Fitness Seller

UnCompress

• Topic Starter Topic Starter
30min - intu-flow (intermediate) - (91x)
Functional patterns / Training for Humans - level 1

Standing bridge
10sec x 3

Squat
15 x 2

Lunge
12 x 2

Ball slam
7kg x 10 x 2

Side lunge
10 x 2

One arm rotational row
yellow band x 10 x 2

Transverse hold
green band x 15sec x 3

Kettlebell around the world
8kg x 14 x 2

Dinsdag 9 mei
30min - intu-flow (intermediate) - (92x)
MFR: TFL, Iliacus, Rectus Femoris, Gluteus Medius, Periformis.

30min - intu-flow (intermediate) - (93x)

Squat
15 x 2

Lunge
12 x 2

Ball slam
7kg x 10 x 2

Side lunge
10 x 2

One arm rotational row
yellow band x 10 x 2

Transverse hold
green band x 10sec x 2

Barbell torso twist walk
20kg x 20 x 2 (10 forwards/10 backwards)

Standing bridge
3x

TFL, Iliacus, Rectus Femoris en Periformis duidelijk meer spanning aan de linker zijde. Alleen de Gluteus Medius rechts meer spanning. Spanning neemt bij alle spieren duidelijk af alleen blijft die Periformis gruwelijk veel pijn doen links.

Merk duidelijk dat mijn posture met deze sessie vooruit gaat. Heupflexors zijn minder stijf en trekken daardoor minder hard aan mijn bekken. Forward pelvic shift begint minder dominant te worden en mijn bekken roteert meer posterior waardoor spanning in mijn onderrug niet meer terug komt en mijn wervelkolom een stabiele basis krijgt om structurele integriteit te waarborgen. Wanneer aan deze voorwaarde niet is voldaan kan het lichaam niet anders dan met de wervelkolom en bovenliggende structuren zoals de schouders en hoofdpositie te compenseren om balans (zwaartekracht) in het lichaam te realiseren. Deze compensatie creëert balans verstoringen in spieren waardoor blessures steeds vaker zullen voorkomen en pijn op termijn chronisch zal worden.

Hoe bevalt functional patterns? Ik heb het ook al 2x gedaan deze week maar je merkt toch dat je wel gauw verkeerde posturen aanneemt aangezien het soms gewoon te licht aanvoelt (hiervoor heb ik er even een stok bij gepakt), als je eenmaal een goeie postuur te pakken hebt worden de oefening aardig zwaar. Vooral bij die plank van hem merk je dat je zenuwstelsel hele nieuwe connecties met spieren moet leggen want je lichaam begint vanaf het begin al helemaal te shaken. Het niveau 1 schema voelt voornamelijk als een ab-routine bij mij want je voelt je lower abs aan het einde wel branden :).

Op welke manier doe jij mfr vooral voor je glutes en heupflexors? Dit zijn voor mij namelijk de allerbelangrijkste punten heb ik het gevoel, voor mijn gevoel komen ook de meeste triggerpoints uit die onbalans in het lichaam die jij zojuist beschreven hebt.

Ik richt me momenteel het meest op het boek daar hier de basis van FP ligt. De training (training for humans) die je nu volgt gaat verder waar het boekt stopt. Ik volg het schema nu een paar weken en merk dat deze ook geen terugkerende spanningen in mijn lichaam veroorzaken wat bij de compressie kracht oefeningen wel het geval was. Je moet net als bij het boek zorgen dat je bekken in een neutrale positie staan en dat thoracic deel van de wervel kolom niet in flexie komt te staan. Schouders naar achter en hoofd recht boven schouders en bekken plaatsen.

Ik herken me niet in je gevoel dat het een ab-routine is. Het richt zich in de basis op het activeren van je gluteus. De primaire functie van de gluteus maximus is extensie van de heup. Dat is helaas niet goed mogelijk wanneer heupbeugers je bekken zowel naar voren trekken en kantelen. De spier gaat zich dan voornamelijk richten op de tweede functie en dat is rotatie (buiten) van de femur. Dit veroorzaakt weer problemen bij de heuprotators. De squat en lunge richten zich specifiek op activatie van de gluteus maximus. Zorg ervoor dat je buiten de training je gaat richten op MFR van de heup flexors (TFL, Iliacus, Psoas en Rectus Femoris). De plank doe ik bewust niet omdat ik de plank niet functioneel vind. Ik heb daar een topic hierover aangemaakt wat diep ingaat waarom planks zinloos zijn. Tot slot de rows met bands zorgen voor juiste activatie van je rugspieren en programmeren van juiste positie schouders tijdens krachtlevering in een row (pull). Alleen de laatste oefening, transverse hold, richt zich op de TVA die tevens actief moet worden wanneer de basis (bekken) weer functioneel wordt.

