MuscleMeat

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

Heerlijk toch als je een block zo kan starten, en alles soepel en goed verloopt!

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.503
B3W1D4

Deadlift, from blocks, w/ deadlift bar
hook
work up to
200x1
220x1
240x1
straps, beltless
200x3x4
200x5 (w/ belt)

Bench press, paused
175x3x5

Squat, high bar, beltless
140x6x3

Leg press, paused
mediumx15x3

Geweldige sessie weer, met een mooi clubje lifters. Super motiverende sfeer, het voelde weer als de good old times before 'rona. Bijna alsof er niets gebeurd was.

Die 240x1 op de block pull was wel wat overshot, had daar beter 230 kunnen doen. Op zich een prima rep maar wel behoorlijk pittig.
Ik wil op de deadlift eigenlijk zo veel mogelijk rep werk beltless doen, maar op de laatste werk set toch weer even de belt om gegooid om voor mezelf ook het verschil te merken. Vooral in de aanzet van de lift blijf ik het verschil wel erg goed merken.

Bench press vloog weer. Het voelt alsof alles mogelijk is op die lift op het moment.

De high bar paused squats aan het einde van de sessie waren nog het pittigste, in elk geval mentaal om door te komen. Maar ik wil toch écht weer die derde keer in de week squatten erbij doen, dus dit zal gewoon een hele pittige training blijven met minder tijd voor assistance.

• #4.504
Top single van afgelopen zondag nog (240x1)

Ik heb echt wel het idee dat dit block voor mij de kers op de taart kan gaan worden van de progressie van het afgelopen half jaar. Ik ben nu in 6 maanden tijd van in principe 0 naar 692,5 gegaan, en er zit nog steeds ruimte in linieare progressie wat dat betreft. Ik heb het gevoel dat ik in dit block de stap naar mijn all time totaal pr (725) kan gaan maken of daar in elk geval heel erg dicht bij in de buurt kan komen. Het feit dat dat getal dichterbij komt geeft mij ook weer nóg meer drive om alle andere voorwaarden - voeding, slaap, stressreductie - goed op orde te krijgen en houden.

Ik ben het een beetje beu om telkens af te kloppen en te denken aan alle pijntjes en probleempjes die zouden kunnen ontstaan. Ik wil nu het gevoel hebben dat ik er écht alles aan heb gedaan en dus ook niet telkens in mijn achterhoofd houden wat er mis zou kúnnen gaan.

Ik ben op alle lifts nog nooit zo hoog ingestapt qua werkgewicht als in dit block. Het is wel een beetje een risico omdat het niet echt motiverend is als het natuurlijk meteen heel stroef zou gaan maar deze eerste week leek zeer veelbelovend. De blockpull van het filmpje was zoals ik hierboven al postte wel wat overshot, maar al mijn deadlifts bewegen traag en voor mij was dit nog best een aardige snelheid. De deadlift zal ik net als in het vorige block in waves verhogen met om en om een lichtere en zwaardere week op reguliere dls en een zwaardere en een lichtere week op blockpulls. De squat en bench zullen meer op DUP wijze verhoogd worden.

Tevens doe ik elke week topsets op alledrie de lifts, en dat doe ik dus op basis van RPE's, daar is het hier al eerder over gegaan. Als alles goed voelt zal ik mogelijk in week 6-7 tussentijds richting rpe9 singles gaan en dan na week 12 of 13 weer een testmoment hebben.

Laatst bewerkt:
Ik zag bij de laatste trainingen al geen RPE ratings meer staan, dacht dat je er al mee was gestopt. Hoe zou je de 240 qua RPE inschatten?

Wel erg nice dat je kracht nog steeds linear toeneemt! Heb je de afgelopen 6 maanden wat betreft voeding op een tekort/onderhoud/overschot gezeten en hoe gaat het er de komende tijd uitzien?

• #4.506
Ik zag bij de laatste trainingen al geen RPE ratings meer staan, dacht dat je er al mee was gestopt. Hoe zou je de 240 qua RPE inschatten?

Wel erg nice dat je kracht nog steeds linear toeneemt! Heb je de afgelopen 6 maanden wat betreft voeding op een tekort/onderhoud/overschot gezeten en hoe gaat het er de komende tijd uitzien?
Voor nu rate ik alleen nog maar mijn topsets op de competitielifts. Vanavond staan er weer topsets op sq en bp op het programma, dus daar hang ik weer een bepaalde rpe aan. Ik doe dat (nog) niet op werksets en ook niet op non-competitielifts, zoals de blockpull in dat filmpje. Maar goed, je vraagt er nu naar. Voor mij zou dit een rpe 8 zijn denk ik. Ik weet dat bij elke willekeurige andere lifter dit waarschijnlijk op een hoger rpe zou worden ingeschat maar mijn deadlifts zijn altijd traag geweest, hoe hard ik ook probeer om er meer snelheid in te krijgen. Als ik te wild los pull is mijn techniek gewoon net niet perfect en komt de halter misschien wel harder van de grond / blocks maar kom ik bij de lockout in de problemen door verkeerde positioning. Ik kon bij deze lift goed in mijn techniek blijven, de snelheid was acceptabel voor mij en ik had het gevoel dat er nog twee reps in de tank zaten. Vandaar rpe8.

