MuscleMeat

Verhouding BOR tov dumbbell row

dumbbell row 10*37

pendlay row 8*70

maar met dumbbell kan ik meer cheaten.

nog meer als met Pendlay row?

Bor pak je soviezo meer logish toch

Ik pak met dumbbell>dumbel press ook niet meer dan bij bench press.

Dat komt door het feit dat je met DB press ook je db's apart van elkaar in evenwicht moet houden, waardoor je meer spieren als stabilisator gebruikt. Dat kost meer energie waardoor je minder gewicht kan pakken. Maar dat geld niet voor de DB row, omdat je daarbij niks in evenwicht hoeft te houden (je armen hangen immers naar beneden...).

Ook vergelijk je hier een press met een row, terwijl er fysisch gezien een heel groot verschil tussen deze twee zit.

Dat komt door het feit dat je met DB press ook je db's apart van elkaar in evenwicht moet houden, waardoor je meer spieren als stabilisator gebruikt. .

Dat niet alleen. Door de gesloten kring romp/armen/stang werken bij bankdrukken de borst+armen in synergie, de armen moeten strekken omdat de pec. de bovenarmen naar elkaar trekt.

Bij dumbbelldrukken worden de armstrekkers "appart" belast worden. Hierdoor worden de armen veel meer de zwakste schakel dan bij bankdrukken.

Je kan op die manier alleen (bijvoorbeeld) 2 handed "dumbbell">"dumbbell">"dumbbell">"dumbbell">dumbbell row, en 1 handed vergelijken lijkt me. Barbell is een pure bilaterale oefening, en valt niet met 1 hand uit te voeren.

Het ging even puur om de uitspraak '2x1 hand is sterker dan 2 handen'. 2 verschillende oefeningen vergelijken is uit dat oogpunt niet helemaal eerlijk.
Daar wordt hier iig niets over gezegd:

Any barbell lift is bilateral, as are dumbbell exercises where both sides work at the same time. Machine and cable work where both sides are involved at the same time are bilateral, too. Unilateral exercise refers to movements where each side is worked independently or alternatively (e.g. a lunge, a step-up, 1-leg extension, 1-leg curl, 1-leg press, alternate dumbbell curl, alternate DB shoulder press, etc.).

Zowel barbell als dumbbell kunnen bilateraal zijn. Maar er staat niet dat je dumbbell row bijv. niet kan plaatsen naast barbell row. Volgens de theorie zou je bij de dumbbell row sterker moeten zijn... want het is respectievelijk unilateraal vs bilateraal...

http://www.tmuscle.com/free_online_...s_article_unilateral_work_for_building_muscle

Maar zelfs als ik dumbbell met dumbbell ga vergelijken dan merk ik geen verschil bij mezelf: triceps kickback doe ik met 1 arm even zwaar als met twee armen tegelijk. Maar dat heeft dan misschien weer te maken met het feit dat ik langer train en het CZS zich heeft aangepast...

Zoals ik ergens ierboven al opmerk gaat het om bewegingen onder dezelfde omstandigheden.

Dus als je de row met 1 arm precies hetzelfde uitvoert als met 2 armen (mbt bewegingsbaan ed) dan kan de gemeten spier meer kracht genereren.

Alleen voeren de meesten een bi laterale oefening anders uit (meer gebruik van overige spieren) waardoor in het eindplaatje het gebruikte gewicht hoger wordt

Even heel simpel, met 1 arm row kan de lat onder dezelfde omstandigheden meer kracht genereren, maar bij barbellrow gebruik je meer synergisten waardoor het eindgewicht niet 2*dumbbell gewicht is.

Als je kijkt naar bilateraal defict moet je bv de legextension nemen die op een heel strikte manier (dus zo min mogelijk gebruik van andere spieren) wordt uitgevoerd.
Dat lijkt me idd een mogelijke verklaring, en toont ook mooi aan dat theorie niet altijd overeenkomt met praktijk :)

Keuze van de oefening ligt er dus aan waar je prioriteit plaatst.

Wil je het accent op de lats plaatsen kan je mischien beter voor de unilaterale versie gaan. Is je doel zoveel mogenlijk rug dan pak je de bilaterale

Daar wordt hier iig niets over gezegd:

Zowel barbell als dumbbell kunnen bilateraal zijn. Maar er staat niet dat je dumbbell row bijv. niet kan plaatsen naast barbell row. Volgens de theorie zou je bij de dumbbell row sterker moeten zijn... want het is respectievelijk unilateraal vs bilateraal...
Ik zeg ook niet dat dumbbells niet bilteraal kunnen zijn. Ik zeg alleen dat er een verschil in uitvoering kan zijn, met bijbehorende stabilisatiespieren e.d. waardoor je een oneerlijke vergelijking krijgt.
Anders zou je ook flat barbell bench press kunnen vergelijken met 1 arm dumbbell press. Wat je imo niet kan doen.

Dat artikel is overigens een copypasta van het boek waar ik de info uit heb. :o

Ik zeg ook niet dat dumbbells niet bilteraal kunnen zijn. Ik zeg alleen dat er een verschil in uitvoering kan zijn, met bijbehorende stabilisatiespieren e.d. waardoor je een oneerlijke vergelijking krijgt.
Anders zou je ook flat barbell bench press kunnen vergelijken met 1 arm dumbbell press. Wat je imo niet kan doen.

Dat artikel is overigens een copypasta van het boek waar ik de info uit heb. :o
Ik zeg ook niet dat jij dat gezegd hebt ;)

Zie rest van reply :)

Maar er staat verder niet dat je iedere random unilaterale vs random bileterale oefening kunt vergelijken met elkaar. Verder begrijpen we elkaar wel denk ik.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven