XXL Nutrition

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

Bezoekers in dit topic

Waarom niet gewoon training voor functionaliteit? Dat je je eigen reet nog kan vegen op je 80ste, dat je zelf een tuin tegel van 60x60 kan verleggen indien nodig, normaal een bankje of kast kan verhuizen, dat wanneer de pleuris thuis uitbreekt je je kinder op de schouder kan gooien en een trap op of af kan rennen.
Zoveel redenen om gewoon bezig te blijven op een andere dan ouwe pr's te willen pakken.
omdat het kanonnensaai is en veel mannen meatheads for life zijn die altijd competitie zoeken, ook al is het tegen zichzelf

ik spreek nu trouwens voor mezelf, maar kan me zo voorstellen dat Tymboo als longtime competitor (op een stuk hoger niveau als ik) ook zo denkt

geen aanval naar jou trouwens George, jij bent bruut sterk geweest maar nooit echt een competitie man (voor zover ik je ken, ik kan er naast zitten)
 
Hoezo niet denken aan max rpe op zijn leeftijd? Blessurerisico? Bb-ing high rep tot failure is stuk minder blessuregevoelig dan pl ook als je tot failure traint dus rpe10.

En als je weinig focus hebt gehad op bb-ing is er fysiek wise mss juist nog wel iets te halen
Dat denk ik ook zeker wel, maar op dit moment zit ik gewoon niet met dergelijke doelen en gedachtes in mijn trainingen. Ik moet wel eerlijk naar mezelf en anderen toe zijn: het komt niet alléén maar door de scheiding en de nieuwe gezinssituatie dat ik nu minder fanatiek train. Ik heb de afgelopen jaren een aantal periodes gehad waarin ik er gewoon niet zo veel zin meer in had (en overigens ook periodes waarin ik er wél weer heel veel zin in had). In die zin is dit misschien ook 'slechts' zo'n periode en vind ik wel weer een weg. Nu ik er middenin zit weet ik dat niet. Het kan ook een blijvende verandering zijn. Ik vind nog steeds alles rondom krachttraining reuze interessant, coach ook nog steeds mensen en ben in die zin dus nog veel met de sport bezig natuurlijk, alleen op het moment gewoon minder voor mezelf.

Als ik het écht zou willen, zou ik nu ook een manier vinden natuurlijk. Dan zou ik om 5u 's morgens gaan trainen ofzo. Of direct na mijn werk een snelle sessie. En nogmaals, misschien komt die wil ook wel weer terug, dat sluit ik zeker niet uit. Maar op het moment zijn er ook andere dingen waar ik mee bezig ben, zoals het huis naar mijn eigen smaak inrichten en gewoon andere hobby's en interesses eens wat meer voorrang geven. Het is wonderbaarlijk hoeveel tijd je overhoudt als je niet meer die 2-2,5 uur sessies doet maar in 45 minuten klaar bent met je training. Op dit moment ben ik veel meer aan het leven zoals ík dat wil, zeker in de weken waarin ik alleen ben, en ben ik mezelf daar ook gewoon in aan het zoeken.

Ik denk dat hoxyz gelijk heeft als hij zegt dat ik me niet meer hoef te bewijzen. Ik heb daar nog eens over nagedacht. Ik gaf misschien te makkelijk het antwoord dat het me daar niet om gaat. Ik denk dat veel mensen zichzelf wijs maken dat ze niemand wat hoeven te bewijzen maar ondertussen daar toch erg mee bezig zijn. Ik heb nu al een paar keer in de gym gezien dat iemand volumes of gewichten aan 't tillen was die ik op het moment simpelweg niet verzet krijg, en misschien wel nooit meer. In een nog niet zo heel ver achter mij liggend verleden had ik dit leuk gevonden voor betreffende persoon maar was ik er toch ook ergens wat jaloers op of kon ik het zelfs niet hebben als iemand meer tilde dan ik. Voor het eerst merk ik nu dat die gevoelens er gewoon niet zijn. Ik vind het leuk voor de ander en wil diegene ook helpen om beter, sterker, sneller te worden als de vraag komt, en that's it. Ik weet niet of ik daar enthousiast over moet zijn of niet, het is in die zin slechts een constatering. Want het betekent ook dat mijn competitiedrang en wil om te winnen blijkbaar tanende zijn. (In elk geval op het gebied van de krachtsport dan. Ik kan het nog steeds niet uit staan om mijn kind te laten winnen bij een bordspelletje, dus wat dat betreft is de winnaarsmentaliteit niet verdwenen.)

Op dit moment leg ik me neer bij het feit dat naar de gym gaan, liefst met enige regelmaat, genoeg is. Hoe lastig ik dat ook vind en hoe doelloos dat soms ook voelt; ik voel me wel beter nadat ik getraind heb. En op dit moment schaam ik me er ook niet voor dat dat het enige doel is. Er is genoeg gaande in mijn leven en niemand kan altijd maar doorgaan en doorgaan. Dat heb ik vaker geprobeerd en is niet altijd goed gekomen.
Waarom niet gewoon training voor functionaliteit? Dat je je eigen reet nog kan vegen op je 80ste, dat je zelf een tuin tegel van 60x60 kan verleggen indien nodig, normaal een bankje of kast kan verhuizen, dat wanneer de pleuris thuis uitbreekt je je kinder op de schouder kan gooien en een trap op of af kan rennen.
Zoveel redenen om gewoon bezig te blijven op een andere dan ouwe pr's te willen pakken.
Maar dat doe ik ook. Ik doe nog steeds aan krachttraining, zij het onregelmatig, ik wandel heel veel en ik zwem zeer regelmatig. Lange en korte afstanden. Ik ben natuurlijk een zware jongen en ik hou van lekker eten, maar ik ben nog steeds groter, sneller, leniger en sterker dan menigeen. Ik ben daarnaast echt super actief met mijn kinderen, letterlijk elke dag aan het voetballen, zwemmen, tennissen, paardrijden, vliegeren, lopen, noem maar op.

omdat het kanonnensaai is en veel mannen meatheads for life zijn die altijd competitie zoeken, ook al is het tegen zichzelf

ik spreek nu trouwens voor mezelf, maar kan me zo voorstellen dat Tymboo als longtime competitor (op een stuk hoger niveau als ik) ook zo denkt

geen aanval naar jou trouwens George, jij bent bruut sterk geweest maar nooit echt een competitie man (voor zover ik je ken, ik kan er naast zitten)
Ik denk dat dit ook wel meespeelt ja. Ik denk dat het logisch is dat het voor een competitief persoon lastiger is om diezelfde competitiviteit los te laten. Mijn laatste wedstrijd dateert alweer van 2018 en ligt dus al wat verder achter me, maar er heeft natuurlijk wel altijd de gedachte gespeeld dat ik weer eens mee zou gaan doen. Er is verder in de basis ook weinig functioneel aan een 120+ kilo wegende powerlifter die aardig kan squatten, goed kan bankdrukken en zeer matig kan deadliften. Dat maakt het allemaal lastig schakelen naar een trainingswijze die veel meer gericht is op functionaliteit, maar ik denk wel dat ik ook voor iemand van mijn 'omvang' altijd heel beweeglijk en actief ben gebleven, en ook het belang daar altijd van in heb gezien. Ik maak me op dat gebied dan ook niet zo heel veel zorgen.
 
Tijd voor de zeswekelijkse update.

Ik train op 't moment gemiddeld zo'n twee keer per week. Dan gaat 't om krachttraining. Kracht blijft redelijk on par op de oefeningen waar ik op dat moment zin in heb. Wel onder topniveau natuurlijk. Train vooral lowerbody eigenlijk omdat ik daar op het moment zin in heb, en wat ub pomp werk. Ik heb denk ik al twee maanden niet meer gebencht, omdat ik daar gewoon geen zin meer in heb en omdat het nog steeds wat schouderpijn oplevert. Ik heb wel spiermassa ingeleverd en zit ook qua spieruithoudingsvermogen behoorlijk onder niveau, maar dat viel te verwachten denk ik. BW is redelijk gelijk gebleven.

Verder probeer ik 2-3 ochtenden in de week heel vroeg (rond zonsopkomst) in de zee te zwemmen en wandel ik nog steeds heel veel. Laatst ook voor het eerst met een weightvest om gewandeld. Main goals zijn nog steeds fit zijn, zoveel mogelijk kracht behouden en me gewoon goed voelen.

Op persoonlijk vlak gaat het best wel goed. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe het steeds meer als een bevrijding voelt om niet meer gebonden te zijn aan een ander en diens nukken. Waar ik eerst vooral de nadruk legde op de negatieve kanten en op het gemis van van alles en nog wat, kijk ik nu vrijwel alleen nog maar positief aan tegen de situatie. Buiten werk om kan ik in principe doen wat ik wil en hoe ik het wil, ook wanneer de kinderen hier zijn. Als ik dan 's morgens heel vroeg uit bed ga, bakje koffie drink, ga zwemmen en vervolgens om half 7 de hele dag nog voor me heb waarin ik ontzettend veel dingen kan doen die ík wil doen, dan voelt dat zó goed.

Het enige wat echt niet goed loopt is de afspraken met de ander. Gisteren was ik een hele vaderdag alleen thuis, geen bezoek, geen belletje, geen appje. Dat was niet de bedoeling en dat vind ik dan erg teleurstellend. Daar zijn allerlei afspraken over, en die liggen ook gewoon vast. Helaas "vergeet" de ander nogal eens wat. Dat soort dingen kan ik me dan (te) veel over opwinden. Ik heb het opgegeven om dat nog te veranderen bij de ander. Initiatieven voor verjaardagen, cadeautjes, feestdagen, vakanties en dergelijke lagen altijd al bij mij en dat zal altijd wel zo blijven.

Ik ben me er verder van bewust dat dit mijn perspectief op de zaak is.
 
Ik wil wat typen maar ik weet niet wat... Blijf vooral lekker jezelf en uiteindelijk heeft alles zo zijn redenen en valt het op zijn plek.
 
Ik wil wat typen maar ik weet niet wat... Blijf vooral lekker jezelf en uiteindelijk heeft alles zo zijn redenen en valt het op zijn plek.

Nou ja, ik ben niet pessimistisch ingesteld hoor maar het is wel gewoon heel erg jammer als dat zo gaat. Het is goed dat ik er zelf ook nooit zo heel veel mee heb gehad, maar ik moest bijvoorbeeld ook altijd al mijn eigen verjaardag maar regelen. En die van haar, en die van de kinderen, kinderfeestjes, en dergelijke. Dat wordt er natuurlijk allemaal niet beter op als ik dan niet meer altijd bij ze ben. Alles moet van mij af komen, elk initiatief dat in het belang is van de kids, maar ook elke doktersafspraak, tandarts, leuke uitjes, school, sport, alles. Gewoon alles wat geregeld moet worden rondom opvoeding, het komt allemaal op mij neer in de weken dat ze bij mij zijn. Dat is best zwaar soms. Ik documenteer alles en leg het verder als ik dat nodig acht bij mediation neer. Afspraken worden gewoon niet nageleefd en daar kan ik niet tegen.

Afijn, verder laat ik het daar maar bij wat dat betreft denk ik. Genoeg gezeik. Niet goed om daar in te blijven hangen.

Nog wat squats van ergens vorige week, 5x180.


 
Ik ga het loggen maar weer eens oppakken.

weightxrepsxsets

Dinsdag

Squat, low bar
165x5x3

Deadlift, stiff legged
120x10x3

Leg press
heavyx12x3

Leg extensions, unilateral
mediumx15x3
dropx20

Leg curls, banded, unilateral
bandx15x3

Hyper extensions
BWx20x2

Vandaag

Bench press, paused
160x3x2
140x3x3
100x10x2

Db bench press
40x10x4

LPD, wide grip
heavyx10x3

Pushdowns
mediumx12x4

Db curls
15x12x3
20x8

Face pulls
lightx15x3

Vraag niet naar de lijn in de trainingen de komende tijd, want die is er niet. Ik vind het gewoon lekker om weer bezig te zijn en doe eigenlijk waar ik op dat moment zin in heb. UB/LB split omdat ik dat gewoon de leukste manier van trainen vind.
Qua kracht valt het nog niet tegen na zo'n lange periode van nauwelijks trainen. Uithoudingsvermogen en conditie zijn een ander verhaal.
 
Tijd voor de zeswekelijkse update.

Ik train op 't moment gemiddeld zo'n twee keer per week. Dan gaat 't om krachttraining. Kracht blijft redelijk on par op de oefeningen waar ik op dat moment zin in heb. Wel onder topniveau natuurlijk. Train vooral lowerbody eigenlijk omdat ik daar op het moment zin in heb, en wat ub pomp werk. Ik heb denk ik al twee maanden niet meer gebencht, omdat ik daar gewoon geen zin meer in heb en omdat het nog steeds wat schouderpijn oplevert. Ik heb wel spiermassa ingeleverd en zit ook qua spieruithoudingsvermogen behoorlijk onder niveau, maar dat viel te verwachten denk ik. BW is redelijk gelijk gebleven.

Verder probeer ik 2-3 ochtenden in de week heel vroeg (rond zonsopkomst) in de zee te zwemmen en wandel ik nog steeds heel veel. Laatst ook voor het eerst met een weightvest om gewandeld. Main goals zijn nog steeds fit zijn, zoveel mogelijk kracht behouden en me gewoon goed voelen.

Op persoonlijk vlak gaat het best wel goed. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe het steeds meer als een bevrijding voelt om niet meer gebonden te zijn aan een ander en diens nukken. Waar ik eerst vooral de nadruk legde op de negatieve kanten en op het gemis van van alles en nog wat, kijk ik nu vrijwel alleen nog maar positief aan tegen de situatie. Buiten werk om kan ik in principe doen wat ik wil en hoe ik het wil, ook wanneer de kinderen hier zijn. Als ik dan 's morgens heel vroeg uit bed ga, bakje koffie drink, ga zwemmen en vervolgens om half 7 de hele dag nog voor me heb waarin ik ontzettend veel dingen kan doen die ík wil doen, dan voelt dat zó goed.

Het enige wat echt niet goed loopt is de afspraken met de ander. Gisteren was ik een hele vaderdag alleen thuis, geen bezoek, geen belletje, geen appje. Dat was niet de bedoeling en dat vind ik dan erg teleurstellend. Daar zijn allerlei afspraken over, en die liggen ook gewoon vast. Helaas "vergeet" de ander nogal eens wat. Dat soort dingen kan ik me dan (te) veel over opwinden. Ik heb het opgegeven om dat nog te veranderen bij de ander. Initiatieven voor verjaardagen, cadeautjes, feestdagen, vakanties en dergelijke lagen altijd al bij mij en dat zal altijd wel zo blijven.

Ik ben me er verder van bewust dat dit mijn perspectief op de zaak is.
Rustig blijven en je er niet teveel over opwinden ik heb dezelfde kwaal dus snap dat geïrriteerd worden om dingen heel goed.
Zorg dat je een goede vader bent. ( zo te lezen ben je dat) Meer als dat kan je niet doen en laat je ex lekker doen wat ze wil.
 
Hoi,
De laatste pagina's van je log doorgelezen.
Respect voor je stats maar zeker voor jouw.
Hoe je alles relativiteert.
Ben pas nieuw op het forum, maar leef met je mee.
 
Flinke gewichten die je verplaatst man. Voordeel is wel? Er zijn weinig dingen die je zo snel kunt trainen als wat basis uithoudingsvermogen en conditie :)
Succes met trainen kerel!
 
Ik ga het loggen maar weer eens oppakken.

weightxrepsxsets

Dinsdag

Squat, low bar
165x5x3

Deadlift, stiff legged
120x10x3

Leg press
heavyx12x3

Leg extensions, unilateral
mediumx15x3
dropx20

Leg curls, banded, unilateral
bandx15x3

Hyper extensions
BWx20x2

Vandaag

Bench press, paused
160x3x2
140x3x3
100x10x2

Db bench press
40x10x4

LPD, wide grip
heavyx10x3

Pushdowns
mediumx12x4

Db curls
15x12x3
20x8

Face pulls
lightx15x3

Vraag niet naar de lijn in de trainingen de komende tijd, want die is er niet. Ik vind het gewoon lekker om weer bezig te zijn en doe eigenlijk waar ik op dat moment zin in heb. UB/LB split omdat ik dat gewoon de leukste manier van trainen vind.
Qua kracht valt het nog niet tegen na zo'n lange periode van nauwelijks trainen. Uithoudingsvermogen en conditie zijn een ander verhaal.
Inderdaad serieuze gewichten, ik volg nou ook ff;).
UB/LB is ook veel leuker dan bijvoorbeeld PPL, liever 4 dagen intensief met meer rust dan 6 dagen met minder rust.
 
Rustig blijven en je er niet teveel over opwinden ik heb dezelfde kwaal dus snap dat geïrriteerd worden om dingen heel goed.
Zorg dat je een goede vader bent. ( zo te lezen ben je dat) Meer als dat kan je niet doen en laat je ex lekker doen wat ze wil.
Bedankt, komt wel goed
Hoi,
De laatste pagina's van je log doorgelezen.
Respect voor je stats maar zeker voor jouw.
Hoe je alles relativiteert.
Ben pas nieuw op het forum, maar leef met je mee.
Bedankt, leuk dat je meeleest!
Flinke gewichten die je verplaatst man. Voordeel is wel? Er zijn weinig dingen die je zo snel kunt trainen als wat basis uithoudingsvermogen en conditie :)
Succes met trainen kerel!
Op zich ben ik voor mijn lichaamsgewicht conditioneel denk ik nog niet zo heel erg slecht, maar het mag wel weer wat beter allemaal.
Bedankt!

Inderdaad serieuze gewichten, ik volg nou ook ff;).
UB/LB is ook veel leuker dan bijvoorbeeld PPL, liever 4 dagen intensief met meer rust dan 6 dagen met minder rust.
Ik heb denk ik het overgrote deel van mijn trainingscarrière UB/LB style getraind, maar dan soms wel met een twist omdat ik de main lifts frequenter wilde doen dan 2x/pw. Dus bvb een squat sessie erbij op een UB-dag en een bench sessie erbij op een LB-dag. Of ik trainde 5x p/wk met een UB/LB-achtige opzet. Hoe dan ook vond ik het altijd fijner om mijn assistance in elk geval wel te splitten in UB en LB sessies.
Bedankt voor de follow.

Training van vandaag

Squat, low bar
160x3
170x3
180x3x3
160x8

RDL
140x8x3

Leg press
mediumx15x3

Leg extensions
mediumx15x3

Ab wheel
BWx15x2

Hyper extensions
BWx20x2

Ik ben wel een paar keer gestorven tijdens deze sessie. Het was echt heel warm, goed kapot op gaan.
De bedoeling bij squats was ramped up triples en daarna nog een backoff, maar bij 180 vond ik het wel prima. Het voelt qua kracht allemaal nog erg goed maar technisch en qua algemene feel is het net niet helemaal on point en dan wil ik niet gaan pushen.
Goeie sessie verder.
 
Training van vandaag

Bench press, touch & go
120x10x3

Bench press, sling shot
150x3
160x3
170x3x2
160x5

Bent over rows
100x10x3

Cable rows
heavyx10x3

LPD, unilateral
mediumx12x3

Db flyes
15x15x3

Rope pushdowns
heavyx12x3
dropx10

Face pulls
lightx20x2

Zweten als een otter weer, heerlijk. Fijne sessie met enorme spierpijn van met name de training van gisteren.
De slingshot bench viel wat tegen vanwege de verzuring van de touch & go bench die ik ervoor had gedaan. Verder komt die bench er ook wel weer. 120 voelde als empty bar dus dat is goed. Alleen alles verzuurt nog heel snel, ik zal weer een beetje spierconditie op moeten bouwen voordat we weer flink omhoog kunnen in volume en gewichten.
 
Verder komt die bench er ook wel weer. 120 voelde als empty bar dus dat is goed.
:roflol:
ik vind het altijd een beetje lastig om bij je te reageren op je trainingen ( mijn maxes zijn ongeveer jou warming up sets :D )
kan zeggen van.... lekker bezig of sterk of lekkere workout, maar dat weet jezelf ook wel en daar heb je helemaal nix an :)
denk wel dat het ''gevoel'' wat je hebt als alles weer lekker loopt met je trainingen hetzelfde is, zelf kan ik lekker trainen helemaal doorschakelen naar het dagelijkse leven.
 
