MuscleMeat

UnCompress

• Topic Starter Topic Starter
Zaterdag 28 oktober - FP training

Standing bridge met gluteus hamstring stretch - bilateral stance
Paar setjes met bands in knie holte en 4kg kettlebells in elke hand. t*ring zwaar, hele posterior chain wordt maximaal geladen.

Standing bands pull en pushes - staggered stance
Band in een hand voor torso rotatie. Pulls gaan me beter af dan de presses. Geen zijwaartse shift bekken waarneembaar.

Standing kettlebell swing en band pulls - staggered stance
In een hand een band en in de ander een kettlebell langs het lichaam. Bij elke pull laad je de diagonale sling op waardoor je kettlebell meer acceleratie krijgt. Wederom focus op maximale rotatie torso.

Standing kettlebell swing en band press - staggered stance
Idem als bovenstaande oefening maar dan de band pull vervangen voor een press.

Single arm kettlebell swing - staggered stance
4kg kettlebell tussen de benen

Single arm kettlebell swing to pull/press- staggered stance
4kg kettlebell tussen de benen waarbij je bij de opwaartse beweging een stap naar achteren maakt.
Tot slot nog een paar setjes waarbij de stappen zijwaarts worden gezet.

Hele posterior chain wasted. Ook de core, diagonale lijnen gesloopt. Lekker.

Gisteren 2 kuub hout geleverd gekregen en in de opslag geplaatst, veel bukwerk. Vandaag een medley met 2000kg hout briketten gedaan. Trap op en af de kelder in die net te laag is, lol. Shirt was kletsnat na afloop en conditioneel best zwaar voor me. Voor vrijwel iedereen hier zal het niet bijzonder zijn maar ik zie het als een nieuwe prestatie in de weg omhoog die ik enige tijd geleden ben gaan bewandelen. Mijn onderrug heeft geen krimp gegeven #titanium. :cool:

Hoelang verwacht je dat het nog gaat duren voordat je weer begint met trainen? Of ben je nu zo fan van deze levensstijl geworden dat je nooit meer terug gaat naar trainen?
(Dan heb ik het over squats, deadlifts etc. natuurlijk)

Daar kan en ga ik geen voorspellingen in doen. Zou niet verstandig zijn om daar een deadline voor te stellen wanneer je niet weet hoeveel tijd je hiermee kwijt bent.
Ik train nog geen 3 maanden bij FP, vaak om de 2 of 3 weken, dus zolang ben ik er nog niet mee bezig. Ik zal in elk geval nooit meer stoppen met deze wijze van trainen omdat dit nodig is om je lichaam weer functioneel te krijgen. Net zoals ik met clubbels en maces zal blijven trainen in de toekomst.
Het is wel nog steeds mijn voornemen om krachttraining op te pakken maar wanneer kan ik niet zeggen. Ik ben er nu nog niet klaar voor.

Zaterdag 3 november - FP training

Paar setjes met bands in knie holte en 4kg kettlebells in elke hand.

Band in een hand voor torso rotatie.

In een hand een band en in de ander een kettlebell langs het lichaam.

Idem als bovenstaande oefening maar dan de band pull vervangen voor een press.

4kg kettlebell tussen de benen

4kg kettlebell tussen de benen waarbij je bij de opwaartse beweging een stap naar achteren maakt.
Tot slot nog een paar setjes waarbij de stappen zijwaarts worden gezet.

Gisteren 2 kuub hout geleverd gekregen en in de opslag geplaatst, veel bukwerk. Vandaag een medley met 2000kg hout briketten gedaan. Trap op en af de kelder in die net te laag is, lol. Shirt was kletsnat na afloop en conditioneel best zwaar voor me. Voor vrijwel iedereen hier zal het niet bijzonder zijn maar ik zie het als een nieuwe prestatie in de weg omhoog die ik enige tijd geleden ben gaan bewandelen. Mijn onderrug heeft geen krimp gegeven #titanium. :cool:

Nouja niet bijzonder... Ik herken het wel. Mijn ouders hebben ook een houtkachel in de kelder en die moet ook ieder jaar gevuld worden. Zo'n grote ton vullen en dan de trap af lopen, stapelen en de trap weer op. Dat is flink pittig en ik denk dat de meesten hier zich daar flink in zouden vergissen. Aan het eind van de dag ben je blij als je je bed in kunt :)

Vandaag veel decrompressie werk aan het middenrif en thorocale/cervicale wervelkolom gedaan. Nu voel ik pas de connectie tussen de klachten van mijn onderrug en schouders de afgelopen jaren. In dit gebied zit veel compressie/spanning die ik eruit moet krijgen. Al deze connective tissues moet ik vrij maken om zo de inactieve weefsels weer actief te krijgen.

Laatst bewerkt:
Dinsdag 7 november - training @FP Nederland
Had voor het eerst in lange tijd weer last van een terugkerende instabiele knie. Kon een dag zelfs niet meer lopen. Alex gaf aan dat het soms wel eens voor komt, in dit proces waarmee we bezig zijn, dat bepaalde structuren worden overbelast. Hij heeft releases toegepast in mijn onderbeen en bovenbeen, erg pijnlijk. Hierna moest ik een stukje lopen en het was weg.

Daarna trainen, alleen maar single arm kb swings gedaan waarbij ik tijdens de swings naar voren en naar achteren moest lopen. Daarna tevens zijwaarts en op commando van Alex alles afwisselen. Hier had ik echt veel moeite mee. Tevens werd het duidelijk dat ik tijdens het lopen in de swings te veel de superficial anterior lijnen gebruik. Ik moet tijdens het lopen met de voorste voet mijn lichaam naar voren trekken in plaats van afzetten met de achterste voet, dit lukte in het begin niet. Bij de zijwaartse bewegingen spring ik zijwaarts en dit moet ook een trek beweging worden met het andere been. Dit bewegingsproces wat we trainen zal de dominantie van deze anterior lijnen moeten afbreken en verplaatsen naar de posterior lijnen die inactief zijn.

De laatste minuten maakte ik duidelijk progressie en voelde ik pas echt wat Alex bedoelde. De voet verplaatsing moest daarvoor ook eerder plaatsvinden in deze dynamische oefening. Het komt allemaal heel erg nauw merk ik. In deze kleine details zitten toch de functionele verstoringen die ik in mijn leven heb verzameld.

Van de week het programma Complete Anatomy 2018 van 3D4Medical aangeschaft. Met de 50% korting kon ik deze kans niet laten liggen. Werkelijk alle spieren van het lichaam zitten in dit programma met daarbij de functies volledig in een animatie weergegeven. Alleen de spieren kunnen isoleren en de richtingen bestuderen geeft zoveel meer inzichten. Het is vooral fijn om te gebruiken naast de anatomy trains boeken om zo de spieren in een meridiaan weer te geven en inzichten te krijgen in hoe deze elkaar beïnvloeden.

Schermafbeelding 2017-11-08 om 21.29.15.png

Dinsdag 14 november - FP training

4kg kettlebell schuin langs je lichaam waarbij je bij de opwaartse beweging een stap voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts maakt.

Vandaag alleen maar swings gedaan. Ditmaal een meer gevorderde uitvoering, de kettlebell niet tussen je benen maar diagonaal langs je lichaam brengen. Bij een kb in de linker hand swing je de kb rechts langs je lichaam. Dit vergroot de rotatie aanzienlijk die je torso moet maken en je posterior chain wordt tevens meer geactiveerd, billen staan in de fik.

Woensdag 15 november - FP training

4kg kettlebell

4kg kettlebell

4kg kettlebell

4kg kettlebell

4kg kettlebell

4kg kettlebell

Zaterdag 18 november - FP training

4kg kettlebell

4kg kettlebell schuin langs je lichaam / stap voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts

Laatst bewerkt:
Maandag 20 november - FP training

4kg kettlebell

4kg kettlebell schuin langs je lichaam / stap voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts

Update fysio: Dry-needling pectoralis minor, latissimus dorsi en infraspinatus aan beide zijden.

Dat was weer enkele maanden geleden. Besloten om ons nu te richten op het releasen van de structuren rondom het schouderblad. Tevens de lats om de sling trainingen in mijn lichaam functioneler te krijgen. Vooral die pecs minor is belangrijk te releasen om de compressie/flexie van de torso tegen te gaan en het schouderblad weer stabiel tegen de ribbenkast te plaatsen.

Woensdag22 november - training @FP Nederland
Super training vandaag, verschillende manipulaties afgewisseld met verschillende oefeningen. Na elke manipulatie was de verbetering in functioneren van die delen in het lichaam direct merkbaar.

