Ik zie dat een aantal trainingen verloren zijn gegaan met de storing op dbb enkele dagen geleden.
Woensdag 6 december - training @FP Nederland
Na een aantal trainingen de afgelopen week was ik erg vermoeid in bepaalde delen van mijn lichaam. De zijkant van mijn benen en tussen mijn schouderbladen. De kb swings liepen ook totaal niet meer lekker. Ik was een 1 uur te vroeg bij FP (vergist in de tijd

). Besloten om die tijd te besteden aan MFR en wat lichte swings, retensioning ff geen zin in. Veel spanning bij de buitenkant van mijn benen en de spieren langs mijn ruggenwervel. Daarna wat swings gedaan met een clubbell van 2,5kg, zwaarder dan ik thuis deed. Dit voelde zo lekker, geen gekke kraken/geluidjes in mijn schouder. De dry-needling sessie aan mijn pecs heeft goed gedaan blijkbaar.
Ik had tevens veel last van mijn linker pols/duim en brachialis (lage bovenaarm). De swings links deden in het begin pijn maar na een paar minuten zakte de spanning bijna volledig weg.

Enkele maanden geleden kon ik deze zware clubs niet aan en nu meteen dit resultaat, damn lekker.
Tot slot mijn 1 arm kb swing walks in een spiegel geanalyseerd. Thuis train ik nooit voor een spiegel maar zag meteen een aantal flinke fouten. Bij de hip hinge komt de knie van mijn voorste been naar buiten. De vastus lateralis, TFL staan veel te gespannen waardoor mijn knie naar buiten wordt getrokken en zo nog meer spanning in deze spieren bezorgd. Duidelijk waarom spanning in de heupbuigers aanwezig blijft met deze foutieve neurologische patronen die aanwezig zijn. Hierdoor werken de gluteus spieren weer niet in hun primaire functie en neemt de periformis deze rol op zich. Dit verklaard waarom spanning in deze delen steeds weer terugkeren. Met wat correcties en elastieken om mijn been kreeg ik weer meer spanning op de juiste delen o.a. de hamstrings maar nog steeds niet de gluteus. Wederom ontstaat er weer een kanteling in mijn bekken waardoor de periformis wordt belast en niet de gluteus.
Tijd om zwaardere maatregelen te nemen en een nieuwe corrigerende oefening in te zetten. Jullie zullen er waarschijnlijk weinig van begrijpen maar ik zal de oefening beschrijven om op terug te kunnen vallen wanneer ik het even kwijt ben. Deze oefening doe ik op een kaiser maar kan natuurlijk ook met bands. Het doel is de spieren in hun primaire functie aan te spreken zonder dat het mogelijk is dat andere spieren deze functie overnemen en natuurlijk vertaald naar een functioneel bewegingspatroon.
Mijn rechter voet plaats ik op een stepbank en om mijn linker voet komt een pols/enkel band met daaraan de kaiser of een elastiek (band). Mijn linkerbeen naar achter brengen/been strekken (neutrale voetpositie hanteren) tot je duidelijke spanning op je hamstrings voelt. Terwijl je dit doet buig je je heupen maximaal door je torso naar benden te brengen. Hierna breng je langzaam je rechter bil omhoog en naar achter, hierdoor strek je je rechter been tot het punt dat je spanning voelt op je rechter hamstring. Wanneer beide hamstrings onder spanning staan breng je je linker hak naar je kont en je knie naar je borst zo ver als mogelijk, dit moet ongemakkelijk voelen. Hierna strek je je rechter been nog verder door je rechter knie verder naar achter te drukken, kont blijf je naar achter/omhoog brengen. Je torso kan nu langzaam omhoog komen (extensie) en je linker arm breng je naar achter tot het punt dat je triceps en latisimus dorsi op spanning staan. Nu trek je je linker knie heel langzaam omhoog om zo de primaire heup buiger (psoas) te activeren. Gelijktijdig roteer je je torso heel langzaam naar links. Alleen je torso mag roteren en niet je bekken en/of je hoofd. Als dat is gelukt trek je je linker knie nog verder omhoog totdat het bovenbeen minimaal parallel met de grond staat en daarna strek je langzaam je linker onderbeen. Let op dat de spanning op je rechter been niet verdwijnt. De cue's heup omhoog, knie naar achter en bekken in posterior pelvic tilt verplaatsen zijn hierin belangrijk.
Mij is het geen enkele keer gelukt om mijn linker knie omhoog te krijgen, geen enkele kracht in de psoas en dan stond er maar 2kg trekkracht op de kaiser.

Het compenseren mijn functies in mijn lichaam tijdens mijn krachtsport verleden moet extreem zijn geweest wanneer blijkt dat ik deze lichte belastingen niet kan dragen in de primaire functie van een heupbuiger. Tevens moest ik enkele keren opgeven omdat mijn rechter piriformis helemaal verzuurd was en geen isometrische contractie meer kon leveren. Ik stond steeds weer te trillen als een rietje op mijn ene been. Gelukkig mag je je met aan hand vasthouden maar ik faalde flink.
Tot slot blijkt dat ik mijn schouderbladen tijdens al deze oefeningen te ver naar achter/binnen trek waardoor ook hier steeds weer een balans verstoring ontstaat bij de rhomboids, traps, rotator cuffs en levator.