MuscleMeat

voeding voor beginners

gefeliciteerd :D

lees ff eerste post nog eens ;)

Ok, k heb nog vraagje.
Zou jij een eetschema kunnen opstellen voor mij.
Gegevens over trainingen (fitness+volleybal) heb ik gegeven.
Hoeveel en wat moet ik eten. Maandag t'm vrijdag fiets ik elke dag ook nog een uur = 16km. (0,5 uur heen en terug naar school).
nou ziet mijn eetschema er nu zo uit:

(0700): 3 boterhammen met pindakaas, 4 glazen melk, snee ontbijtkoek

(1015): 3 boterhammen met pindakaas, water

(1215): 4 boterhammen met pindakaas, water

(1430): fruit, appel, banaan, maderijn

1600-1700 training (1700): eiwitshake

(1800): aardappels, 150gr groente, 200ml yoghurt

(2200): 250gr. kwark, 400ml melk

maar ik heb geen idee of dit genoeg of de goede dingen voor mij zijn??? :(
Wat moet ik eten??

Alvast bedankt:D, Sytse

• Topic Starter Topic Starter
Ok, k heb nog vraagje.
Zou jij een eetschema kunnen opstellen voor mij.
Gegevens over trainingen (fitness+volleybal) heb ik gegeven.
Hoeveel en wat moet ik eten. Maandag t'm vrijdag fiets ik elke dag ook nog een uur = 16km. (0,5 uur heen en terug naar school).
nou ziet mijn eetschema er nu zo uit:

(0700): 3 boterhammen met pindakaas, 4 glazen melk, snee ontbijtkoek

(1015): 3 boterhammen met pindakaas, water

(1215): 4 boterhammen met pindakaas, water

(1430): fruit, appel, banaan, maderijn

1600-1700 training (1700): eiwitshake

(1800): aardappels, 150gr groente, 200ml yoghurt

(2200): 250gr. kwark, 400ml melk

maar ik heb geen idee of dit genoeg of de goede dingen voor mij zijn??? :(
Wat moet ik eten??

Alvast bedankt:D, Sytse

in de eerste post staat alles uitgelegd :)
alleen specifieke vragen kan ik behandelen.

ik wil best een mening geven over je eetschema maar dan moet er wel bijstaan per maaltijd hoeveel kcal,eiwit,vet en koolhydraten erin zitten

Heb een vraagje, in aangezien ik een beginner ben op het gebied van voeding zal ik het hier stellen.

Heb in een andere post van jou het verschil gelezen tussen sarcoplasmic en myofibrillar hypertrophy. Even kort, afgeleid uit de naam, dus sarcoplasmic vergroot het cytoplasma van een spiercel en myofibrillar de spierfibrillen?
Maar dus als je normaal traint heb je beide soorten hypertrophy, want als je zwaar gaat heb je meer myofibrillar en als je een lagere reprange (rond 15 ofzo?) aanhoudt heb je sarcoplasmic?
Dus als je heel eentonig te werk (op lage reprange - hoog gewicht) zou gaan zou je enkel myofibrillar hebben? En blijft de voeding bij beide soorten gelijk?

Verder nog een vraagje ivm voeding rondom de training.
Ik neem geen whey of aminozuren e.d., maar enkel gewone voeding, is zoiets dan goed

uur ervoor:
volledige maaltijd

training (eventueel wat snelle suikers opgelost in water? want wil vooral myfibrillar en is denk ik dus niet echt nodig om m'n glycogeendepot leeg te trekken?)

er vlak na:
eiwit? glas melk ofzo

uur erna:
iets eetbaars; melk/kwark/brood/banaan/

Laatst bewerkt:
Heb een vraagje, in aangezien ik een beginner ben op het gebied van voeding zal ik het hier stellen.

Heb in een andere post van jou het verschil gelezen tussen sarcoplasmic en myofibrillar hypertrophy. Even kort, afgeleid uit de naam, dus sarcoplasmic vergroot het cytoplasma van een spiercel en myofibrillar de spierfibrillen?
Maar dus als je normaal traint heb je beide soorten hypertrophy, want als je zwaar gaat heb je meer myofibrillar en als je een lagere reprange (rond 15 ofzo?) aanhoudt heb je sarcoplasmic?
Dus als je heel eentonig te werk (op lage reprange - hoog gewicht) zou gaan zou je enkel myofibrillar hebben? En blijft de voeding bij beide soorten gelijk?

