MuscleMeat

Bezoekers in dit topic

Waarom we aan conventionele krachttrainingen doen kan ik hier niet voor iedereen beantwoorden. Het is imo ook allemaal niet zo zwart/wit. Ik zie deze onconventionele krachttrainingen ook als krachttrainingen, ze complementeren elkaar wanneer ze ook gelijktijdig worden toegepast maar dat is helaas vrijwel nooit het geval. Ook dan kun je niet uitsluiten dat je in je leven verstoorde bewegingspatronen zult opslaan in je lichaam. Ik heb ruim 20 jaar aan conventionele krachttraining gedaan. Ik had destijds geen weet dat een gebroken voet tot gevolg zou hebben dat de dorsiflexie van mijn linker enkel/voet ernstig beperkt zou zijn. Dit had tot gevolg dat de bewegingspatroon van mijn squat en deadlift niet normaal functioneerde en ik compensatie patronen ging toepassen over verschillende gewrichten. Als je maar lang genoeg in die verstoorde patronen blijft bewegen en je past dan ook nog eens flinke belastingen toe aan deze patronen dan creëer je een verstoring in je lichaam waarvan je in eerste instantie geen weet hebt, laat staan dat je dit kunt gaan oplossen. Bij mij was het mijn voet maar een verstoring kan door van alles ontstaan ook door activiteiten die wij door de jaren heen uitvoeren en langzaam aan je patronen veranderen. De mobiliteit van mijn linker voet/enkel is ondertussen toegenomen maar nog steeds niet gelijkwaardig aan die van mijn rechter voet/enkel.

Het heeft imo allemaal te maken met hoe ver je lichaam uit balans is. Bij mij was dat ernstig en dus zal er weinig voor nodig zijn om je over de rand te krijgen waarbij ernstige schade (en pijn) aan je lichaam ontstaat. Hoe ouder je wordt hoe meer tijd je hebt gehad om verstoringen door de jaren heen te verzamelen. Als je jong bent heb je deze geschiedenis nog niet en tevens is het bindweefsel in je lichaam nog zeer soepel waardoor verstoringen niet snel zullen worden opgemerkt. Wanneer je ouder wordt droog je als het waren uit en dan ga je merken dat het lichaam spanningen niet zo eenvoudig meer kan loslaten. Vitale delen in je bewegingsapparaat zoals je wervelkolom, schouders en knieën zullen beperkt worden in hun mobiliteit en dan moet je imo gaan oppassen. Dan komen de 'ouderdom' klachten wanneer men doorgaat waar men altijd mee bezig was. Veel krachtsporters zullen noodgedwongen moeten stoppen met hun liefde voor de sport. Vaak verdwijnen ze ook van het forum en de 'jonge' generatie heeft geen weet van wat hen te wachten staat omdat deze informatie niet wordt gedeeld of men wilt het niet horen.

Ik ben niet van plan diezelfde weg te bewandelen en wil nog jaren aan krachtsport doen, zij het nu conventionele of onconventionele krachtsport. Zo was voorheen de esthetiek van mijn fysiek of de toename in kracht zeer belangrijk nu is dit het verbeteren van het bewegen van mijn lichaam geworden, met bijkomend voordeel dat de pijnen ook verdwenen. 20 jaar conventionele krachtsport heeft zijn sporen achter gelaten dus kan ik niet verwachten dat ik na een kleine 2 jaar onconventionele training de problemen heb opgelost. Sterker nog de afgelopen 2 jaar waren geen krachttrainingen maar therapie/rehab en ik ben pas sinds 2 weken echt weer begonnen met krachttraining.

Conventionele trainingen hebben niet als doel je bewegingspatronen te verbeteren, je torso, schouders, nek soepel en vloeiend te laten roteren. Het is een trainingsmethode welke is gebaseerd op compressie van je gewrichten en dus ook het weefsel rondom die gewrichten. Het bouwt spanningen op in je lichaam wanneer je niet actief werkt aan het afbreken van deze spanningen met aanvullende trainingen. Dus op dat vlak kan het imo wel degelijk een bijdrage leveren aan het trainen van disfuncties in je lichaam.
 
Dank voor je uitgebreide antwoord, man. En misschien zijn we het niet altijd eens (en soms ook weer wel), maar ik begrijp dat dit erg belangrijk voor je is en dat deze vorm van trainen je de resultaten heeft gebracht die je wilde. Ik ben benieuwd hoe de combinatie van beide trainingsmethoden straks uit gaat pakken, misschien heeft dat wel een heel positief effect op al je lifts.
 
Voorbereiding voor mijn Gada's zijn afgerond, bouten door de bamboe gehaald.
Nu 2 zakken beton halen en storten maar. :D

IMG_8540.JPG
IMG_8541.JPG
 
Donderdag 11 oktober
WU
Intu-flow nek, pols, elleboog en schouder rotaties
Wall retractions
Standing Bridge

Cabe row / face pull
4 sets / 2,5kg

Single arm kettlebell swing to pull/press - staggered stance
3 sets / 4kg
2 sets / 6kg

Indian club external & internal mills
3 sets / houten club 45cm - 400gr
1 sets / stalen staaf 53,5cm - 1,2kg

Indian club external & internal parallel mills
3 sets / houten club 45cm - 400gr
1 sets / stalen staaf 53,5cm - 1,2kg

Indian club hip hinge to behind the head
3 sets / stalen staaf 53,5cm - 1,2kg

Indian club shoulder casts
3 sets / stalen staaf 53,5cm - 1,2kg

Indian club behind the head / shield
2 sets / clubbell - 2kg

Mace 360 swings - two hands
4 sets / stalen mace 102,5cm - 4kg

Naast het werk wat ik al doe om mijn schoudergordel mobieler en stabieler te maken heb ik de cable pull aan mijn training toegevoegd om specifiek te lage trapezium spier mee te versterken. Beweging waar ik de nadruk op je is shoulder retraction en depression en zeer langzaam en gecontroleerd uitgevoerd.

Mijn eerste club is af, zojuist foto van ontvangen. Echt blij mee, die vorm is :heart:. Meer dan 100 jaar oud ontwerp! Weegt ongeveer 1,6kg.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Laatst bewerkt:
Mijn lichaam reageert erg goed op de trainingen. Eerste weken na een training krom lopen van de spierpijn, wat nu niet meer het geval is.
In het verleden heb ik meerdere pogingen gedaan maar was mijn lichaam er nog niet klaar voor en keerde spanningen en pijnen terug die zich door mijn lichaam verspreide.

Enkele jaren geleden was mijn neef begonnen met yoga en is daar nog steeds redelijk intensief mee bezig. Beide waren we jaren terug nogal stijf. Hij heeft de afgelopen jaren zijn lichaam constant gerekt want dat is wat yoga in principe is. Ik ben jaren geleden volledig gestopt met rekken en gebruik andere methoden om de mobiliteit te verbeteren. Pas geleden raakten we aan de praat waarbij we beide onze ervaringen deelden en hij stelde voor dat ik eens een paar poses moest aannemen om te kijken hoe lening ik zou zijn.
Ik kwam met geen enkel probleem in de pose, bepaalde poses gingen mij zelfs nog beter af. Hij kon gewoon niet geloven dat ik dit had bereikt door nooit mijn lichaam te rekken. Nu heeft ook hij een paar turnclubs gekocht om met swings te starten. :D
 
Mijn lichaam reageert erg goed op de trainingen. Eerste weken na een training krom lopen van de spierpijn, wat nu niet meer het geval is.
In het verleden heb ik meerdere pogingen gedaan maar was mijn lichaam er nog niet klaar voor en keerde spanningen en pijnen terug die zich door mijn lichaam verspreide.

Enkele jaren geleden was mijn neef begonnen met yoga en is daar nog steeds redelijk intensief mee bezig. Beide waren we jaren terug nogal stijf. Hij heeft de afgelopen jaren zijn lichaam constant gerekt want dat is wat yoga in principe is. Ik ben jaren geleden volledig gestopt met rekken en gebruik andere methoden om de mobiliteit te verbeteren. Pas geleden raakten we aan de praat waarbij we beide onze ervaringen deelden en hij stelde voor dat ik eens een paar poses moest aannemen om te kijken hoe lening ik zou zijn.
Ik kwam met geen enkel probleem in de pose, bepaalde poses gingen mij zelfs nog beter af. Hij kon gewoon niet geloven dat ik dit had bereikt door nooit mijn lichaam te rekken. Nu heeft ook hij een paar turnclubs gekocht om met swings te starten. :D
Alhoewel ik nog steeds sceptisch sta ten opzichte van alles wat hier gepost wordt, kan ik wel persoonlijk beamen dat ik altijd weinig mobiliteit had, en dat door middel van stretchen dat niet veel is verbeterd maar vooral door het gebruik van een lacrosse ball.
 
Altijd goed om sceptisch te zijn, dat geeft aan dat je niet alles zomaar aanneemt. Moet je naast die deep tissue massage ook eens een tijd mobiliteit training proberen.
 
Zondag 14 oktober
WU
Intu-flow nek, pols, elleboog en schouder rotaties
Wall retractions
Standing Bridge

Single arm kettlebell swing to pull/press - staggered stance
2 sets / 4kg
2 sets / 6kg
1 set / 8kg

Indian club external & internal mills
Indian club external & internal parallel mills
Indian club shoulder casts
veel sets / houten club 45cm - 400gr

Mace 360 swings - two hands
4 sets / stalen mace 102,5cm - 4kg

Zwaardere kb swings gedaan, hams en billen stonden in de fik.
Club swings aandacht besteed aan transities tussen verschillende stijlen swings. Veel meer herhalingen gedaan met de lichte clubs.
Tot slot nog lekker wat mace 360 gedaan. Over een tijd een poging 10-2 swings doen.
 
De kb swings waren gisteren denk ik toch iets te veel geweest. Mijn rechter QL schoot in een lichte kramp gisteren en is nog wat gevoelig vandaag, ook is de multifidi net boven het SI gewricht wat licht verdikt. Waarschijnlijk heb ik door het gewicht wat controle op de buik/core spieren verloren waardoor mijn onderrug wat hol trok tijdens de oefening. Weet ik even waar momenteel de grens ligt. De overige geplaagde spieren in mijn bovenlichaam reageren zeer goed op de trainingen.

Gisteren ook voor het eerst met teenspreiders de training gedaan (niet helemaal want ze belasten je voet spieren flink). Precies waar de meeste compressie in mijn linker voet zit, waardoor de dorsiflexie beperkt is reageert erg gevoelig. Ik interpreteer dit als een positieve reactie dat de compressie en dus spanning daar vrij is aan het komen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn bestelling bij https://www.facebook.com/Indianclubportugal/ is klaar. Ze moeten nog gelakt worden maar zo zien ze eruit na de draaitafel.

Van links naar rechts: Sim D. Kehoe 4.5lb replica, Sim D. Kehoe 3.5lb replica, Spaulding Model E.S. 2.5lb replica, IB 2 1.75lb replica, Classic 2lb teardrop club replica.
Bewust gekozen voor kopieën van zeer oude indian clubs. Ervaringen van huidige indian swingers spreken van nog steeds de beste vormen waarmee je kunt trainen.

Indian clubs.png
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Zien er idd mooi uit, nu nog kijken hoe ze draaien. Ben wel toe aan de wat zwaardere clubs.
 
Ze decompressen (trekken aan je) lichaam. Hoe zwaarder de gewichten, hoe harder ze gaan trekken (middelpuntvliedende kracht). Uncompress is een utopie, het moment waarop je lichaam geen compressie meer bezit. Doel is om dit stadium zo dicht mogelijk te benaderen.
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag 19 oktober

Indian club external & internal mills
Indian club external & internal parallel mills
Indian club parallel mills
Indian club wind mills
16 x 1min x turn club 45cm - 400gr

Indian club inward & outward shoulder casts
Indian club behind the head / shield
8 x 1min x stalen staaf 53,5cm - 1,2kg

Mace left & right swings - two hands
6 x 1min x stalen mace 102,5cm - 4kg

Weinig kunnen doen afgelopen dagen. Vandaag alleen wat club/mace swings gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Zondag 21 oktober

Kettle bell
single arm swing to pull/press - staggered stance
3 sets / 4kg
3 sets / 6kg

Indian club
external & internal mills
2 set / turn club 45cm - 400gr
wind mills
8 set / turn club 45cm - 400gr

Mace
360 swings - two handed
3 sets / stalen mace 102,5cm - 4kg

Voor de training pecs major en minor releases gedaan. De kb swings gingen goed, geen spanning in QL en multifidi onderrug.
Vandaag veel setjes windmills gedaan. Voelt momenteel het meest prettig, minder stroeve kan ik eenvoudig minuten lang volhouden zonder dat spieren vermoeien/verkrampen. Daarnaast geeft deze swing de meeste rotatie in de torsi/romp waardoor de spieren rondom de wervelkolom goed worden getraind. Misschien ook beter om me de komende tijd te richten op een bepaalde type swing en deze er goed technisch inslijpen ipv een hele reeks oppervlakkig af te werken.
 
Laatst bewerkt:
Donderdag 25 oktober

Indian club
external & internal mills
external & internal parallel mills
parallel mills
wind mills
? x IB2 club - 0,75kg
? x Spaulding club - 1,1kg
? x Teardrop club - 0,9kg

Indian club inward & outward shoulder casts
Indian club behind the head / shield
? x Sim D. Kehoe - 1,6kg

Vandaag zijn mijn clubs vanuit Portugal aangekomen. Damn wat een gave dingen en draaien echt lekker. Heb geen setjes bijgehouden, gewoon lekker swingen.
De lichtste zijn 2x zo zwaar dan de turn clubs waar ik mee trainde. De swings voelen een stuk soepeler omdat het gewicht van de club meer beweging meebrengt.
Tevens merk je dat je core veel meer moet werken om je lichaam stabiel te houden, rotatiekrachten op je wervels/romp is een stuk hoger.
De Teardrop clubs zijn erg agressief, lichter dan de spaulding clubs maar omdat het gewicht verder naar buiten ligt trekken ze flink.
 
En wat zijn de kosten voor zo’n setje clubs?
 
Deze clubs trainen ook flink je grip, goede spierpijn aan mijn handen en onderarmen.
Mijn vrouw kon bepaalde swings niet doen omdat ze merkte dat ze te hard in de clubs kneep.
Ook mijn core voel ik goed, lage rugspieren en transversus abdominis geven een lichte spierpijn, met name aan de rechter zijde waar compressie aanwezig is.
En wat zijn de kosten voor zo’n setje clubs?
Echte houten gedraaide clubs van kwaliteit worden met de hand gedraaid. Het ligt aan de vorm en het gewicht maar reken dat clubs tussen de 0,5kg en 2kg in een range van €60 tot €120,- per paar zitten.
Omdat de hele set boven de 10kg uitkwam vallen de verzendkosten hoger uit, rond de €85,-. Ga dus uit van een bedrag rond de €500,-.
 
Back
Naar boven