Heb een vraagje, in aangezien ik een beginner ben op het gebied van voeding zal ik het hier stellen.
Heb in een andere post van jou het verschil gelezen tussen sarcoplasmic en myofibrillar hypertrophy. Even kort, afgeleid uit de naam, dus sarcoplasmic vergroot het cytoplasma van een spiercel en myofibrillar de spierfibrillen?
Maar dus als je normaal traint heb je beide soorten hypertrophy, want als je zwaar gaat heb je meer myofibrillar en als je een lagere reprange (rond 15 ofzo?) aanhoudt heb je sarcoplasmic?
Dus als je heel eentonig te werk (op lage reprange - hoog gewicht) zou gaan zou je enkel myofibrillar hebben? En blijft de voeding bij beide soorten gelijk?
Verder nog een vraagje ivm voeding rondom de training.
Ik neem geen whey of aminozuren e.d., maar enkel gewone voeding, is zoiets dan goed
uur ervoor:
volledige maaltijd
training (eventueel wat snelle suikers opgelost in water? want wil vooral myfibrillar en is denk ik dus niet echt nodig om m'n glycogeendepot leeg te trekken?)
er vlak na:
eiwit? glas melk ofzo
uur erna:
iets eetbaars; melk/kwark/brood/banaan/
ik train puur op mybrofillair.
ik wil sterker worden en als ik een tijdje niet train niet als een plumpudding in elkaar zakken.
ik denk dat het qua voeding niet zoveel uitmaakt.
het cytoplamsma bestaat voornamelijk uit
water,gluscose,aminozuren,MCT's,ATP,creatine etc.
zelfs al zou je geen koolhydraten eten dan nog kan er glucose uit de eiwitten gevormd worden.
eet je boven onderhoud dan maakt het voor sacroplamic naar mijn idee niet uit.
voor mybrofillair heb je betere voeding nodig.
je hebt genoeg eiwitten nodig [logisch]
ook essentiele vetzuren voor de hormonen die nodig zijn.
ook voor de stofwisseling zijn aminozuren nodig
en belangrijk is voldoende van alle micronutrienten binnenkrijgen.
met name calcium en magnesium. en natuurlijk de B vitamines.
naar mijn idee kan mybrofillaire hypertrophy wel plaatsvinden als je onder onderhoud zit [voor een gevorderde op laag bf word er natuulijk meer verbruik dan opgebouwd], maar sacroplasmic absoluut niet.
verder over trainingvoeding.
neem ongeveer 1-2 van te voren een maaltijd met heel veeleiwitten en ook verschillende vormen.
neem bijvoorbeeld vlees en ei-eiwitten
en neem ook veel kwark [500 gram]
de eiwitten zullen ervoor zorgen dat de cortisol je spieren niet zal verbruiken.
de cortisol zal voor een verhoogde afgifte van testosteron zorgen.
na 45 minuten trainen bereikt de testosteron ongeveer het hoogtepunt en daarna heb je dus niks meer aan de cortisol.
neem vanaf dit punt dextrose met water [als je dat niet tot beschikking hebt neem dan kristalsuiker]
een half uur na de training neem je dan een maaltijd met vlees,ei en melk bijvoorbeeld.
de casseine eiwitten uit de kwark geven nog steds amino's af aan het bloed tot wel na de training. en dan begin je alweer aan de volgende maaltijd, je hebt dus altijd voldoendeaminozuren in je bloed