MuscleMeat

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

Dat was best wel ff een dingetje Tymboo, maar door schade en schade heb ik de hook grip binnen relatief korte tijd goed genoeg onder de knie gekregen.
Een jaar later durfde ik zelfs te concluderen dat mijn hook grip inmiddels sterker was, dan mijn mixed grip ooit is geweest.
1. Dus mijn advies is om toch zoveel mogelijk de hook grip te gebruiken en ontwikkelen, ook voor de zwaarste sets.
Als zelf benoemd hookgrip connaisseur, hoor ik dit vaker, maar heb ik het altijd lastig gevonden om dit te begrijpen. De eerste keer dat ik hookgrip gebruikte trok ik 300kg en had ik precies nul grip problemen, alleen last van pijnlijke duimen, terwijl dat met mixed grip een kansloze lift was geweest. In die zin vind ik het lastig te begrijpen dat mensen hookgrip 'trainen', want naar mijn idee is hookgrip gewoon 'pijnlijke straps'. Grip kracht valt heel sterk weg, alleen door de pijn heen liften. Als je eenmaal de goeie positie hebt gevonden, zie ik geen meerwaarde in het vaak gebruiken van hookgrip. Ik gebruikte het in mijn powerlifting tijd alleen dicht op wedstrijden, en alleen op zware singles, om een beetje aan het gevoel te wennen voor wedstrijd. Daar buiten altijd straps. Nu ik gewichtheffen doe is dat wel anders en gebruik ik het veel vaker, maar dat ligt uiteraard ook aan de natuur van de sport.

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.542
Eerst even m'n training posten en later reageren

B3W3D3

Bench press, paused
work up to
180x1
195x1
205x1 @8
back off
175x5x3

Deadlift, conv.
185x3x5

Leg press, paused
mediumx12x4

Leg extensions, unilateral
mediumx12x3

Leg curls
bandx15x3

Hyper extensions
BW+bandx20x3

Het was echt heel erg druk bij Powerhouse vanavond. Het loopt eigenlijk storm, wat financieel natuurlijk wel prettig is dus dat is mooi. Ik ben wel voor mezelf aan het zoeken naar een weg om zelf nog fatsoenlijk te trainen en tegelijkertijd beginners te helpen, want op deze manier werkt het niet ideaal.

De training was verder prima maar veel te lang waardoor ik er echt doorheen zat. Heel warm ook, met zoveel man in de gym.

Single op bench ging echt goed, mooie rep. Ik vind het fijn dat alles tot in elk geval 205 nu gewoon cruisin' weight is en ik me daar niet bijzonder druk om hoef te maken. Die back offs - 3x5x175 - zijn ook echt gekkigheid, ik snap soms nog steeds niet hoe ik zo snel naar deze gewichten op werksets ben gegaan. Op de deadlifts even geen topset gedaan, het was te warm en ik merkte dat ik te snel mijn energie en focus kwijt raakte terwijl ik ook nog allerlei andere lifters aan het helpen was.

• #4.543
205

• #4.544
Ter info, ik ben sinds een paar jaar geheel overgestapt op de hook grip, want mixed voelde op de een of andere manier al een tijd niet goed meer.
Vermoedelijk ook een leeftijdskwestie.
Die beslissing heb ik eigenlijk (te) lang uitgesteld, met name ook vanwege het 'enge onbekende' en de psychologie achter de wetenschap dat je hoe dan ook een terugval krijgt in je prestaties krijgt.
Same here wel een beetje, alhoewel ik eerder wel pogingen heb gedaan om te hook grippen. Twee keer in elk geval serieus, maar de pijn was zo ondraaglijk en ik kon ook niks blijven vasthouden boven de ~180, dus dat eindigde beide keren enigszins teleurstellend.
Nou was dit in beginsel inderdaad best wel een frustrerende zaak, want ik moest daardoor gedwongen heel veel afleggen de eerste paar maanden.
Valt bij mij wel mee lijkt het, gelukkig.
Toch weigerde ik om "dan maar" straps te gaan gebruiken, omdat ik daarmee mijn techniek om zeep zou helpen.
Precies zoals jij ook al aangaf bij punt 1 en dat wilde ik absoluut niet.
Kortom, ego in de kast, géén straps dus, zwaar afleggen en me volledig toegewijd toegelegd op de hook grip.
Ik denk dat ik het hou bij een combinatie van. Ik wil echt wel volume blijven draaien op die deadlift en dat gaat gewoon niet zonder straps. Nogmaals, ik wil niet terug naar mixed grip. Ik wil het meer zien als een soort aparte skill, net zo goed als 'singles draaien boven x % van 1RM / boven bepaalde RPE' eigenlijk überhaupt een andere skill is dan werksets draaien.
Dat was best wel ff een dingetje Tymboo, maar door schade en schade heb ik de hook grip binnen relatief korte tijd goed genoeg onder de knie gekregen.
Een jaar later durfde ik zelfs te concluderen dat mijn hook grip inmiddels sterker was, dan mijn mixed grip ooit is geweest.
Ja, bij mij lijkt dat nu zelfs een stuk sneller te gaan. Ik heb geen enkel gripissue gehad tot nog toe op die hook grip, op de eerste 1 of 2 sessies na. Dit filmpje heb ik eerder gepost, maar heeft mij erg geholpen daarbij:

1. Dus mijn advies is om toch zoveel mogelijk de hook grip te gebruiken en ontwikkelen, ook voor de zwaarste sets.
Dat doe ik ook, in elk geval 2 x per week op reguliere dl en block pulls op het moment.
Wat punt 2 betreft, dit herken ik ook exact.
Hoewel het maar een kleine verandering lijkt zijn, is de impact op leverage veel groter dan ik kon vermoeden.
Het is waar dat je door interne geroteerde schouders je ROM wat verkorten en ook breng je meer symmetrie in de mechanica zogezegd.
Toch kon ik dat in het begin niet uitbuiten en een betere lift, met name doordat ook ik merkte dat ik die locked back niet goed kreeg.
Samengevat ging door de hook grip i.c.m. interne schouderrotatie mijn lift-off (waar ik altijd prat op ging) naar de klo*te.
Ja, herkenbaar wel. Naar de kl*te zou ik niet zeggen voor mezelf, ik ben eigenlijk die hook grip gaan doen met als voornaamste reden om beter in die startpositie te komen, want ik merkte dat dat met mixed grip en de asymmetrische houding die daarbij hoort niet (meer) goed lukte. Maar die rug goed op slot houden is nog lastig. En ik weet dat álles goed moet zijn bij mijn lift off om ook goed uit te komen bij de lockout en de lift af te kunnen maken.
Tot overmaat van ramp was mijn favoriete "geheime" wapen, de deficit deadlift, niet meer effectief om de lift-off sterker te maken.
Wat ik bij de reguliere vorm had, locked back vasthouden- werd bij een deficit niet beter maar alleen maar erger.
Apart is dat, want ik ben echt nooit fan geweest van deficit deadlifts, ook niet voor lifters die ik coach eigenlijk. Een hele enkele uitzondering daar gelaten. Als er een 'probleem' is op de deadlift is dat voor zo ver ik dat kan zien in 95%+ van de gevallen te verklaren door een matige tot slechte startpositie en ik heb eigenlijk nooit ervaren dat die startpositie nog 'lastiger' maken d.m.v. een deficit deadlift dit verhelpt. Wel denk ik te weten dat jij van een hele lichte deficit af pullt van hooguit een paar centimeter, dat is ook weer anders dan die lifters die een 10 cm deficit pakken natuurlijk.
Uiteindelijk heb ik 1 oplossing gevonden voor alle genoemde problemen, namelijk de trap bar deadlift doen i.p.v. de deficit variatie.
Op de een of andere manier maakt de trap bar deadlift de grip, traps en locked back positie precies in de juiste hefboomverhoudingen sterker voor een betere lift-off bij intern geroteerde schouders.
2. Tip, focus je een tijdje op de trap bar deadlift en kijk of dat helpt.
Nou hebben wij een flink arsenaal aan halters bij Powerhouse, maar de trap bar is er daar helaas nou net niet één van. Het is wel een halter die ik graag nog eens zou toevoegen aan onze inventaris, dus bedankt in elk geval voor de tip en voor de heldere uitleg!
Yes. Zelfs ik merk dat, iemand die toch betere biomechanica voor de squat heeft dan conv dl. Of eigenlijk juist dan.

