Flying Fox
Huge Freak
- Waardering
- 0
Ik zat zo wat te zoeken op het forum naar wat nu juist de beste repranges zijn voor hypertrofie. Ik kwam 2 dingen tegen:
Dus enerzijds moet je met zowel hogere als lagere repranges werken om voor zowel sarcoplasmatische als myofibrillaire hypertrofie te zorgen. En anderzijds moet je niet met repranges werken, maar met een bepaald % van je 1RM om je op hypertrofie te richten.
Ik ben daardoor een beetje in de war. Gaat die 75-85% regel nu over myofibrillaire of sarcoplasmatische hypertrofie? Of allebei tegelijk? Of geen van de twee?
Hogere reps trainen is idd meer gericht op toename van sarcoplama (cytoplasma). Aangezien dit het energie opslag/leverend gedeelte van de cel is zorgen hogere reps dus meer voor spieruithoudingsvermogen
Lagere reps zorgen voor een toename van sarcomeren (myofibril hypertrofie), dus kracht vergroting
Zoals je ziet leveren zowel hogere als lagere reps spiervergroting op, maar alleen lagere reps betent meer kracht. Verders betstaat het grootste gedeelte van de spiercel (ca 80% uit samentrekkende elementen en moet dus ook het grootste gedeelte van je training hier op afgestemt zijn
Richt je niet op reps, maar op gewicht.
Er even van uitgaand dat je net onder failure blijft (dus dat de laatste rep die je maakt er nog eentje is waarbij je je niet in allerlei bochten hoeft te wringen) kan je stellen dat 75-85% 1RM gericht is op hypertrofie en 85-100% op kracht.
Doe hier gewoon net zoveel reps mee tot je bovenstaande bereikt heb en vergeet dat tellen. Vanwege vezelverdeling zal de 1 meer/minder reps aan kunnen als een ander met evenveel ervaring bij eenzelfde gewicht.
Dus enerzijds moet je met zowel hogere als lagere repranges werken om voor zowel sarcoplasmatische als myofibrillaire hypertrofie te zorgen. En anderzijds moet je niet met repranges werken, maar met een bepaald % van je 1RM om je op hypertrofie te richten.
Ik ben daardoor een beetje in de war. Gaat die 75-85% regel nu over myofibrillaire of sarcoplasmatische hypertrofie? Of allebei tegelijk? Of geen van de twee?