Fitness Seller

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

Zo zie ik het ook totaal niet, Domi. Toen ik begon met powerlifting was westside / conjugate trouwens nog helemaal 'in'. Ik rolde de sport in door een paar gasten die min of meer op die manier trainden, met dynamic effort dagen, veel rotaties op de main lifts en natuurlijk equipped. Dus dat ging ik dan ook doen. Het was best een leuke manier van trainen en natuurlijk heb ik toen als relatieve beginner ook wel gains gemaakt. Ik zeg ook helemaal niet dat er niets uit te halen valt. Alleen voor mij liggen die dagen wel achter me. Wie weet wat de toekomst nog brengt verder.

Dat zijn ook dingen die ik lang niet allemaal gebruik hoor. Zo vind ik voor een raw bench chest/shoulders minimaal even belangrijk als triceps, vind ik dat je lang niet elke week max effort hoeft te doen en dat je dynamic effort prima kan weglaten zolang je maar iets van een explosieve component (olympic lifts/jumps/etc.) in je training hebt. Wat mij vooral WEL heel erg aanstaat vanuit het conjugate principe is dat je alle componenten constant moet onderhouden. Dit betekent niet per sé dat je ten aller tijden max effort/dynamic effort/full blown pomp sessies erin moet houden, maar wel dat je alles bijhouden. Heel veel "niet conjugate" principes als 5/3/1 enz. hebben dit ook.

Dit principe maakt voor mij een groot verschil en één van de main reasons dat ik graag naar Louie/Dave/JM etc. luister. Ik schat mezelf hoog genoeg in dat ik de nuttige principes voor een strongman/raw lifter wel kan onderscheiden van de dingen die vooral voor geared lifters werken. Neemt niet weg dat er nog een shitload aan goede "wegen" zijn en die van jou is daar zeker één van.

In de eerste plaats is dat een aantal lifters bij powerhouse waarmee ik op bijna dagelijkse basis praat over allerlei zaken die powerlifting related zijn. Dat zijn degenen die mij qua trainingsstijl en dergelijke het beste kennen en die mij natuurlijk meerdere keren in de week zien liften.
Verder zijn er een paar Nederlandse en buitenlandse powerlifters waar ik sporadisch wel contact mee heb, maar dat is ook al aanzienlijk minder geworden sinds covid en dergelijke.
In het algemeen lees, luister en kijk ik verder naar bijvoorbeeld: powerliftingtowin, datadrivenstrength, Bryce Lewis, Candito, barbellmedicine, Juggernaut, Mike Tuchscherer, Mike Israetel. Misschien ben ik er nog een paar vergeten, maar dit is wel een beetje waar ik mijn info vandaan haal. De laatste tijd interesseer ik me ook steeds meer voor strongman (o.a. omdat ik @RockOfAges coach) en ook weightlifting, maar ik kan daar nog niet echt personen noemen waar ik informatie vandaan haal.

Overigens blijft het bij informeren. Ik heb altijd mijn eigen programmering geschreven, ik heb dat nooit door iemand anders laten doen. Niet dat er iets mis mee is als een coach zich laat coachen door een ander, maar ik heb gewoon het idee gehad dat ik het voor mijn eigen trainingen het best zelf kan doen.

On another note, ik sta op het punt om voor mijn tweede vaccinatie te gaan. Vanavond train ik normaal gesproken, maar de vorige keer voelde ik me wel een dag lang erg slecht door die prik. Dus even afwachten nog hoe dat zal voelen straks.
Thanks voor je reactie. Inderdaad de kanalen die ik zelf ook kijk. Verder vind ik de vertaalde filmpjes van Sheiko ook interessant.

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.583
Dat zijn ook dingen die ik lang niet allemaal gebruik hoor. Zo vind ik voor een raw bench chest/shoulders minimaal even belangrijk als triceps, vind ik dat je lang niet elke week max effort hoeft te doen en dat je dynamic effort prima kan weglaten zolang je maar iets van een explosieve component (olympic lifts/jumps/etc.) in je training hebt. Wat mij vooral WEL heel erg aanstaat vanuit het conjugate principe is dat je alle componenten constant moet onderhouden. Dit betekent niet per sé dat je ten aller tijden max effort/dynamic effort/full blown pomp sessies erin moet houden, maar wel dat je alles bijhouden. Heel veel "niet conjugate" principes als 5/3/1 enz. hebben dit ook.

Dit principe maakt voor mij een groot verschil en één van de main reasons dat ik graag naar Louie/Dave/JM etc. luister. Ik schat mezelf hoog genoeg in dat ik de nuttige principes voor een strongman/raw lifter wel kan onderscheiden van de dingen die vooral voor geared lifters werken. Neemt niet weg dat er nog een shitload aan goede "wegen" zijn en die van jou is daar zeker één van.
Ik wil hier toch wel graag op in gaan, niet met de bedoeling om jou onderuit te halen of iets dergelijks, of om jouw ideeën over krachtsport in het algemeen geweld aan te doen. Met het risico dat ik over kom als een mierenneuker, dat is dan maar zo. We weten inmiddels wel dat ik lang van stof kan zijn. Ik weet dat jouw doelen anders zijn dan de mijne en dit is dus ook niet een aanval op jouw trainingsstijl.

Maar dit is mijn log, en dit is een powerliftinglog, en ik denk dat wanneer het aankomt op die sport ik op een aantal manieren kan en moet reageren op een uitdrukking als 'meerdere wegen leiden naar Rome'. Ik geef namelijk niet tot nauwelijks om zaken als 'een explosief component' of 'alle componenten constant moeten onderhouden'. Voor mij telt één specifiek component veel zwaarder mee dan alle andere componenten, en dat is de ontwikkeling van maximaalkracht. En ik vind dat daarmee het aantal wegen dat naar Rome leidt bijzonder veel verder ingeperkt wordt dan menig ander misschien zal denken. Ik weet dat powerlifting in die zin een veel specifiekere sport is dan bijvoorbeeld strongman, maar toch denk ik dat ook in de strongmansport soms te veel de alternatieve route naar Rome genomen wordt.

Dat betekent niet dat ik vind dat individuele verschillen onbelangrijk zijn, dat details onbelangrijk zijn, dat er meerdere approaches zijn, etc. Maar laten we die analogie van de meerdere wegen die naar Rome leiden blijven gebruiken. Dan kan ik zeggen dat er voor mij maar één hoofdweg naar die maximaalkracht in Rome leidt, en dat is die van specificiteit. Die hoofdweg heeft meerdere rijstroken, namelijk die van overload, fatigue management en individuele verschillen. Alle zijwegen die te ver afwijken van die hoofdweg zorgen voor een veel te grote omweg naar Rome en ik wil graag tijdig in Rome zijn voor mijn brood en spelen (in dit geval een meet of testmoment).

Als ik een conjugate Westside schema langs de lat van die hoofdweg leg, dan word ik op een aantal punten van die hoofdweg afgeleid. Het grootste bezwaar is het gebrek aan specificiteit. Ik wil op zeer regelmatige basis de main lifts (sq/bp/dl) uitvoeren en die wil ik als competitielift uitvoeren en ook boven een bepaald percentage 1RM. Ook op het gebied van overload kom ik ietwat in de problemen bij conjugate, alhoewel minder dan bij specificiteit. De fatigue management en individuele verschillen zijn debatable binnen conjugate maar kúnnen redelijk goed geregeld zijn.

Daarbij komt nog eens het hele grote bezwaar dat ik vind dat de term 'explosiviteit' niet tot nauwelijks betrekking heeft op powerlifting. Explosiviteit is bijvoorbeeld binnen het gewichtheffen erg belangrijk, waar je het momentum en de snelheid van de halter gebruikt om binnen je techniek de lift te kunnen halen. Er zit veel meer beweging in de halter en het lichaam dan bij powerlifting, de halter legt een langer traject af en de explosieve kracht die je onderin een lift gebruikt zorgt ervoor dat je gemakkelijker onder de halter kunt komen en de lift kunt afmaken. Dit betekent ook dat het zin en nut heeft om op lage gewichten (<50% 1RM) te oefenen met die techniek en snelheid er in te rammen.