Lijkt haast onvermijdelijk. Voelt sterker moet ik zeggen.
:thumbup:

Als zelf benoemd hookgrip connaisseur, hoor ik dit vaker, maar heb ik het altijd lastig gevonden om dit te begrijpen. De eerste keer dat ik hookgrip gebruikte trok ik 300kg en had ik precies nul grip problemen, alleen last van pijnlijke duimen, terwijl dat met mixed grip een kansloze lift was geweest. In die zin vind ik het lastig te begrijpen dat mensen hookgrip 'trainen', want naar mijn idee is hookgrip gewoon 'pijnlijke straps'. Grip kracht valt heel sterk weg, alleen door de pijn heen liften. Als je eenmaal de goeie positie hebt gevonden, zie ik geen meerwaarde in het vaak gebruiken van hookgrip. Ik gebruikte het in mijn powerlifting tijd alleen dicht op wedstrijden, en alleen op zware singles, om een beetje aan het gevoel te wennen voor wedstrijd. Daar buiten altijd straps. Nu ik gewichtheffen doe is dat wel anders en gebruik ik het veel vaker, maar dat ligt uiteraard ook aan de natuur van de sport.
Ik weet niet Alex, weet je, ik denk dat een aantal factoren daarin meespelen. Je weet dat ik dit niet lullig bedoel, maar het is duidelijk dat jij gewoon gemaakt was (bent) om te deadliften. Wereldrecordhouder, gouden medaille, alles. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat je er niet hard voor gewerkt hebt, totaal niet. Bij mij geldt dat voor de bench, dat weten we allemaal. Al zou ik als een totale r*tard trainen en een vreselijke techniek hebben, zou ik misschien nog rustig 180 benchen op een kut rack met een klote halter.
Ik ben een slechte deadlifter. Voor mij moet elk detail op die lift kloppen. Als de halter een halve centimeter naar voren rolt voor de liftoff ben ik f*cked, bij wijze van spreken. Als ik net niet helemaal lekker in de startpositie kom kan ik de lift wel vergeten. Geldt ook voor die hook grip. Ik heb bijvoorbeeld hele korte duimen. Heb ze wel vaker vergeleken met andere lifters, het lijken net stompjes. Nou daar zit je dan mee. Ik kan bij hook grip net mijn wijsvinger over mijn duim heen krijgen, maar meer dan dat niet. Ik zie lifters die zelfs hun pink er nog deels overheen krijgen.

• #4.545
Nog wat bench materiaal van gisteren, voor de fans

Same here wel een beetje, alhoewel ik eerder wel pogingen heb gedaan om te hook grippen. Twee keer in elk geval serieus, maar de pijn was zo ondraaglijk en ik kon ook niks blijven vasthouden boven de ~180, dus dat eindigde beide keren enigszins teleurstellend.

Waarschijnlijk heb je toen -net als ik eerder- de fout gemaakt om de duim te diep en om de bar heen te plaatsen.
(niet vooraf intern geroteerd dus)
Auw-auw-auw inderdaad, maar gewoon een kwestie van een totaal verkeerde toepassing van de hook grip.
Eigenlijk zou het niet de hook grip, maar 'hook hang' moeten heten, want dat is wat je doet als je hem correct en relatief pijnloos toepast.

Valt bij mij wel mee lijkt het, gelukkig.

Ik denk dat ik het hou bij een combinatie van. Ik wil echt wel volume blijven draaien op die deadlift en dat gaat gewoon niet zonder straps. Nogmaals, ik wil niet terug naar mixed grip. Ik wil het meer zien als een soort aparte skill, net zo goed als 'singles draaien boven x % van 1RM / boven bepaalde RPE' eigenlijk überhaupt een andere skill is dan werksets draaien.

