind. Ik denk mijn zwaarste grinder op bench ooit. Super blij mee natuurlijk.

Deadlift
200x1
220x1
240x1 (+ 10)
247,5xF
Jammer van die 247,5, dat was voor een 700 totaal geweest. Dit was allemaal hook grip, super blij met de progressie daarop en sowieso gewoon erg blij met die 240. Deadlift blijft zwak maar gaat echt weer vooruit. De rdl's, block pulls en dergelijke hebben resultaat opgeleverd.

Wat een geweldige sessie. 692,5 totaal. +17,5 t.o.v. het vorige block, in een block dat verre van ideaal verliep.

Filmpjes en verdere analyse volgen nog

Mooie lifts man! Benieuwd hoe een epische grindee er bij jou uit ziet

• #4.478
Eerst de filmpjes maar eens

Squat 200-220-240

Bench press 195-205-212,5

Deadlift 220-240-247,5F

Nice lifts man! Fuuuck die bench grinder. Zalig en dodelijk tegelijk hahha

• #4.480
Er zat wel wat achtergrond bij deze sessie.

Ik heb de hele week een beetje open gehouden of ik vandaag zou testen of volgende week. Met name de laatste fase van dit block is echt anders dan anders geweest voor mij. Ik heb de afgelopen tijd al de wat meer 'traditionele' manier van preppen los gelaten. Ik ging bijvoorbeeld niet meer one week out voor openers op alle lifts. Ik ben steeds meer gaan navigeren op het gevoel van de dag en leg dus meer vrijheid aan in de rep en set ranges en in de gewichten, ook in zo'n taper. Ik heb eigenlijk nog wel echt wat flink zware sets gedraaid deze week, zoals de 210x2 en 220x1 squat van dinsdag en de 175x6 bench van donderdag. Ook dat is anders dan anders. En omdat het natuurlijk geen echte meet was vandaag wilde ik ook nu op het gevoel van de dag af gaan om te bepalen of ik voor max effort zou gaan of dat ik het nog een weekje zou oprekken. Mogelijk zou ik er dan voor kiezen om de lifts over de week heen te verspreiden volgende week. Aan de andere kant blijf ik toch ook een powerlifter en vind ik wel dat je een totaal in één sessie moet draaien eigenlijk.
Een zwaar meespelende factor in mijn keuze was overigens ook nog dat mijn zoontje een slaapfeestje bij ons thuis had afgelopen nacht. Vijf jongens van 9-10 jaar die eigenlijk geen oog dicht doen tijdens zo'n nacht, dat kan een behoorlijke weerslag hebben op de sessie van de volgende dag.
Er speelden nog wel wat andere dingen. Is die squat op tijd bijgedraaid, bijvoorbeeld. Hoe houdt die hook grip het. Etc.

Maar eigenlijk voelde ik me direct al heel sterk vandaag. Ik had de juiste focus te pakken en zat er gewoon goed in.
Vanaf die 200 squat besloot ik er gewoon voor te gaan.

Squat ging eigenlijk net als de vorige keer, dertien weken geleden, boven verwachting goed. Ik heb in de afgelopen 12 weken achtereenvolgens last gehad van een overbelaste bilspier, een verzwikte enkel en een plate die ik op mijn voet heb laten vallen en heb daardoor met name in de eerste zes weken eigenlijk nauwelijks iets fatsoenlijks kunnen squatten en het volume en de frequentie flink terug moeten schroeven. Op het moment begint alles weer te 'clicken' maar alsnog had ik nog zeker niet gerekend op een 240 squat.
De beurtkeuze was wellicht wat apart, maar ik wilde niet te veel energie verspillen. Dus 2 vrij makkelijke beurten (200 en 220) en dan aan de hand van die 220 bepalen wat er op de derde aan ging. 220 voelde super goed en dus nogmaals een grote stap genomen, naar 240. Dit was echt een zware lift en ook wel een beetje een risico - want als je 'm niet haalt is je totaal meteen naar de knoppen -, maar ik denk uiteindelijk dat het juiste gewicht er aan hing. Het was zeker een pittige rep maar geen all out grinder en niet heel veel energie verloren op de squat. Wat ook prettig was was dat ik niet de angst voelde die ik 13 weken terug voelde, toen ik bijna niet durfde te squatten zonder spotters erbij.

Bench press loopt gewoon als een trein op het moment maar toch was die 212,5 wel echt een gok. Ik wist na de 205 al dat dit gewoon een hele zware lift zou worden. Maar het voelde ook zo lullig om nog een keer voor 210 te gaan omdat ik dat gewicht anderhalve week geleden al had gedrukt. Als het een wedstrijd was geweest was ik voor de relatieve zekerheid gegaan, dus voor 210. Maar het was geen wedstrijd, dus besloten het risico te nemen. Met als gevolg een ongelofelijke grinder, die me wel behoorlijk wat onderrug kramp opleverde trouwens. Mogelijk niet heel bevorderlijk geweest voor de deadlift.

V.w.b. de deadlift heb ik denk ik ook de juiste keuzes gemaakt. Ik wilde per se hooken en geen straps gebruiken, maar die hook grip raakt wel snel vermoeid is mijn ervaring tot nu toe. Dus hier ook weer een flinke stap van 220 naar 240. Eigenlijk was die 240 ook gewoon het gewicht dat wel in mijn hoofd zat, al vóór vandaag. Daarna nog voor een derde beurt met 247,5 gegaan om een mooi totaal van 700 neer te zetten, maar de koek was op. Ik ben echt ongelofelijk blij met die 240 hook grip. Ik voelde geen enkel grip issue daar, had het idee dat ik m de hele dag had kunnen vast houden bij wijze van spreken. Hook grip is voor mij nu the way to go, ik ga niet meer terug naar mixed. Voor mij is dit een gigantische verandering, de hele techniek van de lift wordt anders door dubbel overhand - met name in de startpositie en lockout - en er gaat een wereld open aan mogelijkheden op die deadlift.

Al met al toch weer super content met hoe deze dag verlopen is. Het was niet het block waar ik per se op gehoopt had bij aanvang maar ik heb mezelf toch weer laten zien dat ik me kan aanpassen aan de situatie en direct kan schakelen naar rehab-achtige trainingen (squat) zonder het doel en de lijn van het block uit het oog te verliezen.

Ik denk wel dat ik de komende week nog even dit succes probeer uit te rijden met mogelijk wat rep / volume pr's hier en daar. Dat geeft me ook de tijd om een nieuw block uit te schrijven.

Terug
Naar boven