:roflol:
ik vind het altijd een beetje lastig om bij je te reageren op je trainingen ( mijn maxes zijn ongeveer jou warming up sets :D )
kan zeggen van.... lekker bezig of sterk of lekkere workout, maar dat weet jezelf ook wel en daar heb je helemaal nix an :)
denk wel dat het ''gevoel'' wat je hebt als alles weer lekker loopt met je trainingen hetzelfde is, zelf kan ik lekker trainen helemaal doorschakelen naar het dagelijkse leven.

Ja het is zo heerlijk man, het maakt alles zo veel beter en fijner. Het is zo stom dat je jezelf zo'n drempel opwerpt zo af en toe - en dat doen we allemaal -, dat je geen zin hebt om te trainen, te moe bent, andere dingen te doen hebt, et cetera. En natuurlijk is dat soms ook echt zo, zeker in mijn eigen situatie, maar na een paar trainingen merk ik alweer hoeveel beter ik me voel, zowel mentaal als fysiek. 'Breaking a sweat' door fysieke inspanning is echt iets wat ik elke dag gewoon moet doen, ik voel me er zo veel beter door. En krachttraining/powerlifting is nou eenmaal hetgeen wat ik het liefst doe en waar ik het best in ben. Begrijp me niet verkeerd, voetballen, wandelen en zwemmen bijvoorbeeld vind ik ook heel fijn en doe ik ook heel graag, maar nothing beats echt fysieke krachtinspanning voor mij.

Verder is alles relatief. Het maakt niets uit of je met 60 kilo bezig bent of 160 of 260, een pr is een pr, percentages zijn percentages. Als ik die 120 bench for reps relateer aan mijn all time gym pr (220) dan ben ik met 55% van mijn oude 1RM sets aan t draaien en geeft dat misschien een beter beeld van hoe ver dit weg is van (rep) pr's
 
Het is zo stom dat je jezelf zo'n drempel opwerpt zo af en toe - en dat doen we allemaal
soms doe je dat zelf maar meestal gebeurt dat voor je, heb je niet altijd grip op, maar dan weer verder gaan in wat je het liefst doet is ook weer een overwinning.
zwem ook best vaak, maar dat is gewoon voor het lekkere gevoel, even dobberen in de oosterschelde in de vroege ochtend is heerlijk, maar halters en dikke schijven op en neer beuken is toch het lekkerste.
 
soms doe je dat zelf maar meestal gebeurt dat voor je, heb je niet altijd grip op, maar dan weer verder gaan in wat je het liefst doet is ook weer een overwinning.
zwem ook best vaak, maar dat is gewoon voor het lekkere gevoel, even dobberen in de oosterschelde in de vroege ochtend is heerlijk, maar halters en dikke schijven op en neer beuken is toch het lekkerste.
Ja ik zwem ook geen marathons hoor, het is vooral in het water liggen inderdaad en af en toe wat op en neer zwemmen. Zwemmen in de zee rond zonsopkomst als er nog niemand is is wel echt heerlijk trouwens, geeft zo veel energie voor de rest van de dag ook. Ik ga er hier regelmatig bij Domburg, Westkapelle of Dishoek in 's morgens heel vroeg.
 
Squat, low bar
185x3x5

Deadlift, stiff legged
120x10
140x10
150x10
120x10

Leg press
heavyx12x3

Leg extensions, unilateral
mediumx15x2
mediumx6

Moest het hier bij laten. Het was zó warm dat ik bijna van mijn stokje ging. Ik kon alleen nog mijn shirt uit krijgen door het van me af te scheuren, wat op zich wel jammer was want het was een favoriet trainingsshirt. Maar goed. Lekker man.
 
Set 4 van 5

 
Bench press, paused
160x2
150x3x3
100x12x2

Bench press, slingshot
140x2
160x2
180x2x3

Bent over rows
100x10
120x10x2
100x20

Cable rows
heavyx10x3
dropx15

LPD, wide grip
heavyx10x2
dropx15

Pushdowns
mediumx12x3

Db flyes
15x12x3

Cable curls, unilateral
lightx20x2

Bench voelde niet zo goed vandaag, gewicht wat naar beneden bijgesteld. Slingshot bench ging wel redelijk goed.
Lekkere training verder. Paar nieuwe jongens die ik ook wat hielp dus het was een ouderwets lange Powerhouse-avond.
 
Back
Naar boven