Bij powerlifting draait het puur om maximaalkracht, natuurlijk ook om techniek maar echt véél minder om explosiviteit en momentum. Je wilt een zoveel mogelijk rigide houding van het lichaam hebben, dermate gecomprimeerd dat alles strak en gespannen staat voor de lift. De snelheid die je ontwikkelt bij <50% 1RM lifts (aka dynamic effort lifts) is nauwelijks tot niet te vertalen naar de snelheid die je ontwikkelt bij 90%+ 1RM lifts. Waarmee ik níét wil zeggen dat je niet met zo veel mogelijk snelheid zou willen liften. Maar explosiviteit is niet hetzelfde als snelheid. In de praktijk zie ik vaak dat powerlifters die 'explosief' menen te zijn als een malle de halter van de vloer lostrekken bij de deadlift of divebomben op de squat om een bepaald geclaimd momentum te kunnen pakken in een halter die niet draait, niet in de lucht beweegt en als het ware aan het lichaam van de lifter vastgeplakt zit. Ik zie lifters die daarmee in veel gevallen niet altijd de beste techniek hanteren.

Dus waar explosiviteit een specifiek doel is voor gewichtheffen, is het dat voor powerlifting niet en daarmee valt voor mij eigenlijk het nut van dynamic effort werk min of meer weg. Ik denk dat het verder duidelijk is dat ook het rouleren van de mainlifts ook niet onder het kopje 'specificiteit' valt. Voor mij is daarmee de conjugate manier van trainen dus níét de weg naar een powerlifting meet in Rome, net als overigens 5/3/1 trouwens en een aantal andere programma's. Ik denk dat daar het verschil valt te maken tussen een algemeen krachtschema en een powerliftingschema. Starting strength, Texas Method, 5/3/1, Westside; het zijn voor mij allemaal krachtprogramma's maar geen powerliftingprogramma's.

Strongman zit wat dat betreft een beetje tussen powerlifting en gewichtheffen in. Toch denk ik dat strongman meer neigt naar powerlifting en maximaalkrachtontwikkeling, en dat explosiviteit ook hier enigszins overrated is. Ik weet dat er medleys zijn, dat je snel moet zijn als strongman, maar nogmaals: snelheid =/= explosiviteit. Er zijn weinig strongman lifts waarbij de lifter een bepaald momentum kan creëren door heel explosief onder de halter te springen. Wat wel zo is, is dat binnen strongman veel meer componenten belangrijk zijn dan bij powerlifting. Maximaalkracht, maar ook repetition effort, snelheid, mobiliteit en dergelijke zijn specifieke doelen voor een strongman. Alsnog zou ik daarmee in het overgrote deel van de gevallen niet bij een conjugate-style van trainen uitkomen.

Okay, hier dus mijn reactie erop, ook zeker niet om jou of je methodes onderuit te halen.

Specificiteit vs. variatie, hier heeft Matt Wenning het met Chad Wesley Smith heel uitgebreid over gehad. Ik vind dit voor de 2 sporten heel verschillend.

Als 1e strongman; de vraag is in hoeverre je hier kan spreken van specificiteit. Zoals je zelf al vaker aangeeft; events veranderen voortdurend. Ik heb een keer op een kwalificatie -105 gehad dat de yoke was gejat (true story) en vervangen werd door een deadlift. Needless to say, dit maakt een enorm verschil. Dit is misschien wel een extreem voorbeeld, maar zelfs als de events WEL hetzelfde blijven, is het vaak onmogelijk om ECHT specifiek te trainen. Vaak zijn events (denk aan truckpull, arm over arm, etc.) niet precies te trainen op locatie. Om dan toch specificiteit te behouden bootsen mensen vaak de beweging na, maar dit werkt imo lang niet altijd. Ikzelf heb vaak ondervonden dat me te fanatiek voorbereiden op een arm over arm of gewone truckpull door middel van een sledpull, vaak niks heeft geholpen. Je kan het argument maken dat het zonder specifieke training nog slechter was gegaan, maar dat betwijfel ik. Zelf doe ik iig tegenwoordig gewoon liever allerlei "niet specifieke oefeningen" voor de juiste spiergroepen.

Zelfs als je events wel kan trainen, weet je ook dat (ondanks dat er soms standaard maten zijn) elke yoke/log/stone anders is. Om nog maar te zwijgen van verschillende ondergronden, of je buiten/binnen lift, etc. etc.

Ik maak hier niet de case dat specificiteit nutteloos is in strongman en dat conjugate altijd goed is. Ik ben alleen hierom ZELF geen liefhebber van te specifiek trainen, tenzij je letterlijk de events kan trainen (of nog beter; op de locatie zelf kan gaan trainen).

Qua powerliften gaat jou expertise de mijne giga te boven, maar wat ik mee neem van vooral Matt Wenning is dat het erg specifiek trainen (zonder te veel assistance, gpp, etc.) meer op korte termijn werkt dan op lange. Hij vergelijkt dit altijd met het feit dat een auto veel langer mee gaat als je hem op verschillende manieren belast dan wanneer je bijv. altijd bochten naar links maakt. Dit is natuurlijk kortzichtig, maar ergens raakte hij bij mij wel een punt. Persoonlijk ga ik liever elk jaar 10kg vooruit en heb nog 10 jaar plezier van mijn sport als dat ik door heel specifiek trainen korte/heavy gains maak. Ik bedoel hierbij niet dat jij hier overigens jezelf schuldig aanmaakt, maar veel "puristische" powerlift schema's doen dit wel, in de naam van specificiteit. "Niet trainen wat je niet nodig hebt" vind ik te vaak hoe gedacht wordt vanuit deze hoek.

Wat betreft exlosiviteit; Louie zegt ddat in zijn beleving gewichtheffen niet explosief is, maar snel-kracht (speed-strength). Explosiviteit is volgens hem maximale snelheid en dit bereik je met jumps/throws. Kleine nuance die niet per sé veel aan jou point of view veranderd overigens. Voor strongman vind ik dit wel degelijk belangrijk en dynamic effort werk ook zeer nuttig. Of het altijd nodig is en of je per sé moet vast houden aan echte "DE" dagen, trek ik ook in twijfel. Vaak zijn (semi) speed sets wel een goede manier om je techniek te oefenen en/of je voor te bereiden op iets wat snel moet (bijv. medleys). Again, ik vind absoluut niet dat het MOET.

Wat ik WEL vind is dat er altijd 4 componenten in je training moeten zitten:
* maximaal kracht (ik houd altijd +-80% en main compound movements hiervoor aan)
* snelheid/explosiviteit/snelkracht (geef het beestje een naam; niemand wordt er slechter van om een beetje snel te worden/blijven)
* hyperthrophie (hoewel lang niet altijd "een sterke spier is een grote spier" opgaat, is spiermassa op de juiste plaatsen wel altijd nuttig)
* conditie/endurance

Per sport/individu is de mate van hoeveel heel verschillend. Het snelheid en conditie werk van een powerlifter kan bijv. al zijn 5 min. touwtje springen voor je sessie. Een sporter die een sport doet waar meer op duur gepresteerd wordt (bijv. een voetballer) kan zijn "maximaal kracht" werk altijd tussen de 70-85% doen (of whatever). Je hoeft niet alle facetten even serieus te nemen (absoluut niet zelfs) maar ik denk dat niemand er slechter op wordt om alles te onderhouden.

Dit zijn natuurlijk heftig open deuren en 9/10 trainers die ik ken (jij/Alex/etc.) houden hier al rekening mee, gewoon uit common sense. Maar het is wel een belangrijk "conjugate" principe waar ik echt veel waarde aan hecht.

• #4.585
Ik denk niet dat we het oneens zijn, maar je legt nu wel weer heel erg de nadruk op specificiteit. Misschien omdat ik dat ook deed. Specificiteit is belangrijk maar is geen absoluut begrip binnen het GAS en overschaduwt niet de andere principes die in elke vorm van programmering terug zouden moeten komen, namelijk overload, fatigue management en individuele verschillen.

Die Matt Wenning heeft trouwens 10-15 jaar getraind op een non-conjugate manier en gewoon honderdduizend squats, benches en deadlifts gedaan met een straight bar en straight weight, bij de USAPL gelift (de IPF-affiliate in de US) en zichzelf opgewerkt tot elite numbers in de buurt van ik geloof 350-250-320 (single ply). Daarna kwam hij pas bij westside, want ja daar mag je pas komen trainen als je 700lbs+ squat, 500lbs+ bencht en 600lbs+ deadlift :suicide:. Bijna alle lifters daar hebben een uitgebreide basis gelegd door een non-conjugate trainingstyle en kwamen pas ergens in hun thirties en als elite lifter bij westside terecht. Wenning lijkt me verder een toffe vent hoor en hij kan het ook wel aardig vertellen, maar laten we zeggen dat hij zijn gains over het algemeen niet aan een conjugate style van trainen heeft te danken. Waarmee conjugate natuurlijk nog steeds een prettige manier van trainen kan zijn, plezier er in hebben is denk ik het allerbelangrijkste.

