XXL Nutrition

vraagje ivm vezelverdeling, sarcoplasmatische en myofibrillaire hypertrofie

Pseudowetenschappelijk gespeculeer?

Hoezo, verklaar je nader....

In welke mate is dit gestaafd door wetenschappelijke studies? Kan je me enkele referenties naar publicaties in hoogaangeschreven peer-reviewed wetenschappelijke journals bezorgen?

Zoniet, blijft het volgens mij toch allemaal maar wat pseudowetenschappelijk gespeculeer, zoals zoveel andere dingen die door bodybuilders vaak als de enige echte waarheid worden verkocht, vooral als het over supplementen gaat.

De trainingsmethodes die het best werken voor bodybuilders zijn na meer dan 50 jaar bodybuilding geschiedenis ondertussen toch al lang gekend.

In een zekere zin wel. tenminste als je al alleen de nadruk zou (kunnen) leggen op het trainen van sarcoplasmatische hypertrofie.

Hier een anekdote.
Wat ik nu ga zeggen moet je niet al te puristisch opvatten, (eerder pseudowetenschappelijk) maar er is in het verleden een groep bodybuilders geweest die aan het zogenaamde 'musclespinning' deden.

Dit waren lieden die dus vooral trainden met relatief lichte gewichten (Dus duidelijk ver onder die 75% waarover we het hebben)
Veel sets, heel veel reps en dat alles in een hoog tempo, vooral om een optimale pomp te verkrijgen en zolang mogelijk vast te houden.

Wat opviel bij hen, is dat ze vooral 'spierhoogte/zwelling' hadden, maar veel minder 'spierdikte/breedte", zoals bij old school types die voortdurend zwaar trainden. Ook was hun spieromvang pas duidelijk te zijn als ze net getrained hadden en verdween als sneeuw voor de zon als ze een paar weekjes niets deden qua training. Dit in tegenstelling tot de meer strength&power georienteerde atleten, waarbij hun fysiek altijd imponerend zichtbaar was, ook als ze een aantal maanden geen ijzer hadden aangeraakt...
Sarcoplasmatische hypertrofie zorgt er voor dat de spiercel meer glycogeen op kan slaan (grotere hoeveelheid glycogeen zorgt in dit geval ook voor het grotere volume). Meer glycogeen = meer uithouding. Daarom staat trainen op sarcoplasmatische hypertrofie gelijk aan trainen op uithouding (generaliserend).

M.i. is de toename in spiervolume door sarcoplasmatische hypertrofie erg klein t.o.v. myofibrillaire hypertrofie. Vandaar dat 75%-85% (= vnl. myofibrillaire hypertrofie) wordt aangeraden.
Vandaar dat marathonlopers zo buff zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Dus op spieruithouding trainen en op sarcoplasmatische hypertrofie is hetzelfde? :scratch:

En ik maar denken dat je gewoon moest trainen en eten :o

Leuke discussie :D

BTW, voor wie zich aangesproken voelt, niet begrijpen waar het over gaat wil nog niet zegen dat je onzinopmerkingen moet plaatsen!

Maar wat veroorzaakt dan spierkrachtuithoudingsvermogen?

Komt hierbij dan niet type I en II van pas? Combinatie misschien? En dan bedoel ik dat de verschillende trainingen/oefeningen allebei optellen tot het op een bepaalde manier van functioneren tussen de twee resulterende in jouw vraag?

Voor zover ik weet zal je bij alle vormen van training wel enige spiergroeimerken maar zal dit bij de ene vorm verder gaan als bij de andere.

Verbeter mij als dit een slecht voorbeeld is:
In het begin zal een dikz*k met een überslechte conditie merken dat zijn conditie vooruitgaat als hij iedere dag 10 m met een bepaald gewicht extra wandelt en dit gewicht iedere keer verhoogd, maar na een tijd zal zijn conditie niet meer vooruitgaan of vele trager als in het begin maar zal hij bijna alleen nog maar krachttoename kennen.

Maar wat veroorzaakt dan spierkrachtuithoudingsvermogen?

Naast sarcoplasmatische hypertrofie (=~ toename van de hoeveelheid glycogeen die in de spiercel opgeslagen kan worden) lijkt mij (intuitief, dus hier even wat pseudowetenschap;)) dat een verbeterde efficientie van de spier en de transportsystemen naar de spiercel een rol speelt. Het lijkt mij dat dat een neurologische oorzaak heeft, je lichaam leert dus beter omgaan met de eisen die er dmv training aan gesteld worden. Iemand die dat verder kan onderbouwen? (zelf op het moment helaas even geen tijd voor om naar artikelen hierover te zoeken)

Voor zover ik weet zal je bij alle vormen van training wel enige spiergroeimerken maar zal dit bij de ene vorm verder gaan als bij de andere.

True, werd op pag 1 ook door harpep aangegeven (post nr 12): de twee vormen van hypertrofie + neurologische efficientie komen bij elke vorm van training wel van pas, de intensiteit (in % 1RM) bepaalt grotendeels welke vorm de bovenhand heeft.

True, werd op pag 1 ook door harpep aangegeven (post nr 12): de twee vormen van hypertrofie + neurologische efficientie komen bij elke vorm van training wel van pas, de intensiteit (in % 1RM) bepaalt grotendeels welke vorm de bovenhand heeft.

Maar ik leg het even simpel uit voor de mensen die niet goed kunnen volgen of het niet al te best begrijpen.;)

sarcoplasmatische hypertrofie :coffeepc::toilet:

just Go Hard or go home.....

iets doen zonder nadenk wat je doet lijkt me nooit echt zinvol.

(Wat ik me ervan herinner is dat 3XL dropsets op de legpress gebruikte voor de sarcoplasmatische hypertrofie)

Ik denk dat men verder moet realiseren dat bepaalde typen spierweefsel bij bepaalde intensiteit wordt ingezet; FT vs ST. (even kort door de bocht)
Mocht je dus Sarcopl. hypertrofie willen induceren, dan zal daar ook rekening mee gehouden moeten worden. Er moet stress worden gezet op de energieleverantie bij relatief zware gewichten. (omdat je anders de bedoelde vezels niet traint) Ik denk dan bijv. aan 20 reppers squatten met een gewicht dat bij 10 - 12 reps al behoorlijk zwaar is.
IMO. Brand maar af.

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat men verder moet realiseren dat bepaalde typen spierweefsel bij bepaalde intensiteit wordt ingezet; FT vs ST. (even kort door de bocht)
Mocht je dus Sarcopl. hypertrofie willen induceren, dan zal daar ook rekening mee gehouden moeten worden. Er moet stress worden gezet op de energieleverantie bij relatief zware gewichten. (omdat je anders de bedoelde vezels niet traint) Ik denk dan bijv. aan 20 reppers squatten met een gewicht dat bij 10 - 12 reps al behoorlijk zwaar is.
Dus als je op sarc. hyp. wil trainen, en je gebruikt te veel reps, dan ga je vooral sarc. hyp. teweegbrengen in de slow twitch vezels? Of begrijp ik het nu verkeerd?

tn_20060803_4739.jpg

ik denk dat sarcpl. hypertr. in ST vezels er niet echt toe zal doen :D
Iig gaat het erom (again: imo) dat je zorgt dat leverantie van benodigde stoffen (ATP & CA2+) onder 'zware omstandigheden' aan de spier getraind wordt.

vraag me dan ook af of het heel duidelijk is af te bakenen.

Terug
Naar boven