Verder nog een vraagje ivm voeding rondom de training.
Ik neem geen whey of aminozuren e.d., maar enkel gewone voeding, is zoiets dan goed

uur ervoor:
volledige maaltijd

training (eventueel wat snelle suikers opgelost in water? want wil vooral myfibrillar en is denk ik dus niet echt nodig om m'n glycogeendepot leeg te trekken?)

er vlak na:
eiwit? glas melk ofzo

uur erna:
iets eetbaars; melk/kwark/brood/banaan/

ik train puur op mybrofillair.
ik wil sterker worden en als ik een tijdje niet train niet als een plumpudding in elkaar zakken.

ik denk dat het qua voeding niet zoveel uitmaakt.

het cytoplamsma bestaat voornamelijk uit
water,gluscose,aminozuren,MCT's,ATP,creatine etc.

zelfs al zou je geen koolhydraten eten dan nog kan er glucose uit de eiwitten gevormd worden.

eet je boven onderhoud dan maakt het voor sacroplamic naar mijn idee niet uit.

voor mybrofillair heb je betere voeding nodig.

je hebt genoeg eiwitten nodig [logisch]
ook essentiele vetzuren voor de hormonen die nodig zijn.
ook voor de stofwisseling zijn aminozuren nodig
en belangrijk is voldoende van alle micronutrienten binnenkrijgen.
met name calcium en magnesium. en natuurlijk de B vitamines.

naar mijn idee kan mybrofillaire hypertrophy wel plaatsvinden als je onder onderhoud zit [voor een gevorderde op laag bf word er natuulijk meer verbruik dan opgebouwd], maar sacroplasmic absoluut niet.

verder over trainingvoeding.

neem ongeveer 1-2 van te voren een maaltijd met heel veeleiwitten en ook verschillende vormen.

neem bijvoorbeeld vlees en ei-eiwitten
en neem ook veel kwark [500 gram]

de eiwitten zullen ervoor zorgen dat de cortisol je spieren niet zal verbruiken.
de cortisol zal voor een verhoogde afgifte van testosteron zorgen.

na 45 minuten trainen bereikt de testosteron ongeveer het hoogtepunt en daarna heb je dus niks meer aan de cortisol.
neem vanaf dit punt dextrose met water [als je dat niet tot beschikking hebt neem dan kristalsuiker]

een half uur na de training neem je dan een maaltijd met vlees,ei en melk bijvoorbeeld.

de casseine eiwitten uit de kwark geven nog steds amino's af aan het bloed tot wel na de training. en dan begin je alweer aan de volgende maaltijd, je hebt dus altijd voldoendeaminozuren in je bloed

vertel hoe lang je al traint:

Ik ga vanaf morgen beginnen!! ik sta om kwart over 8 op 9 uur ben ik in de sportschool

vertel je doel:

Gespierde buik/borst/schouders/armen

vertel het aantal keer dat je wilt/kunt trainen:

ik train voetbal op maandag en woensdag dus heb dinsdag donderdag vrijdag zaterdag en zondag tijd voor fitness !!

Ik heb ooit wel is opdrukken etc gedaan maar voor de rest niks.. als u mij een schema geeft ga ik me daar strikt aan houden !! ik hoop ( wat nooit zal lukken zegt mijn pa ) in juli een beetje resultaat te hebben

GreetZ Dimitri

vertel hoe lang je al traint:

Ik ga vanaf morgen beginnen!! ik sta om kwart over 8 op 9 uur ben ik in de sportschool

vertel je doel:

Gespierde buik/borst/schouders/armen

vertel het aantal keer dat je wilt/kunt trainen:

ik train voetbal op maandag en woensdag dus heb dinsdag donderdag vrijdag zaterdag en zondag tijd voor fitness !!