Ik vind dat in die zin de vergelijking met een auto die constant dezelfde kant op draait wel potsierlijk is. Er is geen powerlifter die alleen de main lifts op 1RM's aan het trainen is, er is trouwens ook geen serieuze powerlifter die alleen maar squat/bencht/deadlift en verder niks. Dat komt door die vier principes (specificiteit, overload, fatigue management, individuele verschillen) die met elkaar botsen. Als je alleen maar squat/bencht/deadlift voor 1RMs raak je opgebrand en is het op een gegeven moment ook lastig om nog iets van een overload te creëren, op intensiteit of volume of wat dan ook. Er vindt niet tot nauwelijks hypertrofie plaats, het lichaam ervaart geen stress meer en gaat zich aanpassen aan die 200-120-240 die jij elke dag voor singles draait. Dus ja, variatie is belangrijk, in rep en set ranges, totaalvolume, intensiteit, variaties op de main lifts, assistance et cetera. Er is niemand die dat ontkent, ook CWS niet. Tegelijkertijd is het niet goed om te variëren om het variëren. Overdreven veel variëren remt de progressie af. Het lichaam moet de tijd hebben om zich aan te passen aan een lift, een bepaald volume, een rep-/setrange etc. Daar moet een bepaalde progressie in zitten en die progressie moet meetbaar zijn. 'Ik heb een half jaar 3 x per week gesquat met dit oplopend volume en die rep-/setranges op zus intensiteit en zo is de progressie die ik gemaakt heb.' Bij conjugate is dat gewoon heel erg lastig.

Die balans tussen specificiteit en variatie geldt ook voor strongman, met de kanttekening dat strongman een minder specifieke sport is dan powerlifting waar dus wel meer ruimte en ook nut is voor nog meer variatie dan bij powerlifting, en dan vooral in de oefeningenkeuze. Je moet meer allround sterk zijn en zaken als conditie / uithoudingsvermogen zijn belangrijker dan bij powerlifting. Alsnog is het ook bij een goed strongman programma niet zo dat als je over een x aantal weken een wedstrijd hebt met truck pull, log press, deadlift, frame walk en stones dat je de hele tijd alleen maar aan het truck pullen, log pressen, deadliften, frame walken en stone liften bent. Want: fatigue management (belastbaarheid, herstelvermogen), individuele verschillen (sterke/zwakke punten, blessuregevoeligheid etc). Je bent over langere tijd bezig met een bepaalde opbouw waarin bepaalde go-to events zitten die je elke week of twee keer per week of wat dan ook doet, en aan de hand daarvan meet je je progressie. Zoveel anders dan bij powerlifting is dat niet, de range aan main lifts is alleen groter maar je kunt tegelijkertijd ook weer niet focussen op tien lifts tegelijkertijd.

Een goede, meer ervaren lifter of coach doktert die vier principes uit aan de hand van een goede programmering en door jezelf of je lifter gewoon beter te leren kennen. Zoals ik eerder zei, ik vind dat onder welke voorwaarden dan ook binnen een conjugate systeem in de basis al heel erg lastig.

Punt en nu de training :)

• #4.586
Gisteren uiteindelijk niet meer getraind helaas omdat ik toch echt weer last had van die vaccinatie (bij de eerste keer ook). Pijn aan de arm natuurlijk, maar ook moe en koortsig. Het leek me niet verstandig om te gaan trainen.

Wel goed uitgerust aan de training verschenen vandaag.

B3W5D3

Bench press, paused
work up to
180x1
190x2 @ 6
200x2 @ 8
backoff
165x5x5

Deadlift, conv.
hook, work up to
230x2 @ 8
back off (straps, beltless)
195x3x5

Leg press, paused
heavyx12x4

Leg extensions, unilateral
mediumx15x3
dropx25

Leg curls, unilateral
bandx15x3

Hyper extensions
BW+20x15x2

Ab wheel
BWx20x2

Echt een killer, deze training. Meteen vol er in met zware dubbels. Zullen denk ik de enige zware dubbels zijn die ik in dit block doe, voor de rest alleen singles.
Ik denk dat die 2x200 op bench een evenaring van een all time PR is, maar dat weet ik niet zeker. Vind het soms lastig om PR's op meer dan één rep nog terug te vinden, omdat het zo lang geleden is ook. Werksets op 165 voelden echt super sterk ook.
Deadlift ging ook heel goed, 230x2 is in elk geval een hook grip PR en nog fairly easy. Helaas niet gefilmd deze keer. Werksets waren werken, daarom heten ze ook zo denk ik. Maar lekker.
Daarna weer echt flink kapot gegaan op assistance.

