AndroidHealthClinic

vetopslag door een junkdag

Nee. DBB is mijn opleidingsinstituut :) (nou ja het internet althans)

Zo proberen we denk ik llemaal wel zoveel mogelijk info te verzamelen on-line. Zeker bffm was een verademing om te lezen.. een eye-opener zeg maar.
Daarnaast natuurlijk de vele stickies op dbb.
Merk wel dat ik op veel fronten nog wat huiswerk te doen heb maar de basiskennis is onontbeerlijk voor iedereen die serieus met sport en gezondheid bezig is en zeker met bb.

Ik vroeg mij het volgende af : stel dat je idd een zware junkdag hebt gehad en dat je laatste maaltijd redelijk calorierijk was ( had die ook nog laat gegeten) , is het dat niet beter om een soort IF toe te passen dat je pas om 4-5uur gaat eten zodat de calorieën van die laatste maaltijd nog worden benut ?

Ja , ik weet dat ik bump maar anders moest ik weer een nieuw topic openen ;)

Dayum lkkr wijf

Ik zelf zit altijd strikt 13 dagen op voeding, 14e dag eet ik alles wat los en vast zit.
Chocola, snoep, patat, pizza noem maar op. En dan heb ikhet over 7/8000kcal aan junk. 2 dagen wat vochtiger, na 3e dag alweer droger als dat ik begonnen ben aan de junkdag. Dus nee, het wordt niet opgeslagen als vet. Meeste is vocht, 2 dagen cardio en je bent het kwijt.
Mooie theorieën van iedereen hier op 't forum altijd.

Om even terug te komen op dat snelle/langzame stofwisseling verhaal :Ik LIJK toch iets van een trage stofwisseling
te hebben.Ik tel mn calorieen al jaren,en ik weet dat iedereen anders is,maar een volwasssen man die zittend
werk heeft en verder niets doet die heeft 2200-2500 KC nodig om op gewicht te blijven ? Zoiets ?

Ik ben 44,heb zittend werk en train 3 x per week vrij intensief,maar om af te vallen moet ik onder de 1800 KC gaan.
En voordat iedereen begint te mekkeren : Ik weeg de hele zooi af,tel alles,en doe dat ook al jaren,dus
de kans dat ik me vergis lijkt me heel erg klein.Weeg btw in de winter rond de 83,zomer rond de 78 kg.
Als ik het hele jaar gemiddeld 2500 KC p.dag eet dan groei ik dicht.
2 jaar geleden 'gebulkt' op 2800-3000 KC,en mn taille groeide harder als mn spieren...

Ben ik gewoon de sjaak of hebben meer mensen dit ? Iemand een wetenschappelijke verklaring ?

Om even terug te komen op dat snelle/langzame stofwisseling verhaal :Ik LIJK toch iets van een trage stofwisseling
te hebben.Ik tel mn calorieen al jaren,en ik weet dat iedereen anders is,maar een volwasssen man die zittend
werk heeft en verder niets doet die heeft 2200-2500 KC nodig om op gewicht te blijven ? Zoiets ?

Ik ben 44,heb zittend werk en train 3 x per week vrij intensief,maar om af te vallen moet ik onder de 1800 KC gaan.
En voordat iedereen begint te mekkeren : Ik weeg de hele zooi af,tel alles,en doe dat ook al jaren,dus
de kans dat ik me vergis lijkt me heel erg klein.Weeg btw in de winter rond de 83,zomer rond de 78 kg.
2 jaar geleden 'gebulkt' op 2800-3000 KC,en mn taille groeide harder als mn spieren...

Ben ik gewoon de sjaak of hebben meer mensen dit ? Iemand een wetenschappelijke verklaring ?

Geen wetenschappelijke verklaring, maar hoe ouder he wordt hoe minder je nodig hebt.
182cm 78kg 10% vet? Dat is niet heel zwaar, en ik weet niet wat voor trainingen je doet?
3x split in de week is een ander verhaal als 3x fullbody met squats deadlifts etc.

Al is 1800kcal wel erg weinig..

Ik zit ook in de wonderlijke fase van ouder worden en als ik eet wat ik zou moeten eten volgens berekeningen voor onderhoud dan kom ik enorm veel aan. ALs ik 500+ eet dan wordt ik echt dik in no time. Ik ben druk op zoek naar wat voor mij werkt. En om af te vallen lijk ik net als jou erg laag in CKal te moeten gaan zitten.