Ik heb ooit wel is opdrukken etc gedaan maar voor de rest niks.. als u mij een schema geeft ga ik me daar strikt aan houden !! ik hoop ( wat nooit zal lukken zegt mijn pa ) in juli een beetje resultaat te hebben

GreetZ Dimitri

ow nu weet ik waar je pm vandaan kwam :P

dat ging over voeding en niet over training.

maargoed aan het begin van het topic staat alles uitgelegd :)

specifieke vragen kunnen altijd :)

lengte: 1.86 (tijd geleden, meet binnenkort wel weer)
gewicht: 83 kilo (recent)
vet%: Veel, laat zaterdagochtend opmeten bij sportschool. Gok 20.
geslacht: Man
leeftijd: 17 (nouja, 8 januari dan :P)
wat voor werk/opleiding je doet: Opleiding VWO TTO. Werk: Super de Boer Vakkenvuller \o/. 3x per week.
hoeveel je aan krachtsport doet: 3/4 x per week. Voornamelijk curls enzo. Geen powerlifting. Wel flinke intensiteit.
Overige sporten: geen.

Mijn doel is om droog te worden, heb echt vieze vetrollen bij me buik.. bovenlichaam is wel oke al :). Ook veels te grote dijen. Ik wil dus cutten, maar tegelijker tijd spieren kweken (ik blijf 4x per week na sportschool gaan en daardoor gaan spieren automatisch groeien).

Is het de bedoelling, dat zo'n schema elke dag gebruikt moet worden of alleen op trainingsdagen?

Is het de bedoelling, dat zo'n schema elke dag gebruikt moet worden of alleen op trainingsdagen?

elke dag :)

maar het is een richtlijn.

als je verstand hebt van kcal,eiwit,kh,vet

en de verschillen weet tussen volwaardig en onvolwaardig eiwit...

tussen verzadigde en onverzadigde vetten en omega 3 en 6 kun jezelf lekker schuiven in je schema en zelf iets inelkaar zetten :)

lengte: 1.86 (tijd geleden, meet binnenkort wel weer)
gewicht: 83 kilo (recent)
vet%: Veel, laat zaterdagochtend opmeten bij sportschool. Gok 20.
geslacht: Man
leeftijd: 17 (nouja, 8 januari dan :P)
wat voor werk/opleiding je doet: Opleiding VWO TTO. Werk: Super de Boer Vakkenvuller \o/. 3x per week.
hoeveel je aan krachtsport doet: 3/4 x per week. Voornamelijk curls enzo. Geen powerlifting. Wel flinke intensiteit.
Overige sporten: geen.

Mijn doel is om droog te worden, heb echt vieze vetrollen bij me buik.. bovenlichaam is wel oke al :). Ook veels te grote dijen. Ik wil dus cutten, maar tegelijker tijd spieren kweken (ik blijf 4x per week na sportschool gaan en daardoor gaan spieren automatisch groeien).

hoi :)

je zult 1 doel moeten kiezen.

ik neem aan dat vetverlies je eerste prioriteit is.
als je spiermassa wint is dat leuk maar dit bekijk je naderhand maar.

als je het nu tegelijk doet kun je gefrustreerd raken dat je geen spiermassa of kracht wint en dat komt niet tengoede ana je vetmassa.

verder staan er in de eerste post wel goede schema's

lukt het met dat schema en je krachttraining niet kom dan maar ff terug gaan we kijken wat we kunnen veranderen.

ow verder jammer dat er staat curls....had liever squats gezien ;)

post je schema anders eens :)

Hier kan iedereen mee aan de slag, goed voorbeeld...

Karma is comming to you..

zou je ook eens een basis schema willen maken voor mij

ik 168 groot en weeg op dit moment 54 kg

ben arbeider en mijn bedoelen is om eerst massa te kweken en dan spieren mijn doel is zoals de menshealth cover model van januari er uit te zien.

alvast heel erg bedankt

ben arbeider en mijn bedoelen is om eerst massa te kweken en dan spieren mijn doel is zoals de menshealth cover model van januari er uit te zien.

alvast heel erg bedankt
:o

hopla train maar eerst een paar jaar ;)

alvast heel erg bedankt

hoi :)

er staat al een schema in de beginpost :)

have fun dermee:)

specifieke vragen kun je altijd vragen
verder is dat schema een richtlijn en je kunt dus wat dingen veranderen :)

lol dat is mijn doel hé eigentlijk een beetje minder ofdat.

allé om kort op de bal te spelen hoelang duurt het denk je om zoiets te bereiken ?

zonder AAS

zon 5 tot 10 jaar afhankelijk van genen

mits een goed trainingsschema en goeie voeding.