Deload trainingen waren lekker, maar ik ben nu weer fired up & ready to go.

• #4.587
200x2

• #4.588
B3W5D4

Squat, low bar
190x3x3
190x1

Bench press, paused
work up to
130x1

Banded flyes, incline db bench press, overhead presses, face pulls, curls.

Echt een beetje boos op mezelf vandaag. Training voelde afschuwelijk, niks ging. Ik kwam al te laat in de gym naar mijn idee, moest haasten, had ook te weinig gegeten vond ik zelf. Warming up voelde slecht, veel kramp en spierpijn van vrijdag. Knieën doen pijn, alle andere gewrichten ook. Soms voel je gewoon vanaf het moment dat je onder de halter stapt dat het hem gaat worden die dag, soms is het precies het tegenovergestelde en voel je eigenlijk direct dat het hem niet gaat worden. Het gebeurt ook wel dat ik dat nog weet om te draaien naarmate de gewichten omhoog gaan, but not today. Alles van empty bar tot 180 voelde als hel. Echt door die werksets met 190 heen gegrind maar bij set 4 was het klaar. Gerackt na één rep en door naar bench.
Op bench voelde ik die pec aanhechting weer veel meer dan zou moeten. Voelde echt niet goed, dus ook al heel snel gestopt en daarna alleen maar rehab achtig werk gedaan en de gym eens goed opgeruimd en schoon gemaakt. Ik denk dat ik uit moet kijken op dit soort dagen dat ik niet door ga pushen en mogelijk mezelf echt blesseer.

Even overleggen wat nu het beste is. Squat zal 'gewoon' een off day zijn geweest, maar die pec aanhechting voelt té edgy om doorheen te duwen op het moment. Ik vrees dat ik toch in elk geval een weekje van de bench af zal moeten blijven, misschien wat meer dumbbell werk doen als dat wel goed voelt.

Ja man volgende keer beter. Het is ook gewoon enorm warm geweest de laatste dagen en ik merk gewoon dat mijn herstel een dag trager loopt. Benen die nog pijnlijk zijn 4 dagen na squats terwijl dit anders wel door is etc.

Komt goed !

• #4.590
Back at it

B3W6D1

Squat, low bar
work up to
200x1
220x1 @7
230x1 @8
back off
180x6x3

Deadlift, from blocks
hook, work up to
210x1
straps
210x4x4

Cable rows
mediumx15x3

LPD, unilateral
mediumx12x3

Kneiterharde sessie. Gek is dat, hoeveel er dan toch in mijn hoofd zit. Zondag stierf ik bijna met 190 aan de halter. Vandaag een goeie single met 230 en 3x6x180 op de backoff. Moest wel even een mentale barrière door vandaag, gelukkig was er een goeie hypecrew bij powerhouse.
Blockpulls waren ook nice, alhoewel hook de laatste tijd wat minder voelt. Meer pijn dan een paar weken geleden. Doorbijten denk ik dan maar.
Assistance een beetje moeten aftoppen omdat ik nog wat andere dingen moet doen vanavond. Misschien ga ik morgen nog even snel wat assistance pompen als ik tijd heb.