Mijn onderhoud ligt rond de 5000 kcal, of iets meer waarschijnlijk nu. Ik zit al vrij lang in een licht overschot en eet zo gemiddeld rond de 53-5400 kcal per dag (op rustdagen wat minder en op trainingsdagen wat meer; dit is een weekgemiddelde). Soms besluit ik bijvoorbeeld in een deloadweek of vlak na een peakmoment wat onder onderhoud te gaan zitten. Ik moet trouwens zeggen dat het best een behoorlijke struggle is zo af en toe om aan die calorieën te komen, en ook wel een kwestie van force feeden hier en daar. Maar goed, die struggle voer ik al jaren. Ik weeg nu rond de 123-124 kilo. Dat is voor mij een fijn gewicht, de -120 blijft binnen handbereik mocht ik nog eens wedstrijden willen gaan doen en tegelijkertijd voel ik me altijd het sterkst en nog relatief fit wanneer ik tussen de 120 en 125 zit. Daarboven wordt het vooral ongemakkelijk allemaal.

Top single van afgelopen zondag nog (240x1)

Nice, wat is jouw mening over het naar beneden gaan op de deadlift? Ik begrijp dat je bij een top single hem gewoon laat vallen. Maar bij hogere reps werksetjes, ga je dan altijd gecontroleerd naar beneden? Of ga je ook snel naar beneden, volledige reset, en dan weer deadliften?

• #4.508
Nice, wat is jouw mening over het naar beneden gaan op de deadlift? Ik begrijp dat je bij een top single hem gewoon laat vallen. Maar bij hogere reps werksetjes, ga je dan altijd gecontroleerd naar beneden? Of ga je ook snel naar beneden, volledige reset, en dan weer deadliften?
Leuk dat je het zegt want ook dat is voor mij één van de major changes die ik gemaakt heb op de deadlift de laatste tijd, naast het hook grippen en het vaker beltless liften op werksets. Ik laat de halter nu eigenlijk onder volledige controle zakken, behalve op de laatste rep (en daarmee dus ook niet op singles). Zie filmpje (200x5):

Ik heb het idee dat ik met meer controle over de negatieve fase van de lift beter in mijn startpositie kom op rep 2, 3, etc. In het verleden liet ik 'm altijd gaan vanaf de knie en resette ik dus elke rep opnieuw.
Het nadeel van dit gecontroleerd zakken is wel dat dit op je eerste rep natuurlijk niet mogelijk is, en de eerste rep is vanwege de aard van de sport nou eenmaal nogal belangrijk. Een ander nadeel is dat ik nu bovenin inadem en brace, dit maakt het ook anders dan een single. Ik denk dat ik die nadelen wat kan wegnemen door nog relatief frequent singles te draaien en dus ook de skill daarvan er in gesleten te krijgen en te houden.

Voordelen zijn o.a. langere TUT en meer controle over het gewicht. Halter kan bvb ook niet weg stuiteren of verkeerd neer komen ofzo.

Het is gewoon iets wat ik eens een tijdje wil proberen.

Interessant, het bovenin bracen heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Ik verlies een set momenteel altijd onderin als ik opnieuw moet bracen, is toch moeilijk als je zo voorovergebogen staat.

• #4.510
Interessant, het bovenin bracen heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Ik verlies een set momenteel altijd onderin als ik opnieuw moet bracen, is toch moeilijk als je zo voorovergebogen staat.
Ik weet nog niet of ik het per se aanraad of niet. Ik weet wel dat de meeste lifters onderin bracen. Ik denk ook dat dat voor de meeste lifters wel het beste werkt. Ik denk dat je over het algemeen wel wilt nastreven dat er zo weinig mogelijk tijd en lichaamsbeweging zit tussen je brace en de start van de lift.

Tegelijkertijd denk ik dat voor wat zwaardere lifters en/of lifters met minder voordelige leverages voor de deadlift het lastiger kan zijn om onderin lucht te pakken. Alles zit opgefrommeld, zeker als je nog een riem aan hebt ook en dat maakt het wellicht lastiger om goed in te ademen en de spanning goed te verdelen.

Screenshot 2021-05-25 17.03.33.png

Oud grafiekje, gejat van Bryce Lewis, en het zegt verder ook niks, behalve dat de overgrote meerderheid van de mannelijke lifters op dat WK dus onderin de lucht pakte.

• #4.511
Aanvulling: er is ook nog een en-en versie natuurlijk. Sommige lifters pakken bovenin een deel van de lucht en onderin de rest. Ik heb het gevoel dat dit vooral voor sumo deadlifters vaker geldt, maar dat gevoel kan ik verder niet staven.

• #4.512
Vanavond staan er weer topsets op sq en bp op het programma
Last minute nog wat veranderd aan de trainingsopzet en de bench topset verschoven naar later van de week omdat 'ie in mijn ogen wat te dicht op de heavy bench triples van zondag zit. Dus alleen een sq topset vandaag.

B3W2D1

Squat, low bar
work up to
180x2
200x1
215x1 @ RPE6
back off
172,5x5x3

Bench press, touch & go
150x10x3
100x49 à 50 PR

Deadlift, wide grip
160x6x3

Rope pushdowns
lightx15x3

Face pulls
mediumx15x3

Cable curls
mediumx12x3

Wat een epic sessie.
Squat vloog, 215 voor een single op in mijn ogen dezelfde RPE als de 200 van vorige week.
Lifetime goal behaald op die bench, 50x100. Laatste rep was net niet helemaal gelockt, maar het is wel goed ermee. Ben het goed beu ook, dat ziek high rep benchen. Ik wilde dit gewoon een keer kunnen, ook al slaat het nergens op. Ik was echt goed naar de klote na die repout.
Die wide grip deadlifts zijn killing, maar ook weer een stukje van de puzzel op weg naar meer.

Repout met 100:

Man je gaat hard! Fuuck 50x100 bench is best insane man :p vet om zulk doel te halen! Proficiat

• #4.515
Lekkere single idd. Gelukkig dat je het op tijd gezien hebt bij de rerack xD

• #4.517
Ongeplande training vandaag, moest in de gym zijn omdat er iemand kwam kijken, en besloot even te blijven hangen (letterlijk) met degenen die aan het trainen waren en wat pomp / active recovery / stretch werk te doen.

B3W2D2

Leg press, paused
mediumx15x4

Leg extensions
mediumx15x3

Hyper extensions
BWx25x2

Dead hangs, hip circle werk, upside down hangs (gravity boots) en wat pull/chinups

Ab wheel
BWx15x2

Kleine 40 minuten. Lekker. Morgen weer een 'echte' sessie

• #4.518
Morgen weer een 'echte' sessie
Morgen werd overmorgen helaas. Gisteren zat ik met twee zieke kinderen thuis en voelde ik mezelf ook helemaal niet goed aan het einde van de dag. Uiteindelijk om 19u naar bed gegaan, klokje rond geslapen en vanmorgen weer een stuk fitter.

B3W2D3

Bench press, paused
work up to
180x1
190x1
200x1 @7
back off
170x5x4

Deadlift, conv.
hook
work up to
200x1x2
backoff, straps, beltless
190x3x4

Beetje dubbel gevoel bij deze training. We hadden een nieuweling die kwam kijken, iemand die nog nooit getraind had, laat staan sq/bp/dl gedaan. Die kan ik dus niet aan z'n lot over laten en moet ik eigenlijk bij elke beweging helpen. Daarnaast waren er vandaag nog drie lifters aanwezig die ik coach en die dus ook zo af en toe hulp nodig hebben. Eigenlijk moet ik me er dan gewoon op voorbereiden dat ik mijn eigen training kan vergeten, maar ik zit zo lekker in die flow en had dus de training van gisteren al door moeten schuiven. Morgen kan ik niet trainen, en er gaat dan gewoon te veel tijd zitten tussen de trainingen.

Bench ging super goed (200 @ 7 is voor mij echt mindblowing, die single ging zó hard, absoluut opwarmgewicht) maar eenmaal bij de deadlift was ik al ruim 2 uur in de gym en zat ik er een beetje doorheen. Verliep allemaal wat te stroef voor mij en assistance kon ik helemaal vergeten. Het niet fit zijn van gisteren zal ook niet meegeholpen hebben.

Afijn, weer een dag in de boeken.

• #4.519
Sorry voor de scheve camerastand.
Ik denk niet dat ik ooit zo'n casual 200 heb gedrukt. Bijna nul hype, gewoon een walk in the park. Good stuff.

• #4.520
B3W2D4

Squat, low bar
195x3x4

Leg press
mediumx12x4

Leg curls, banded
bandx12x3

Leg extensions
mediumx15x3

Hyper extensions
BWx20x3

Hanging leg raises
BWx20x3

Beetje pissig op mezelf. Gisteren gebarbecued en ook wel wat teveel gedronken eigenlijk. Vervolgens een te korte nacht. Voelde me totaal niet fit vandaag en kwam ook helemaal niet in de groove. Stijf als een plank, en alles voelde 30 kilo zwaarder dan zou moeten.
Ik weet dat ik nu moet uitkijken, want dit zijn van die momenten waarop alles zo stroef verloopt dat je ineens weer een pijntje of een dingetje hier of daar kunt ontwikkelen, en daarnaast wil ik de lekkere groove van het begin van dit block niet kwijtraken.
Dit was gewoon echt geen goeie training vandaag, en dat moeten we niet vaker hebben. Focus!

Terug
Naar boven