Fitness Seller

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.601
Active recovery vandaag, misschien ook wel eens aardig om zo af en toe eens te loggen.

Vanmorgen vroeg 20 minuten in de Noordzee gezwommen.
Vanmiddag ~7 km op het gemakje gewandeld (1u40 min)
Vanavond ~1u gevoetbald

Dit is wel wat meer activiteit dan op een gemiddelde rustdag moet ik zeggen, maar het voelt goed en lijkt liften niet in de weg te zitten zolang het niet super inspannend is. Plus ik kan nu ook gewoon meer eten op zo'n rustdag. En ik hou van eten.

• #4.603
Moet je ook maar zin in hebben met dit weer zeg.:p
Probeer het één à twee keer in de week te doen. Doe het ook in de winter trouwens, alleen niet als het streng vriest. Doe ook al jarenlang elke dag warm/koud routine in de douche. 's Avonds na training zit ik vaak met de voeten om en om in ijskoud en heet water. Zou wel graag ooit een hot and cold bad in de tuin hebben.
Merk je bij dit soort activiteiten niet dat je snel pijntjes krijgt? Als ik ga voetballen o.i.d. heb ik direct last van mijn knieën. Vooral als ik boven de 110 kg zit. Vorig jaar toen ik meer richting de 100 kg zat was dat minder.
Het is geen bijzonder intensief voetballen. Gewoon met mijn zoontjes en soms nog wat andere kinderen uit de buurt. Ik loop niet de hele tijd te rennen en te tackelen enzo.
Verder denk ik dat het ook weer een kwestie van gewenning is. Ik zit nu een eindje boven de 120 kilo en ik heb er eigenlijk geen last van. Ik voel me fitter en lekkerder in mijn vel sinds ik steeds meer op andere manieren beweeg dan alleen krachttraining. Alleen je moet dan niet in één keer van nul naar honderd gaan.

Probeer het één à twee keer in de week te doen. Doe het ook in de winter trouwens, alleen niet als het streng vriest. Doe ook al jarenlang elke dag warm/koud routine in de douche. 's Avonds na training zit ik vaak met de voeten om en om in ijskoud en heet water. Zou wel graag ooit een hot and cold bad in de tuin hebben.

Het is geen bijzonder intensief voetballen. Gewoon met mijn zoontjes en soms nog wat andere kinderen uit de buurt. Ik loop niet de hele tijd te rennen en te tackelen enzo.
Verder denk ik dat het ook weer een kwestie van gewenning is. Ik zit nu een eindje boven de 120 kilo en ik heb er eigenlijk geen last van. Ik voel me fitter en lekkerder in mijn vel sinds ik steeds meer op andere manieren beweeg dan alleen krachttraining. Alleen je moet dan niet in één keer van nul naar honderd gaan.
Ik zie jou nu ook gewoon hartstikke fanatiek met 120 kg+ een tackle maken op een klein kind :roflol:

• #4.606
B3W7D2

Squat, low bar
185x8
175x8
170x8

Bench press, slingshot
200x5x3

Leg extensions, unilateral
mediumx15x3

Hyper extensions
BWx15x3

Viel me zwaar vandaag. Op zich wel een goeie sessie verder. Squat was echt werken, slingshot bench viel nog wel mee maar gewoon wat weinig energie. Assistance wat geshortcut en eens proberen een paar fatsoenlijke nachten te pakken weer.

Dikke squat sessie wel. Heavy 8reppers

• #4.608
B3W7D3 (afgelopen vrijdag)

Squat, low bar
work up to
225x1 @7
werksets
202,5x3x5

RDL
140x10x3

Leg press
heavyx12x3

Leg extensions
mediumx12x3

Leg curls
mediumx12x3

Ab wheel
BWx10x4

B3W7D4 (vandaag)

Deadlift
hook, work up to
200x1
werksets, straps
205x3

Echt een hele flinke deceptie vandaag. Er stond een 4x3 op het programma op de deadlift maar bij de derde rep van de eerste set ging het helemaal mis. Het gewicht was niet zwaar, maar op de derde rep zakte de halter ineens toen hij in de buurt van de knie was. Ik dacht, dit gaat me toch niet gebeuren met 205 en pullde door maar kwam door die downward movement denk ik ineens in een hele matige positie uit. Ik voelde iets verschuiven in mijn lowerback terwijl ik de lift af maakte en voelde meteen dat het helemaal niet goed zat. Gelukkig kon ik nog wel lopen en kon ik ook wel meteen aan de slag met de boel los gooien. Meteen reflex spray er op en daarna eigenlijk een uur lang van alles gedaan om in beweging te blijven. Direct na de training ook nog een wandeling gemaakt om maar te blijven bewegen.
Nu zit ik alweer eventjes en voelt het echt niet oké. Dit zal sowieso morgen ontzettend ellendig voelen en daarna nog maar eens aan zien hoe lang dit gaat duren en wat het precies is.

• #4.609
Update:

Ik had gevreesd voor een hele slechte nacht eigenlijk en een enorme stijfheid vandaag, maar het viel me tot nog toe enorm mee. Goed geslapen en eigenlijk kan ik me goed bewegen vandaag. Alles zit wel heel erg ‘vast’, ik moet heel voorzichtig opstaan en de boel op spanning zetten, en sokken aantrekken, veter strikken en kont afvegen zijn zowat niet te doen. Maar ja, welcome to powerlifting I guess.

Ik heb goede hoop dat ik aan het einde van de week de onderrug weer voorzichtig met wat weerstand kan belasten. Upperbody zal wel aardig lukken verder denk ik dus ik zal wel gewoon trainen deze week.

Spoedig herstel gewenst!

• #4.612

Eens, spoedig herstel Tymboo
Bedankt!
Ik baal er wel echt van. Dit moest hét block worden waarin ik terug kwam op en misschien zelfs over oude PR's en dat idee lijkt nu een beetje een backseat te hebben genomen. Alhoewel ik het nog niet helemaal los heb gelaten.
Aan de andere kant kan ik wel snel genoeg de knop omzetten lijkt het, en ik denk ook dat het meer bewegen dat ik toch al deed nu echt heel erg helpt. Het is verder ook niet het einde van de wereld, ik geloof niet dat er zenuwen zijn geraakt o.i.d., het straalt niet uit naar de billen en benen. Het is alleen gewoon nog heel erg stram.
Ik ga aan het einde van de middag lekker even zwemmen en dan vanavond rustig weer trainen.

• #4.613
B3W8D1

Bench press, paused (semi arched)
work up to
180x1
190x1
200x1
back off
165x5x5

Db bench press
40x15x3

Cable rows
heavyx10x3

Lat pull downs
mediumx12x3

Pushdowns
mediumx12x3

Db curls
15x12x3

Face pulls
mediumx12x3

Single met 200 was zwaar met die halve arch, en die werksets ook wel. Kan eigenlijk op t moment niks doen waarbij ik de rug erg op spanning zet dus ook geen echte arch, geen bent over rows en dergelijke.
Prima UB training verder, beetje pompen.

Goed dat je lekker door gaat man. Netjes doortrainen zonder het erger te maken is belangrijk! Ik had iets soortgelijk 5 weken voor mijn peak kneusde ik mijn rib.... moest alles super voorzichtig doen, kon geen belt meer aandoen. En was super goed bezig, dacht dat al mijn werk voor nieks ging zijn en heel mijn peak naar de zak zou zijn. Was eventjes serieus aan het doemdenken. Maar dan gelukkig snel weer de knop kunnen omdraaien en er rondom trainen en doen wat ik kon. En tot slot een perfecte peak afgesloten :)

Nu voelt het ff kut maar je zal er vast snel door zijn! En dikke nummers zetten.

• #4.615
B3W8D2

Squat, low bar
60x10x5

Deadlift, sumo, from blocks
100x3x5

Leg press, paused
lightx12x4

Leg curls
heavyx12x4

Good mornings
20x10x2
40x10x2

Standing hyper extensions, banded
green band x15x3

Wel veel ander werk nog gedaan voor stabiliteit in de onderrug, maar niet alles gelogd.
Eigenlijk een hele fijne sessie, even niet naar het gewicht kijkende. Alles bewoog goed en soepel en voelde prima en daar was ik echt héél blij mee. Ik had afgelopen zondag echt direct het idee dat het totaal niet goed zat en dat dit wel weer eens een langdurend probleem had kunnen worden, maar de pijn is eigenlijk een heel eind weg en ik kan alle kanten op goed bewegen met de onderrug. Op de squat had ik er nog wel een plate bij gehangen maar dat voelde dan weer niet prima. Niet pijnlijk maar gewoon nog een beetje spannend dus besloten het bij 60 kilo te houden. Sumo deadlifts voor het eerst in jaren weer eens geprobeerd, dat voelde ook nog niet eens zo slecht alhoewel ik totaal niet goed in positie kan komen.
Vóór de training nog een lange wandeling gedaan op de Schelphoek (Schouwen) en ook even gezwommen, was heerlijk.

• #4.616
Goed dat je lekker door gaat man. Netjes doortrainen zonder het erger te maken is belangrijk! Ik had iets soortgelijk 5 weken voor mijn peak kneusde ik mijn rib.... moest alles super voorzichtig doen, kon geen belt meer aandoen. En was super goed bezig, dacht dat al mijn werk voor nieks ging zijn en heel mijn peak naar de zak zou zijn. Was eventjes serieus aan het doemdenken. Maar dan gelukkig snel weer de knop kunnen omdraaien en er rondom trainen en doen wat ik kon. En tot slot een perfecte peak afgesloten :)

Nu voelt het ff kut maar je zal er vast snel door zijn! En dikke nummers zetten.

Sowieso is dat mentale aspect heel belangrijk. Als je alleen maar denkt dat het kut is, dan gaat het ook kut zijn. Het is jammer dat je even moet schakelen naar een tijdelijke rehab modus op sommige lifts, maar blijven bewegen en blijven trainen is in de meeste gevallen altijd de beste remedie.

• #4.617
Sumo conventional deadlifts mét haar. Sets 1 en 5 geloof ik

Zeker weten dat bewegen en blijven liften meestal je beste optie is. Vaak moet je wel gewicht droppen en ROM aanpassen, maar de rehab gaat zoveel sneller.

Sumo ziet er best wel nog oké uit om jaren niet gedaan te hebben :p

• #4.619
Zeker weten dat bewegen en blijven liften meestal je beste optie is. Vaak moet je wel gewicht droppen en ROM aanpassen, maar de rehab gaat zoveel sneller.

Sumo ziet er best wel nog oké uit om jaren niet gedaan te hebben :p
Het was natuurlijk maar 100 kilo en vanaf de grond wordt het sowieso weer een ander verhaal. Het is me in het verleden eigenlijk nooit gelukt om vanaf de grond in de juiste startpositie te komen. Voor deze week en misschien ook volgende week leek het me goed om ipv conventional even sumo te doen, als ik dan toch wat deadlifts wil doen. Ik heb niet direct de ambitie om hier verder mee te gaan, maar goed. Wie weet.

Het was natuurlijk maar 100 kilo en vanaf de grond wordt het sowieso weer een ander verhaal. Het is me in het verleden eigenlijk nooit gelukt om vanaf de grond in de juiste startpositie te komen. Voor deze week en misschien ook volgende week leek het me goed om ipv conventional even sumo te doen, als ik dan toch wat deadlifts wil doen. Ik heb niet direct de ambitie om hier verder mee te gaan, maar goed. Wie weet.
Kan ook gewoon goed zijn als variatie bv. Ik ga nu komende 4 weken ook conventional in steken als variatie voor mezelf, is ook al super lang geleden :)

Maar sumo lijkt me nu mss inderdaad wel ff handig gezien het toch iets minder stress geeft op je rug

Terug
Naar boven