Laatst bewerkt:
  • #4.591
230x1 inclusief plate bump

Back at it

B3W6D1

Squat, low bar
work up to
200x1
220x1 @7
230x1 @8
back off
180x6x3

Deadlift, from blocks
hook, work up to
210x1
straps
210x4x4

Cable rows
mediumx15x3

LPD, unilateral
mediumx12x3

Kneiterharde sessie. Gek is dat, hoeveel er dan toch in mijn hoofd zit. Zondag stierf ik bijna met 190 aan de halter. Vandaag een goeie single met 230 en 3x6x180 op de backoff. Moest wel even een mentale barrière door vandaag, gelukkig was er een goeie hypecrew bij powerhouse.
Blockpulls waren ook nice, alhoewel hook de laatste tijd wat minder voelt. Meer pijn dan een paar weken geleden. Doorbijten denk ik dan maar.
Assistance een beetje moeten aftoppen omdat ik nog wat andere dingen moet doen vanavond. Misschien ga ik morgen nog even snel wat assistance pompen als ik tijd heb.
harde squat! Die mindset doet echt veel! Als je hoofd niet mee wil in de training geraak je er niet, had overlaatst net hetzelfde. week 8, deadlift 1x240 (15kg pr) + 4x210(pr) erna. Week 9, deadlift 1x210 @8. En dan plots week 10, 0x200 (2attempts, geen milimeter van de vloer). Mijn hoofd wou niet mee, was alsof mijn spieren niet wouden samenwerken, alles mislukte gewoon :p
Als ik erover na denk vind ik het echt enorm gek hoeveel je hoofd/mindset doet voor je training. Je hebt je muscle, je ervaring, je techniek, alles wat je nodig hebt voor je training. Maar als je hoofd er niet bij is dan gaat alles gewoon niet goed.

• #4.593
harde squat! Die mindset doet echt veel! Als je hoofd niet mee wil in de training geraak je er niet, had overlaatst net hetzelfde. week 8, deadlift 1x240 (15kg pr) + 4x210(pr) erna. Week 9, deadlift 1x210 @8. En dan plots week 10, 0x200 (2attempts, geen milimeter van de vloer). Mijn hoofd wou niet mee, was alsof mijn spieren niet wouden samenwerken, alles mislukte gewoon :p
Als ik erover na denk vind ik het echt enorm gek hoeveel je hoofd/mindset doet voor je training. Je hebt je muscle, je ervaring, je techniek, alles wat je nodig hebt voor je training. Maar als je hoofd er niet bij is dan gaat alles gewoon niet goed.
Klopt. Ik ben heel erg van de routine. Dat is niet iets wat vanuit mezelf komt, maar onder anderen deze sport heeft mij dat wel geleerd. Ik weet van mezelf dat ik best gevoelig ben voor bepaalde afleidingen en dat ik qua karakter nogal eens zaken laat verslonzen. Uitstelgedrag, onregelmatigheid in slaap en voeding enzo, gevoeligheid voor bepaalde verslavingen ook wel.
(Ik heb wel eens bij mezelf gedacht hoe het zou zijn gegaan als ik deze sport niet had ontdekt. De sport heeft niet alles beter gemaakt, kost een hoop tijd en eerlijk gezegd ook wel geld, maar toch vraag ik me wel eens af wat ik anders de afgelopen 15 jaar 's avonds gedaan zou hebben. Bier drinken en op de bank liggen waren antwoorden die vrij snel in mij op kwamen.)
Mede dankzij de sport worden die verleidingen en karaktertrekken flink onderdrukt. Ik wil alles er uit halen, en dus wil ik goed slapen, goed eten, niet te veel bier drinken et cetera. Natuurlijk is het niet alleen de sport die je in dat ritme gooit, ook gezin, werk, enzovoorts. Maar de keerzijde van dat routineuze gedrag en die wens om in een zo perfect mogelijk ritme te zitten is soms dat je ook automatisch in die richting gaat zoeken wanneer een training, een trainingsweek of een nog langere trainingsperiode niet lekker loopt. Ik ga soms tijdens een training nog in mijn hoofd op zitten sommen wat ik beter had kunnen doen in aanloop naar die training: ik heb niet goed geslapen, te weinig gegeten, er zat te veel tijd tussen de laatste maaltijd en mijn training, ik had nog naar de sportmasseur moeten gaan, de vorige squat sessie zat hier te dicht op, etc. etc. Dat is op zich denk ik een prima gedachtegang waar je ook echt wel wat mee kunt - want als er ergens verbetering valt te halen dan wil ik die ook halen -, maar soms ook te ver doordacht en vaak niet welkom op het moment dat je nog in die training zit. Soms is het gewoon een slechte dag.

• #4.594
B3W6D2

Squat, low bar
180x8x2
160x8

Bench press, slingshot
160x6x3

Db bench press
40x15x3

Db flyes
10x20x3

Pushdowns & curls

Vandaag was een rare dag. De training deed er eigenlijk niet zo heel erg toe, alhoewel de training wel heel goed was. De load drop op de squat was bewust. Ik was eigenlijk van plan om 1 set van 8 met 180 te doen en daarna 2x8x160 maar de eerste set voelde zo goed dat ik nog een 2e set van 8 met 180 besloot te doen. Slingshot bench voelt wat prettiger aan voor die pec aanhechting. Ik durf het niet aan om een hele week helemaal niet te benchen, dus dan maar zo. Verder high rep db bench presses en flyes.

Vandaag nam één van de mannen van de vaste crew van Powerhouse afscheid van ons omdat hij verhuist naar elders. Powerhouse voelt echt als een familie en zeker nu we weer een beetje uit die corona ellende komen is het elke avond weer thuiskomen bij Powerhouse. Eigenlijk zijn die jongens en meiden mijn beste vrienden geworden, ik zie ze althans vaker dan welke andere non-lifting friend dan ook. Sommigen trainen hier al sinds het begin, bijna 9 jaar geleden. Het is vaker gebeurd dat er iemand weggaat en er komen gelukkig ook nieuwe mensen bij, maar als het iemand betreft waar je zo'n band mee op hebt gebouwd en waar je zo veel avonturen mee hebt beleefd dan komt dat toch wat harder aan.

We hebben een biertje gedronken, gelachen en het was mooi.

• #4.595
8x180 (set 1 en 2)

Zéér content met deze sets, zeker ook omdat afgelopen dinsdag al 3x6x180 op t programma stond.
Er zijn bepaalde rep ranges op bepaalde gewichten op bepaalde snelheden waarbij ik weet dat PR's om de hoek liggen, en deze sets horen daarbij. Aantal reps goed, gewicht goed, snelheid goed. Hou dit log in de gaten, want big things are coming

Mooi squats man! Goeie speed, mooie form. Nice

• #4.597
B3W6D3

Deadlift, conv.
185x3x5

Leg press, paused
lightx10x4

Leg extensions, unilateral
lightx15x3

Hyper extensions
BWx20x3

Leg curls, unilateral, banded
15x3

Ab wheel
BWx15x2

Dead hangs, hook hold
3 sets van 30sec

Lichte training vandaag, ik was echt nog wel naar de klote van gisteren. Overal spierpijn van die 8 reppers op squat. Hamstrings, quads, glutes. Kon de halter nauwelijks pakken bij deadlifts. Lekkere training wel verder.

• #4.598
B3W6D4

Bent over row
100x12x4

Cable rows
heavyx10x4

T-bar rows
80x10x3

Pushdowns
mediumx12x4

Cable curls
mediumx12x2
dropx16

Face pulls
mediumx12x3

Weinig tijd vandaag. Vroeg getraind, daarna naar het strand. Lekker uitgerust, veel in het water gelegen, bijgekomen van een drukke week, verschrikkelijke wedstrijd van NL gezien vervolgens. Morgen de normale 'zondagsessie'.

• #4.599
B3W6D5

Squat, low bar
200x3x4

Bench press, paused
180x1x10

Romanian deadlift
150x10x3

Leg press
heavyx15x3

Leg extensions
mediumx15x3

Hyper extensions
BW+band x 15x2

Echt een hele heftige, lange sessie. Om half acht begonnen en pas net klaar. Squats waren moeilijk pittig. Op de bench besloten om voor clustersets te gaan om de druk op die pec laag te houden. 10 singles met telkens maximaal een minuut rustpauze. Voelde goed.

• #4.600
B3W7D1

Bench press, touch & go
160x6x3

Deadlift, from blocks
180x6x3

Cable rows
heavyx12x3
dropx16

LPD, unilateral
mediumx12x3

Pushdowns
mediumx12x4

Db flyes
10x20x3

Kneiterharde sessie weer. Goeie vibe en gewoon een hele fijne training. Pec voelde redelijk goed op die bench maar ik wilde nog geen risico's nemen. Relatief laag volume op die touch and go's. Elke set voelde alsof ik er 12+ had kunnen doen, heerlijk gevoel is dat. Block pulls goed. Deadlift blijft wisselvallig en ik ben blij met elke sessie waarbij in elk geval het gevoel op die lift gewoon goed is. Kan zo tientallen kilo's schelen.

Derde sessie achter elkaar en ik ben knackered. Morgen rust.

Terug
Naar boven