Prima toch, dan doe je gewoon een DL variatie genaamd de strapped-deadlift :)
Zelf vind ik deadliften met straps volkomen ruk, met name omdat de setup veel te lang duurt.
Ik heb altijd de 'dive-style' deadlift gedaan omdat deze mij het beste momentum onderin gaf.
De setup moet daarbij een dusdanige vlotte en vloeiende beweging zijn, iets wat met straps nooit zal lukken.

Ja, bij mij lijkt dat nu zelfs een stuk sneller te gaan. Ik heb geen enkel gripissue gehad tot nog toe op die hook grip, op de eerste 1 of 2 sessies na. Dit filmpje heb ik eerder gepost, maar heeft mij erg geholpen daarbij:

Ja dat is dus exact wat ik eerder bedoelde, zeer goed dit filmpje.
Ik dacht dat ik al snel was, maar het kan nog veel sneller met de setup, goed dit te weten.

Dat doe ik ook, in elk geval 2 x per week op reguliere dl en block pulls op het moment.

Ja, herkenbaar wel. Naar de kl*te zou ik niet zeggen voor mezelf, ik ben eigenlijk die hook grip gaan doen met als voornaamste reden om beter in die startpositie te komen, want ik merkte dat dat met mixed grip en de asymmetrische houding die daarbij hoort niet (meer) goed lukte. Maar die rug goed op slot houden is nog lastig. En ik weet dat álles goed moet zijn bij mijn lift off om ook goed uit te komen bij de lockout en de lift af te kunnen maken.

Dat geldt ook voor mij, als ik namelijk een goede lift-off heb, krijg ik het gewicht altijd omhoog tot lockout.
Ieder significant detail is daarbij essentieel qua correcte uitvoering.

Apart is dat, want ik ben echt nooit fan geweest van deficit deadlifts, ook niet voor lifters die ik coach eigenlijk. Een hele enkele uitzondering daar gelaten. Als er een 'probleem' is op de deadlift is dat voor zo ver ik dat kan zien in 95%+ van de gevallen te verklaren door een matige tot slechte startpositie en ik heb eigenlijk nooit ervaren dat die startpositie nog 'lastiger' maken d.m.v. een deficit deadlift dit verhelpt. Wel denk ik te weten dat jij van een hele lichte deficit af pullt van hooguit een paar centimeter, dat is ook weer anders dan die lifters die een 10 cm deficit pakken natuurlijk.

Ik doe een deficit DL inderdaad niet als aparte assisterende oefening met een grote verhoging.
Ik doe hem een aantal sets voorafgaand aan de reguliere deadlift werksets.
Het gaat dan puur en alleen om -motorisch gezien- de leg-drive te maximaliseren en het is inderdaad maar een paar cm verhoging.
Als ik dit niet regelmatig doe, dan merk ik dat ik geneigd ben om steeds meer vanuit een hogere heuppositie op te komen.
Op den duur gat het meer en meer op een soort SLDL lijken, met blessures tot gevolg.

Nou hebben wij een flink arsenaal aan halters bij Powerhouse, maar de trap bar is er daar helaas nou net niet één van. Het is wel een halter die ik graag nog eens zou toevoegen aan onze inventaris, dus bedankt in elk geval voor de tip en voor de heldere uitleg!

Ik zou dat zeker doen, TBDL is een leuke afwisseling die het beste van de squat en DL combineert.
Let er bij eventueel aanschaffen wel op dat de sleeves lang genoeg zijn. Het beste is net zo lang als bij de betere DL bar.

Bij Fitness seller hebben ze er diverse in hun collectie, die een schijfopname hebben van 23 cm en dat is echt te weinig, met name omdat je al gauw richting dezelfde gewichten gaat als bij de deadlift zelf. rond de 35 cm is eerder aan te raden.

Ideale greep-breedte voor knakkers zoals jij, @Peter R. en ondergetekende is in mijn optiek circa 60 cm

:thumbup:

Ik weet niet Alex, weet je, ik denk dat een aantal factoren daarin meespelen. Je weet dat ik dit niet lullig bedoel, maar het is duidelijk dat jij gewoon gemaakt was (bent) om te deadliften. Wereldrecordhouder, gouden medaille, alles. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat je er niet hard voor gewerkt hebt, totaal niet. Bij mij geldt dat voor de bench, dat weten we allemaal. Al zou ik als een totale r*tard trainen en een vreselijke techniek hebben, zou ik misschien nog rustig 180 benchen op een kut rack met een klote halter.
Ik ben een slechte deadlifter. Voor mij moet elk detail op die lift kloppen. Als de halter een halve centimeter naar voren rolt voor de liftoff ben ik f*cked, bij wijze van spreken. Als ik net niet helemaal lekker in de startpositie kom kan ik de lift wel vergeten. Geldt ook voor die hook grip. Ik heb bijvoorbeeld hele korte duimen. Heb ze wel vaker vergeleken met andere lifters, het lijken net stompjes. Nou daar zit je dan mee. Ik kan bij hook grip net mijn wijsvinger over mijn duim heen krijgen, maar meer dan dat niet. Ik zie lifters die zelfs hun pink er nog deels overheen krijgen.

Alex is gewoon een klasse apart waarmee ik mezelf niet durf te vergelijken. :lifter:

Ik ben per definitie 'slecht' in de meeste lifts, maar blink slechts uit in te eigenwijs zijn om me daarbij neer te willen leggen en volharding om er toch alles uit te halen wat er in zit :)
En ook ik heb de handicap van relatief kleine handen en niet al te lange duimen, maar met de methode zoals het filmpje hierboven laat zien kom ik toch een heel eind.

• #4.547
B3W3D4

Deadlift, from blocks
hook, work up to
200x1
220x1
back off, straps (speciaal voor @harpep)
207,5x3x2
207,5x5

Squat, low bar
150x8
160x8
170x8

Cable rows
mediumx12x4

LPD, unilateral
mediumx10x4

Lying triceps extensions
50x10x3

Pushdowns
heavyx12x3

Face pulls
lightx15x3

Echt een super fijne training. Zal dadelijk wat filmpjes posten.

Laatst bewerkt:
  • #4.548
Alles maar even achter elkaar gezet in één filmpje.
Achtereenvolgens:
200x1 hook
220x1 hook
207,5x3
207,5x3
207,5x5
160x8
170x8

Ik rate die 220 als een RPE 7. Dit was de derde training achter elkaar met deadlifts, dus het viel ook allemaal niet tegen in dat opzicht.
Squats op 8 reps zijn altijd moeilijk pittig.
Het is echt een hele flinke trainingsweek geweest waarin niet alles ideaal verliep, maar elke week telt en ook deze. Toch weer stappen gemaakt op weg naar het hogere doel. De focus is toch weer goed, ondanks de shenanigans van deze week met allerlei nieuwelingen die langskwamen. Ik wil het hoe dan ook positief bekijken, die positieve benadering is ontzettend belangrijk voor mij.

Zondag nog zware drietjes op squat en bench. Zin in!

Laatst bewerkt:
  • #4.550
B3W3D5

Squat, low bar
202,5x3x3
202,5x2

Bench press, paused
182,5x3x4

Leg press
heavyx12x4

Leg extensions
heavyx15x3
dropx25

Landmine swings
60x16x3

Ab wheel
BWx12x2

Heerlijke sessie weer.
Zowel squat als bench voelde in de opwarming niet geweldig maar eenmaal bij de werksets ging het best prima. Laatste set squats wel op 2 reps gehouden omdat bar speed niet echt geweldig meer was.
Assistance ook behoorlijk zwaar gepakt, was echt kapot gaan. Flinke pomp te pakken en enorm gezweet.

Fijne afsluiting van de week zo.

• #4.551
Squats (sets 1, 3 en 4)

• #4.552
Alle bench sets

• #4.553
B3W4D1

Bent over row
110x15x3

Rope pulldowns
heavyx10x3

Db rows
40x20x3

Cable curls
mediumx12x3

Preacher db curls
20x10x3
12,5x20

Training gegeven aan iemand en daarna zelf nog een kleine 40 minuten gepompt. Vorige week heb ik dit ook zo gedaan, wat rug en biceps werk op de maandag, en het bevalt me eigenlijk wel. Zo hoef ik op dinsdag wat minder assistance te doen en dat is fijn want de dinsdag is qua SBD al behoorlijk pittig. Verder is het ook gewoon een lekkere en weinig belastende manier om een beetje in de week te komen.

Dikke bent overs!

• #4.555
Bedankt. In principe is het overigens wel de bedoeling om de bent over rows er weer uit te halen en te vervangen door een cable row. Ik vind het altijd het overwegen waard of je nog wel een row beweging met een barbell moet doen als je al drie keer in de week deadlift. Imo geeft een cable row dan wat minder belasting.

Het is allemaal wat geëmmer in de marge en het maakt ook niet heel veel uit, maar ik merk aan mezelf dat er bij die bent over row naar mijn zin iets té veel gewicht aan moet om het nog een beetje pittig te maken en dan wordt het al snel weer te belastend voor de deadlifts van de dag erna.

Bedankt. In principe is het overigens wel de bedoeling om de bent over rows er weer uit te halen en te vervangen door een cable row. Ik vind het altijd het overwegen waard of je nog wel een row beweging met een barbell moet doen als je al drie keer in de week deadlift. Imo geeft een cable row dan wat minder belasting.

Het is allemaal wat geëmmer in de marge en het maakt ook niet heel veel uit, maar ik merk aan mezelf dat er bij die bent over row naar mijn zin iets té veel gewicht aan moet om het nog een beetje pittig te maken en dan wordt het al snel weer te belastend voor de deadlifts van de dag erna.
Same ik geef ook liever de voorkeur aan cable rows. Zoals je zegt doeje al veel deadlift en compound, dit belast iets minder en kan mij veel beter focusen op de rug ermee.

• #4.557
B3W4D2

Squat, low bar
work up to
200x1
215x1 @ 7
back off
182,5x5x3

Bench press, touch & go
160x10x3

RDL
140x8x3

Db flyes
10x20x3

Pushdowns
mediumx20x3

Face pulls
mediumx15x3

Wat een sessie weer. Echt een heerlijke training. Goeie crew en dito sfeer bij Powerhouse.
Ik had afgelopen nacht echt ontzettend slecht geslapen en daarnaast had ik afgelopen zondag tijdens de ab wheel een flinke krampscheut in één van m'n abs gehad. Daar had ik nog wel wat last van. Met dat in het achterhoofd had ik al bepaald dat ik niet al te zwaar zou gaan op de top single squat. Uiteindelijk vijf kilo lichter gegaan dan vorige week op dezelfde RPE, dus de schade viel nog wel mee. Helemaal prima.
Bench tja, ik kan er ook niks meer van zeggen verder. Allemaal PR niveau.
Verder heb ik de wide grip deadlifts toch weer vervangen voor rdl's. Ik voel die wide grip gewoon niet helemaal, rdl is wat makkelijker volume maken voor mij.
Db flyes extreem licht om de pecs goed te stretchen en de vreselijke pomp die ik in m'n chest had na het benchen er een beetje uit te krijgen.

En nu zit ik heerlijk na te genieten in de tuin en nog wat coachingzaken te regelen, wat een leven.

Verder heb ik de wide grip deadlifts toch weer vervangen voor rdl's. Ik voel die wide grip gewoon niet helemaal, rdl is wat makkelijker volume maken voor mij.

Maar wat was het doel van de wide grip? Dan is een RDL toch heel anders qua focus? Of gewoon random volume werk?

Ben benieuwd wat je redenatie is :)

• #4.559
Maar wat was het doel van de wide grip? Dan is een RDL toch heel anders qua focus? Of gewoon random volume werk?

Ben benieuwd wat je redenatie is :)
Uiteindelijk is het voor mij allemaal volume op hinge werk. Ik heb drie dagen waarop ik deadlift en één daarvan, deze dus, moet voor mij lichter zijn dan de overige twee qua intensiteit en hoger qua volume. Dan kies ik voor een variant zoals de sldl, de rdl, wide grip dl, soms een dimmel dl. Ik wilde de eerste zes weken van dit block voor de wide grip dl gaan maar ik merkte vorige week al dat ik het doel voorbij schoot. Ze waren te zwaar als ik keek naar het doel van de sessie ('makkelijk' volume).

• #4.560
215x1

160x10 (2e set)

Terug
Naar boven