In post #120 geef ik aan hoe ik MFR toepas. De gluteus medius is vrij eenvoudig. Deze zit aan een kant vast langs de iliac crest. Zoek anders op waar deze spier precies zit op anatomische afbeeldingen. Langs die rand ga je op een lacrosse bal liggen voor 5 minuten en zoek je de spanning op. Zodra deze los laat ga je de rand verder langs met de bal en zoek je resterende spanning op. Beter 2x per dag 5 minuten dan 1x per dag 10 minuten. Let wel op dat je dit pas doet nadat je de heup flexors eerst via MFR hebt aangepakt. Suc6.

Ik richt me momenteel het meest op het boek daar hier de basis van FP ligt. De training (training for humans) die je nu volgt gaat verder waar het boekt stopt. Ik volg het schema nu een paar weken en merk dat deze ook geen terugkerende spanningen in mijn lichaam veroorzaken wat bij de compressie kracht oefeningen wel het geval was. Je moet net als bij het boek zorgen dat je bekken in een neutrale positie staan en dat thoracic deel van de wervel kolom niet in flexie komt te staan. Schouders naar achter en hoofd recht boven schouders en bekken plaatsen.

Ik herken me niet in je gevoel dat het een ab-routine is. Het richt zich in de basis op het activeren van je gluteus. De primaire functie van de gluteus maximus is extensie van de heup. Dat is helaas niet goed mogelijk wanneer heupbeugers je bekken zowel naar voren trekken en kantelen. De spier gaat zich dan voornamelijk richten op de tweede functie en dat is rotatie (buiten) van de femur. Dit veroorzaakt weer problemen bij de heuprotators. De squat en lunge richten zich specifiek op activatie van de gluteus maximus. Zorg ervoor dat je buiten de training je gaat richten op MFR van de heup flexors (TFL, Iliacus, Psoas en Rectus Femoris). De plank doe ik bewust niet omdat ik de plank niet functioneel vind. Ik heb daar een topic hierover aangemaakt wat diep ingaat waarom planks zinloos zijn. Tot slot de rows met bands zorgen voor juiste activatie van tijdens krachtlevering in je rugspieren en programmeren van juiste positie schouders een row (pull). Alleen de laatste oefening, transverse hold, richt zich op de TVA die tevens actief moet worden wanneer de basis (bekken) weer functioneel wordt.

In post #120 geef ik aan hoe ik MFR toepas. De gluteus medius is vrij eenvoudig. Deze zit aan een kant vast langs de iliac crest. Zoek anders op waar deze spier precies zit op anatomische afbeeldingen. Langs die rand ga je op een lacrosse bal liggen voor 5 minuten en zoek je de spanning op. Zodra deze los laat ga je de rand verder langs met de bal en zoek je resterende spanning op. Beter 2x per dag 5 minuten dan 1x per dag 10 minuten. Let wel op dat je dit pas doet nadat je de heup flexors eerst via MFR hebt aangepakt. Suc6.

Thanks, ik voel mijn abs gewoon vooral omdat je je lower abs (naast glutes) ook moest aanspannen zei hij volgens mij in die video's.

Zondag 14 mei
30min - intu-flow (intermediate) - (94x)
Standing bridge - 5x

25min - intu-flow (intermediate) - (95x)

Squat
15 x 2

Lunge
12 x 2

Ball slam
7kg x 10 x 2

Side lunge
10 x 2

One arm rotational row
yellow band x 10 x 2

Transverse hold
green band x 15sec x 3

8kg x 14 x 2

Standing bridge
10sec x 3

Gisteren dry cupping gedaan en duidelijk minder spanning in de bovenrug, huid zag er ook heel rustig uit. Zijkanten lichaam meer spanning en op bepaalde plekken knal rode, bijna paarse huid. Begin nu wel duidelijk een patroon te herkennen. Mijn oude klachten zaten in de rechter heup en onderrug en rechter schouder. Met intensieve fysio behandelingen is dat grotendeels verdwenen.

Onder mijn bekken heb ik momenteel links nog problemen. In mijn bekken ook links de meeste problemen en boven de heup rechts meer problemen. Ik vermoed dat deze delen elkaar beïnvloeden en als ik naar de myofasciale meridianen kijk dan zie je dat deze gebieden in de Posterieure Functionele Lijn (Posterior Oblique Sling) met elkaar verbonden zijn.

Pijnklachten in de onderrug zijn al enkele maanden verdwenen net als rechter knie pijn. Nu zijn de pijnklachten in mijn schouder ook sinds enkele weken verdwenen. MFR werkt ook goed om de pijn in mijn linker bekken weg te krijgen. Heb nu enkele dagen geen pijn meer.

Intu-flow gaat sinds enkele weken ook beter. Kan nu intermediate zonder problemen uitvoeren dus hoef niet steeds terug naar beginner niveau.

Woensdag 17 mei
25min - intu-flow (intermediate) - (96x)
Standing bridge - 5x

Zondag 21 mei
Functional Patterns / Power of Posture
Standing bridge - 3x
Thoracic spine / breathing - 3x
Wall retraction - 3x
25min - intu-flow (intermediate) - (97x)

Paar dagen ziek geweest en ontsteking aan mijn hak.
Rehab weer opgepakt. Naast gluteus maximus activatie (pillar 1 of posture) nu ook focus op thoracic region (pillar 2 of posture).

Laatst bewerkt:
Wall retraction - 3x

Heb je deze oefening uit het boek power of posture? Hoe herken jij trouwens triggerpoints als je geen door straling voelt? Ik heb tot nu toe alleen maar triggerpoints in mijn heupen en bij mij sleutelbeen gevonden aangezien deze doorstralen maar voor de rest kan ik eigenlijk niks vinden. Vooral in mijn bovenrug vind ik het moeilijk om de spanningen te vinden net zoals bij m'n heup buigers.

De triggerpoints die op mijn heupen kan vinden zitten vooral aan de zijkant en wat meer richting de glutes. Terwijl ik de spanning van mijn heup buigers er ook nodig af moet zien te krijgen. Aangezien ik deze maand trouwens weer moest proberen te benchen en ik nog steeds een schouder blessure heb zal mijn fysio deze week hoogst waarschijnlijk zeggen dat dry-needling niet de oplossing zal zijn geweest. Maar ik geloof dat dry needling niet binnen 3x het probleem zal oplossen maar dat je je postuur en mobiliteit in combinatie met dry needling over de tijd moet zien te verbeteren. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Edit: De triggerpoints die ik in mijn heupen vind zal waarschijnlijk van de gluteus medius zijn.

Update fysio: bijna 3 weken geleden. Dry-needling iliacus (nauwelijks iets gevonden, mooi), quads, TFL en soleus.
Morgen weer eens trainen.

Wall retraction - 3x

Heb je deze oefening uit het boek power of posture? Hoe herken jij trouwens triggerpoints als je geen door straling voelt? Ik heb tot nu toe alleen maar triggerpoints in mijn heupen en bij mij sleutelbeen gevonden aangezien deze doorstralen maar voor de rest kan ik eigenlijk niks vinden. Vooral in mijn bovenrug vind ik het moeilijk om de spanningen te vinden net zoals bij m'n heup buigers.

De triggerpoints die op mijn heupen kan vinden zitten vooral aan de zijkant en wat meer richting de glutes. Terwijl ik de spanning van mijn heup buigers er ook nodig af moet zien te krijgen. Aangezien ik deze maand trouwens weer moest proberen te benchen en ik nog steeds een schouder blessure heb zal mijn fysio deze week hoogst waarschijnlijk zeggen dat dry-needling niet de oplossing zal zijn geweest. Maar ik geloof dat dry needling niet binnen 3x het probleem zal oplossen maar dat je je postuur en mobiliteit in combinatie met dry needling over de tijd moet zien te verbeteren. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Edit: De triggerpoints die ik in mijn heupen vind zal waarschijnlijk van de gluteus medius zijn.
Ja die oefeningen komen uit dat boek.
Waarom moest je proberen te benchen? Dry-needling lost niks op maar helpt een restrictie te verwijderen waarna je kunt werken aan een oplossing.

Update fysio: bijna 3 weken geleden. Dry-needling iliacus (nauwelijks iets gevonden, mooi), quads, TFL en soleus.
Morgen weer eens trainen.

Ja die oefeningen komen uit dat boek.
Waarom moest je proberen te benchen? Dry-needling lost niks op maar helpt een restrictie te verwijderen waarna je kunt werken aan een oplossing.

Ah ik ben sinds gisteren begonnen met the standing bridge trouwens :). Ik snap alleen één ding niet bij het vooroverbuigen, als je vooroverbuigt moet je dan al goeie postuur vasthouden of je eigen postuur en dan vanuit de gebogen positie goeie postuur pakken en langzaam rechtop gaan staan.

Zij denkt dat dry-needling het op zou lossen heb ik het gevoel. Maar wat zou dan de oplossing moeten zijn, postuur en mobiliteit? Als ik dat weet kan ik vrijdag even een goed gestructureerd plan met haar bespreken en dat dry-needling dan gewoon een hulpmiddel zoals MFR is (wat het eigenlijk ook is).

Toen ik gisteren trouwens MFR deed bij mijn voorkant heup kreeg ik echt aardig grotere steken dan in mijn quads dan normaal, ik dacht eerst dat een soort mug me zat te steken maar dat kwam dus gewoon door die enorme tightness daar. Dat was toch echt wel mijn hoogte punt wat ik tot nu toe met MFR heb meegemaakt.

Laatst bewerkt:
Erg druk momenteel en kom gewoon niet eens aan trainen toe. Dat zal helaas ook nog enkele weken aanhouden. Enige wat ik nu nog doe is MFR en posture correction oefeningen. Wanneer ik het weer wat rustiger heb zal ik hier weer posten.

Ah ik ben sinds gisteren begonnen met the standing bridge trouwens :). Ik snap alleen één ding niet bij het vooroverbuigen, als je vooroverbuigt moet je dan al goeie postuur vasthouden of je eigen postuur en dan vanuit de gebogen positie goeie postuur pakken en langzaam rechtop gaan staan.

Zij denkt dat dry-needling het op zou lossen heb ik het gevoel. Maar wat zou dan de oplossing moeten zijn, postuur en mobiliteit? Als ik dat weet kan ik vrijdag even een goed gestructureerd plan met haar bespreken en dat dry-needling dan gewoon een hulpmiddel zoals MFR is (wat het eigenlijk ook is).

Toen ik gisteren trouwens MFR deed bij mijn voorkant heup kreeg ik echt aardig grotere steken dan in mijn quads dan normaal, ik dacht eerst dat een soort mug me zat te steken maar dat kwam dus gewoon door die enorme tightness daar. Dat was toch echt wel mijn hoogte punt wat ik tot nu toe met MFR heb meegemaakt.

Zondag 4 juni
25min - intu-flow (intermediate) - (98x)

Squat
15 x 2

Lunge
12 x 2

Ball slam
7kg x 10 x 2

Side lunge
10 x 2

One arm rotational row
yellow band x 10 x 2

Transverse hold
green band x 15sec x 3

8kg x 14 x 2

Standing bridge
5x

Wall retraction
5x

Woensdag 7 juni
25min - intu-flow (intermediate) - (99x)
Functional Patterns / Power of Posture
Standing bridge - 5x
Thoracic spine / breathing - 5x
Wall retraction - 5x

Update fysio: Dry-needling TFL, vastus lateralis en rectus femoris aan beide benen.
Daarna thuis de fascia van deze gebieden met dry-cupping gemanipuleerd.

Jouw triggerpoints moeten inmiddels ook wel weg zijn of niet? Hoelang doe je nu al aan dry-needling?

Sinds 2013 voor het eerst dacht ik maar destijds niet zo intensief als afgelopen jaar. Nu sinds mei 2016. We zijn aardig af aan het bouwen van wekelijkse sessies naar nu om de 2 a 3 weken. Ik heb een zeer uitgebreide aanvullende verzekering (36x) dus ik heb er dit jaar al voor betaald. Dan moet ik daar natuurlijk ook gebruik van maken, zit nu op 18x. :D

Laatst bewerkt:
Sinds 2013 voor het eerst dacht ik maar destijds niet zo intensief als afgelopen jaar. Nu sinds mei 2016. We zijn aardig af aan het bouwen van wekelijkse sessies naar nu om de 2 a 3 weken. Ik heb een zeer uitgebreide aanvullende verzekering (36x) dus ik heb er dit jaar al voor betaald (36x). Dan moet ik daar natuurlijk ook gebruik van maken, zit nu op 18x. :D
Ben jij ondertussen nog niet leeg gespoten :roflol:

Sinds 2013 voor het eerst dacht ik maar destijds niet zo intensief als afgelopen jaar. Nu sinds mei 2016. We zijn aardig af aan het bouwen van wekelijkse sessies naar nu om de 2 a 3 weken. Ik heb een zeer uitgebreide aanvullende verzekering (36x) dus ik heb er dit jaar al voor betaald (36x). Dan moet ik daar natuurlijk ook gebruik van maken, zit nu op 18x. :D

Dan zou ik daar ook zeker gebruik van maken haha! Zou zonde zijn om niet gebruik te maken van alle afspraken waar je recht op hebt.

Terug
Naar boven