Ook reageer ik heel anders op Koolhydraten dan een paar jaar geleden. Raar iets dat ouder worden.

Ik zelf zit altijd strikt 13 dagen op voeding, 14e dag eet ik alles wat los en vast zit.
Chocola, snoep, patat, pizza noem maar op. En dan heb ikhet over 7/8000kcal aan junk. 2 dagen wat vochtiger, na 3e dag alweer droger als dat ik begonnen ben aan de junkdag. Dus nee, het wordt niet opgeslagen als vet. Meeste is vocht, 2 dagen cardio en je bent het kwijt.
Mooie theorieën van iedereen hier op 't forum altijd.

Wat gebeurt er dan mee? Waar blijven die 4000-3000 kcal?

Wat gebeurt er dan mee? Waar blijven die 4000-3000 kcal?

Ik schijt de volgende dag wel 4/5x meer dan normaal. Weeg na deze junkdag vaak 2/3 kilo zwaarder dan ervoor, maar na 3 dagen alweer op zelfde gewicht als de dag voor de junkdag. Dus naar mijn inzien is het enkel vocht wat onderhuids zit, en dat is na 2 dagen, 2x cardio per dag alweer verdwenen.

Dus naar mijn mening kan je gewoon eten wat je wilt op zo'n dag, nergens om bang voor te zijn dus.:)

Het metabolisme van individuen is sterk variabel. 2000, 2200, 2500 kcal per dag qua intake is dan ook allemaal maar slechts een gemiddelde indicatie. Formules om een gewenste kcal intake te berekenen, zijn dan ook allemaal maar slechts een indicatie.

De variaties op individueel niveau kunnen erg groot zijn. Onder de 1800 om te cutten is dan ook zeker niet uitzonderlijk. Zeker indien de intensieve training enkel krachttraining betreft.

Om even op de originele vraag terug te komen. 3000 Cal bovenop je onderhoud (zeg 3000 Cal) is slechts 6000 Cal.. dat kan het lichaam nog prima verwerken. Je zult toch minimaal boven de 10.000 Cal moeten eten om een kans te maken (en wellicht erg veel daarboven.. Phelps deed toch ook 12.000 Cal zonder problemen ?) Ik vermoed dat de opname capaciteit van de dunne darm de belemmerende factor is.

Hoewel een vrij lange tijd geleden gepost, wil ik hier toch op inhaken. De verwerking van het lichaam zal ten eerste niet enkel en alleen afhangen van de kcal intake, maar ook van de bron van kcals. Vetopname o.a. is afhankelijk van vrijkomende sappen uit de alvleesklier. Is dit in mindere mate aanwezig, dan zullen de extra vetten slecht worden opgenomen. In de praktijk vertaald het zich al snel in vettige diarree. Een overschot aan vezels bijv. kan ook een oorzaak voor diarree vormen. Lengte van de dunne darm en opname capaciteit spelen daarnaast ook een belangrijke rol, waarbij met name grote porties binnen kort tijdbestek van voeding welk relatief gemakkelijk de maag passeert grotendeels onverteerd kan passeren. Vaak zal dit vrij vloeibaar zijn qua voeding, met al snel wederom diarree.

Gaat een hoge kcal intake dan ook gepaard met diarree, is de kans vrij klein dat het lichaam veel van deze voeding heeft opgenomen.

Sporters als Phelps welk dit soort hoge kcal intakes kunnen behalen, meest waarschijnlijk zonder klachten, zullen hun sportieve prestaties hier dan ook deels toe aan te weiten hebben. Maar vormen zeer zeker geen standaard om de doorsnee bevolking mee te vergelijken. Een tweede bijkomende verschil is dat sporters als Phelps hun hoge kcal intakes dagelijks hebben, en niet incidenteel.

Ik schijt de volgende dag wel 4/5x meer dan normaal. Weeg na deze junkdag vaak 2/3 kilo zwaarder dan ervoor, maar na 3 dagen alweer op zelfde gewicht als de dag voor de junkdag. Dus naar mijn inzien is het enkel vocht wat onderhuids zit, en dat is na 2 dagen, 2x cardio per dag alweer verdwenen.

Dus naar mijn mening kan je gewoon eten wat je wilt op zo'n dag, nergens om bang voor te zijn dus.:)

Dus je schijt na zo'n dag die 3000 4000 kcal uit? Kom nou.. denk je echt dat je lichaam zo inefficiënt is?

Het antwoord op (bijna) alles: Burn the Fat, Feed the Muscle.

Terug
Naar boven