- Waardering
- 4.785
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 95kg
- Vetpercentage
- 12%
Goedemorgen,Essentieel, tja, het is een kwestie van het beestje een naam geven. Misschien doen jij en ik wel globaal hetzelfde maar noem ik het een block, en jij niet.
Voor mij is het belangrijk dat ik een bepaalde outline maak, een trainingsblock dus, waarbij ik een x aantal weken 'vooruit' kan kijken. 'Vooruit' tussen aanhalingstekens omdat je natuurlijk altijd bij moet sturen waar nodig en nooit precies weet waar je op uit gaat komen (dan zou t wel heel makkelijk zijn).
De bedoeling van periodisatie in blocks zoals ik dat doe is dat over een block of over een aantal blocks heen de baseline omhoog gaat. Dan heb ik het over de baseline van pure kracht (comp 1rms, training maxes, geschatte daily maxes), maar ook over die van zaken als werkcapaciteit, het maximale volume waar ik van kan herstellen, de mate van adaptatie en nog een aantal parameters waarvan ik wil dat ze over een (deel van een) block heen omhoog schuiven. Dat gebeurt dan over het algemeen in progressie waves met verschillende intensiteits- en volumeranges, want je kunt niet alles training na training maar lineair progressief laden, in elk geval niet als je het stadium van novice / intermediate een beetje gepasseerd bent. Als je bij wijze van spreken een block wilt volgen van bvb 10 weken dan zouden de eerste 8 weken totaal niet inspannend zijn wanneer je zegt, ik wil in week 10 deze en die gewichten halen en ik wil alles altijd lineair progressief laden. Dan is er geen of weinig trainingsprikkel in die eerste 8 weken en vindt er ook geen of nauwelijks adaptatie plaats en ga je dus waarschijnlijk niet daadwerkelijk vooruit. Je wilt er juist voor zorgen dat er in elke fase van een block, in elke trainingsweek en in elke training een bepaalde trainingsprikkel is, bijvoorbeeld door te werken met topsets, repouts, backoff sets, high volume werk, clustersets, speed werk, etc etc.
In essentie is het uiteindelijk de bedoeling om níét op dat bepaalde plateau te komen maar telkens dat moment net vóór te zijn, er omheen te werken en uiteindelijk natuurlijk er overheen te gaan. Dat is in mijn ogen een soort spel dat je speelt, zowel fysiek als mentaal, en dat vind ik reuze interessant. Daarom ook tof dat je er naar vraagt!
Ik ben nog bezig om wat data uit te werken van een lifter die ik gecoacht heb naar een wedstrijd toe, maar die wedstrijd is pas net geweest. Ik denk dat t goed is dat ik niet alleen mezelf als voorbeeld neem maar ook lifters die ik coach. Ik denk dat daarin het eea duidelijk kan worden over de reden waarom ik een bepaald trainingsblock op een bepaalde manier op zet. Ik zal dat hier delen als ik dat verwerkt heb.
Wederom respect voor hoe jij zaken uit kan leggen en uiteen weet te zetten. Overduidelijk professioneel en enorm motiverend.
Ja, het "spel" dat jij benoemd is inderdaad interessant en ook "maakbaar" en dus leeft het zoals je het opvoedt......dit komt nu even uit mijn beeldvorming naar boven. Wat ik merk, en jij hebt dit bevestigd, dat je inderdaad een bepaald plan nodig hebt of een bepaalde manier maar belangrijker nog een bepaalde periode. Je kan inderdaad niet verwachten om elke week maar stappen omhoog te blijven zetten, dan zou het namelijk ook supersaai worden.
Ik merk het zelf ook dat je er af en toe een beetje aan moet bijdraaien en vaak ook een stapje terug moet doen qua gewicht en dan , in mijn geval dan, het aantal reps even flink opschroeven.
Door plateaus heen breken, je eigen plateau weten te kraken, dat is lekker!
Maar ik ben nog aan het leren en leer zeer zeker van de dingen die jij deelt (en wat anderen delen natuurlijk ook). Mijn eigen draai erin vinden is ook een mooie en interessante reis.
Ik ben er wel achter gekomen dat er een powerlifter in mij schuilt die graag beresterk wil worden en een strijd levert....tegen zichzelf. Mooie, zware, leerzame en verslavende reis om het zo maar te zeggen.

.