AndroidHealthClinic

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

Nee natuurlijk niet joh, 140kg pfff doen we zo even.....man man wat voor jou niet zwaar is is voor mij een PR tegenwoordig maar ik ben onderweg hoor. Over een jaar of 5 kan ik ook zeggen dat 140 niet zwaar is.

:flex:
Voel je niet ontmoedigd of geïntimideerd, het is inderdaad gewoon maar een ander referentiekader.
Namelijk die van de vergevorderde lifters, die van kracht opbouwen een soort levensdoel-missie hebben gemaakt.

Feit is, dat wanneer je echt sterk wordt, je tegen allerlei praktische én veiligheidsproblemen oploopt.
De lading die je aan één kant van de stang kwijt kunt, is meestal onvoldoende, zoals het voorbeeldfilmpje van @Pren.

Dit geldt vooral bij LB bewegingen zoals squats, deadlifts, maar ook bijvoorbeeld calf raises.
De kuiten zijn een van de sterkste spieren cq. met het grootste krachtpotentieel. D.i. je moet echt heel zwaar gaan om ze volledig te ontwikkelen.
Dat vereist uiterst solide en sterke constructies, want op een of andere manier klem komen te zitten met 300+kg op je nek is geen pretje!

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.144
Jongens, niet te veel offtopic, de bejaardensoos mag verplaatst worden naar de bridge- of biljartclub!

Bedankt voor de tips mbt de belt squat.

• Like
Waarderingen: Pren
  • #5.147
Training vandaag

Bench press, paused
160x3x6

Bench press, slingshot, paused
185x3x2
185x5

Incline db flyes
14x10
16x10x3

Lat pull down
heavyx8x3
dropx12

Rear raises
8x10
10x10x2

DB hammer curls
16x8x3

Laatst bewerkt:
Training vandaag

Bench press, paused
160x3x6

Bench press, slingshot, paused
185x3x3

Incline db flyes
14x10
16x10x3

Lat pull down
heavyx8x3
dropx12

Rear raises
8x10
10x10x2

DB hammer curls
16x8x3
Ik zit net mijn plan van aanpak voor vandaag neer te tikken in mijn log; mijn 1RM bench op 105 te behalen als doel.

Lees ik hier een 160! en een 185!!!

Lekker man, als ik dit lees krijg ik serieus dikke motivatie om ook zo gruwelijk sterk te worden.

Ik zit net mijn plan van aanpak voor vandaag neer te tikken in mijn log; mijn 1RM bench op 105 te behalen als doel.

Lekker man, als ik dit lees krijg ik serieus dikke motivatie om ook zo gruwelijk sterk te worden.
Hij heeft nog maar net 1x200 gebencht 😉 zonder slingshot.

Jongens, niet te veel offtopic, de bejaardensoos mag verplaatst worden naar de bridge- of biljartclub!
Jammer wilde net aanhaken met wat verhalen van vroeger toen een reguliere powerlifting wedstrijd of NK nog maar nauwelijks 30 deelnemers had en we onze eigen schijven en stang moesten meenemen :cool:

On topic: tijd voor equipped comeback Tymen.

Tymboo is wel een Bench Press T-rex, speciaal beestje natuurlijk. ;)

• Bicep
Waarderingen: K82
  • #5.154
Ha Denzil en Joost ook hier, ik ruik een comeback van powerliftend Nederland op dit forum, goed om te zien dat er toch nog wel wat meegelezen en -gekeken wordt.

Een comeback in equipped liften gaat voor mij zeker niet gebeuren @J. de Groot maar ik heb gezien dat het bij jou erg goed ging afgelopen zondag!

Zaterdag een hele dag gecoacht op de beginnerswedstrijd bij Topfit in Geldrop, Powerhouse had drie lifters. Was een lange dag, ben er nog steeds van aan het bijkomen eigenlijk maar wel blij dat dit toch ook weer lukte. T was een eclatant succes, pr's op zowat alles en 26/27 goede beurten met echt een aantal all out laatste beurten op deadlift die allemaal gehaald werden. Powerhouse staat er weer goed op en ik vond het leuk om weer als coach in de vibe van een meet te zitten en de spanning te voelen van de lifters, de juiste beurten te kiezen en de lifters goed klaar te stomen. Als de uitvoering van hen dan ook nog eens perfect is dan is het dus een perfecte dag.

Vanavond weer trainen.

• #5.155
Dinsdag werd woensdag, toen alleen gepompt

Vandaag om 17.45u in de gym twee coachingintakes + training, uiteindelijk om 21u zelf begonnen met trainen.
Nieuw block.

B2W1D1

Squat, low bar
185x3x4

Bench press, touch and go
140x8x3

22.00u, was goed zo. Morgenochtend de training afmaken.
Wel heel blij met de squats want ze waren pijnvrij. Eigenlijk elke rep heel voorzichtig gedaan, echt zakelijke reps. Voelde super solide.

Dinsdag werd woensdag, toen alleen gepompt

Vandaag om 17.45u in de gym twee coachingintakes + training, uiteindelijk om 21u zelf begonnen met trainen.
Nieuw block.

B2W1D1

Squat, low bar
185x3x4

Bench press, touch and go
140x8x3

22.00u, was goed zo. Morgenochtend de training afmaken.
Wel heel blij met de squats want ze waren pijnvrij. Eigenlijk elke rep heel voorzichtig gedaan, echt zakelijke reps. Voelde super solide.
Wat is "B2W1D1"?

Ach....ik had het kunnen weten.

Vanwaar die blokken? Ik train elke week hetzelfde behalve het gewicht (en af en toe een andere assistance) dat gaat steeds omhoog.

Is in blokken trainen een essentieel iets of puur persoonlijk?

Ik ben nieuwsgierig.

• #5.159
Ach....ik had het kunnen weten.

Vanwaar die blokken? Ik train elke week hetzelfde behalve het gewicht (en af en toe een andere assistance) dat gaat steeds omhoog.

Is in blokken trainen een essentieel iets of puur persoonlijk?

Ik ben nieuwsgierig.
Essentieel, tja, het is een kwestie van het beestje een naam geven. Misschien doen jij en ik wel globaal hetzelfde maar noem ik het een block, en jij niet.

Voor mij is het belangrijk dat ik een bepaalde outline maak, een trainingsblock dus, waarbij ik een x aantal weken 'vooruit' kan kijken. 'Vooruit' tussen aanhalingstekens omdat je natuurlijk altijd bij moet sturen waar nodig en nooit precies weet waar je op uit gaat komen (dan zou t wel heel makkelijk zijn).

De bedoeling van periodisatie in blocks zoals ik dat doe is dat over een block of over een aantal blocks heen de baseline omhoog gaat. Dan heb ik het over de baseline van pure kracht (comp 1rms, training maxes, geschatte daily maxes), maar ook over die van zaken als werkcapaciteit, het maximale volume waar ik van kan herstellen, de mate van adaptatie en nog een aantal parameters waarvan ik wil dat ze over een (deel van een) block heen omhoog schuiven. Dat gebeurt dan over het algemeen in progressie waves met verschillende intensiteits- en volumeranges, want je kunt niet alles training na training maar lineair progressief laden, in elk geval niet als je het stadium van novice / intermediate een beetje gepasseerd bent. Als je bij wijze van spreken een block wilt volgen van bvb 10 weken dan zouden de eerste 8 weken totaal niet inspannend zijn wanneer je zegt, ik wil in week 10 deze en die gewichten halen en ik wil alles altijd lineair progressief laden. Dan is er geen of weinig trainingsprikkel in die eerste 8 weken en vindt er ook geen of nauwelijks adaptatie plaats en ga je dus waarschijnlijk niet daadwerkelijk vooruit. Je wilt er juist voor zorgen dat er in elke fase van een block, in elke trainingsweek en in elke training een bepaalde trainingsprikkel is, bijvoorbeeld door te werken met topsets, repouts, backoff sets, high volume werk, clustersets, speed werk, etc etc.

In essentie is het uiteindelijk de bedoeling om níét op dat bepaalde plateau te komen maar telkens dat moment net vóór te zijn, er omheen te werken en uiteindelijk natuurlijk er overheen te gaan. Dat is in mijn ogen een soort spel dat je speelt, zowel fysiek als mentaal, en dat vind ik reuze interessant. Daarom ook tof dat je er naar vraagt!

Ik ben nog bezig om wat data uit te werken van een lifter die ik gecoacht heb naar een wedstrijd toe, maar die wedstrijd is pas net geweest. Ik denk dat t goed is dat ik niet alleen mezelf als voorbeeld neem maar ook lifters die ik coach. Ik denk dat daarin het eea duidelijk kan worden over de reden waarom ik een bepaald trainingsblock op een bepaalde manier op zet. Ik zal dat hier delen als ik dat verwerkt heb.

Zou ik heeeel interessant vinden om eens te lezen.

Terug
Naar boven