Same here wel een beetje, alhoewel ik eerder wel pogingen heb gedaan om te hook grippen. Twee keer in elk geval serieus, maar de pijn was zo ondraaglijk en ik kon ook niks blijven vasthouden boven de ~180, dus dat eindigde beide keren enigszins teleurstellend.
Waarschijnlijk heb je toen -net als ik eerder- de fout gemaakt om de duim te diep en om de bar heen te plaatsen.
(niet vooraf intern geroteerd dus)
Auw-auw-auw inderdaad, maar gewoon een kwestie van een totaal verkeerde toepassing van de hook grip.
Eigenlijk zou het niet de hook grip, maar 'hook hang' moeten heten, want dat is wat je doet als je hem correct en relatief pijnloos toepast.
Valt bij mij wel mee lijkt het, gelukkig.
Ik denk dat ik het hou bij een combinatie van. Ik wil echt wel volume blijven draaien op die deadlift en dat gaat gewoon niet zonder straps. Nogmaals, ik wil niet terug naar mixed grip. Ik wil het meer zien als een soort aparte skill, net zo goed als 'singles draaien boven x % van 1RM / boven bepaalde RPE' eigenlijk überhaupt een andere skill is dan werksets draaien.
Prima toch, dan doe je gewoon een DL variatie genaamd de strapped-deadlift

Zelf vind ik deadliften met straps volkomen ruk, met name omdat de setup veel te lang duurt.
Ik heb altijd de 'dive-style' deadlift gedaan omdat deze mij het beste momentum onderin gaf.
De setup moet daarbij een dusdanige vlotte en vloeiende beweging zijn, iets wat met straps nooit zal lukken.
Ja, bij mij lijkt dat nu zelfs een stuk sneller te gaan. Ik heb geen enkel gripissue gehad tot nog toe op die hook grip, op de eerste 1 of 2 sessies na. Dit filmpje heb ik eerder gepost, maar heeft mij erg geholpen daarbij:
Ja dat is dus exact wat ik eerder bedoelde, zeer goed dit filmpje.
Ik dacht dat ik al snel was, maar het kan nog veel sneller met de setup, goed dit te weten.
Dat doe ik ook, in elk geval 2 x per week op reguliere dl en block pulls op het moment.
Ja, herkenbaar wel. Naar de kl*te zou ik niet zeggen voor mezelf, ik ben eigenlijk die hook grip gaan doen met als voornaamste reden om beter in die startpositie te komen, want ik merkte dat dat met mixed grip en de asymmetrische houding die daarbij hoort niet (meer) goed lukte. Maar die rug goed op slot houden is nog lastig. En ik weet dat álles goed moet zijn bij mijn lift off om ook goed uit te komen bij de lockout en de lift af te kunnen maken.
Dat geldt ook voor mij, als ik namelijk een goede lift-off heb, krijg ik het gewicht altijd omhoog tot lockout.
Ieder significant detail is daarbij essentieel qua correcte uitvoering.
Apart is dat, want ik ben echt nooit fan geweest van deficit deadlifts, ook niet voor lifters die ik coach eigenlijk. Een hele enkele uitzondering daar gelaten. Als er een 'probleem' is op de deadlift is dat voor zo ver ik dat kan zien in 95%+ van de gevallen te verklaren door een matige tot slechte startpositie en ik heb eigenlijk nooit ervaren dat die startpositie nog 'lastiger' maken d.m.v. een deficit deadlift dit verhelpt. Wel denk ik te weten dat jij van een hele lichte deficit af pullt van hooguit een paar centimeter, dat is ook weer anders dan die lifters die een 10 cm deficit pakken natuurlijk.
Ik doe een deficit DL inderdaad niet als aparte assisterende oefening met een grote verhoging.
Ik doe hem een aantal sets voorafgaand aan de reguliere deadlift werksets.
Het gaat dan puur en alleen om -motorisch gezien- de leg-drive te maximaliseren en het is inderdaad maar een paar cm verhoging.
Als ik dit niet regelmatig doe, dan merk ik dat ik geneigd ben om steeds meer vanuit een hogere heuppositie op te komen.
Op den duur gat het meer en meer op een soort SLDL lijken, met blessures tot gevolg.
Nou hebben wij een flink arsenaal aan halters bij Powerhouse, maar de trap bar is er daar helaas nou net niet één van. Het is wel een halter die ik graag nog eens zou toevoegen aan onze inventaris, dus bedankt in elk geval voor de tip en voor de heldere uitleg!
Ik zou dat zeker doen, TBDL is een leuke afwisseling die het beste van de squat en DL combineert.
Let er bij eventueel aanschaffen wel op dat de sleeves lang genoeg zijn. Het beste is net zo lang als bij de betere DL bar.
Bij Fitness seller hebben ze er diverse in hun collectie, die een schijfopname hebben van 23 cm en dat is echt te weinig, met name omdat je al gauw richting dezelfde gewichten gaat als bij de deadlift zelf. rond de 35 cm is eerder aan te raden.
Ideale greep-breedte voor knakkers zoals jij,
@Peter R. en ondergetekende is in mijn optiek circa 60 cm
Ik weet niet Alex, weet je, ik denk dat een aantal factoren daarin meespelen. Je weet dat ik dit niet lullig bedoel, maar het is duidelijk dat jij gewoon gemaakt was (bent) om te deadliften. Wereldrecordhouder, gouden medaille, alles. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat je er niet hard voor gewerkt hebt, totaal niet. Bij mij geldt dat voor de bench, dat weten we allemaal. Al zou ik als een totale r*tard trainen en een vreselijke techniek hebben, zou ik misschien nog rustig 180 benchen op een kut rack met een klote halter.
Ik ben een slechte deadlifter. Voor mij moet elk detail op die lift kloppen. Als de halter een halve centimeter naar voren rolt voor de liftoff ben ik f*cked, bij wijze van spreken. Als ik net niet helemaal lekker in de startpositie kom kan ik de lift wel vergeten. Geldt ook voor die hook grip. Ik heb bijvoorbeeld hele korte duimen. Heb ze wel vaker vergeleken met andere lifters, het lijken net stompjes. Nou daar zit je dan mee. Ik kan bij hook grip net mijn wijsvinger over mijn duim heen krijgen, maar meer dan dat niet. Ik zie lifters die zelfs hun pink er nog deels overheen krijgen.
Alex is gewoon een klasse apart waarmee ik mezelf niet durf te vergelijken.
Ik ben per definitie 'slecht' in de meeste lifts, maar blink slechts uit in te eigenwijs zijn om me daarbij neer te willen leggen en volharding om er toch alles uit te halen wat er in zit

En ook ik heb de handicap van relatief kleine handen en niet al te lange duimen, maar met de methode zoals het filmpje hierboven laat zien kom ik toch een heel eind.