Fitness Seller

Uithoudingsvermogen tijdens zware squats en DL's verbeteren

Bezoekers in dit topic

CelphTitled

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
16 sep 2014
Berichten
314
Waardering
18
Lengte
1m88
Massa
85kg
Vetpercentage
11%
Beste mensen,

Een tijdje geleden heb ik een soortgelijk topic geopend maar heb daar toen geen antwoord gevonden waar ik naar op zoek was. Daarom probeer ik het nu nog eens, via google ben ik ook niet helemaal wijzer geworden.

Ik heb een aantal weken het volgende conditie schema uitgevoerd maar voor mijn gevoel nog steeds te snel buiten adem tijdens krachttraining, ook isolatie oefeningen zoals curls..
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/conditie-xlsx.72118/

Waarbij zou ik het meeste baat hebben? langdurig op 1 tempo? interval? tabatha? ik doe al 1,5 jaar compounds maar zie helaas weinig tot geen verbetering in mijn uithoudingsvermogen.

Het zou erg gewaardeerd worden als iemand met ervaring mij zou kunnen helpen ;)
 
Je hebt het over een aantal weken een schema uitvoeren, hoe lang is dat? Als dat maar een paar weken zijn dan zou ik mijn verwachtingen bijstellen. Op zich kan een redelijke conditie opbouwen wel snel, maar echt merkbaar bij zware squats etc. duurt wel even (denk eerder aan 4-6 maanden). Ik zou je zelf HIIT i.c.m. 1 tempo aanraden. Wel zou ik niet te hevig gaan, want HIIT is erg belastend voor je gewrichten etc. Als je niet of nauwelijks aan cardio hebt gedaan zou ik gewoon een beginnerschema HIIT toepassen. Bijvoorbeeld in het begin 2x per week lichte HIIT en 1x per week normaal rustig tempo. Als je merkt dat dat te zwaar is, dan bijv. 1x HIIT en 2x normaal per week. Ik vind 3x per week in totaal (dus HIIT plus normaal) wel een goed uitgangspunt, 2x is wat weinig voor snel en goed opbouwen en 4x weer te veel in de beginfase.

Imo onderschatten veel bb'ers cardio, wordt vaak beetje lacherig over gedaan (zeker door de hele grote jongens, die hebben vaak het fysiek ook niet meezitten voor lopen) maar cardio is belangrijker voor je fit voelen dan bb. Doe het een paar weken/maanden en je zult verslaafd zijn :D
 
Ik begrijp dat een aantal weken niet al te lang is maar had gelezen dat je conditieverbetering stukken sneller merkbaar is dan spiertoename, dus vandaar!

Dat schema dat ik in mijn eerste post postte, is dat goed om mee te beginnen? valt wel aardig onder HIIT toch? ik doe deze 2-3x per week.

Zeg dat wel, ik voel me altijd helemaal on point op de dagen dat ik cardio heb gedaan :P als ik het oversla word ik half depressief...
Echter gebruik ik geen loopband maar een crosstrainer.

Kan het kloppen dat cardio erbij juist een positief effect heeft op spierherstel?
 
Ik zou zeker gaan beginnen met HIIT. Precies zoals ilyasse al zegt, veel mensen in het krachthonk nemen cardio niet serieus, terwijl het juist kan helpen bij de KT.

En ja, cardio kan zeker helpen bij het herstel van de spieren, maar dit ligt een eraan hoe intensief jij je cardio doet (want kan ook juist negatief uitpakken voor het herstel).
 
Back
Naar boven