AndroidHealthClinic

Verhouding BOR tov dumbbell row

Met strikt bedoel ik dat alleen dezelfde spieren geactiveerd worden. Wat dat aangaat is de btrokkenheid van andere spieren bij barbell varianten van oefeningen meestal groter dan bij dumbbellvarianten.

Waarom je een betere pomp krijgt is alleen maar te verklaren als je weet hoe jij de oefening doet.

Je zegt strikt, maar mischien gebruik je onbewust toch wat andere spieren dan waneer je de pull down doet.

zal best kunnen, heb bij elke oefeningen het idee dat i khet niet goed uitvoer. Trainen ook alleen maar idioten bij mij die nergens verstand van hebben. Wist ik maar wanneer ik het goed uitvoerde en wanneer niet, maar misschien zit het allemaal tussen me oren.

Laatst bewerkt:
Onder welke hoek voeren jullie BOR dan uit? ik pak 'm eigenlijk nooit op 90graden, dus als het ware me rug een paar graden omhoog. 5x 130kg BOR en 10x 42kg dumbbell row overigens.

Ik kan met de BOR iets meer pakken maar ik voel mijn rug, vooral de lats, veel harder als ik de DB Row doe, dus doe ik die.

Het heet het zogenaamde 'bilateral deficit'.
Dit krachtverschil zou kleiner zijn bij meer ervaren athleten, en zelfs negatief zijn (dus krachter bij bileterale bewegingen) bij mensen met een erg efficient zenuwstelsel, en welke veel bileteraal werk doen.
De lengte van de ledematen zou ook een rol spelen.

Maar je traint al even dus dat kan wel kloppen. :D

Als het verschil wel duidelijk aanwezig is is het wel verstandig om unilateraal werk op te nemen in het trainingsschema. (voor de voor de hand liggende reden dat de stimulatie van de vezels beter zal zijn)

Zijn er hier echt leden die bij de dumbbell row meer dan de helft van het gewicht van hun barbell row pakken? Volgens het bilateral deficit zouden de meeste mensen dat dus moeten hebben. Lijkt me toch sterk, of ligt dat aan mij?

Zijn er hier echt leden die bij de dumbbell row meer dan de helft van het gewicht van hun barbell row pakken? Volgens het bilateral deficit zouden de meeste mensen dat dus moeten hebben. Lijkt me toch sterk, of ligt dat aan mij?

Gaat voor mij denk ik niet op, want no way dat ik met dumbbell row meer dan de helft van het gewicht van mijn barbell row pak.

dumbbell row, 40kg 6x, 30kg 8x, 20kg 10x en dan 3 setjes min. burn it up..
BOR 130 kg

Volgens mij ik ook. Zal wel effe maandag gaan kijken met de gewichten.

Wat ik sommige mensen heb zien doen in de Gym:

Dumbbell Row 18-22 kg - BOR 60-80 kg
Dumbbell Row 30-46 Kg - BOR 100-130
Dumbbell Row 22-26 - BOR 40-50 kg

ik snap hem niet meer?

Wat zou de juiste BOR moeten zijn bij een Dumbbell Row van 32kg? Of is dat voor iedereen anders?

Laatst bewerkt:
Bor pak je soviezo meer logish toch

Ik pak met dumbbell press ook niet meer dan bij bench press.

90 kg bor
50 kg db row.

met DB rows pers ik er toch sowieso 50+ per hand uit.

;

DB row kun je een grotere ROM mee maken omdat je geen stang in de weg heb zitten in tegenstelling tot bij de BOR. Of terwijl, meer mogelijkheid om te 'squeezen'.

Ik houd bij de DR mijn bovenlijf goed stil en horizontaal, alleen mijn armen en in mindere mate mijn schouders bewegen.
Ik heb bij de BOR ook meer het idee dat mijn onder/bovenarmen de beperkende factor zijn, ik merk dit ook met chin up palmen van me af.
Bij de Yates pull gaat het al weer beter.
Is er een belangrijke reden om toch ook de BOR te doen naast de DR?
Is er een oefening waarbij ik mijn armen kan trainen zodat ik profijt heb bij de BOR en chin up?

1.Bor naast de DR? voor de afwisseling en persoonlijke voorkeur.
2.Gewoon blijven Bor'ren en chinnen dan zul je zien dat je in redelijke tijd een stuk sterker zult worden,waardoor je beter kunt borren en chinnen ;)

BOR 4x115kg
DB row 8x60kg (straps)

Je kan op die manier alleen (bijvoorbeeld) 2 handed "dumbbell">"dumbbell">"dumbbell">dumbbell row, en 1 handed vergelijken lijkt me. Barbell is een pure bilaterale oefening, en valt niet met 1 hand uit te voeren.

Het ging even puur om de uitspraak '2x1 hand is sterker dan 2 handen'. 2 verschillende oefeningen vergelijken is uit dat oogpunt niet helemaal eerlijk.

de meesten doen een 1 handed dumbbell row ook totaal anders dan een bor

eerder langs je lichaam dan naar je buik toe.

BOR 5x120
DR 5x45

Dit is allebei vrij strict, alleen met DR heb je een groter ROM, dus je kan niet zomaar zeggen BOR gewicht delen door 2 = DR gewicht. Strict uitgevoerd zal je altijd minder dan 50% van het BOR gewicht pakken per arm, eerder zo rond de 40%.

NB: Als je met DR flink gaat cheaten, kun je natuurlijk meer pakken. Zo kan ik misschien wel 60/70 kilo omhoog rossen. Maar dan wordt je DR een halve deadlift.

Laatst bewerkt:

Zoals ik ergens ierboven al opmerk gaat het om bewegingen onder dezelfde omstandigheden.

Dus als je de row met 1 arm precies hetzelfde uitvoert als met 2 armen (mbt bewegingsbaan ed) dan kan de gemeten spier meer kracht genereren.

Alleen voeren de meesten een bi laterale oefening anders uit (meer gebruik van overige spieren) waardoor in het eindplaatje het gebruikte gewicht hoger wordt

Even heel simpel, met 1 arm row kan de lat onder dezelfde omstandigheden meer kracht genereren, maar bij barbellrow gebruik je meer synergisten waardoor het eindgewicht niet 2*dumbbell gewicht is.

Als je kijkt naar bilateraal defict moet je bv de legextension nemen die op een heel strikte manier (dus zo min mogelijk gebruik van andere spieren) wordt uitgevoerd.

Terug
Naar boven