Ook even beetje lui doen, maar ben benieuwd wat je hiermee doet.

lengte = 1,84m
gewicht = 69kg
vet% = 8,6%
geslacht = M
leeftijd = 19
erg gevoelig voor acne en puistjes
werk/opleiding = school combi met werken in winkel
trainen = 2 á 3 keer per week
(dag 1 = borst&triceps - dag 2 = rug&schouders&biceps - dag 3 = benen & buik)
Doel = spiermassa en aankomen

Train nu bijna 1,5 jaar maar krijg de voeding nog niet echt lekker op gang, en vooruitgang qua spieren en gewicht gaat erg langzaam dus nu word het echt tijd de voeding beter voor elkaar te hebben.

Ben benieuwd wat je er van kan maken,
Alvast bedankt.:rolleyes:

Ook even beetje lui doen, maar ben benieuwd wat je hiermee doet.

lengte = 1,84m
gewicht = 69kg
vet% = 8,6%
geslacht = M
leeftijd = 19
erg gevoelig voor acne en puistjes
werk/opleiding = school combi met werken in winkel
trainen = 2 á 3 keer per week
(dag 1 = borst&triceps - dag 2 = rug&schouders&biceps - dag 3 = benen & buik)
Doel = spiermassa en aankomen

Train nu bijna 1,5 jaar maar krijg de voeding nog niet echt lekker op gang, en vooruitgang qua spieren en gewicht gaat erg langzaam dus nu word het echt tijd de voeding beter voor elkaar te hebben.

Ben benieuwd wat je er van kan maken,
Alvast bedankt.:rolleyes:

sorry makker
alles is in de eerste post uitgelegd.

specifieke vragen mag je altijd stellen, maar er staan 2 mooie schema's [1 voor bulk en 1 voor cut] in de begin post

Fitness nu een 6weken, begonnen met een beginnerschema, volgende training gaan ze mij een ander schema geven (6wk zijn voorbij).
Ik doe 2 x / week KT, ga dit proberen op te drijven naar 3 zodat ik men oefeningen wat kan spreiden (lijkt me beter).
Buiten fitness doe ik alreeds 3 jaar mountainbike, in het weekend 1 a 2 tochtjes +-40/50km offroad. Door de week probeer ik hiervoor ook wat voor te trainen vooral wegritjes,
afhankelijk van het weer in de fitness op een spinbike. In de zomer had ik graag enkele marathons meegereden gewoon voor de fun, de tijd maakt niet uit.

Doel: vet% verminderen
Leeftijd: 23
Lengte (cm): 178
Geslacht: M
Totale lichaamsgewicht (kg): 73,8
Vetpercentage: 18,6% (via weegschaal)
Activiteitsfactor: 1.55 (3)

kcal per dag Harris-Benedict / Katch-McArdle

BMR 1800 kcal / 1666 kcal
Onderhoudsniveau 2790 kcal / 2582 kcal
Cutten 2290 kcal / 2082 kcal
Bulken 3290 kcal / 3082 kcal

Het cut schema lijkt me vrij duidelijk maar had nog enkele vragen:
- ivm het mountainbiken, kom ik geen koolydraten te kort? Of misschien eens een maandje uittesten en kijken hoe ik me voel op de bike?
- de eieren tijdens onbijt2, lunch1 en 2 kan ik deze vervangen door whey? hoe zit het dan met het aantal kh - eiwit - vet...
- tijdens het diner, wat met soep? Kan soep compenseren met groente?
- Heb ook enkele supplementen waaronder whey die ik meestal na het sporten neem, multivitaminen (omdat ik weinig vlees eet) en vezeltabletten. Welke raad jij aan voor cutten?

Winkels: genoeg :-)

Graag tips waar ik eventueel nog iets kan verbeteren :-) THX

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven