MuscleMeat

UnCompress

• Topic Starter Topic Starter
Training @Functional Patterns
Veel werk op de keizer en met kettlebells. Vandaag heeft hij mijn looppatroon bekeken en mijn linker knie komt naar buiten tijdens het loskomen en klapt naar binnen bij de landing. Flink wat oefeningen gedaan om correcties aan te brengen wat direct hielp. Mijn linker voet voelde ook meteen een stuk stabieler tijdens het lopen.
Het werken met de kettlebells is een leuke variatie en heb ik als huiswerk meegekregen.

Volg jij Naudi Aguilar ? Heb eens wat filmpjes van hem bekeken en artikels van hem gelezen en hij komt echt over als de meest arrogante, idiote, zelfingenomen idioot die ik in lange tijd gezien heb :roflol:

Laatst bewerkt:
Nee Naudi volg ik niet, en precies om de redenen die jij aandraagt. Ik heb dat een tijdige aangekeken en was hem meer dan zat. Het systeem daarentegen volg ik wel omdat het werkt. Ik kan die twee zaken los van elkaar zien.

Nee Naudi volg ik niet, en precies om de redenen die jij aandraagt. Ik heb dat een tijdige aangekeken en was hem meer dan zat. Het systeem daarentegen volg ik wel omdat het werkt. Ik kan die twee zaken van elkaar los zien.
Ja snap ik wel. Hij heeft een paar interessante dingen te zeggen, maar ook veel gebash en zever ertussen, wat jammer is.

Al dat online en youtube gedoe is marketing, dat heeft geen zin om het na te doen. Heb het geprobeerd maar werkt niet. Zonder te begrijpen wat FP nu precies is weet je niet waar je meer bezig bent. Ik volg nauwelijks FP op het gebied van socialmedia maar lees wel boeken en ben nu onder behandeling bij FP Nederland wat een zeer relaxte gast is en kennis van zaken heeft.

Laatst bewerkt:
Nu ik steeds meer inzichten krijg in de functie van het lichaam ben ik onlangs op een andere wijze mijn MFR gaan toepassen. Zoals bekend moet bij elk lichaam de spanning worden afgebroken bij de heupbuigers omdat deze de functie van je bekken verstoren met als gevolg disfuncties in je onderrug en het bovenlichaam.
I.p.v. mij uitsluitend te richten op de heupbuiger (rectus femoris) ben ik gestart met het afbreken van de spanning (MFR) van de volledige fascia meridiaan waarbinnen de heupbuiger zich bevindt. Spanning in bijvoorbeeld de tibialis anterior (onderdeel van de Superficial Front Line) vloeit via de fascia structuren door naar de rectus femoris en kan dus deze spier volledig beperken in het loslaten van deze spanning.

Zoals sommige weten heb ik al heel lang (waarschijnlijk vanaf mijn 17e) een dorsi-flexie probleem in mijn linker enkel. Hiermee is door diep te squatten voor een groot deel mijn ellende ontstaan. Laat nu net bij verder onderzoek de tibialis anterior vol met restricties zitten waarbij dit tevens de boosdoener kan zijn die de dorsi-flexie van mijn voet beperkt. Nu MFR ik vanaf mijn voet omhoog, de tibialis anterior en extensor digitorum en de quadriceps. Dit zal 100% meer effectief zijn daarvan ben ik overtuigd. Zo zal ik al mijn resterende restricties gaan aanpakken, volledige meridianen nalopen ook al heb ik daar geen specifieke klachten.

mm-superficial-front-line.jpg

Superficial Front Line Meridian

Laatst bewerkt:
Afgelopen week veel zittend werk gedaan wat weer lekker ruk is. Dat roept toch telkens weer spanning op bij de zwakke plekken waar ik tot nu toe nog steeds weinig aandacht aan heb kunnen besteden. Ben de dagen daarna veel gaan trainen en minder MFR gaan toepassen met zeer goed resultaat. De spanning zakte direct weg bij mijn bovenrug en schouders. Doe nu bijna dagelijks 2x per dag 15 a 30 minuten FP, zeker op dagen waarin ik veel zittend werk moet doen.

Gisteren weer training gehad bij FP, ik boek progressie. Bij de rotatie pulls zijn de disfuncties afgenomen en is de mobiliteit en kracht toegenomen. Mijn heupbuigers verneuken wel nog de functie van mijn core en billen bij bepaalde bewegingen. Tot slot planks gedaan (niet als training) maar om mij te leren de juiste activatie/samenwerking van de gluteus maximus, TVA en midden thoracale wervel toe te passen, dit was loodzwaar voor mij.
Komende twee weken thuis band rows doen waarbij ik mijn slings juist moet laden en releasen, veel wall retractions en planks.

Update fysio:
Tijd geleden dat ik weer een dry-needling sessie heb gehad. Het gaat de laatste tijd echt lekker, zit steeds beter in mijn vel. Je merkt pas hoeveel spanning er nog in je lichaam zit wanneer het los komt en verdwijnt. Pijnen heb ik al lang niet meer maar die spanning die steeds verder afneemt voelt heerlijk. Ik had het niet verwacht dat ik deze manier van trainen zo leuk zou vinden, wanneer je lichaam steeds functioneler wordt geeft dat gewoon een flinke motivatie ermee door te gaan.

Vandaag alleen mijn onderbeen laten aanprikken, tibialis anterior, extensor digitorum, peroneus, soleus, gastrocnemius en tibialis posterior. Focus op de eerste twee spieren om de Superficial Front Line te releasen. Vandaag is het aangetoond dat klachten in mijn bekken vanuit de heupbuigers (quadriceps) en de zeer beperkte dorsi flexie van mijn voet verband met elkaar hebben. Tijdens de dry-needling in deze spieren zag Arnold heftige reacties in de quadriceps direct boven de knieschijf, dit trok tevens door naar de voorzijde van mijn enkel daar waar ik spanning voel wanneer ik mijn voet maximaal op dorsi-flexie test.

Vandaag een dorsi-flexie test gedaan en ik merk dat de mobiliteit link wat vooruit is gegaan. Dit is een grote stap voor mij omdat ik hier al jaren mee bezig ben en ik hier zo goed als geen progressie heb geboekt. Een fysiotherapeut vertelde me 4 jaar geleden dat hij hier niets aan kon doen en ik dit maar moest accepteren. Wanneer de dorsi-flexie van mijn linker voet niet verbeterd zal ik nooit meer kunnen squatten. Dan begrijp je dat het een big deal voor mij is wanneer ik hier wat vooruitgang opmerk. De komende weken zal ik mij met MFR voornamelijk richten op het verwijderen van restricties in mijn linker been.

Training bij Functional Patterns Nederland.
In het begin veel werk op de Keiser en daarna verder met Kettlebells. Zowel mijn balans, spierconditie en coördinatie is flink vooruit gegaan. De oefeningen die ik vandaag deed hield ik nu een stuk langer vol en verloor ik nauwelijks balans. De KB swings gingen echt een stuk beter waarbij ik mijn bekken constant goed wist te stabiliseren.

Spanning uppertraps, nek en rotator cuffs verplaatst zich naar midden, lower traps en rhomboids.
Dit is een heel goed teken. De lage en midden traps nemen langzaam een actieve rol aan waardoor de geplaagde delen ontlast worden.
Wanneer de spieren in het thoracale gebied sterker worden zal ook daar balans herstellen.
Rest dan nog de linker enkel en heupbuigers, ook die boeken de laatste maanden vooruitgang.

Ik snap niet veel van wat je allemaal aan het doen bent maar ik begrijp dat het weer de goede kant op gaat ?

Hoe heb je de mobiliteit van je enkel dorsi flexie nu vooral verbeterd? Dit is bij mij ook super tight en als ik dit aanspan voelt het net alsof ik bijna kramp zal krijgen (heb platte voeten).

Ik snap niet veel van wat je allemaal aan het doen bent maar ik begrijp dat het weer de goede kant op gaat ?
Ja het gaat al een tijd de goede kant uit. De laatste maanden is het echter in een stroomversnelling gekomen.
Hoe heb je de mobiliteit van je enkel dorsi flexie nu vooral verbeterd? Dit is bij mij ook super tight en als ik dit aanspan voelt het net alsof ik bijna kramp zal krijgen (heb platte voeten).
Door de spieren in de fascia meridianen van mijn onderlichaam te releasen en de juiste trainingsoefeningen te doen om elders spanning op te bouwen.

Update fysio:
Vandaag nog een keertje laten dry-needlen, linker onderbeen.

Laatst bewerkt:
Gisteren training bij Functional Patterns Nederland.
Nu de globale disfuncties zijn aangepakt zijn we ons gisteren specifiek gaan focussen op de decompressie van mijn rechter core en schouder. De statische posities kan ik goed in balans houden maar zodra ik een transitie moet maken tijdens de slings verstoren deze disfuncties de integriteit van mijn lichaam.

Het trainen van de diagonale lijnen (slings) van het lichaam heeft als doel het lichaam weer functioneel te maken. Van vrijwel elk mens zit het middenrif vast (compressie) waardoor het lichaam niet meer instaat is functioneel te bewegen (lopen/rennen). Functioneel bewegen is niets meer dan het opladen en loslaten van spanning in je spieren (myofasciaal) volgens een specifieke synchronisatie. Wanneer je loopt dan dien je te roteren vanuit je middenrif, je armen bewegen van voor naar achter. Wanneer je hand naar voren komt zal de andere hand naar achteren gaan en roteert het middenrif. Net als een elastiek zal de spier op lengte getrokken worden en deze opgebouwde spanning gebruiken om weer om de volgende stap te zetten. Als een pendulum vloeien alle krachten/bewegingen in elkaar over waarbij bewegen zo efficiënt mogelijk zal zijn. Vergelijk het met de spanning die je lichaam opbouwt bij een squat of bankdrukken. Zonder het toepassen van een pauze in deze bewegingen kun je de opgebouwde elastische spanning in je spieren direct gebruiken bij concentrische fase. Functioneel bewegen is dus niet grinden maar het soepel laten samenwerken van je bewegingsapparaat. Deze manier van bewegen zorgt dat overbelasting van een specifiek deel in het lichaam nauwelijks zal plaatsvinden.

Gisteren eerst nog pull en press bewegingen met maximale torso rotatie op de keiser gedaan. Zoals ik aangaf gingen de transities van links naar rechts moeizaam door de compressie van mijn rechter core en schouder. Ik shift regelmatig mijn torso naar rechts en bekken naar links. Hierna pull beweging op de keiser combineren met een kettlebell swing, een hand de keiser en andere een lichte kettlebells. Tot slot kettlebell swings met een hand waarbij ik een transitie maak naar een pull. Was een fijne training, waarbij mijn billen en piriformis minder moeite hadden met de oefeningen.

Gisteren voor het eerst in jaren weer eens gelopen met farmers en yoke, al waren de afstanden en gewichten niet bijzonder, het viel me niet tegen.
Tijdje terug ook met een verhuizing twee volledige dagen bezig geweest en in mijn rug helemaal geen last gehad van pijntjes.
Ben nu bezig met het inrichten van mijn nieuwe trainingslocatie die bijna 2x zo groot is geworden.

Ik moet stoppen met het slapen op mijn buik. Dat zal niet makkelijk worden aangezien ik zo het beste in slaap val.
Ik slaap tegenwoordig met matras op de grond wat me erg goed bevalt. Dit maakt een matras een stuk harder omdat de onderconstructie niet mee veert. Dit geeft bij buik slapen het voordeel dat je onderrug geen hyperextensie krijgt omdat je bekken gaat doorhangen echter is de positie van je voeten verstoord bij buik slapen. Het is niet mogelijk je voet neutraal te houden zoals dat bij een rug en zij ligging wel mogelijk is. Ik merkte dat ondanks de vorderingen spanning toch steeds weer terug kwam bij mijn onderbenen (en dus ook bovenbenen) welke ik niet kon verklaren.
Heb nu een paar dagen niet meer op mijn buik geslapen en spanning is direct verdwenen.

Super training sessie bij FP Nederland gehad.
We zijn nu aan het finetunen om de spanning blijvend uit mijn lichaam te krijgen. Onderkant voet, en plantaris rechter been (knieholte) last van steeds weer terugkerende spanning. Alex analyseerde meteen hoe dit komt. De plantar fascia (onderkant voet) en de gehele oppervlakkige posterior fascia lijn staat bij mij onder constante spanning omdat ik te veel steun op de bal van mijn voet. Hierdoor is deze fascia meridiaan constant onder spanning om omvallen te voorkomen. Een uur trainen en de spanning was helemaal weg en vandaag geen last meer gehad. Een goede tip was om mijn tenen op te tillen tijdens mijn activiteiten.

Dry-needlen ga ik steeds verder naar de achtergrond schuiven omdat de meeste releases wel hebben plaatsgevonden de afgelopen jaren en het laatste probleempje ligt in functie verstoringen / aansturingen van mijn lichaam. Kan niet wachten om hier de komende weken verder mee aan de slag te gaan.

Laatst bewerkt:
Voor het eerst dat ik geen spanning of zelfs spierpijn heb aan mijn billen na een training bij FP. Veel spierpijn aan de bovenrug, dat wel.
Vandaag het houthok helemaal uitgeruimd voor de nieuwe voorraad hout wat morgen binnen komt. Had het eerst nog niet door maar zat zonder problemen in een full asian squat voor enkele minuten te werken. Voorheen lukte dit niet met de beperkte dorsi flexie van mijn linker enkel. Nice.

Terug
Naar boven