MuscleMeat

UnCompress

• Topic Starter Topic Starter
Zondag 24 december

Single arm kettlebell swing to pull/press - walk
4kg kb

Clubbell external/internal diagonal mills
2kg club

Squats
BW

Griepklachten worden minder. Vandaag echt zin in een training. Veel meer mobiliteit bij de club mills bij de borst en rotator cuffs.
Fijnen kerstdagen, later!

Dinsdag 26 december

4kg kb

2kg club

Squats
BW

Donderdag 28 december

4kg kb

2kg club

Squats
BW

Het is me eindelijk gelukt full squats te doen zonder compensaties, alle gewrichten mooi in een lijn!!! :cheer:
Dorsi-flexie in linker voet/enkel is de laatste weken snel zoveel beter geworden. Dit heeft me werkelijk veel jaren gekost. Nu kan ik eindelijk weer eens de squat gaan opbouwen nu ik de mobiliteit weer heb. Een top afsluiting van het jaar wat al heel erg goed verliep.

Zoals ik eerder heb aangegeven ben ik ervan overtuigd dat deze dorsi-flexie disfunctie de bron is geweest van de disfunctionele wanorde die zich door mijn lichaam heen heeft weten te manifesteren de afgelopen jaren. De soleus/gastrocnemius waren ernstig beschadigd en nu dat herstellende is merk ik welke invloed het heeft in de oppervlakkige myofasciale rug lijn. De spanning in het midden en hoge rugdeel van de erectors neemt daar aanzienlijk af.

Laatst bewerkt:
Zondag 31 december

4kg kb

2kg club

Squats
BW

Hoppa, vaarwel 2017. Het was een top jaar.
Fijne jaarwisseling, zonder ongelukken en dan zien we elkaar weer in 2018.

Zondag 7 januari
4kg kb

2kg club

Squats
BW

Beetje aan het sukkelen met gezondheid, haat de winter!
Merk het meteen als ik een aantal dagen geen rotatie trainingen van de wervelkolom doe. Verschil voor en na de training is extreem.

Maandag 8 januari
4kg kb

2kg club

Squats
BW

ik volg al een aantal jaren een amerikaan genaamd bobby maximus
hij maakt regelmatig gebruik van de oef die jij hierboven beschrijft ; de single arm kettebell etc
mooie pittige complexe oefening - top mc

Flinke kerel, zeker goed om te doen dit soort dynamische oefeningen die je lichaam anders dan de bilaterale oefeningen belasten.

Vandaag zowel bij fysio alsook bij FP geweest. Eerst trainen bij FP. Focus ditmaal om ribbenkast extensie. Constateer duidelijk compressie bij de buikspieren wat zich zijwaarts verspreid (van heup tot oksel). Omdat we nu veel met rotaties trainingen (AOS en POS) van de wervelkolom bezig zijn. Dit heeft tevens verband met de compressie van de schouderbladen (de romboïden zijn overactief waardoor ik mijn schouders niet voldoende open). De rhomboiden staan in verbinding met de serratus welke weer een grote invloed hebben op de ribbenkast. Het openen van de ribbenkast is nodig om goed te kunnen roteren, lopen, rennen en ademhalen.

Daarna snel naar de fysio en die heeft de ruggengraat over bijna de volledige lengte aan beide zijden geprikt (vanaf bovenkant schouderblad). Daar zaten nog wat restjes spanning maar niets vergeleken met ruim een jaar geleden. Tot slot mijn linker kuit helemaal lek geprikt, dat was nog nodig.

Nu thuis lekker trainen.

Ruim anderhalve maand ben ik heel bewust Stacking the Joints (StJ) principe gaan doorvoeren in alles wat ik doe. Ik merk dat het me steeds beter afgaat en mijn beweegpatronen steeds minder intensief hoef te corrigeren. Met name bij het zitten en opstaan willen mijn knieën en voeten naar buiten roteren. Ik heb de laatste maanden geen aandacht besteed aan MyoFascial Release (MFR) van de heupbuigers en externe heup rotators. Gisteren weer eens MFR gedaan aan deze fasciale structuren en ik stond versteld van de progressie die ik heb doorgemaakt met StJ. De strengen zijn niet volledig afgenomen maar de spanning is aanzienlijk afgenomen. Voornamelijk aan het rechter been, daar kon ik zonder al te veel pijn het hele been releasen met een pvc pijp. Voorheen was dat een marteling om te ondergaan.

Langzaam aan begin ik steeds meer inzichten te krijgen en realiseer ik me dat mijn verkeerde beweegpatronen mij gevangen hielden, ik kreeg voorheen de spanning namelijk niet los in bepaalde structuren. Ik had een vermoedden dat StJ een oplossing zou kunnen zijn en nu heb ik met deze test voor mezelf bewezen dat het werkt. Ik realiseerde me dat ik een lange adem moet hebben om de wear and tear van verkeerd sporten en bewegen te herstellen maar ik denk dat ik serieus rekening moet houden met nog enkele jaren werk om mijn lichaam weer volledig in balans te krijgen, als dat überhaupt nog mogelijk is op mijn leeftijd. De 25 jaar schade los je niet op in slechts enkele maanden of jaren schat ik zo in.

Wat is je mening over dit soort oefeningen?

Het heeft functional training principes maar toch nog goed genoeg om ook een degelijk fysiek te bouwen.

Leuke docu helaas zie je ook hier dat de focus ligt op pijn en de bestrijding ervan en niet op functie optimalisering van het lichaam waarmee je uiteindelijk ook de pijn zal verdwijnen. Wanneer je je richt op pijn bestrijding maak je mijn inziens de fout door de fascia als probleem te zien. Halverwege de docu zie je ook dat ze zich hier uitsluitend op richten. Het probleem zit niet uitsluitend in de fascia, deze structuur laat alleen zien da er een probleem in het lichaam zit. Of dat door trauma of immobiliteit komt of door verkeerde bewegingspatronen in je leven te hanteren die de structuur en functie van het lichaam verstoren. Het probleem van a specifieke rugklachten is dat het een gevolg is van structurele disbalans in het lichaam waardoor er verstoringen ontstaan in fascia en zo kan fascia eraan bijdragen dat deze verstoringen zich in het netwerk verspreiden.

Vandaar dat ik fascia bekijk als een middel om het probleem om te lossen en niet als de oorzaak van problemen in het lichaam. Spanning afbreken krijgt aandacht maar nog belangrijker heeft disfunctionele fascia de juiste spanning nodig om alles weer in balans te kunnen krijgen. Bewegen in de juiste functionele patronen is mijn inziens de enige manier om functie verbetering en daardoor pijnverlichting te realiseren. Het niet roteren met onze ruggenwervels en torso maakt dat onze spirale lijnen disfunctioneel zijn geworden. Denk daarbij aan het stukje in de docu waarin artsen de atrofie van fascia lieten zien door het niet gebruiken van deze weefsels. Hoe minder we deze functionele patronen dagelijks gebruiken hoe minder mobiel we worden en hoe meer dit weefsel beschadigd. Langzaam aan verliest de ruggenwervel zijn mobiliteit en is het draaien en roteren van het hoofd en de torso zeer beperkt zoals je dat bij bejaarde personen ziet die over een lange periode deze functionele lijnen niet getraind hebben.

De Duitse onderzoeker snijden een heel mooi punt aan dat de huid onder druk heel langzaam te bestrijken je deze structuren kunt herstellen. Beweging heeft nog een beter effect daar dit de temperatuur van deze structuren verhoogd en dus metabolisme verbeterd. Dit is precies wat ik heb ontdekt met behulp van functional patterns en ook hier al enige tijd verkondig.

Wanneer we in deze studies ons niet meer richten op pijn en de bestrijding daarvan maar zoals ik eerder aangaf op functie verbetering van het bewegingsapparaat dan ga je hele andere verbindingen zien de nu helaas vaak worden gemist.

Veel open deuren en weinig informatie waar ik nog niet mee bekend was. Wat ik nog mis in de docu is op welke wijze fascia structuren elkaar beïnvloeden in het lichaam. Stecco legt de hele individuele fascia structuren mooi in kaart. Meyers heeft verbanden (lijnen) in kaart gebracht op een meer holistische wijze welke inzichten verschaft die mijn inziens cruciaal zijn in het begrijpen van het bewegingsapparaat. Met beide onderzoeken ben je er niet en ontbreekt het aan een methode hoe deze kennis ingezet kan worden in het herstellen van de juiste functies in onze bewegingspatronen.

In elk geval dank voor het onder de aandacht brengen van deze docu.

Laatst bewerkt:
En anders kun je dit nog proberen bij rugklachten. ;)

Wel mooi die foto’s en echo’s die deze fascia web structuren tonen en vergelijk laten zien tussen gezond en beschadigd weefsel.

De docu heeft me wel weer doen beseffen wat het belang joint mobility training is op de conditie van fascia. Ik ga het weer toevoegen naast FP maar dan minder intensief dan voorheen, 2 a 3 keer per week.

Wel mooi die foto’s en echo’s die deze fascia web structuren tonen en vergelijk laten zien tussen gezond en beschadigd weefsel.

De docu heeft me wel weer doen beseffen wat het belang joint mobility training is op de conditie van fascia. Ik ga het weer toevoegen naast FP maar dan minder intensief dan voorheen, 2 a 3 keer per week.

Ik heb de docu zitten kijken, terwijl ik aan het foamrollen was. Serieus :p

Update fysio:
Dry-needling vandaag. Gebied tussen rechter schouderblad en wervels laten prikken. Boven traps en latisimus dorsi.

Sporten weinig gedaan, niet goed. Ga nu 2x per week intu-flow doen en 2x FP.

Je bent zelfs nu nog steeds bezig met dry needling...?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven