Xander heeft gisteren voor het eerst een volledige training met me meegedaan. Hij had er eigenlijk niet zo’n zin in en wilde deadliften dus ik gaf aan dat, dat zonder problemen moet kunnen. Tijdens de training merkte hij pas hoe complex de bewegingen zijn en hoe veel moeite hij het er fysiek mee had. Na afloop was hij helemaal gesloopt en hij had alleen maar een bal van 5kg en 7kg, kettlebells van 4kg en 8kg in zijn handen gehad.
Wat ik niet had verwacht was dat hij na afloop erg enthousiast was over deze training. Hij vond het zelfs leuk om te doen en gaat vaker met mij meedoen. Vanochtend kreeg ik nog een bericht dat zijn core helemaal beurs voelt, had dit nog nooit meegemaakt. Deze kerel is niet ongetraind en deed enkele maanden geleden nog 190kg raw bench press, 300kg blockpull en pakt de inch dumbbell van 78kg van de grond maar hier stond hij dan met een 4kg kettlebell die hem helemaal sloopte, hahaha
Intu-flow evaluatie (3 maanden / 61 trainingen)
Ik ben 3 maanden bezig met intu-flow en decompressie training en zal hier even de balans opmaken. Ik heb 61 dynamic joint mobility trainingen gedaan en ben na ongeveer 1 maand intu-flow gestart met intermediate niveau. Daar was ik duidelijk nog niet klaar voor, ik kreeg direct last van veel spanning rondom mijn rechter knie waar ik al jaren problemen mee heb. Tijdje gewoon doorgegaan met het beginner niveau en weer een maandje later nogmaals geprobeerd. Nu kwam de spanning niet meer terug en ben ik voorzichtig beide niveaus met elkaar gaan afwisselen om de overgang geleidelijk te laten plaatsvinden.
Sindsdien heb ik helemaal geen last meer gehad van spanning rondom mijn knie en ook in andere probleem gebieden in mijn lichaam (nek, pols en gehele zijkant lichaam) is de spanning enorm afgenomen en is de mobiliteit/flexibiliteit flink toegenomen. Ook herstelt mijn lichaam sneller na de decrompressie krachttrainingen. Voorheen altijd wel nog minimaal een dag flink last van spanning en triggerpoints die weer moeilijk deden maar dat is nu nauwelijks meer aanwezig.
Pas na twee maanden merk ik echt duidelijke progressie bij intu-flow. Deze maand ben ik op bepaalde dagen gestart met een ochtend en avond sessie. Dat was ruim een maand geleden voor mij nog onmogelijk om te doen. In januari en februari had ik iedere maand 17 trainingen op beginner niveau gedaan en in maart 27 trainingen (14 beginner en 13 intermediate). Het herstel vermogen is blijkbaar flink verbeterd en ik merk dat alle bewegingen vloeiender gaan, er begint voorzichtig echt een flow in mijn lichaam te komen. Waarschijnlijk zijn de restricties in mijn gewrichtskapsels minder geworden en zal de stugge fascia (bindweefsels) in mijn lichaam ook afgebroken worden waardoor ik mee bewegingsvrijheid zonder spanning krijg.
Drie maanden lijkt al een hele tijd maar ik ben er nog maar net mee begonnen en kan wel concluderen dat het echt werkt. Het gaat langzaam maar beter dat dan helemaal geen verbetering. Ik zal over 3 maanden wederom een evaluatie schrijven.