Ik had aangegeven dat ik de pecs minor had laten dry-needlen omdat hier veel restricties aanwezig waren. Hij deed een posture assessment en constateerde dat aan de linker zijde nog steeds een duidelijke compressie waarneembaar was. In de pecs major clavicular (bovenste segment van de borstspier) zaten nog veel spierknopen. Hij heeft manipulatie hierop toegepast en de positie van het schouderblad gemanipuleerd. Een aantal oefeningen moeten doen en de decompressie was meteen voelbaar en zichtbaar bij een nieuwe posture assessment.

Bij de swings (staggered stance) was het duidelijk dat mijn linker onderbeen extreem onstabiel was. Dat is het been waarin de dorsi-flexie ook beperkt is. Ook hierin weer wat manipulaties gedaan een specifieke oefeningen. Een paar testen stand op een been en het verschil was extreem. Eerst stond ik aan alle kanten te wankelen en daarna stond ik met het linker been zelfs stabieler dan met het rechter been. Komende weken met deze nieuwe oefeningen aan de slag.

Ik zie dat een aantal trainingen verloren zijn gegaan met de storing op dbb enkele dagen geleden.

Woensdag 6 december - training @FP Nederland
Na een aantal trainingen de afgelopen week was ik erg vermoeid in bepaalde delen van mijn lichaam. De zijkant van mijn benen en tussen mijn schouderbladen. De kb swings liepen ook totaal niet meer lekker. Ik was een 1 uur te vroeg bij FP (vergist in de tijd :o). Besloten om die tijd te besteden aan MFR en wat lichte swings, retensioning ff geen zin in. Veel spanning bij de buitenkant van mijn benen en de spieren langs mijn ruggenwervel. Daarna wat swings gedaan met een clubbell van 2,5kg, zwaarder dan ik thuis deed. Dit voelde zo lekker, geen gekke kraken/geluidjes in mijn schouder. De dry-needling sessie aan mijn pecs heeft goed gedaan blijkbaar.
Ik had tevens veel last van mijn linker pols/duim en brachialis (lage bovenaarm). De swings links deden in het begin pijn maar na een paar minuten zakte de spanning bijna volledig weg. :D Enkele maanden geleden kon ik deze zware clubs niet aan en nu meteen dit resultaat, damn lekker.

Tot slot mijn 1 arm kb swing walks in een spiegel geanalyseerd. Thuis train ik nooit voor een spiegel maar zag meteen een aantal flinke fouten. Bij de hip hinge komt de knie van mijn voorste been naar buiten. De vastus lateralis, TFL staan veel te gespannen waardoor mijn knie naar buiten wordt getrokken en zo nog meer spanning in deze spieren bezorgd. Duidelijk waarom spanning in de heupbuigers aanwezig blijft met deze foutieve neurologische patronen die aanwezig zijn. Hierdoor werken de gluteus spieren weer niet in hun primaire functie en neemt de periformis deze rol op zich. Dit verklaard waarom spanning in deze delen steeds weer terugkeren. Met wat correcties en elastieken om mijn been kreeg ik weer meer spanning op de juiste delen o.a. de hamstrings maar nog steeds niet de gluteus. Wederom ontstaat er weer een kanteling in mijn bekken waardoor de periformis wordt belast en niet de gluteus.

Tijd om zwaardere maatregelen te nemen en een nieuwe corrigerende oefening in te zetten. Jullie zullen er waarschijnlijk weinig van begrijpen maar ik zal de oefening beschrijven om op terug te kunnen vallen wanneer ik het even kwijt ben. Deze oefening doe ik op een kaiser maar kan natuurlijk ook met bands. Het doel is de spieren in hun primaire functie aan te spreken zonder dat het mogelijk is dat andere spieren deze functie overnemen en natuurlijk vertaald naar een functioneel bewegingspatroon.

Mijn rechter voet plaats ik op een stepbank en om mijn linker voet komt een pols/enkel band met daaraan de kaiser of een elastiek (band). Mijn linkerbeen naar achter brengen/been strekken (neutrale voetpositie hanteren) tot je duidelijke spanning op je hamstrings voelt. Terwijl je dit doet buig je je heupen maximaal door je torso naar benden te brengen. Hierna breng je langzaam je rechter bil omhoog en naar achter, hierdoor strek je je rechter been tot het punt dat je spanning voelt op je rechter hamstring. Wanneer beide hamstrings onder spanning staan breng je je linker hak naar je kont en je knie naar je borst zo ver als mogelijk, dit moet ongemakkelijk voelen. Hierna strek je je rechter been nog verder door je rechter knie verder naar achter te drukken, kont blijf je naar achter/omhoog brengen. Je torso kan nu langzaam omhoog komen (extensie) en je linker arm breng je naar achter tot het punt dat je triceps en latisimus dorsi op spanning staan. Nu trek je je linker knie heel langzaam omhoog om zo de primaire heup buiger (psoas) te activeren. Gelijktijdig roteer je je torso heel langzaam naar links. Alleen je torso mag roteren en niet je bekken en/of je hoofd. Als dat is gelukt trek je je linker knie nog verder omhoog totdat het bovenbeen minimaal parallel met de grond staat en daarna strek je langzaam je linker onderbeen. Let op dat de spanning op je rechter been niet verdwijnt. De cue's heup omhoog, knie naar achter en bekken in posterior pelvic tilt verplaatsen zijn hierin belangrijk.

Mij is het geen enkele keer gelukt om mijn linker knie omhoog te krijgen, geen enkele kracht in de psoas en dan stond er maar 2kg trekkracht op de kaiser. :treuren:
Het compenseren mijn functies in mijn lichaam tijdens mijn krachtsport verleden moet extreem zijn geweest wanneer blijkt dat ik deze lichte belastingen niet kan dragen in de primaire functie van een heupbuiger. Tevens moest ik enkele keren opgeven omdat mijn rechter piriformis helemaal verzuurd was en geen isometrische contractie meer kon leveren. Ik stond steeds weer te trillen als een rietje op mijn ene been. Gelukkig mag je je met aan hand vasthouden maar ik faalde flink.

Tot slot blijkt dat ik mijn schouderbladen tijdens al deze oefeningen te ver naar achter/binnen trek waardoor ook hier steeds weer een balans verstoring ontstaat bij de rhomboids, traps, rotator cuffs en levator.

Dinsdag 12 december

Single arm kettlebell swing to pull/press - walk
4kg kb

Clubbell external/internal diagonal mills
2kg club

Tot slot nog een aantal setjes retensioning heup/been spieren

BW squats

De afgelopen weken ben ik tot de conclusie gekomen dat veel verstoorde patronen (myofasciaal en neurologisch) bepaalde weefsels bleven overbelasten. Mijn voeten en knieen blijven naar buiten komen doordat ik altijd zo heb getraind in de krachtsport en hierdoor disfuncties niet loslaten. Ik hanteer nu met alles wat ik doe een stacking the joint principe en ondervind direct de positieve effecten hiervan. De piriformis die steeds gespannen bleef en niet losliet of zeer sneller overprikkeld kon worden is dat niet meer. Spanning in mijn bekken blijft weg met als positief gevolg dat de overige externe heup rotators ook minder spanning hebben zoals de TFL en de vastus lateralis.

Maanden ben ik bezig met releases met een pvc pijp, lacross ballen en zelfs dry-needling maar de spanning liet maar niet los en nu sinds 2 weken nemen de harde strengen/en spierknopen duidelijk af. De spanning in mijn heupbuigers is ook duidelijk afgenomen. Soms loop je tegen een muur aan en moet je zoeken naar een andere oplossing en merk je binnen enkele weken enorme progressie. Ik ben ook begonnen met bodyweight squats als opmaat naar het echte squatwerk uiteindelijk. Het is wennen om mijn gewrichten onder elkaar te houden maar het resultaat is er en dat voelt goed. Ik betrap me er regelmatig nog op dat wanneer ik iets opraap of opsta ik mijn voeten naar buiten draai en wijder ga staan. Dat zijn de patronen die ik eruit moet krijgen.

Ik heb een stukje geschreven over het stacking the joint principe voor wie dat wilt lezen.

Stacking the joints principe

In de OP staat uitvoerig beschreven hoe myofasciale verstoringen leiden tot functie problemen in ons lichaam en dat deze uiteindelijk leiden tot blessures en chronische pijnen.
Een gezond en functioneel lichaam gaat efficiënt om met zijn energie door structurele balans wat in het lichaam aanwezig is. Een balans verstoring in het myofasciale stelsel van het lichaam resulteert tot verhoogde spanningen in spieren. Visualiseer de spieren in je lichaam als elastieken die je aanspant en ontspant. Een elastiek die te strak staat door bijvoorbeeld een spierknoop of een verdikking/verkleving in de fascia zal je lichaam een bepaalde kant op trekken. Stel je nou voor dat deze te strakke spier een buikspier is en en dat deze niet meer in staat is te ontspannen. Deze 'spier' trekt 24 uur per dag je romp naar voren/beneden. Het is nu nodig om aan de andere kant van je lichaam een spier (antagonist) te activeren die deze actie compenseert. Laten we stellen dat dit in dit geval de erector spinae is. Deze rugspier is in dit geval een gezonde spier en vertoont geen disfuncties maar moet nu 24 uur per dag actief gespannen staan om de verstoring in de buikspieren te compenseren. De verkorte buikspier kost je lichaam geen enkele kracht, deze spier wordt namelijk niet actief verkort door een neurologisch signaal maar heeft niet het vermogen te ontspannen. De rugspier gaat na enkele dagen/weken vermoeid worden want het krijgt geen enkele rust, het moet de hele dag kracht leveren. Na een paar maanden zie je dat de rugspier vermogen begint te verliezen omdat het niet tot rust komt en daardoor ook schade ondervindt. De rugspier begint pijnsignalen af te geven omdat het helemaal vermoeid is, spanning in de spier loopt steeds verder op en langzaam aan zie je dat het lichaam een kromme houding begint aan te nemen omdat de buikspier constant het lichaam naar voren blijft trekken.

Dit bovenstaande proces is constant gaande in het lichaam van een mens. Het is dus van belang dat deze verstoringen in een vroeg stadium worden opgelost zodat het lichaam weer in balans komt en geen energie verliest in het compenseren van myofasciale verstoringen. Een efficiënte energie distributie door dit myofasciale stelsel zorgt er tevens voor dat we betere sportprestaties kunnen leveren. Een spier vol met verstoringen kan zich niet meer efficiënt richten op de primaire functie en zal daardoor vaak ook niet meer in staat zijn optimaal te groeien. Sterker nog een spier vol disfuncties zal uiteindelijk atrofie vertonen. Het verraderlijke van dit alles is dat de verkorte spier in het bovenstaande voorbeeld geen pijnsignaal geeft maar de rugspier die constant actief moet zijn om het lichaam rechtop te houden. Helaas krijgt het pijngebied vrijwel altijd de aandacht en worden deze gebieden behandeld. Omdat deze spier zeer gespannen is zal men er alles aan doen om de spanning eraf te krijgen. Dit zal heerlijk aanvoelen want de pijnsignalen zullen hierdoor verdwijnen echter de buikspier is niet aangepakt en blijft verkort. Dit proces kan jaren doorgaan (symptoom bestrijding) zonder dat het fysieke probleem (balansverstoring) wordt opgelost.

Deze verstoorde processen kunnen in alle delen van je lichaam plaatsvinden. Een lichaam wat een efficiënt myofasciaal systeem heeft zal in balans zijn. Stacking the joints is een voorbeeld en een goede start naar het terugkeren naar een lichaam in balans. Een hoofd wat recht boven je torso/bekken staat zal voornamelijk gedragen worden door je skelet. Het myofasciale systeem waarvan je spieren deel uitmaken creëren de mobiliteit van je hoofd. Dit kost die spieren weinig energie maar een hoofd wat naar voren hangt moet 'gedragen' worden door de spieren en fascia aan de achterzijde. Daar zijn deze zachte weefsels niet voor gemaakt en kosten heel erg veel energie. Bewegen volgens het stacking the joints principe is de sleutel om het lichaam spanning los te laten die anders niet los gelaten kan worden omdat anders het lichaam als een kaartenhuis in elkaar zou storten. In een lichaam vol met myofasciale verstoringen trekken alle 'elastieken' constant tegen elkaar om het lichaam in balans te houden. Ik spreek hier over een balans omdat het lichaam niet omvalt en nog steeds in staat is te functioneren echter is het een verstoorde balans en is het lichaam niet meer in staat om bepaalde activiteiten zoals lopen en staan langdurig pijnvrij vol te houden.

Ook in de krachtsport is het belangrijk dit stacking the joints principe aan te houden. Hoe meer men hiervan afwijkt hoe meer spanningen er in het myofasciale systeem zullen worden opgebouwd. De mens is gemaakt om te lopen, dit is een primaire functie van het lichaam en dus functioneel. Het squatten met zware lasten is geen primaire functie van het lichaam maar een activiteit welke wij hier allemaal graag doen (of minder graag maar functioneel vinden om sterk te worden). Een efficiënt loopt patroon is met je voeten naar voren, dit toont o.a. een balans aan tussen de abductors en adductors van de heup. De enkels en knieën staan recht onder de heup, alle gewrichten staan in een lijn onder elkaar. Wanneer je gaat squatten is het verstandig ditzelfde patroon aan te houden. Een sumo stance bijvoorbeeld wijkt hier flink vanaf. De krachten die door het myofasciale systeem gedragen moeten worden nemen exponentieel toe. Maar ook een stance die wijder is dan heup wijdte zal de gewrichten uit lijn plaatsen en dus meer spanningen oproepen. Het naar buiten draaien van je tenen vraagt om een verhoogde activiteit van je abductors. Vaak squatten zal dit verstoorde patroon in je lichaam (o.a. neurologisch) programmeren en wanneer naar mate de tijd vordert de gewichten toenemen zal de balans steeds verder verstoord worden. Squatten met je tenen naar voren op heup breedte waarbij de knie de lijn van de voet volgt zal de gewrichten op een lijn houden en niet onnodige spanningen oproepen.

Dit geldt tevens voor de presses. Een zeer wijde grip zal ook hierin de gewrichten niet meer op een lijn plaatsen. Bij het instabiele maar zeer mobiele schouder gewricht is dit stacking the joints principe misschien nog wel veel belangrijker. Rotator cuff problemen zullen gegarandeerd ontstaan op de lange termijn wanneer men constant met een wijde grip zal bankdrukken. Ik hoop dat dit sommigen hier inzichten verschaft om zo verstandig deze sport uit te oefenen en zo nog lang te kunnen genieten van deze mooie sport.

Laatst bewerkt:
Vandaag geen enkele spanning waargenomen in mijn piriformis. Enkele weken geleden had ik bijna een week flink last (veel spanning) van die spier na een training.
Doordat de piriformis de rol van de gluteus nu niet meer overneemt kan ik deze beter activeren en zal deze naar verwachting steeds beter gaan functioneren. De gluteus spier moet weer 100% zijn voordat ik krachtsport weer kan oppakken. Ik heb weer een belangrijke stap vooruit gezet. De pijn en zelfs de spanning in de onderrug is al een tijd weg en niet meer teruggekomen. Nu mijn bekken deze progressie maakt zal de spanning in de heupbuigers ook naar verwachting afnemen en de onderbenen ook daar deze zich in dezelfde meridiaan bevinden. Rest dan nog middenrug en rotator cuffs welke nog veel werk nodig hebben. Bovenrug en nek heeft ook al een tijd geen pijn en nog maar heel weinig spanning.

Bijna 1 jaar geen krachtsport meer maar uitsluitend trainingen gedaan die zich richten op functie verbetering van mijn lichaam. Sinds het fysieke dieptepunt, halverwege 2016, ben ik fysiek een heel ander mens geworden. Ondanks het ontbreken aan krachttrainingen ben ik in de tussenliggende periode veel sterker geworden. Anderhalf jaar geleden kon ik niet eens de woonkamer 15 minuten dweilen zonder daarvoor afgestraft te worden met 3 dagen helse pijnen in mijn schouders en rug. Enkele maanden geleden kon ik zonder probleem 2 dagen achter elkaar zware dingen verhuizen (8 uur per dag) waaronder mijn strongman spullen en had ik de dag daarna geen enkele spanning in mijn onderrug. Die onderrug pijnen waren wel een van de vervelendste pijnen die ik ooit in mijn leven heb gehad. Ik wil alle spanningen in mijn lichaam t.g.v. disfunctionele myofasciale meridianen uit mijn lichaam krijgen, dat is het hoogste doel waarnaar ik streef. Ik ben positief over 2018 met de stappen die ik heb gemaakt en het vertrouwen wat het me geeft dat ik dit jaar de juiste weg ben ingeslagen.

Laatst bewerkt:
Update fysio: Dry-needling pectoralis minor en major (bovenkant), erector spinae middenrug en t.p.v. rechter schouderblad en tot slot linker soleus.

Middenrug was al heel lang geleden niet meer geprikt. Stijfheid/spanning nam direct af. Alle behandelingen voor 2017 benut. Volgend jaar wederom het uitgebreide pakket.
Geen trainingen de afgelopen periode wegens griep.

Terug
Naar boven